Jag blir så lessen för din skull
. Jag har också gått igenom en tuff period, i december 2010, och börjar precis återhämta mig nu. Den här semestern känner jag att jag kommit tillbaka
.
Jag hade inget tålamod med min dotter heller (hon är också väldigt aktiv och kreativ...). Jag tyckte hon var väldigt trotsig/aktiv ett tag, men när jag började må bättre blev hon också betydligt bättre - förmodligen för att hon kände min stress och oro minskade.
Det tar TID, och din man måste sätta vissa av sina saker åt sidan under en period för din och familjens skull.
Jag och min man (åh det här kommer låta töntigt) gjorde så, att vi skrev upp hemmets pusselbitar - Tid, Ekonomi, Hushåll, Hobbies, Mat, Hälsa, Sömn, Övrigt. På varje punkt skrev vi upp allt vi kunde komma på, diskuterade igenom dem och skrev upp 'mål'. När det till exempel gällde hushållet, så skrev vi upp hur ofta vi skulle göra en ordentlig städning. Detta för att jag inte skulle nojja över att det skulle göras 2 gånger i veckan, utan vi hade ett intervall vi följde. Vi bestämde oss för att en nattar, den andra röjer upp leksaker, ev svabbar av golven nere, röjer av tomten, vattnar växter etc under tiden. Och den rejäla städningen behövdes bara varannan vecka. Däremellan dammades inte hyllorna.
Vi skrev upp när vi kunde utföra resp hobbies, hur mycket de fick kosta i månaden etc. Det är kanske lite töntigt, men all den här strukturen fick mig att fokusera på rätt saker. Gnället om saker som skall göras mer eller mindre försvann. Vi tog principbeslut om maten, vad vi inte skulle äta, vad vi skulle äta, att göra matsedel varje söndag, den som hämtar på dagis lagar maten.
Plötsligt hade jag tid, lust och ork att leka med dottern, gå ut och cykla med henne utan att nojja över alla måsten hemma. Allt blev lättare. Ibland kan faktiskt listor och planer skapa ro i själen (och att ansvarsfördelningen finns svart på vitt - ok, jag ansvarar för tvätten, du stryker, du klipper gräsmattan, jag tvättar bilen, etc.). Och att man minimerar måstena!! Ska de baka, koncentrera det till en viss dag i veckan, onsdagar bakar vi. Om vi vill. Inte de andra dagarna. Man FÖRSTÅR inte hur mycket alla de här småsakerna lägger på ryggsäcken, jag tyckte inte heller det... och planera in tid för vila, planera in tid för att riktat aktivera sonen (och att ni båda turas om att göra det!). Bygg en lådbil, typ.
Lycka till, ta hand om dig! (Önskar att jag hade facit, det här var bara vårt sätt att hantera det...)