Hur står man ut med varandras olikheter?

Ja, jag skrev ju vad jag tror och tycker, det är ju ett diskussionsforum och man spinner ju vidare på olika saker som kommer upp, helt enkelt. :)
Förresten, läste ditt svar till Ts, om man nu ska prata om olämpligheter.....
Ska hon gå till en terapeut för att hon har en man som inte kan hålla ordning och dessutom stökar till i hennes privata lådor?
Snacka om att belasta Ts och göra deras problem till hennes problem.
Jag tror att många kvinnor med psykiska problem lider av syndromet "skitstövel till man". Jag är så jävla trött på det. Alltså att sjukdomsförklara kvinnor som går på knäna av dubbelarbete.
Har själv haft psykiska problem och för min del hade mycket varit betydligt enklare utan två små barn och ett vuxet barn att ta hand om.

Ursäkta att jag låter så jävla grinig......men jag kan inte låta bli. :o

Förresten, läste ditt svar till Ts, om man nu ska prata om olämpligheter.....
Ska hon gå till en terapeut för att hon har en man som inte kan hålla ordning och dessutom stökar till i hennes privata lådor?
Snacka om att belasta Ts och göra deras problem till hennes problem.
Jag tror att många kvinnor med psykiska problem lider av syndromet "skitstövel till man". Jag är så jävla trött på det. Alltså att sjukdomsförklara kvinnor som går på knäna av dubbelarbete.
Har själv haft psykiska problem och för min del hade mycket varit betydligt enklare utan två små barn och ett vuxet barn att ta hand om.

Ursäkta att jag låter så jävla grinig......men jag kan inte låta bli. :o

Oj, wow, är det fler som uppfattar mina inlägg som så offensive får dom gärna säga till för jag känner bara :confused: inför detta.

Oj, wow, är det fler som uppfattar mina inlägg som så offensive får dom gärna säga till för jag känner bara :confused: inför detta.
Jag gick igång i onödan....:o Jag vet! Sorry! :o
Ta det inte personligt.
Jag blir upprörd för att jag blandar in mina egna känslor och erfarenheter.
Egentligen inte på det du skriver.

Är det bara jag som tänker att detta kan man lösa med parterapi?

Det är ju ett väldigt avgränsat, konkret problem så det borde gå att lösa på mindre än 5 sessioner. Sen delar man ju det på två, så borde inte bli så fasligt dyrt heller.

Perfekt att ha en oberoende tredje part som kan hjälpa reda ut och komma med bra, konkreta lösningar som får hemsituationen att funka bättre och som därigenom förbättrar relationen i stort.

Jag och sambon har lite olika ordningssinne, vi har löst det så att han har fullkomligt fritt spelrum på vissa ställen i huset och där sätter jag inte min fot. Det märkliga är att han har grynkoll på varenda märklig pinal i kaoset, själv vill jag bara hyra en container och slänga allt om jag ser skiten, så jag vistas inte i hans utrymmen alls. Det funkar utmärkt just när det gäller den biten.
Detta är typ vår plan så fort vi har ett hus. Sambon håller på att bli vansinnig över mitt kaos. Jag hittar mina prylar i kaoset. Om han fått mig att städa hittar jag ingenting :( för då ligger det inte på rätt plats :p jag ser fram emot ett eget rum där min oordning kan va i ordning sas. :D

Jag tycker att du krånglar till det, ts. Och försöker köra maktspel över din sambo, att det är DIN standards som ska råda.

Jag lever själv med en partner som har helt andra rutiner och standard än jag. Det som är viktigt för mig, får jag sköta. Jag vill ha städat och röjt. Vi har provat städhjälp, det var mer stressande att passa tider för städhjälpen än att städa när det finns tid över. Jag gillra inte att det sker misstag med mina kläder, jag sköter tvätten. Det är för mycket att göra för att försvara att två människor sätter sig i bilen och handlar, jag sköter det.

Han äter aldrig middag på vardagar. Vi har kompromissat och lagar middag tillsammans på lördag och pizzamiddag på fredagar.

Det är viktigare för mig att få vara med honom än att få hemmet städat enligt mina rutiner av någon annan. Jag kan göra det själv, om det är viktigt för mig.

En del igenkännanden i den här tråden.

På tal om påsar så gör jag så när jag blir tillräckligt trött på elprylar, skruvar mm som ligger och skräpar, att jag tar en påse och lägger ner allt i, ställer påsen i makens egna lilla "hörna". Min man kallar nu dessa påsar för "projektpåsar" och ibland tar han upp en påse och kollar om han eventuellt skulle börja skruva, meka med någonting :rofl:

Jag har sänkt min lägstanivå på städning och ordning sen vi flyttade ihop, annars hade jag blivit galen tror jag. Vi har en slags tyst överenskommelse om att jag tar tvätt och städning. När jag börjar städa/röja så frågar alltid maken om jag vill ha hjälp med något, då brukar jag be honom kanske vika tvätt, eller plocka undan barnens leksaker så att man kommer fram med dammsugaren.
Matlagning är det oftast maken som gör, eller så ordnar vi med varsitt. Alltså maken kanske beställer en pizza medan jag hellre äter pannkakor eller något annat. Och så får barnen välja vad de vill ha. Vi äter inte på bestämda tider, utan när vi är hungriga.

Till TS, usch jag lider med dig, men kan ni inte ha någon form av uppdelning som kanske gör lite enklare? Om du vill att städning ska vara på ett visst sätt är det kanske enklare att du tar just den biten, och han gör något annat?

Intressant att det även i den här tråden börjar utmynna i att den som är rörig är sämre och ska "skärpa sig".

Vi är olika. Det ena sättet är inte bättre än det andra men det kan vara svårt att leva med.

Det tycker inte jag att tråden gör. Tvärt om tycker jag att den visar att det finns lösningar när man har olika lägstanivå på städning. Ingen av lösningarna tycker jag direkt mynnar i att bara den ena ska skärpa sig.

Varning för en lång skriva-av-sig-tråd...

Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år tillbaka med en man som jag verkligen har sett som mannen i mitt liv. Jag älskar honom. Det finns ingen som är så omtänksam, genomgod, rolig och romantisk som han. Föra cirka ett år sedan flyttade vi ihop. Jag förstod att det skulle bli en omställning, men det har verkligen varit svårare än vad jag hade trott. I alla år då vi har varit särbo så gick det an att vara olika. Det kunde i princip passera som gulligt. Men nu står jag knappt ut.

Vi har helt olika syn på "allt" här hemma. Jag hatar att behöva tjafsa om hushållssysslor och det låter så löjligt nu när jag skriver det, men ändå. Jag har alltid varit strukturerad och organiserad. Det faller sig naturligt för mig att hålla ordning och att ha det prydligt och rent omkring mig. För mig krävs det en aktiv handling att lägga saker på fel plats, att undvika att planera saker i förväg, att lämna stök och smuts efter mig. Min sambo är tvärtom. Han försöker att "göra sin del" hemma, men han kan inte. I många fall bryr han sig helt enkelt inte heller. Det är inget problem för honom att ha det lite smutsigt omkring sig eftersom han inte störs av det. Vi har helt klart olika trösklar när det gäller smuts och för mig är det jobbigt att vara den som måste leva i detta icke självvalda stök. Det spelar liksom ingen roll hur många gånger jag torkar av diskbänken efter mig när jag har spillt något. Det räcker med att min sambo är i köket i 5 s och brer en macka så är det smulor och smör på diskbänken igen. Och vad ska jag göra då? Torka upp det? Leva med det? Båda alternativen får mig att må dåligt. I slutändan är det hur som helst nästan alltid jag som åker dit och får göra den hushållssyssla som behöver göras. Sedan fattar jag att det å hans sida är jobbigt att städa och hålla på eftersom han knappast skulle göra det regelbundet eller ofta om det inte vore för mig. Jag önskar att vi kunde mötas halvvägs, men hur..?

Det stannar inte vid städningen och oordningen i sig. Det är hela den där inställningen, generellt, att saker och ting ska skjutas upp och att ingenting ska planeras i förväg. För mig är det helt främmande att ha det så rörigt. Jag vet t.ex. inte hur man orkar springa till affären var och varannan dag och småköpa enstaka grejer som fattas. Varför inte bara investera 3 min åt att skriva en inköpslista så att man kan veckohandla? Jag ser inte poängen med att springa till tvättstugan när underkläderna har tagit slut bara för att upptäcka att nästa tvättid är typ lör kväll eller söndag kl 6.30. Varför inte bara boka en tvättid i god tid innan så att man kan välja en bra tvättid som inte krockar med annat man vill göra? Typ så. Jag hittar liksom INGA rationella argument till att leva som min sambo gör. Det är det som gör det så svårt för mig att acceptera att han är den han är - och att han alltid kommer att vara sådan.

Det går också ut över vårt liv på andra sätt. Det är t.ex. konsekvent så att våra ledigheter och semestrar bara försvinner för att han inte kan/vill planera saker i förväg. Jag gav honom en weekendresa till ett ställe när han fyllde jämnt för mer än ett halvår sedan och den har fortfarande inte blivit av eftersom att han inte har orkat kolla upp något bra datum. Jag har tjatat så mycket att jag inte orkar göra det mer. Det var tänkt som en present liksom. Det känns inget kul att tjata sönder den.

Jag fattar ju att han ser mig och mitt liv som lika märkligt som jag ser på hans. Det är bara det att jag inte förstår riktigt varför... För jag ser det såklart som att om vi bara levde enligt mitt system så skulle vi få mycket mer kvalitetstid och pengar över som vi kan ägna åt annat. Och det är det som är så svårt. Hur skulle vi någonsin kunna mötas liksom? Jag kommer aldrig att kunna göra om honom. Man kan inte ändra på andra, bara på sig själv. Jag försöker verkligen att släppa på kontrollen och att skaka av mig saker, men det är svårt. Jag tycker knappt om att komma hem längre. När jag bodde själv kom jag hem till ett hem som var ett hem och där jag kunde koppla av och vara mig själv. Nu kommer jag hem till en arbetsplats där jag vill springa omkring och städa och fixa hela, hela, hela tiden, för att jag får ångest och inte kan koppla av av att ha det rörigt och otrevligt omkring mig. Jag vet inte om jag kan ha det såhär hela livet. Det finns liksom ingenting hemma som jag kan stå för längre. När folk är på besök så skäms jag rent av. Och det känns så ledsamt och sorgligt att inte kunna ha några gemensamma projekt ihop, typ resor då. Det finns andra projekt som jag innerst inne drömmer om: barn, bostad.. Men hur skulle det gå till? Bara att glömma. Jag är ensam projektledare i vårt hushåll och det går liksom inte att skaffa barn under de förutsättningarna.

Orkar inte.
Någon som varit med om något liknande och har något konstruktivt förslag på hur man kan få det att unka att leva ihop trots att man mer och mer börjar känna att man blir ledsen av den andre? :(

Oj vad jag känner igen mig i dom första delarna (kanske lite med planeringsdelen också) ska läsa igenom tråden när jag sitter vid datorn!

Det tycker inte jag att tråden gör. Tvärt om tycker jag att den visar att det finns lösningar när man har olika lägstanivå på städning. Ingen av lösningarna tycker jag direkt mynnar i att bara den ena ska skärpa sig.
...fast här på Buke har vi väl lärt oss om man måste kompromissa i ett förhållande är det felfelfel ;):up:

...fast här på Buke har vi väl lärt oss om man måste kompromissa i ett förhållande är det felfelfel ;):up:
Haha..
Det brukar vara två läger...
De som tycker att man behöver kompromissa och de som tycker att det ska man inte behöva om förhållandet är med rätt person.

Ja, jag vet inte hur man ska tänka. Ibland har jag liksom tänkt tanken att borde boka tvättider åt honom, påminna honom om att städa osv. osv. Men jag lever ju med en vuxen karl, inget litet barn. Så det har stannat vid tankar. Jag vill inte köra över honom utan faktiskt försöka få honom så involverad som han kan/vill vara i hushållssysslorna. Behandla honom med respekt liksom. Och på något sätt känns lite larvigt att göra en seriös storhandling och bara strunta i de varor som han kan tänkas vilja ha för att de saknas på inköpslistan.. För jag VET ju att han inte orkar använda en lista. Men det är klart. Det är ävl lite förminskande att handla åt någon också, så jag borde kanske bara lämna det åt honom.

Jag tror att jag måste ändra på mig, vare sig jag vill det eller inte. Det går nog inte att leva med en sådan som mig. Om det är rätt eller fel eller om jag borde söka hjälp eller inte vet jag inte. Jag vet bara att man normalt sett inte får någon hjälp på typ vårdcentralen så i sådana här problem står jag ensam och just nu måste jag nog testa vad jag kan för att försöka få det här förhållandet att hålla.

Jag tänker en lång rad olika, och delvis motstridiga saker när jag läser dina inlägg.

Det första är det minst viktiga, tror jag. För min personliga del så hade jag aldrig kunnat leva med att min partner sa sådana saker som du skriver i den här tråden. Jag tänker då på de där uttrycken som "hur svårt kan det vara att...", "det är väl bara att..." och liknande. För mig är det en sorts beskäftigt moraliserande över andra, som jag inte kan leva med i mitt hem, och som jag har svårt att begripa att någon ens kan med att ge uttryck för. Sådana uttryck visar ju entydigt att ditt sätt är det rätta, och den som inte gör som du är lat, slarvig och allmänt sämre, tycker jag. Din sambo verkar ju dock inte ta det lika allvarligt som jag, och punkten är därmed rätt oviktig (mer jag som kände att jag ville få det ur mig, kanske.)

En viktigare punkt som den där sortens uttryck hänger ihop med, handlar för mig om att låta andra vara som de är. När man moraliserar på det viset, oavsett vilken fråga det gäller, tycker jag att man begår ett rätt grovt övertramp över den andra personens gränser. Man låter inte personen vara som den är, utan talar om hurdan den borde vara. Det är en integritetskränkning, som jag ser det.

När du skriver, som i det citerade, att du vill "behandla honom med respekt", så tycker jag däremot att det är ett katastrofuttryck på riktigt. Det är ett av dina projekt, liksom? Att a) behandla honom, b) göra det med respekt? Jag tycker att det är oerhört respektlöst.

För min del skulle det inte behöva vara ett problem att du helt enkelt gör det du tycker behöver göras på ditt vis, och han gör det han tycker behöver göras på sitt. Men om det är outhärdligt för dig/er, så är det ju det. Om det nu inte är inom områden som städning, inköpsrutiner och fasta måltider som ni kan mötas, så finns det väl andra områden där ni kan mötas? Hur har ni annars kunnat vara ihop hittills?

Sedan tänker jag att det du skriver i väldigt hög grad handlar om tvåsamhetens pris. Hur högt får priset för tvåsamheten vara? Är tvåsamheten så värdefull att det är helt ok att den är så här jobbig? Tycker du det? Tycker han det?

Senast ändrad:
För att ändå skriva något om städbiten:

I mitt förhållande kör vi ge och ta. Jag är betydligt mer organiserad än min sambo. Hans definition av ordning är typ "nu ligger alla mina kvitton här i ett gäng högar på skrivbordet, då vet jag var jag har dem". Vi bor i en tvåa och har våra respektive skrivbord i ett hörn av vardagsrummet. Hans skrivbord är dubbelt så stort som mitt och innehåller tre gånger så mycket prylar. Och där har jag fått kompromissa: hans skrivbord är hans zon och jag skulle aldrig säga något om organisation/städnivå där.

När det gäller vardagsstädning vill vi båda ha rent i kök och badrum så där håller vi nog efter på ungefär samma sätt. Jag lagar oftare mat, men då är det min sambo som plockar undan och städar köket efteråt. Jag dammsuger nog något oftare men min städprincip är ungefär "snabbt och slarvigt" (dvs syns inte dammet så finns det inte), medan min sambo alltid städar noggrant när han väl städar. Under soffan och sängen är det nog bara sambon som dammsuger :D. Han har även införskaffat sig en robotdammsugare som jag tror gör städningen lite roligare i hans ögon; jag föredrar den traditionella varianten.

Till skillnad från vad vissa har framfört så tycker jag faktiskt att städning av ett gemensamt hem handlar om respekt. Åt båda håll! Min sambo vet t.ex. att jag när jag varit bortrest vill jag gärna komma hem till en ren och städad lägenhet. Senast jag var bortrest åkte han bort samma dag som jag kom hem. Jag kommer in i köket och reagerar först över att han inte har torkat av diskhon (och känner ett styng av irritation) - sedan tittar jag mig omkring och ser att han har dammsugit hela lägenheten, plockat undan kläder, t.o.m. städat lite på ovan nämnda skrivbord. Och det hade han gjort primärt för att han vet att jag uppskattar det :heart. Jag tycker inte att det är en orimlig anpassning av den stökige partnern att städa för den ordningsamme partnerns skull - precis som att den ordningsamme partnern måste låta den stökige partnern gå efter sitt "system" i andra fall. Det här att var och en har en egen zon tror jag är jättebra - såklart är det enklare om man bor stort så att man kanske kan ha ett varsitt rum som man "bossar" över, men det funkar även på mindre yta.

Kommunikation är verkligen A&O. Min sambo var tydlig med att hans skrivbord är hans borg och jag var tydlig med att jag inte trivs i ett hem som städas en gång i halvåret. Det fungerar för oss därför att vi pratar om hur vi båda vill ha det.

Senast ändrad:
Måste tillägga (som jag berättat om tidigare). Jag har haft en arbetskamrat som inte kunde leva om det inte luktade rengöringsmedel hemma. På allvar. Hon gick in i depression med självmordstankar om det inte luktade Ajax hemma, alltid. Som 28-åring hade hon lyckats få mamma att komma hem och städa hos henne varannan dag för att hon skulle komma från jobbet utan att få ett psykbryt.

Samma person fick också ett bryt när pojkvännen kom med en krukväxt. Hon hade begärt att han skulle komma med blommor varje vecka (för det gör man i ett förhållande där man älskar sin flickvän!), och han kom med en KRUKVÄXT. Hon gjorde slut på stående fot och beklagade sig över att han var så dum i huvudet att han inte fattade vad hon ville ha. Jag förklarade att om man såg det ur hans synvinkel så ville han att hon skulle få något som varade, som påminde om honom - länge. Inte som slängdes ut efter fem dagar. (han hade sagt detta till henne som förklaring, men det accepterades inte).

Ovan är helt absurda situationer, men hon tyckte det var fullt rimliga förväntningar i ett förhållande. Tänk att som partner leva med den städpressen. Det är ju inte görligt. Inte fungerade.

Någonstans måste det finnas en gemensam nivå som bägge kan acceptera. Om inte, går det inte att leva ihop. Jag behöver lite mer än maken, då får jag ansvara för den extra biten. Utan att knota.

Jag tycker att du krånglar till det, ts. Och försöker köra maktspel över din sambo, att det är DIN standards som ska råda.

Jag lever själv med en partner som har helt andra rutiner och standard än jag. Det som är viktigt för mig, får jag sköta. Jag vill ha städat och röjt. Vi har provat städhjälp, det var mer stressande att passa tider för städhjälpen än att städa när det finns tid över. Jag gillra inte att det sker misstag med mina kläder, jag sköter tvätten. Det är för mycket att göra för att försvara att två människor sätter sig i bilen och handlar, jag sköter det.

Han äter aldrig middag på vardagar. Vi har kompromissat och lagar middag tillsammans på lördag och pizzamiddag på fredagar.

Det är viktigare för mig att få vara med honom än att få hemmet städat enligt mina rutiner av någon annan. Jag kan göra det själv, om det är viktigt för mig.
Men om det är du som städar, tvättar och handlar - vad gör han?

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 125
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 826
Senast: corzette
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 598
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka