Hur stor är din hund...

nyponros

Trådstartare
..för rasen?
Är den över/under rasstandarden eller någonstans mitt i?;)
Skriv ras, höjd/vikt eller båda och om det är stort eller litet för rasen:)












Min cockerspanieltjej är liten för rasen. Vägde henne idag och hon vägde 9.7kg, enligt rasstandrarden ska den ligga på 13-15 kg.
15 kg tung skulle Lowa inte se klok ut:p

hon är 38 hög, vilket är "normalt" för en tik, men allt är väldigt litet på henne om man jämför med andra cockrar jag träffat:p
Litet feminint huvud, inte så grovt byggd.
Inte mig emot iof, det är ganska praktiskt att hon är liten!

Rottisen är 63-64 hög, vilket är ganska stort för att vara tik.
Väger 42, helt normalt där;)


Så, hur stora är era hundar?
 
Sv: Hur stor är din hund...

Atlas & Balder är ungefär 77-78 cm och väger ca. 60 kg. De har dock inte växt färdigt men höjden är nog klar. Enligt rasstandarden, för hanar, så ska de vara mellan 72-80 cm =)
Rasen: Leonberger
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor är din hund...

Väger 42, helt normalt där;)


Så, hur stora är era hundar?

Jämthund

Rix: 60 cm ca 30 kg = 1 cm under idealhöjd för hane

Molly: 58 cm ca 27 kg =Ideala för tik


Finsk spets


Micko: 46 cm ca 16 kg = 1 cm under idealhöjd för hane
Tinka: 42 cm ca 14 kg = ideala för tik


Australisk terrier


Stromboli: 28 cm ca 8½ kg = liten, men inom normal
Charlie: 28 cm ca 7½ kg = liten, men inom normal
Cassandra: 27 cm, ca 8 kg = normal
Tulla: 26 cm, ca 6 kg = liten, men inte för liten
Tita: 27 cm, ca 7 kg = normal

Alla mina terriers är något större än rasbeskrivningen anger som det ideala och ändå är de inte stora om man jämför med andra inom rasen. Hela rasen har blivit större, längre och kraftigare och jag har på känn att det snart kommer att ändras lite i rasbeskrivningen.

Border Collie

Scott: 54 cm, 26 kg = lite stor, men inom det normala (fast inom bc, finns ju inget normalt/onormalt i utseende och storlek, men ändå..)
 
Sv: Hur stor är din hund...

Alla mina terriers är något större än rasbeskrivningen anger som det ideala och ändå är de inte stora om man jämför med andra inom rasen. Hela rasen har blivit större, längre och kraftigare och jag har på känn att det snart kommer att ändras lite i rasbeskrivningen.

Är det vanligt att det blir så? "Min" ras har också blivit större. Men där verkar det som att de vill jobba för att hålla rasen mindre. Vissa domare är hårda på storlek osv (har jag hört).
 
Sv: Hur stor är din hund...

Dv.schnauzer enligt rsstandarden ska de vara mellan 30 och 35 cm och väga 5-7 kg.
Nikita - 34 cm, ca 8 kg, ganska stor och kraftig tik men inom standarden.
Leia - 31,5 cm, ca 6,2 kg, liten men rätt så kraftig.

Det där med vikten stämmer inte alls längre. Ingen av mina är tjocka och Leia är dessutom liten och väger ändå upp mot den övre gränsen. Mankhöjden är bra på båda och nu har de börjat mäta alla hundar på utställning efter som det är mång som blivit för stora.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Är det vanligt att det blir så? "Min" ras har också blivit större. Men där verkar det som att de vill jobba för att hålla rasen mindre. Vissa domare är hårda på storlek osv (har jag hört).

På små raser verkar det vara vanligt att de utvcklas och blir både större och grövre. Just aussien har hållit sig ganska konstant senaste 8-9 åren, så här har vi hittat en bra storlek med bra propotioner, som vi behållit och kommer att fortsätta jobba för att behålla.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Trenden var för något år sedan att framförallt hanarna blev större, men det har vi satt P för och nu håller de en något lägre höjd.

Vi vill ju inte att rasen bara ska bli större och större, precis :crazy:
 
Sv: Hur stor är din hund...

Yorkshireterrier:
27 cm hög och 4 kg.
Alldeles för stor enl rasbeskrivingen... (Vikt upp till 3,2 kg enl. den.)
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min dvärgtax är väldigt stor för att vara just dvärg, han ligger på 8 kilo. Men så är han inte heller så lång i ryggen och mer kompakt bygg. Vilket bara har varit positivt hittils. Stark o bra rygg!

Westien ligger för en hane runt 30 i mankhöjd. Harley är liten , 27-28 cenimeter i mankhöjd. Att han har för mycket fläsk runt misjan ha r ju inget med rasen att göra...och ja, jag jobbar på det:cool:
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min chinese crested är stor för att vara tik och såpass ung som hon
är. Hon är snart 6 månader och 35-36 cm i mankhöjd och väger ca.5 kg.
Enligt rasstandarden är idealmankhöjden för tikar 23-30 cm.
 
Sv: Hur stor är din hund...

kl

Min DSG är stor, hanarna ska vara mellan 34-37 +- 2 och min är runt 40...väger ca 9 kg men är smal
 
Sv: Hur stor är din hund...

kl

Min whippet är ca 45 cm i mankhöjd. Och väger ca 12 kg. Vilket är inom rasstandarden.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Bordercollie: ca 54 cm över manken och 24 kg vid senaste vägningen. Är väl ganska normalt/åt det större hållet på en bc- hanne.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min Sheltietik Wilma är 38 hög och väger ca 10,5 kg, hon är en stor tik, men ändå inom gränsen.

Min Basset Hound hane Riggo är ca 30 cm hög och väger 30 kg, helt normalt.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Mirre är 7mm över rasstandarden (blev mätt av domaren i Växjö), om hon ska paras så blir det dock med en hanne som ligger på medel-strax under, för att inte öka på storleken. Hon väger 6,5-7 kilo beroende på våg. Det är en Bichon Havanais.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Mina är precis på gränsen båda två, jag tror att de ska ligga 66 cm och båda är 66...

//E
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min lilla rottis tik blir 9 mån den 10 feb 07
Hon kommer växa mer. Men hon mäter nu 58 över manken och är 60 på rumpan.
Väger 37 kg.
Hon står nu på medel stor tik
Men hon kommer nog bli stor.
 
Sv: Hur stor är din hund...

Min ena strävhåriga taxtik är enorm. Grov och muskulös som en belgian blue. Det finns överhuvudtaget inget feminint över henne. Hon väger 12 kg, varav det mesta är muskler då hon har väldigt svårt för att lägga på hullet i övrigt. Ju mer mat hon äter, desto mer energi gör hon av med. Varför gå när man kan springa? Haha! Även om hon visserligen är proportionelig, så är hon då ingen skönhet i utställningsringen. Hon tar sig dock fram som en bulldozer i skogen. Hennes kramar är dessutom oemotståndliga. Tyckte att det var så himla praktiskt att man kunde lyfta upp de andra taxarna under armen, de väger väl från ca 6,5 - 9 kg. Lyfter man upp Dixan så har man ganska så snart kramp i armen. :D
 
Sv: Hur stor är din hund...

Har en Samojed!
Hon är ca 53 cm hög och väger ca 23 kg.
(Tikar 53 cm, +/- 3 cm är godkänt enligt standarden)

Så, hon är perfekt! ;) :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor är din hund...

Min schäfer är 64 cm hög-Och rasstandarden för hanar är 60-65 cm.
Och han väger ca 45 kg,han kanske har gått upp/ner lite,var "ett tag" sen vi vägde han:D

Min pekingese är 22 cm hög och väger runt 4 kg (var ett tag sedan vi vägde henne sist med) - rasstandarden säger att tikar Inte får väga mer än 5,4 kg,står alltså Inget om mankhöjden.

Och sist men inte minst,våran gamla york (Yorkshire Terrier) dam av egen uppfödning och av Miniatyr typ är 16cm hög och väger Nu som lite överviktig ca 2,5kg-hon väger Normalt 1,5 kg.Rasstandarden säger Vikt upp till 3,2 kg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 028
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är. Ras: Kelpie Kön: Tik...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
15 002
Senast: Piraja
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp