Hur stor budget ungefär?

Sv: Hur stor budget ungefär?

Okey :) ja till akut avlivning vill jag absolut att jag minst ska ha lagt undan.

Okey ja för har räknat på att en häst i månaden med stallhyra och hovslagare m.m blir ungefär 3000-4000 i månaden för mig här. Då har jag också räknat lite högt då de stall jag vill stå i kostar 1800 kr och då ingår allt. Sen ifall jag skulle behöva köpa till nåt foder så är det inräknat. Sen hovslagare kostar ca 600-800 och då runt om skoning.

Men jag har tänkt så här att jag vill ha minst 20-30 tusen innan jag skaffar häst.

Är väldigt nojig med att ha pengar undan sparade då jag har haft en hund som var nästan konstant sjuk.

Kan tyvärr inte ta ett lån förrän om 1 år då man tydligen bara får göra ett visst antal kreditupplysningar!..


/Carolin

Jag håller nog med om att 3-4000:- är i minsta laget att ha som budget.

1800kr ink allt låter extremt billigt, min häst äter för bara 2000:- i mån...
Sen strö till det och hyra på det...

Men förutom dem där 1800:- så kanske du har otur att din häst är som min och äter kraftfoder för 1000:-/mån.
6-800kr för en helskoning låter extremt billigt. Vitt av utbildad hovslagare brukar kosta betydligt mer, räkna med ca 1200kr för en skoning då.
Värt att ha i bakhuvudet är att det är inte säkert du får ersättning av fsb om det visar sig att en outbildad klåpare till hovslagare skott din häst och är det svart så lär den hovisen inte ha någon försäkring att tillgå heller...
Det är inte ovanligt att hästar behöver skos var 6e vecka heller istället för var 8-10e vecka som många verkar köra med :crazy:
Därtill försäkring, beror ju såklart på ras och hur du vill försäkra hästen om du nu vill det, min ena kostar 750kr/mån och den andra nästan 400kr/mån men det kan ju vara både billigare och dyrare.
Vaccinationer, tandkoll och träningar kostar också.
Min erfarenhet är att man behöver/vill köpa något nästan varje månad också.

Så 5000:-/mån är nog vad många får räkna med om man inte snålar och drar in så mkt det går på typ allt...
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Min 30-åring kände jag av naturliga skäl att jag inte ville göra större ingrepp på eller börja spruta i leder etc. Hade han blivit dålig och krävt sån behandling hade jag avlivat.
Däremot kunde han ju bli sjuk på annat sätt, sånt som var "lättfixat" och inte hade lång rehab. Det kunde dock bli dyrt ändå.
Säg att han skulle ha Max otur och få hovböld, anaplasma och tandfraktur inom kort.. Och att han i samma veva behövde nytt täcke, tillskottsfoder, sadel etc..

Min yngre häst kan jag ju absolut tänka mig göra ingrepp på vid behov och god prognos. Blir de kvar på klinik(kan de bli för kolik, allergisk reaktion etc med) tickar det på FORT!
Jag vill ha råd att behandla om man tror det är rätt.
Så jag har en rejäl buffert. Mer än som nämts i tråden. Jag hade inte vågat ha häst annars.

Här får man räkna med att en häst kostar mellan 6000-10000 i månaden.
Slår man ihop stallhyra, käk, försäkring, hovis, tandfix, vacc, utrustning, träning etc blir det mer än man tror och eg vill erkänna. ;)

Jag som varit svårt sjuk räknar även automatiskt in att kunna hyra in hjälp en period i bufferten, om jag blir sjuk/skadar mig etc.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Ja okey men här i Landskrona så verkar de flesta stallen ta mellan 1500-2000 för allt men behöver hästen mer kraftfoder eller annat grovfoder så är det ju bra att ha pengar så man kan köpa till det ifall det nu skulle bli att hästen behöver det.
Ja du hovlagaren jobbar vitt men ska nog höja det till 1200 då det är ett tag innan jag ska köpa häst och han kanske inte är kvar där så bättre att sätta för högt än för lågt.
Att den ska skos vart 6 vecka har jag räknat med :p

Men jag kommer försöka ta över den försäkring hästen har när jag köper den så kommer nog sätta det på ca 600 kr än så länge.

Min önskan vore att jag hade en budget på mellan 20-30 innan jag skaffar häst och att jag ska lägga undan pengar då även efter jag köpt häst.

Men hur många är det som bor själva och har lyckats ha en budget på 20-30 tusen och samtidigt betala 5000 kr för sin häst i månaden?
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Här har många den budgeten. Just IOM att hästen per månad kostar rätt mkt så har man ju rätt fort den summan om man sätter undan det innan man köper.
Första hästen kanske inte är dyraste vrålåket sas för många.
Men man har råd att ta hand om dem.

Jag vet folk som lånat till köp och fått avliva häst man har lån på fortf. En del som lånat till behandling som inte räddat hästen i slutändan. Men iaf står där med lånet sen. Det gör nog ont ändå utan att bli påmind så..
Så tänker jag iaf.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jamen om stallet tar 1500-2000 för all ingår ju inte täcken, sadlar, annat kraftfoder, hovslagare, försäkring, en massa extra bensin för att åka dit varje dag osv osv. Så om det går 4000 i månaden är det ju bara att börja lägga den summan på sparkontot varje månad redan nu så har du 20 000 till sommaren. :)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Men hur många är det som bor själva och har lyckats ha en budget på 20-30 tusen och samtidigt betala 5000 kr för sin häst i månaden?

Jag.

Det handlar om att se till att man har råd. Det har jag gjort genom att se till att utbilda mig i en bransch där jag både trivs med jobbet och sedan har en bra lön. Långsiktigt tänkande, jag fick ju först tänka ut vad jag ville jobba med, sedan söka och genomföra utbildningen och sedan skaffa ett jobb. Tråkigt kanske men det gick det med.

När jag fick mitt fasta jobb sparade jag allting som var utöver det jag levt på under min CSN-tid tills jag hade tillräckligt med pengar och sedan hade jag min häst. Jag har aldrig legat sömnlös om nätterna för att jag inte skulle ha råd att ha en sjuk häst, ny sadel eller tandläkarbesök. Det har alla gånger varit värt det trots att det tog längre tid och var betydligt tråkigare under tiden, än för de som körde på "jag vill ha nu - jag skaffar nu".

Jag ser dagligen mina stallkompisar som sliter sitt hår, jobbar 200%, måste ha stallpass varje helg osv för att få runt ekonomin. Jag är inte avundsjuk.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

*kl.

Budget och buffert är inte samma sak, det blir rörigt när uttrycken används.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Som vanligt i sådana här trådar kommer det så olika budskap om vad en häst kostar. Om du har kollat upp vad det kostar på din ort, så lita på det.

Ibland känns det i såna här trådar att man nästan skrämmer bort folk som funderar på att skaffa häst! Visst är det ett hål i ekonomin varje månad, men å andra sidan behöver man kanske inte ha nyaste bilen eller senaste modet eller åka till Thailand över jul. För alla som inte är Bill Gates gäller det att prioritera här i livet. ;)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Ja på 4 månader så har jag sparat ihop 16 tusen men det ska jag använda för att skaffa körkort.
Så att spara och prioritera kan jag :)

Ja täcken och så måste man så klart ha men hur mycket spenderar ni varje månad på det ungefär?
Klart så förstår jag att ibland går saker sönder och då måste man köpa nytt men jag har ungefär tänkt 5000 kr i månaden. Men hade tänkt ha en budget som är till massör, equiterapeut och så ifall hästen skulle behöva det.
Då det kommer bli min första häst och jag då vill vara noga med att jag har pengar till att se till så att den inte har några låsningar osv på grund av mig.

Då stallhyran är ganska billig just här jag bor och brukar då som sagt gå på 1000-2000 och även billigare :)

Vad är skillnaden på en buffert och budget?
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Ja på 4 månader så har jag sparat ihop 16 tusen men det ska jag använda för att skaffa körkort.
Så att spara och prioritera kan jag :)

Ja täcken och så måste man så klart ha men hur mycket spenderar ni varje månad på det ungefär?
Klart så förstår jag att ibland går saker sönder och då måste man köpa nytt men jag har ungefär tänkt 5000 kr i månaden.

Vad är skillnaden på en buffert och budget?

Budget är det man har räknat på att det ska kosta löpande.

Buffert är det man har till oförutsedda utgifter.

Om du har tur så får du med dig hästens täckesgarderob när du köper den. Annars går det att hitta billiga täcken. 5000 i månaden kommer du inte att lägga på det. Hästar äter ju inte täcken (inte i vanliga fall iaf :p ) så det blir en engångskostnad. Jag tror att jag på sju års hästägande har köpt totalt 4-5 täcken, eftersom jag fick med första hästen, andra hästen kunde ha samma storlek, o sen har jag bytt ut dom som blev slitna eller som jag inte gillade.

Jag tycker att en av dom största kostnaderna, som verkligen kan springa iväg, är om man sugs in i pryl/märkeshysterin inom ridsporten o börjar köpa en massa kläder och saker som man inte behöver, eller som är dyrare än vad de egentligen behöver vara - bara för att man ska ha rätt logga på schabraket eller jackan, typ. Jag har folk i min omgivning som alltid ska ha det senaste, och även folk som lappar o lagar gamla täcken och köper ridbyxorna på rea på Granngården, och det är såklart skillnad på hur mycket pengar som går åt.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Som vanligt i sådana här trådar kommer det så olika budskap om vad en häst kostar. Om du har kollat upp vad det kostar på din ort, så lita på det.

Ibland känns det i såna här trådar att man nästan skrämmer bort folk som funderar på att skaffa häst! Visst är det ett hål i ekonomin varje månad, men å andra sidan behöver man kanske inte ha nyaste bilen eller senaste modet eller åka till Thailand över jul. För alla som inte är Bill Gates gäller det att prioritera här i livet. ;)


Håller med. Viktigast att man har koll på sina utgifter och inkomster och har gjort en budget.

Det skiljer så mycket i kostnader berorende på vart man bor.
Jag betalar 1600:- per månad i stallhyra, då ingår allt utom mockning, försäkringen kostar ca 300;- per månad och hovslagare 450:- Det ger mig en fast kostnad på under 2500:- vilket är bara halva stallhyran på vissa ställen.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Prylhysterin är lätt att hamna i! Finns så mycket fina grejer och som "bara" kostar några hundringar. Typ schabrak, billiga fleecetäcken mm.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

KL
Och dessutom kan man göra riktiga fynd om man letar begagnat på annonser. Har precis köpt 2 st vintertäcken på annons, båda i nyskick syns inte ens att dom är använda. Tot 550 kr (nypris i butik för båda ligger på ca 1600 kr) Så visst kan man klara sig bra på en snävare budget. Det viktigaste är att man har pengar till veternärvård, foder och annat som är nödvändigt för hästen.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Håller med. Det skiljer jättemycket mellan olika orter.

Själv betalar jag 700 kr i kallhyra för boxen och sedan har jag köpt mig fri från fodringar på morgon och kväll samt ut och insläpp på vardagarna för 400 kr i månaden. Sedan har vi en rörlig avgift för elen varje månad. Min totala hyra brukar ligga på 1200 kr i månaden. Höet köper vi själva och kostnaden för det ligger på 500 kr i månaden om man slår ut det på dom 7 månaderna hästarna står inne. Sedan har jag bara hovslagaren var 10e vecka och han verkas bara och det ligger på 250 kr. Kraftfoder ligger på 300 kr i månaden. Så jag har en totalkostnad på ca 2600 kr i månaden med försäkringen på 200 kr samt 4 balar spån i månaden.
Jag köpte dock in allt hö vid ett tillfälle samt köpte en hel pall med spån på 18 balar. Skönt att slippa släpa hem dom en och en hela tiden.

TS,

Man brukar oftast bara ha en engångssumma för täcken, träns, borstar m.m.
Man köper när man behöver något. I början när man precis köpt hästen så kommer det kosta lite mer när man behöver köpa "startpaketet" och sen köper man när man behöver. Vill man komma billigare undan så kan man ha koll när ridsportsbutikerna i sin närhet har rea så kan man fynda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag har ungefär 10 000 per häst i buffert. Bara en är försäkrad. Det är relativt osannolikt att alla behöver veterinärvård samtidigt så hela bufferten går ju att använda till en häst om det behövs.

Sedan har jag andra konton med mer pengar på som är för hus/bilar/maskiner och om hästbufferten tar slut så använder jag ju givetvis pengar från andra konton.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

En heltäckande försäkring samt runt 50 tusen på hennes egna konto startade jag med! :)

Sen hände det väl att jag "lånade" några tusen ibland till utrustning osv men det blev aldrig lägre än 20 på kontot någon gång och jag satte över 500kr som ett sparande åt henne på det kontot varje månad! :)

Tycker att det känns skönt att ha ett eget hästkonto med eget kort så att man vet att detta är det jag har till henne och på så sätt blir det också mer pengar över till "fria aktiviteter" istället för att hela lönen går till foder och nya täcken som kompisen i hagen bet sönder! :)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

KL
Det jag vill ha är vad det kostar att behandla hästen för max vetvård. Min har veterinärvård 130 000 kr, så då räknar jag ut vad jag skulle behöva betala om jag nyttjade den försäkringen. Det är minimum för mig.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Som vanligt i sådana här trådar kommer det så olika budskap om vad en häst kostar. Om du har kollat upp vad det kostar på din ort, så lita på det.

Ibland känns det i såna här trådar att man nästan skrämmer bort folk som funderar på att skaffa häst! Visst är det ett hål i ekonomin varje månad, men å andra sidan behöver man kanske inte ha nyaste bilen eller senaste modet eller åka till Thailand över jul. För alla som inte är Bill Gates gäller det att prioritera här i livet. ;)

Jag både håller med och inte håller med ;)

Visst kan det vara lite skrämselpropaganda ibland, men väldigt ofta köper folk hästar som dem inte har råd med bara för att dem räknat på en på tok för låg budget.
Många räknar på billigaste möjliga alternativ, men billigast möjliga fungerar inte alltid i praktiken utan ganska ofta behövs det lite svängrum i budgeten.
Säg tex sadlar, billigaste sadlarna kanske inte passar och då svider det att punga ut med 20´ eller säg att vintertäcket går sönder och hästen är klippt så den måste ha ett nytt men hästen får skav av dem billigare varianterna men ett dyrare fungerar men finns inte att hitta varken begagnat eller på rea just för tillfället, då måste man ju köpa ett dyrt.

Men visst är det ju skillnad på den som köper ett träns av billigaste sort och nöjer sig med det jämfört med alla som vill ha flera fina märkesträns, schabrak i allsköns färger osv.
Man måste ju inte köpa det dyraste, men ibland har man inte så mycket till val.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag kan nog inte påminna mig om någon som köpt häst och räknat för lågt angående kostnaden för att ha hästen. Men jag tror nog att det finns sådana. Jag håller med om att det ibland blir lite skrämselpropaganda i trådarna här på forumet. Men man ska nog inte ta för givet att alla räknat för lågt när det gäller exempelvis kostnad för utrustning. Om jag räknar ihop min kostnad så är posten för utrustning i princip lika med noll. Det beror på att jag har varit hästägare i snart 20 år och strikt sett har jag precis allt jag behöver och det finns ingen anledning att köpa något nytt förrän det sista av den sortens sak gått sönder.

Jag tycker inte heller att man behöver ha en buffert för att köpa den dyraste sortens sadel. Det går ju faktiskt att rida barbacka tills man sparat ihop pengarna till den där som passar hästen. Det har jag gjort flera gånger. Numer har jag dock några sadlar så sannolikheten att någon passar är rätt stor, särskilt med tanke på att jag har en bomlös av soffkuddemodell.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 500
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp