Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?
Kan din man ta semester så att han kan koncentrera sig mer på barnen och du får vila?
Nej, han har en "specialanställning" eftersom han skolar om sig pga en allvarlig skada.
Där emot kommer alla övertidstimmar from nu att tas ut i komp när jag börjar jobba, så han kommer ha flera 3-4 dagars veckor.
På det söker han nytt jobb. Ligger bra till på ett 15-20 min hemifrån, skift 6-14 eller 14-23. Inga helgjobb, inga "göra 3 mans jobb med 1 pers" osv. + att han kommer söka ännu mera aktivt när jag "jobbat in mig".
Men av någon anledning är det barnets så kallade trotsålder som du betonar som problematisk.
Ja, för jag söker tips på hur man står ut och hur man orkar när de bara trotsar emot en, vägrar lyssna, säger emot och bråkar.
En vanlig dag så äter vi frukost mellan 8-9. Är det fint väder går vi ut, eller så går barnen ut och jag kanske dammsuger. För att sen klippa gräset, plocka bär. Ibland leker de och vill göra de eller så är det med inne. Jag och sonen brukar ofta leka brandmän. Och dammsugaren är brandsläckaren. Så springer vi alla 3 runt i alla rum och släcker elden och räddar leksaker/kläder.
Källaren får de ju inte vara, men de assisterar med t.ex. tvätten, den ena langar kläder och den andra klädnypor.
Har byggt "agillity" hinder på baksidan och där tränar hunden och barnen kan klättra runt.
Efter lunch sover dottern. Då vill sonen oftast se på tv och slappa i soffan. Ibland sover vi en liten kort lur tillsammans.
På em brukar vi besöka kompisar, få hit kompisar, vara i stallet, handla, baka, bada.
Det är inte så att jag bara sitter å suckar å tycker de är jobbiga. Det jag tycker är så jobbig är när han är så elak, mot syrran, mot hunden och mot mig. När han gör något riktigt dumt och bara springer iväg och skrattar och bara skrattar när man försöker prata med honom. Eller om man "får kontakt" och han spänner ögonen i mig och gör sitt "GAAH-GAAAHH-GAAHH" läte som kanske kan översättas till "Håll k*ten m*rsan dra åt..." ungefär känns de så. Känner mig bara totalt misslyckad.
Nu är vi hos mormor och morfar. Inte en tendens till sina "tokryck" han får hemma, pratar långsamare, tydligare och med mindre bokstäver. Skyddar sin syster. Hon kom t.ex. med några leksaker medans han kollar på film. Han tar emot den "Åhhh tack Tilde" och ger henne världens puss
Det vill jag lixom ha mer av hemma.
Han sitter still vid matbordet, äter som om han inte skulle få någon mat hemma.
Frågar om det är så att han vill göra något speciellt, tex gå ut och leka och be någon vuxen öppna grinden. Han kan tom på ett väldigt vuxet och moget sätt berätta vad han tänkt göra för han har en väldigt bra plan.
Hemma är det typ bara röj-röj-röj och slåss.
Lillsyrran kan tom vara rädd för honom hemma för han är så vild! Bara hon får syn på honom när hon leker skriker hon, börjar gråta hysteriskt och springer till mig.