Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?
ja känner så väl igen i den uppgivenhet du beskriver. Matilda är ju bara snart 2 och vissa dagar tror jag att jag ska bli tokig på att hon testar....
jättesynd, för hon är en jätterar och gullig liten tjej och inom några veckor kommer småsyskon (huvvaligen!!!!!)
jag tror att det är dammet eller brödet eller hästen som är problemet för dig.
inte heller mannens briat på hushållsarbete.
Jersey kommer inte köra in i ett träd med sina barn, det är bara ett sätt att uttrycka sin längtan efter lugn och ro och vila och tysthet.
(samma sak för mig, sett mååååånga fina träd under matildas första år.....)
den här längtan du uttrycker, tillsammans med hur du känner när sonen hyssar, skvallrar om att din energinivå är....... hmmmmm, hur ska man uttrycka det...... något låg.
jag tror inte att lösningen ligger i att sluta dammsuga varje dag eller köpa färdigt bröd, utan att du fakriskt måste förstå att du tar på dig för mycket ANSVAR.
känner du att det är DITT ansvar att köpa hem alla ingredienser till makens matlagning? (jag gör det här hemma...)
är det DITT ansvar att se till hästen har det bra? (jag gör, ändå sålde jag henne för snart ett år sen....)
Är det DITT ansvar att människor runt dig mår bra? tänk efter på denna, spontant kommer du säga nej, men om en vän kommer och berättar att den mår dåligt, får du en känsla avv du vill och borde hjälpa den så gott du kan?
att du knallar hem till din granne titt som tätt och fikar visar åxå på att du har för mycket i ditt liv, grannen blir ett andningshål, där du kan andas, där barnen kan leka och du slipper passa på dom hela tiden. (min granne är lämpligt nog min syster, som har en son, 6 månader äldre än matilda.)
varje kväll (när ja mår som sämst) tänker jag att "i morgon ska jag bara vara hemma, ta det liugnt och inte göra nånting" och känner att det ska blir skönt på riktigt!
så kommer morgondagen och "jag ska bara" är tillbaka.
jag ska bara städa undan frukosten.
jag ska bara plocka ur diskmaskinen.
jag ska bara fixa frissen.
jag ska bara sminka mig lite, ser lite trött ut.
jag ska bara sätta på mig kläder.
inte har ja suttit en minut med mitt barn och ägnat mig åt henne.
har inte orken att sätta mig still!
har för mycket stress!!!!!!
har haft sen vi kom hem från götreborg med henne förra vintern.
jag la mig aldrig och vilade när hon var liten, jag hade verkligen inte trök att sitta still och det började krypa i benen på mig.
nu har ja kommit så långt att jag faktiskt kan lägga mig på dagen när hon sover (EFTER att ja röjt i vardagsrummet såklart!) och vila mig.
det ja vill ha sagt är jag tror att du tar på dig saker som du inte ska ansvara för.
PRATA med gubben och säg att du inte orkar! kanske han kan ta sig toan oxh disken i tillägg till maten?
men jag tror att du måste tillåta dig själv att våga släppa ansvaret helt.
men först och främst måste du lokalisera VART denna stress kommer från.
stora prestationskrav under uppväxt?
stressade föräldrar?
bristande självförtroende?
och du.....
ett inre kaos kräver ett städat yttre.
vad består ditt kaos av?