Hur stor budget ungefär?

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Jag ska förhoppningsvis skaffa häst nån gång i framtiden och tänkte därför höra med er om hur stor budget ni har lagt undan ifall det skulle hända något. Som att hästen skadar sig eller blir sjuk.


Och nu menar jag förutom försäkring då jag så klart ska ha det :)
För vet om att ifall en häst blir skadad eller sjuk så kan pengarna lätt springa iväg.
Så vill ha en ordentlig budget innan jag skaffar häst som jag ska kunna ta av ifall det händer något.
Men kommer så klart fortsätta lägga in pengar i min budget varje månad även efter jag köpt häst. :p

Men vad hade ni minst velat ha undanlagt innan ni skaffade häst?



/Carolin
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag hade en budget på ungefär 40000 kr till oförutsedda händelser när jag köpte min första häst. Allt gick åt på ca 18 månader. Min häst blev svårt sjuk ett halvår efter att jag hade köpt henne och trots att jag hade en försäkring med fast självrisk som tog det mesta inklusive veterinärens resor, all medicin och även viss alternativmedicin som t.ex akupunktur så sprang pengarna iväg fort på allt sådant som försäkringen inte tog. När jag tvingades ta bort henne ungefär två år efter jag köpte henne för att hoppet var ute och hon hade gett upp så var också pengarna i stort sett slut.

När jag bestämde mig för att köpa häst så lade jag undan ungefär den summan som jag hade räknat ut att hästen skulle kosta mig varje månad. När jag inte hade behövt röra de pengarna på några år så köpte jag häst för då visste jag att jag klarade av utgiften som var varje månad och jag hade då också sparat ihop till en buffert. Jag hade då till häst, sadel, träns, täcken, sele och två vagnar och lite andra saker som behövdes och ändå hade jag vad jag tyckte var en ordentlig buffert kvar. Idag hade jag velat ha det dubbla i buffert men det är ju inte rimligt egentligen.

Mycket beror ju också på hur mycket man kan lägga ifrån sin vanliga lön månad efter månad och ändå klara sig med övriga räkningar, boende och mat. Kan man lägga undan 10000 kr varje månad utan problem efter att allt inklusive hästens månadskostnad är betald så kan man ju ha en mindre buffert än om man bara kan lägga undan 500 kr i månaden för då kan man ju i värsta fall ta ett lån om något stort skulle inträffa som försäkringen inte tar och bufferten är slut och ändå veta att man kan betala av lånet på några månader.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag vill ha minst 10.000 på mitt sparkonto.

Sen innan jag skaffade hästen la jag lätt undan 5000:- i månaden och nu, med häst kan jag lägga minst 2000:- iaf
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

I stort sett noll kronor. Skulle något stort och dyrt hända med hästen, som inte täcktes av hennes försäkring, skulle det vara banklån som gällde.

Jag tror att det är olika beroende på vilken familjesituation man har (och hur mycket ekonomiskt svängrum förstås). Jag kunde aldrig begära av min familj att dom skulle acceptera att jag hade tiotusentals kronor undanstoppade "ifall hästen råkar ut för något" samtidigt som vi avstod från semester, lät bli att köpa nyare bil mm.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Inte särskilt mycket trots att jag har tre hästar. De har varit väldigt friska, och när det ändå har hänt något har min inkomst räckt genom att jag dragit in på något annat.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag brukar tänka att jag vill ha allra minst kostnaden för akut avlivning på hästkontot, men helst runt 20´000 kr (två hästar).

Akut avlivning med distriktarn plus destruktionsavgift kostar ungefär 8´000 kr här om det sker en vardag.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag hade väl egentligen inget buffertsparande innan jag skaffade häst. Det är väl ganska bra att ha det.
Då det inte är inköpet av hästen som är det dyraste så är det kanske väldigt viktigt att man sitter och räknar på vad månadskostnaden kommer att bli. Och ett tips är att alltid räkna lite högt, för det händer alltid oförutsedda utgifter som får kostnaden att överstiga det man räknat med. Och sen utifrån det så bör man då inte ligga precis på marginalen av vad man klarar av medräknat andra utgifter och räkningar.
Själv försöker jag att spara undan lite pengar varje månad på ett "häst-konto" som jag ska använda till extra oförutsedda utgifter. Jag brukar försöka spara undan ca 2000-3000 kr i månaden, och dom pengarna brukar alltid behövas till nåt när det gäller stallet och hästarna.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag tycker det är bra att börja lägga undan det hästen kommer kosta/månad när man börjar fundera på att skaffa häst. Alltså, stallhyra, skoning, mat, bensin till stallet, träningar osv. kan landa på ca 5000 beroende på var i landet man bor och vad man vill ha för sorts hästhållning.

Ofta hittar man inte rätt häst första månaden, utan det tar ett tag att fundera och hitta hästen med stort H, och då har man både en liten undansparad buffert och dessutom lärt sig leva utan "hästpengarna" varje månad, så det inte blir så stor omställning att börja betala stallhyra och allt annat hästen kostar när man väl köpt den. :)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Håller med!

Till TS:

Jag har ingen direkt buffert som är öronmärkta åt mina hästar, men jag anser också att jag måste kunna ha tillräckligt för att (minst) kunna för betala akut avlivning inkl. allt det innebär.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Precis. Så gjorde jag men i överkant. Lade undan 10k/månad för att snabbare få ihop pengar. Då blir man dessutom bara positivt överraskad sedan när hästen inte visar sig kosta lika mkt ;)

TS: Jag har ingen öronmärkt buffert för bara hästen. Jag har en buffert för allt tänkbart, dvs mitt sparkonto. Men det beror ju på hur man lever. Jag bor i hyresrätt och är särbo utan barn. Det enda jag behöver bekosta är mina egna omkostnader och med hyresrätt behöver man inte så stor buffert för tex trasiga vitvaror, värmepanna, taket går sönder osv. Den dagen jag köper bostad kommer jag att få öronmärka pengar på ett annat sätt.

Jag hade också fördelen att redan ha sparade pengar innan jag köpte hästen, så jag har en grund att stå på. Min lön är tillräcklig för mina omkostnader + bil + häst + sparande. Så jag knaprar inte på sparkontot så ofta. En stor anledning till detta är givetvis att min häst inte varit sjuk eller skadad i nån större omfattning så jag har haft mer tur än andra.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Okey :) ja till akut avlivning vill jag absolut att jag minst ska ha lagt undan.

Okey ja för har räknat på att en häst i månaden med stallhyra och hovslagare m.m blir ungefär 3000-4000 i månaden för mig här. Då har jag också räknat lite högt då de stall jag vill stå i kostar 1800 kr och då ingår allt. Sen ifall jag skulle behöva köpa till nåt foder så är det inräknat. Sen hovslagare kostar ca 600-800 och då runt om skoning.

Men jag har tänkt så här att jag vill ha minst 20-30 tusen innan jag skaffar häst.

Är väldigt nojig med att ha pengar undan sparade då jag har haft en hund som var nästan konstant sjuk.

Kan tyvärr inte ta ett lån förrän om 1 år då man tydligen bara får göra ett visst antal kreditupplysningar!..


/Carolin
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Kan tillägga att här där jag bor så kan man ta ut något som heter nödslakt dygnet runt veckans alla dagar om den behöver avlivas akut oavsett om hästen faktiskt ska gå till livsmedel eller ej. Det är då en fast kostnad på 4500kr för utkörning, avlivning på plats och dom tar med kroppen direkt. Den kostnaden får man sedan tillbaka på försäkringen om man har försäkring.

Jag har 20.000kr sparade till oförutsedda avgifter men förutom häst ska det även täcka om bilen plötsligt pajar eller om hunden blir sjuk.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Oj, kostar det så mycket? Bra att veta, alltid lär man sig nått :)

Ja det drar iväg snabbt när det är akuta grejer :)

Bra att veta är att om man anlitar nödslakt vill de oftast ha betalt på plats.
Häromkring är det inte säkert att nödslakt kan komma på minuten, men annars är de billigare, kring 5000 kr tror jag de tar för bultning och bortforsling.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag har en rejäl buffert.

Jag skulle nog vilja ha absolut minst 20000:- i buffert till hästen men ju mer destå bättre.
Även om försäkringen tar en hel del så rinner pengarna iväg om hästen ska stå på boxvila och helt plötsligt behöver 3-4 torvbalar i veckan istället för 1, bandage osv är också dyrt om man behöver mycket material som kanske ska bytas varje dag och då springer pengarna iväg.
Det är något som många verkar glömma bort och får lite av en chock att det blir så mkt pengar.
Samma sak att kuska fram och tillbaka till klinik med hästtransport är inte gratis.
Måste man dessutom ta ledigt från arbetet och hyra transport så känns det snartb som att pengarna rinner genom fingrarna på en... :arghh:
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

I princip inte ett öre. Jag hade en buffert istället för försäkring tidigare, men spenderade de pengarna på annat när jag skaffade försäkring.

Jag kan låna/få pengar vid akuta behov som exempelvis nödslakt, så det är inga problem. Sedan är jag naturligtvis medveten om att försäkringen inte heller täcker allt och att stora ingrepp kan få de där 20% att springa iväg, men även om jag haft en buffert hade jag inte lagt ut några större summor på några komplicerade tillstånd eller behandlingar av min häst, då tar jag bort av båda etiska- och prioriteringsskäl.
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Var bor du ?
Förr fanns nödslakt dygnet runt men nödslakten försvann här för flera år sedan .
Trodde inte det fanns kvar överhuvudtaget .
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag räknade med 5000 kr/mån. Nu kan jag bara konstatera att 5000 kr är en billig månad. Så ta din beräkning och lägg på 1500 kr och sedan kanske du har en rimligare månadsbudget. Man får alltid räkna extra dyrt, och allt annat än en bonus.

Småsaker som jag inte tänkte på innan, trots att jag haft 3 hästar innan denna. Tex att hästen behövde ett nytt bett, en annan typ av nosgrimma, sadeln behöver bytas efter 4 månader, täcken som går sönder etc etc.
Sedan kanske man räknat med att träna varannan vecka för 400 kr per gång men det visar sig att den tränaren slutar och man nu måste rida för en som är dyrare. Eller man får nåt problem och behöver träna oftare.
Det är små skitsaker men när man väl står där blir många bäckar en stor å och pengarna rinner iväg.

Ju mindre pengar man hade innan i sin buffert, ju större månadsmarginal måste man ha för såna här skitgrejjer man inte räknade med ;)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Heh okey men då räknar jag lite högre :)

Men ska nog försöka sparat ihop 20-40 tusen innan jag skaffar häst :p Och sen försöka fortsätta lägga undan pengar i månaden :)
 
Sv: Hur stor budget ungefär?

Jag vill ha minst 20 000 på kontot (två hästar) men känns tryggare att ha runt 30. Sen sparar jag så mycket jag kan varje månad. Unghästen var ovaccinerad och oförsäkrad när jag köpte honom, plus att han nu har vargtänder, så det kostar en del.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 527
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp