Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Alltså vår pappa är hemma och jag är inte stressad och vår son är också helt galen när han sätter den sidan till. Kan tillägga att han alltid har haft turbo. Precis som sin far... Jag är så oändligt trött på att aktiva barn alltid stämplas som ouppfostrade eller att föräldrarna är helt dumma i huvudet som inte förstår vad man gör med ett barn. Jag tycktes att Mino hade ett bra tankesätt och jag satt igång redan igår. det tog lite tid när han körde sin lillasyster i vagnen under hela promenaden :)

Jag stämplar inte någon öht, jag säger bara hur jag upplever ts situation utifrån hur hon beskrivit sitt liv.

Hur du och din familj har det är inget jag har vare sig vetskap om eller något jag uttalat mig om.

Ja, för jag söker tips på hur man står ut och hur man orkar när de bara trotsar emot en, vägrar lyssna, säger emot och bråkar.

Jo, jag förstår det. Och det jag försökte säga var att jag inte tycker att din son låter som någon särskilt ovanligt jobbig unge. Snarare att det är de andra sakerna som gör att du inte orkar med honom. Han blir något slags måltavla för alla de saker som är jobbiga för dig, låter det som.

Sen är det ju ganska vanligt att barn uppför sig bättre borta än hemma. Själv tycker jag trots allt att det är att föredra jämfört med det omvända, om man nu måste välja.

Möjligen bidrar det faktum att du inte orkar med honom och att du inte mår bra till att han blir ännu stökigare än han annars hade varit, jag vet inte. Men barn är ofta rätt stökiga, det är liksom inget konstigt med det. Det är jobbigt att växa upp, helt enkelt.

Det kan ligga något i det Gnist skriver: att han funkar bättre hos mormor och morfar för att du mår bättre där. Och då blir ju frågan hur du och din man ska göra för att du ska kunna må bättre hemma.

Med lite tur blir pojken då lite lugnare, plus att du får ork tack vare att du mår bättre.

Jag håller helt med dig.

Jag har en 3 1/2-åring som just nu testar världen och växer i sig själv. Det är jobbigt men extra jobbigt om man har sovit dåligt och tålamodet inte är på topp. Så jag tror också att grundproblemet ligger i Ts välmående.

Till TS
Din son låter på inget vis värre än något annat barn, men jag tror som Petruska att du har fastnat i att du mår dåligt av det. Se det som att sonen är den som lider mest.
Jag tror att du verkligen måste ta tag i ditt eget välbefinnande och få avlastning av din man OCH SKITA I VAD OMGIVNINGEN TYCKER OM DIG OCH VAD DU SKA GÖRA HEMMA ELLER INTE!!!

Låter kanske hårt, men det är så jag läser det du skriver och som jag skrev tidigare så skulle vi ha gjort andra prioriteringar än din familj har gjort och prioriterat det psykiska välmåendet i familjen före pengar, ÄVEN om detta inneburit att flytta, leva snålare osv.

Så lätt är det ju inte. Huset ska värderas, annonseras, visas och säljas. Marknaden här är jättemättad och det tar flera månader att få sitt hus sålt. Har flera vänner som annonserat i snart 10 månader och de hyr nu istället ut sina hus för ingen vill köpa. Priserna ligger där de var när vi köpte. Någon vinst kommer vi inte gå på. Och så ska alla mäklarens kostnader betalas, och vi har bunden ränta på flera år framåt som ska lösas.

När hela den affären är klar så har jag förhoppningsvis gått över till en fast anställning, och min man förhoppningsvis fått något av sina andra jobb han sökt.
Vårt matkonto för 4 pers ligger på ca2.000kr/månaden. Boende 6.000kr + drift. Stallplats fullservice 900kr. Alla prenumerationer är uppsagda, mobil för oss båda knappt 500kr/mån.

Jag blev arbetslös 15 januari, min första utbetalning på akassan kom i torsdags. Där har du svaret på varför min man har varit tvungen att jobba 150%

Men är det verkligen värt att ha det så bara för att få bo som ni gör? Du blir ju sjuk av att leva som ni gör, och åtminstone äldsta barnet verkar ju också ha det jobbigt. Vilket hus kan vara värt ens egen hälsa och barnens uppväxt? Jag förstår inte, ni lever som kyrkråttor, du mår dåligt, barnen mår dåligt, allt för ett hus? Kan ni inte flytta till något billigare, där ni kan ha lite marginaler och inte behöver få det såhär ifall nån av er står utan inkomst några månader?

Dessutom kunde ni kanske på sikt försöka bättra på lönerna, jobbar man 150% och ändå bara får ut runt 10000 kronor har man väldigt låg lön, frågan är om arbetsgivaren ens följt kollektivavtalet? Jag hade mer än så som outbildad stallskötare, nu vet jag inte vad din man jobbar med, men det låter väldigt, väldigt lite.

Senast ändrad:

Ekonomin blir väl inte bättre om man gör en förlustaffär vid husförsäljning...?

Men är det verkligen värt att ha det så bara för att få bo som ni gör? Du blir ju sjuk av att leva som ni gör, och åtminstone äldsta barnet verkar ju också ha det jobbigt. Vilket hus kan vara värt ens egen hälsa och barnens uppväxt? Jag förstår inte, ni lever som kyrkråttor, du mår dåligt, barnen mår dåligt, allt för ett hus? Kan ni inte flytta till något billigare, där ni kan ha lite marginaler och inte behöver få det såhär ifall nån av er står utan inkomst några månader?

Dessutom kunde ni kanske på sikt försöka bättra på lönerna, jobbar man 150% och ändå bara får ut runt 10000 kronor har man väldigt låg lön, frågan är om arbetsgivaren ens följt kollektivavtalet? Jag hade mer än så som outbildad stallskötare, nu vet jag inte vad din man jobbar med, men det låter väldigt, väldigt lite.

vad tror du det kostar att hyra en lägenhet eller ett hus?

+ att som jersey säger så finns ju fortfarande lånen kvar (de får man väl inte lösa bara sådär)... mäklaren kostar osv....

Självklart får man lösa lån bara sådär om man säljer fastigheten som man lånat på. Jag har gjort det själv. Det är inte sagt att det blir billigare att hyra, det beror på marknaden där TS bor, men en lägenhet borde ju vara billigare att köpa och driva, och ta mindre tid i anspråk att sköta än ett hus.

TS befinner sig ju enligt egen beskrivning i ett akut läge, utbränd med självmordstankar - nuvarande sits funkar helt enkelt inte. Mannen kan inte avlasta, eftersom han måste jobba 150% för att försörja familjen och huset.

Jag förstår att det är mysigt att bo i eget hus, men om TS (gud förbjude!) gör verklighet av självmordsplanerna, vilken nytta har man då av huset? Läget är ju prekärt - TS utbränd och följaktligen inte arbetsför, mannen har ett extremt låglöneyrke där han inte ens om han jobbar 150% kommer upp i en rimlig lön. Prio ett måste väl vara att få TS på benen igen, så att hon kan börja jobba och ekonomin inte blir så pressad och beroende av mannens inkomst? Och för att TS ska komma på benen behöver mannen avlasta, alltså jobba mindre, alltså måste de minska sina kostnader. De lever ju redan som kyrkråttor, maten får kosta nästan ingenting, det enda rimliga att spara på som är kvar är som jag ser det boendet. Temporärt, tills TS kommer på fötter och blir frisk.

Självklart är det inte roligt att sälja med förlust, men kan man sänka månadskostnaden på det sättet och låta hela familjen må bättre, så skulle det i mina ögon absolut vara värt det. Pengar är bara pengar, en mamma som tagit livet av sig får man inte igen.

Han jobbar som montör, sätter upp bygghissar, och har 22.000kr i månadslön, 10 månaders provanställning eftersom det är en "omskolning" som fast ligger det några tusen till men ändå en bra bit under vad han hade på sitt förra jobb.
Vet inte hur hög skatt ni betalar i sthlm men här betalar vi inte 50% i alla fall.
Det är ju lixom inte bara så att en av oss har råkat bli arbetslösa, utan min man skadade sitt knä jätteallvarligt förra våren.
Vi gick hemma båda två i nästan ett år, han på sjukpenning och jag föräldrapenning.

Självklart får man lösa lån bara sådär om man säljer fastigheten som man lånat på. Jag har gjort det själv. Det är inte sagt att det blir billigare att hyra, det beror på marknaden där TS bor, men en lägenhet borde ju vara billigare att köpa och driva, och ta mindre tid i anspråk att sköta än ett hus.
Har redan kollat det med banken då vi blev erbjudna att hyra ett hus, och vi måste betala för att lösa de bundna räntorna.

Som jag skrev är marknaden jättemättad här, finns ingen efterfrågan längre.

En lägenhet sätter jag mig inte i. Det är det värsta jag vet. Jag bor hellre i en husvagn. Hyrorna här ligger från 6.750kr och uppåt. Sen tillkommer ju el, sopor, tvättmaskin, diskmaskin (om man vill ha det) kyl & frys, tv m.m.
Radhusen ligger på 90-250.000kr. Hyror från 6.500kr med ständiga hyresökningar eftersom alla (kan inte komma på någon) förening har dålig ekonomi.
Några lägenheter att köpa finns knappt.

Kan inte heller se att en lägenhet är mindre att sköta om. För laga mat, diska, tvätta och städa lär man göra ändå, eller?
Jag ser inte heller hur en lägenhet ska få mig att må bättre? Nu öppnar jag ju bara dörren och går ut, ungarna kan springa hur dom vill, hunden lika så.

Hur kan han få ut bara 10 000:- efter en månadslön på 22 000:-? Han borde få ut åtminstone 14 000:- Eller har jag missat något? Kanske det dras för mycket skatt på hans lön - det får man ju iochförsig tillbaka som återbäring, men det är ju nu pengarna behövs. Ni kan begära skattejämkning så ni får ut mera redan nu. Eller har jag missat något?
Jag tycker du är fenomenal som kan föda din familj på 4 persponer på 2 000:- i månaden, det är en stor bedrift! :bow:
Och jag förstår din känsla inför Lägenhetsboende. Jag hoppas ni kan hitta andra vägar och slipper sälja huset - det du säger om att bara kunna öppna sin dörr och gå rakt ut, är guld värt!
Lycka till!!!
PS. Kan ni inte få bostadsbidrag? Eller gäller det bara om man bor i lägenhet? Med en familj på 4 behöver ni ju många rum, ni kan ju inte precis flytta in i en 2-rumslägenhet, utan även en lägenhet skulle måsta vara av den större sorten. DS.

Senast ändrad:

Beroende på hur mkt övertid han jobbar men han brukar få ut 17.000-25.000kr, förstår inte var Mabuse fick 10.000kr ifrån.

Maten är inte alls svår, matlagning är ett stort intresse hos min man, baka hos mig. Han är jägare, jag håller på att ta jägarexamen. Jag är ju även slaktare och kommer börja jobba på slakteri. Vi lagar ju allt från grunden. Och både styckar och gör egen färs osv. Storhandlar på City Gross och veckohandlar på Lidl.

Bostadsbidrag kan man få fast man har hus, men då måste man ha låga inkomster. Tror gränsen är 200.000kr/året eller nått sånt.

Men om era omkostnader är så låga som du beskriver det och han tjänar 17000kr utan övertid, varför jobbar han då så mycket...? Då borde han ju kunna nöja sig med att jobba heltid och avlasta mer hemma?

Vårt matkonto för 4 pers ligger på ca2.000kr/månaden. Boende 6.000kr + drift. Stallplats fullservice 900kr. Alla prenumerationer är uppsagda, mobil för oss båda knappt 500kr/mån.

Jag blev arbetslös 15 januari, min första utbetalning på akassan kom i torsdags. Där har du svaret på varför min man har varit tvungen att jobba 150%

Jag skulle ha lånat ut hästen, alt haft medryttare som delade på stallhyran och arbetet att rida den. I så fall blir det 900 kronor i budgeten som du kan lägga på barnpassning/avlastning. Även om det bara är några timmar kan det hjälpa dig - exvis genom en extra lång sovmorgon så du får vila ut.

Han jobbar som montör, sätter upp bygghissar, och har 22.000kr i månadslön, 10 månaders provanställning eftersom det är en "omskolning" som fast ligger det några tusen till men ändå en bra bit under vad han hade på sitt förra jobb.
Vet inte hur hög skatt ni betalar i sthlm men här betalar vi inte 50% i alla fall.
Det är ju lixom inte bara så att en av oss har råkat bli arbetslösa, utan min man skadade sitt knä jätteallvarligt förra våren.
Vi gick hemma båda två i nästan ett år, han på sjukpenning och jag föräldrapenning.

Som skogstrollet redan skrivit: om era omkostnader inte är mer än 10 000 i månaden, och din man har en lön på 22000, varför behöver han jobba 150% för att ni ska gå runt? Det borde ju räcka att han jobbade 75%, så kunde han vara hemma mer istället?

Jag tror också att ni skjuter er lite i foten, eller snarare tänker lite fel, när det gäller ekonomin. Jag tänker på matkontot exempelvis, som ju är extremt litet. Men när man har ett så litet matkonto, så innebär ju det att man lägger väldigt mycket tid och energi på att laga och planera mat. Baka bröd istället för köpa, lägga timmar och timmar på att jaga vilt i skogen, och sen stycka och ta hand om köttet, istället för att handla köttfärs på ica på fem minuter. Tid och energi du hade kunnat använda till att bli frisk och orka med dina barn, och när du blivit frisk till att lönearbeta - och jag tror att du har bättre betalt att stå två timmar i slakteriet och jobba, än på att lägga samma tid på att baka bröd hemma. Det handlar inte om att ni måste börja leva på färdigmat och mamma scan, utan att en tusenlapp till i matkassan skulle göra att ni inte behöver planera alla middagar jämt, alltid handla billigt, alltid handla storpack.

Man tänker lätt att tid är gratis, men så är det ju inte. Tid har alltid en alternativkostnad - och det är inte bra ekonomi (med vare sig tid eller pengar) att lägga timmar på att göra något från grunden, när man hade kunnat lönearbeta en kvart och köpa varan/tjänsten från någon annan. Sen kan man ju göra det ändå för att man tycker det är roligt, men i ert läge, när det är akut brist på både tid och pengar, så skulle jag inte slösa med dem. Det blir dumsnålt i slutändan.

Det är självklart inget fel att leva billigt och göra allt själv om man trivs med det och är lycklig, men så verkar det ju dessvärre inte vara i ert fall. Resultatet har istället blivit att du är utbränd, bryter ihop inför barnen flera gånger per dag och vill ta livet av dig. Det verkar helt enkelt inte funka så bra.

Angående lägenhet vs hus så är det mindre jobb med en lägenhet av den enkla anledningen att en lägenhet saknar tomt. Det innebär ingen snöskottning, ingen gräsklippning, och dessutom är det inte ditt problem när fasaden behöver fixas eller fönstren målas om, det fixar normalt hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Sen tänker du också lite fel när det gäller vad en lägenhet kostar - det tillkommer inte alls sopor, tvättmaskin, diskmaskin, kyl&frys etc. Sånt följer med lägenheten, man betalar inte sophämtningen exempelvis separat. Elräkningen för en lägenhet är normalt försumbar, eftersom uppvärmingen ingår i hyran/månadsavgiften.

Senast ändrad:

Jag ser vad du menar, tror jag, men samtidigt kan det vara en slags njutning och nästan meditativ känsla i att laga sin egen mat From Scratch, att baka eget bröd etc. Det behöver inte vara en börda eller stress, det beror helt på individen - hur TS upplever det vet jag inte??
För mig är det otroligt njutningsfullt och avstressande att t.ex. koka sylt, baka bröd, ta tillvara på råvaror. Små barn kan ofta hjälpa till med delar i processen. Det får mig att tagga ner, andas, lugna ner de stressade nervtrådarna...
Men hur TS upplever det kan bara hon svara på....

Men hur meditativt det än är så tar det tid, tid som TS inte har som jag förstår det. Och jag vet inte hur meditativt ett syltkok med heta kastruller och varma burkar blir i praktiken om man rattar en ettåring och en sjövild fyraåring samtidigt? Och när det dessutom inte handlar om att man bakar bröd och kokar sylt bara för att det är roligt, utan lika mycket av den enkla anledningen att det är det enda sättet att få matkontot att gå ihop sig? Bakar man bröd för nöjes skull så gör det ju inget ifall brödbaket blir av först nästa dag eller inte alls, men har man inte råd att köpa bröd så går ju inte det om man vill att barnen ska ha nåt till frukost dagen därpå. Man får baka ändå.

Jag tror man ska skilja på hushållssysslor man gör för nöjes skull, och sådana man gör för att man måste (även om man i grunden gillar dem). När man måste, så skapar det en helt annan press och krav på planering, ingetdera brukar vara hälsosamt om man är utbränd.

Senast ändrad:

Håller med dig. Baka bröd kan verkligen lugna trassliga nerver, men förmodligen inte alls om det sker under tidspress och annan Press....

Undrar bara liiite hur TS uppfattar brödbaket etc?

Det blir inte alltid billigare med lägenhet.
Vi bor i hus och för oss är det dyrare med lägenhet, men då bor vi billigt också.

TS: Om ni vill/behöver byta boende så finns ju dubbelboende försäkring.
Exakt hur det funkar vet jag inte men det skyddar väl alla fall mot dubbla kostnader.

Hoppas det löser sig för er och att ni kan få lite bättre ekonomi.
Det är verkligen pest att inte ha pengar så man klarar sig och slipper oroa sig.

Vad som är uppenbart är ju att TS uppfattar sin totala livssituation sådan att hon tänker på självmord och bryter ihop inför barnen flera gånger dagligen.

Och då behöver något ändras - och det som högst troligt inte kommer att ändra sig särskilt mycket är barnen, innan de blir stora. Barn är krävande. Man behöver ha energi för att orka med dem med glädje.

Med andra ord tror jag inte på att det är det större barnets så kallade trots som är problemet.

Om TS upplevelse verkligen är att brödbaket, syltkoket och övriga sysslor både ute och inne etc är meditativa njutningar, så är det konstigt att hon mår så dåligt. Just att hon mår som hon mår, tolkar jag som att det inte handlar om meditativa njutningar (och jag tycker att det närmast är ett hån att tala om sådana i sammanhanget).

Och jag håller med Mabuse. Det är ofta inte alls särskilt lönsamt, totalt sett, att pressa kostnaderna på alla fronter och istället sätta in sin egen tid på kontot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka