Hur stor budget ungefär?

Sv: Hur stor budget ungefär?

Har ägt hästar i 15 år, alltid oförsäkrade, och har inte snålat med veterinärvård. Det mesta jag behövt betala oförutsett/med kort varsel var ungefär 10 000 kr. Mer än så i likvida medel är nog inte nödvändigt.

Men sen är det viktigt att skilja på vad man har i buffert och vad man har råd att förlora. Om 10 000 kr i besparingar är ens _samlade egendom_ skulle jag inte rekommendera att äga häst.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Inte? Det verkar helt otroligt.O_o

Jag har huserat i rätt många olika stall from 90-talet. Jag har inte en enda gång varit med om att Inte möta hästägare som vänder på kronorna och gnäller över att det var dyrare än dom trodde?

Just nu står jag i samma stall som en tjej som redan efter 3 veckor med nya hästen, beklagade sig över hur dyrt det var och att hon inte hade nåt liv (dvs festa, shoppa, resa) kvar.
Den tjejen är också den som har tre jobb och tar ungefär varannan stallhelg för att få runt ekonomin.

Jag säger som jag tidigare sagt - hellre räkna på för mkt och se ev överskott som en bonus - än tvärtom. Så lite skrämselpropaganda är bättre än motsatsen. Tycker jag.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Det är faktiskt sant. Men jag bor inte storstadsnära alls så det är ju mycket möjligt att de löpande kostnaderna till viss del är billigare här. Däremot har jag hört fler som säger sig inte ha tid med häst, det kan ju i och för sig vara en omskrivning för att inte ha råd.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Det är faktiskt sant. Men jag bor inte storstadsnära alls så det är ju mycket möjligt att de löpande kostnaderna till viss del är billigare här. Däremot har jag hört fler som säger sig inte ha tid med häst, det kan ju i och för sig vara en omskrivning för att inte ha råd.

Ja det har jag också hört, att man överraskas av hur mycket tid det tar. Det tror jag gäller för alla.

Men några som säger sig inte ha råd/att det blev mycket dyrare än dom trodde har inte jag heller mött. Kan vara att folk inte vill erkänna sånt.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag säger som jag tidigare sagt - hellre räkna på för mkt och se ev överskott som en bonus - än tvärtom. Så lite skrämselpropaganda är bättre än motsatsen. Tycker jag.

Rent allmänt möjligen, men man måste ändå klara av att nyansera lite och behandla varje TS som en individ. Här har vi en som har kollat stallpriser på orten, kollat vad en hovslagare tar däromkring, har budgeterat allt från försäkring till massör, som lägger undan pengar osv och är så noggran att hen kommer o frågar om buffert - och så dräller det in kommentarer typ oj vad den hovslagaren lät billig det kan inte stämma för att min tar dubbelt så mycket, och har du tänkt på all utrustning du ska ha, och tänk om den enda sadeln som duger åt din häst är en svindyr sadel. Det blir bara så överdrivet.

Ibland är jag glad att jag inte kände till Buke innan jag köpte häst, om jag hade bett om råd här hade jag förmodligen fått höra att varken mina ridkunskaper eller min ekonomi räckte till, och kanske aldrig skaffat.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag menar rent allmänt. Sedan om man vet av sig självt att man har koll på orten och tänkbara kostnadsalternativ, då kan man ju sålla bland kommentarerna man läser ;)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Sålla bland kommentarerna får man nog alltid göra här på Buke oavsett vad det handlar om :D
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Rent allmänt möjligen, men man måste ändå klara av att nyansera lite och behandla varje TS som en individ. Här har vi en som har kollat stallpriser på orten, kollat vad en hovslagare tar däromkring, har budgeterat allt från försäkring till massör, som lägger undan pengar osv och är så noggran att hen kommer o frågar om buffert - och så dräller det in kommentarer typ oj vad den hovslagaren lät billig det kan inte stämma för att min tar dubbelt så mycket, och har du tänkt på all utrustning du ska ha, och tänk om den enda sadeln som duger åt din häst är en svindyr sadel. Det blir bara så överdrivet.

Ibland är jag glad att jag inte kände till Buke innan jag köpte häst, om jag hade bett om råd här hade jag förmodligen fått höra att varken mina ridkunskaper eller min ekonomi räckte till, och kanske aldrig skaffat.

Jag tycker det är bra att reagera på tex den låga hovslagarkostnaden som är satt, det är ju långt under vad hovslagareföreningens riktpriser är.
Seriösa utbildade hovslagare följer riktpriserna utan större skillnader.
Så att budgetera enligt riktpris verkar väl ändå vettigt? Eller?

Sen är det ganska många ggr som hästen kräver en ganska dyr sadel, just för att det är det enda som passar.
Själv har jag lyckats med att båda mina hästar passar bäst i dyra märken och modeller som det finns ytterst få av begagnade :meh:

Är det så överdrivet menar du? Eller är det bättre att hästen riskerar ryggont? Barbacka är inte jättebra i längden finns det en hel del forskning på...
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Rent allmänt möjligen, men man måste ändå klara av att nyansera lite och behandla varje TS som en individ. Här har vi en som har kollat stallpriser på orten, kollat vad en hovslagare tar däromkring, har budgeterat allt från försäkring till massör, som lägger undan pengar osv och är så noggran att hen kommer o frågar om buffert - och så dräller det in kommentarer typ oj vad den hovslagaren lät billig det kan inte stämma för att min tar dubbelt så mycket, och har du tänkt på all utrustning du ska ha, och tänk om den enda sadeln som duger åt din häst är en svindyr sadel. Det blir bara så överdrivet.

Ibland är jag glad att jag inte kände till Buke innan jag köpte häst, om jag hade bett om råd här hade jag förmodligen fått höra att varken mina ridkunskaper eller min ekonomi räckte till, och kanske aldrig skaffat.
Det finns otroligt många hästägare som vägrar inse att hästar är en lyx och inte en rättighet. Av någon anledning så verkar var och varannan skuldsatt sjukpensionär i Sverige anse att 2-3 hästar är en rimlig hobby. Det är vanvett - dåligt för hästarna, dåligt för människorna, och dåligt för svensk ridsport överlag.

Att ha häst är DYRT. Kan man förvarna folk för det så är det ju bara en god gärning. Jag gissar att alla här har stött på situationer där hästar far illa av sina ägares ekonomi, och vet hur illa det kan bli. Man försöker bara hjälpa till.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Ibland är jag glad att jag inte kände till Buke innan jag köpte häst, om jag hade bett om råd här hade jag förmodligen fått höra att varken mina ridkunskaper eller min ekonomi räckte till, och kanske aldrig skaffat.
Kan ju säga att hade jag läst på buke innan jag skaffade häst så hade jag blivit otroligt bortskrämd från hästägande på alla möjliga vis. Hade aldrig känt att jag eller omgivningen hade räckt till.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Det finns otroligt många hästägare som vägrar inse att hästar är en lyx och inte en rättighet. Av någon anledning så verkar var och varannan skuldsatt sjukpensionär i Sverige anse att 2-3 hästar är en rimlig hobby. Det är vanvett - dåligt för hästarna, dåligt för människorna, och dåligt för svensk ridsport överlag.
Sådär behöver det absolut inte vara! Det går utmärkt att vara sjukpensionär och ha häst, sett många som är. Det handlar om att prioritera och prioriterar man bort det andra livet som bio kläder utgångar dyra resor etc så visst går det att få ihop det. Men 3-4 hästar? Är det verkligen en sjukpensionär som har såpass? En häst okej men flera? Det har aldrig jag mött på. Häst måste inte alltid vara dyrt, det som blir dyrt är ju dessa vet.kostnader.
Jag gissar att alla här har stött på situationer där hästar far illa av sina ägares ekonomi, och vet hur illa det kan bli.
Jag har haft häst länge och stått i många stall och stött på alla möjliga typer av hästägare inom många olika inriktningar, jag har faktiskt aldrig stött på någon som har låtit hästen fara illa pga ekonomin, det har handlat om andra saker då. Det har varit folk som köpt hästar för uppåt 100' klassen som sen struntat i hästen, där har jag lite svårt att tro att det handlar om ekonomin.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Det finns otroligt många hästägare som vägrar inse att hästar är en lyx och inte en rättighet. Av någon anledning så verkar var och varannan skuldsatt sjukpensionär i Sverige anse att 2-3 hästar är en rimlig hobby. Det är vanvett - dåligt för hästarna, dåligt för människorna, och dåligt för svensk ridsport överlag.

Att ha häst är DYRT. Kan man förvarna folk för det så är det ju bara en god gärning. Jag gissar att alla här har stött på situationer där hästar far illa av sina ägares ekonomi, och vet hur illa det kan bli. Man försöker bara hjälpa till.

Stycke ett: "var och varannan sjukpensionär" med 2-3 hästar - nu tar du väl i?
Stycke två: nej jag har inte stött på såna. Jag har stött på hästar som har farit illa av okunskap eller dålig ridning eller ägare som är för tunga för hästen. Inte ekonomi.

Och jag upprepar: jag tror inte att denna TS behövde "varnas" för att det är dyrt, läser man TS inlägg så är hen mer än väl medveten om att pengar kommer att behövas.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Så att budgetera enligt riktpris verkar väl ändå vettigt? Eller?

Jag tycker att det verkar vettigast att budgetera efter det som hovslagare på orten tar?

Min häst har skotts dom senaste åren av 2 st olika utbildade hovslagare, en ny och en supererfaren, båda tar de priser som TS nämnde.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Wow.

Mitt russ kostade 8000kr att laga. Plus medicin och förbandsmaterial. Eg ska en sådan ska in på klinik och då räcker inga 8000kr långt :-/

*kl

Mina ponnyer går runt på 4000kr/mån för alla fyra men då har vi de hemma på gården.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor budget ungefär?

Min häst har en veterinärförsäkring på 120 000 kronor och nu när hon är sjuk så är jag väldigt glad att hon hade så hög försäkring. Har vårdats 9 dagar på Strömsholm och räkningen från det blev 82 000 kronor, vi fick betala 19 000.Därefter återbesök 9 000 kronor vi betalade 1900, hembesök 3400 vi betalade 1100 dessutom ligger vi ute med första hembesöket på 3700(ska regleras av Agria) lägg där till medicin för ca 4000.Så nu hoppas jag att nästa besök äntligen visar på en förbättring. Så mitt tips är en riktigt bra försäkring och en redigt bra buffert för man vill ju verkligen inte ge upp så länge det finns hopp och hästen visar livsglädje även om det tar tid och kostar en massa pengar.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Ja vi har haft tur. Ett dygn akut på djursjukhus en gång, annars inget superallvarligt. Det som verkligen kostar pengar för folk verkar ju vara svårutredda hältor och smärtor, och sånt har vi undvikit (ta i trä).
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag tycker det är bra att reagera på tex den låga hovslagarkostnaden som är satt, det är ju långt under vad hovslagareföreningens riktpriser är.
Seriösa utbildade hovslagare följer riktpriserna utan större skillnader.
Så att budgetera enligt riktpris verkar väl ändå vettigt? Eller?

..

Med alla dessa diskussioner ang hovslagare och underpriser så verkar det ju faktiskt som om de flesta hovslagare faktiskt håller priser bra mycket ÖVER det rekommenderade priset. Eftersom man nu inte får länka till olika sidor så kopierar jag in ett urdrag med de rekommenderade hovslagarpriserna (vill nån ha länk till källan så får ni väl PMa mig)
Så varför skulle då inte hovslagare lika gärna kunna hålla lite lägre än rekommenderat pris som att många verkar hålla betydligt högre priser:

Hovslagare Stockholm

Helskoning (1/1) 900:-
Halvskoning (1/2) 700:-
Verkning (1/1) 400:-

Hovslagare Göteborg
Helskoning (1/1) 800:-
Halvskoning (1/2) 600:-
Verkning (1/1) 400:-

Hovslagare Jönköping
Helskoning (1/1) 800:-
Halvskoning (1/2) 600:-
Verkning (1/1) 400:-

Hovslagare Helsingborg
Helskoning (1/1) 1000:-
Halvskoning (1/2) 800:-
Verkning (1/1) 400:-

Hovslagare Malmö
Helskoning (1/1) 1000:-
Halvskoning (1/2) 800:-
Verkning (1/1) 400:-

Hovslagare Västra Götaland
Helskoning (1/1) 800:-
Halvskoning (1/2) 600:-
Verkning (1/1) 400:-



Hovslagare Skåne
Helskoning (1/1) 900:-
Halvskoning (1/2) 700:-
Verkning (1/1) 400:-
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 527
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp