Hur startade ni er avel?

Fashionistan

Trådstartare
Skulle vilja höra hur alla ni "avelsmänniskor" och även blivande tänkte och resonerade när ni skulle börja med avel :)

Tex:

Val av ras, inriktning?
Hur många avelsdjur från början och hur många nu?
Gärna lite om ekonomibiten, hur ni finansierade starten osv?
Anläggning?
Ålder?
Utbildning?
Lever ni på det eller annat jobb vid sidan av?

Osv osv :) Hade vart jättekul o veta då jag själv är sugen på att börja så smått när min 07:a är redo :)

Sv: Hur startade ni er avel?

Jag hade egen gård tillsammans med min dåvarande sambo. Hade alldeles för många egna samt saluhästar att rida varje dag och tävla och en dag fick jag helt enkelt nog. Jag sålde av saluhästarna, och stoppade mitt fina sto i föl. I samma veva höll jag på att rida in ett 3-årigt sto som var alldeles hysterisk så fort man gjorde någonting och en mycket kunnig hingsthållare sa åt mig att betäcka henne. Jag vägrade givetvis eftersom jag inte ville göra fler knäppgökar, men han sa att jag fick välja vilken av hans hingstar jag ville gratis och blev avkomman ok skulle jag betala honom sen. Det visade sig att stoet hade hormonproblem så när hon blev dräktig blev hon som förbytt.

Under året bytte jag till mig ett connemara-sto som jag hade tänkt rida till och sälja, när jag på omvägar hörde att hon var betäckt. ULade och det visade sig att hon var dräktig.

Så första året det blev föl hemma hos oss blev det 3 st. Följande år blev det 5 st. :) Och sen har det fortsatt så, fast lite mer planerat och vettigt.

Jag var 23 år gammal.

Sen ändrades förutsättningarna en del när jag och sambon bröt upp och jag flyttade till Sverige igen. Nu har jag bara ett fullblodssto som jag avlar på. Mitt "fina" sto är numera 20-år gammal så hon fick stanna kvar på Irland hos fd sambon. Resten såldes väl mer eller mindre av innan jag flyttade.

Senast ändrad:

Här har det inte på något sätt handlat om att "köpa in ett antal avelsston och sätta igång med avel".

Jag började med att tillverka en avkomma ämnad för eget bruk, efter ett sto med de egenskaper jag ville ha.
Några år senare skadade hon sig och ett hastigt fattat beslut gjorde att hon seminerades igen ett par dagar senare. Ytterligare några år senare betäcktes hon igen och fick sin sista och bästa avkomma.
Under tiden hade mitt avelsintresse väckts och jag lyckades hitta ett fint shettissto relativt nära här.

Sen har jag spunnit vidare på det.
Jag har aldrig haft mer än 3 föl samma år. Har oftast fler ston tillgängliga men betäcker långt ifrån varje år för att det inte ska bli så himla många hästar här...

Och nej, jag lever verkligen inte på min hästavel, det är ytterstå få i vårt land som kan göra det.

Kul kul att ni berättar! Ger hopp om att jag som vanlig människa, 18 år (när det är dags dock över 20) också kan starta ett tillobörja med litet imperium :d:d:d:d:d:d

Jag blev intresserad av avel som 12-åring och 27 år senare föddes min första uppfödning. Anledningen till att det tog så lång tid är att det är dyrt med avel och att jag har flera kostsamma intressen! Fördelen var att jag har hunnit se mycket och har bra koll på vad olika stammar lämnar. Jag har också sett den svenska halvblodsaveln utveckling under nästan 30 år.

För mig började det med att jag köpte mig ett dräktigt arabsto 1987. Fick blodad tand o sen har det blivit några föl genom åren. Dock har jag nu gått över till shettis pga min skada

Jag är uppvuxen med hästavel, ardenner och halvblod, så det ligger väl lite i generna antar jag:D

Från 1988 - 2003 var jag enbart "ponnymamma" och hade en mkt blygsam hästavel..endast 3 födda avkommor -helsyskon alla tre.

2003 föddes vårt första föl sedan "omstarten i aveln" - ett av barnens ponnyston fick ett hingstföl.
2003 köptes också första hästen in för enbart avelsverksamhet.
Jag fick cahansen att köpa ett av mina favoritston från tävlingsbanorna , o tvekade inte en sekund.

Vad det gäller finanserna så hade jag byggt upp en del genom att imortera ponnyer från Irland/tyskland/danmark under många år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 638
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 856
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31