Hur står era islänningar??

Sv: Hur står era islänningar??

Min Kjarni står i ett blandstall. Det kom en islandshäst i våras som jag hoppades han skulle trivas med, men Kjarni vill vara med sina shettisar. Så nu går han med sina shettisar och lever livet. Och så ska han få göra i vinter också, det var egentligen meningen att han skulle gå med det andra gänget som kommer bestå av en quarter och en halvblodskorning men så blev det inte. Det enda som är jobbigt är att han och unghästen blir väldigt tighta och det går inte att släppa in en ny häst i flocken då Kjarni vaktar shettisarna för sitt liv.

Jag tror så här att de är fördommar från både sidorna. dvs hbl folk och isis folk
Isis folk ser jag här har fördommar om att de som har hbl vill ha ridbana de ska ha täcken fodras extra ofta osv därför vill man inte ha hbl i sitt isis stall. Eller andra raser heller.
jag vet massor av isis folk som vill ha ridbana och ovalbana så de är inte bara hb folk som vill åt sånna saker.

Jag hade ett hbl hon gick på lösdrift hon fick kraftfoder 1 gång om dagen efter ridning.

Jag hade ingen paddock bara åkrar, skog och grusvägar att ridda på=)
Gäller ju samma "regler" för alla hästar om man ska tävla.
De islandshästar som tävlar SM och VM kan jag inte tänka mig att de går ute på lösdrift.
Utan att de behöver som alla hästar stå inne och vila och det är lättare att hålla hästen i bra hull.
Ett hbl som tävlar VM går inte heller ute på lösdrift av samma skäl!
För de tar på krafterna att stå på lösdrift är det kallt måste hästarna ha massa hö så dom kan hålla värmen.

Lösdrift är de bästa i många lägen men inte för alla hästar oavsätt ras.

Jag tycker man ska gå på individen och inte rasen när man hyr in.
Ringer de in en som har ett hbl som har samma åsikter om hur hästarna ska ha de i ett stall så vart är problemet???
Om man inte har för lågt i stallet och bara kan ta in maxad D-ponny då förstår jag!
Men de finns ju massa raser som är ponnier=)

Jag delar hellre in i hobby folk och tävlingsfolk för DE är olika oavsätt ras.

Hade jag eget stall skulle jag bara hyra in hobbyfolk som småtävlar några gånger om året bara.
För då är man på samma nivå och har oftast roligaste sen vilken ras som kommer in i stallet de har ingen betydelse

Men som sagt en isis i samma stall hade ju inte skadat.. men man kan inte få allt... får nöjja mig med att grannen har isisar=):banana:

Min Draumur står på gården där han är född och uppvuxen.
Ett mindre islandsstall med 5 hästar just nu, kommer ev 2 till i sommar :)

Jag har min islänning på en jättestor lösdrift som består av 8 stora hagar i anslutning till varandra. Vi har tillgång till boxar vid behov och min pålle står tillsammans med 7 andra islänningar. Sjukt mkt ridvägar, nära till ridhus och paddock, och lågt pris :D kan inte bli bättre!:love:

En orsak utöver just olika inriktning på ridningen kan vara att de som är importerade från Island ofta har ett lite annorlunda kroppsspråk än många "stora hästar". De islandshästar som jag träffat på som inte trivts med halvblod har alla varit islandsfödda.

Fast ett hbl som är född i sverige efter precis likadana förhållanden dvs släpp hästen lös ta på den så lite som möjligt fram tills 4 års ålder..Borde ju ha examma kroppsspråk..
Så återigen detta handlar om hur man hanterar eller icke hanterar hästar och inte efter en ras.

Sen att majoriteten av hbl inte växer upp så är en annan femma MEN de finns=)

Eller på andra raser=)

Så jag kör stenhårt på att man ska kolla individen och inte dra alla över en fet kamm och säga ALLA hbl är knäppa och kan inte förstå min isis kroppspråk.

Min isis hade aldirg sett en annan ras innan hon kom till mig hon hade gått i skogen i riktig urskog i 3½ år..
Hon släpptes in med mina hästar som då var en shettis och ett hbl.. Gick hur bra som helst alla vart superkompisar=)

När man hyr in sig i ett stall ska man ju kolla upp stallets rutiner hur gör sdom i detta stall?? passar de mig och min häst??

Många flyttar in glada i håden sen får de se..OJ kommer häsatrna in kl 16?? men jag vill ju ha min häst ute till miinst 18.

Genom att kolla upp följande så slipper man detta!

När tas hästarna ut?
När kommer häsatrna in? året runt
Vad har de för strö och får man ha sitt eget strö??

Måste man köpa foder som ingår i stallhyran eller kan man få avdrag isf med hur mkt om man köper eget??

Är det pass?? och vad skall isf göras under sina pass man har??

Hur ser hagfördelningen ut??

Hur ser sommarhagarna ut och när släpps hästarna ut om våren??

Bra ridvägar?? man man få hänga med på cykel och kolla lite olika ridvägar??
Så det inte bara är skitsnack för att få en att hyra in sig!

Är stallets vatten kontrollerat?? finns det en gödselplatta och hur sköter ni gödselstacken??

Är stallet kollat för RADON?? många hästar blir dödssjuka pga utav detta läcker ut i stallet!

Hur är grannarna?? får man rida på åkrar stubbar??

Hur många gånger fodras hästarna om dagen?

Finns de ridbana/ridhus.. hur köter ni de.. tar amn bort bajset efter sig eller har ni skötselsgema att en sköter sånt veckovis??

Vad är det för folk som hyr in sig ca när är dom här??

Flyttar man till ett annant stall för förra inte hade några ridvänner så upptävker man att alla i de nya stallet åker ut innan 12 och jag slutar 16 å åker alltid ut 17 så var det ju inge smart flytt:grin:

Kolla upp hur många som flyttat in och ut i stallet senaste året.. är det många bör man fråga sig varför folk flyttar in och ut hela tiden.

Är det typ bara 1 som flyttat(din box) så tyder de på att folk trivs och inte flyttar så ofta=)

Att leta stallplats är supersvårt!!! och att hitta ett stall som passar en och sin häst..

Jag är gammal hbl människa och har hyrt in mig i rent isisstall.. funkade superbra hade lösdrift och fri tillgång på hö..
Hon fick kraftfoder 1 gång om dagen till inge om jag inte åkte ut!

funkar bra för mitt sto som var gammal och behövde röra på sig massa och jag trivdes=) Hon hade svårt å hålla hull i slutet så fri tillgång var de enda alternativet!

Så jag till hörde väl en av de få hbl folk som hade min häst som en islänning:D

I framtiden vill jag skaffa mig en biffig connemara och 1 islänning till och alla dessa 3 ska gå ihop=):bump:

Stod en gång i en "bland-hage". Det var connemaror, islandshästar, fjording och varmblod. Varmblodet hade inget socialt vett i huvudet alls. Helt tokig vid fodringar ute i hagen osv. Inget bra socialt förhållningssätt mor de andra hästarna. Tycker mina hästar verkar trivas bäst med bara islandshästar i flocken.

Det handlar lite om vilken service man betalar för och hur man vill ha hästarna. Vi har stått i ett stall ett tag där vi betalade för full service (in, ut, täcke, 4 fodringar om dagen) och all mat (kraftfoder, hö, mm) ingick. Kändes lite onödigt till våra små lurvtottar som mest käkar hö, inte brukar ha täcke och som helst vill gå ute dygnet runt...

I övrigt tycker jag våra isisar trivs lika bra med hästar av alla raser, så länge där är aktivitet i hagen. Min vallack älskade att gå med halvblods unghästar som busade hela dagarna!

*kl*

Har min isis på lösdrift i en blandad flock, men några islandskompisar har hon allt. Förra ägaren sa att hon (hästen, inte ägaren) blev deprimerad om det inte bara var islänningar men det har jag inte märkt av.
Tycker hon är pigg och glad vare sig hon står och betar tillsammans med isis, shettis, russ, nordsvensk eller varmblod som finns i stallet. :)

Islänningen som jag hade som medryttarhäst stod i ett stall tillsammans med massa olika hästar. Dock är hon en i mängden uppfödd häst på island. Så hon har varje sommar problem med exemen :/
Hon går just nu i lite olika "småhagar" eftersom ägaren inte vill ha henne på stort bete tillsammans med massa andra hästar och träd som hon kan klia sig emot :p
Men har har iafl tillgång till gräs i de olika hagarna hon går i nu :D

Mina hästar står på lösdrift med 2 boxar tillgängliga.
De står just nu i 3 hagar med 2-3 hästar i vardera hage.
Bara islänningar, 2 åringar i en av hagarna. Målet är ju att alla ska kunna stå i hop men det är ganska långt från målet...
Alla står ute dygnet runt, förutom 2 hästar som står inne ibland (inte mina)

*knapp*

Har min på bete med två andra islandshästar. Varav den ena också är dräktig.

Flyttar henne och fölet sen till ett annat ställe också med föl och ston. Helinackordering blir det. Sen tas hon hem till vårt egna stall när fölet är avvant. Vad som händer därefter har jag ingen aning om. Förmodligen betäckning igen nästa år om det känns som om att hon orkar det.

Jag skall ha islandshästar på lösdrift hemma i stallet. Skall börja bygga om ladan till en ligghall i höst. Så till våren skall det finnas plats till 4-5 hästar om allt vill sig väl. Kommer vara väldigt noga med vad det är för folk som kommer. Det skall fungera ordentligt. Vattentättkontrakt är redan fixat av en kompis till mig som är advokat. SuperB.

Jag kommer aldrig mer ha min Yrpa i stall med blandflockar, ja förutom de två som redan står hemma i stallet på gården då. Men flyttar de så kommer inga andra "Stora bruna" in i stallet. Det är otrolig skillnad på Yrpa när hon går i blandflock och när hon bara har islandskompisar.

Hur hyr ni in era islänningar?
När jag går i skolan står han på stall på natten och ute i en mindre hage på dagen.
När jag inte går i skolan går han ute på natten, ibland inne på dagen. Han går i en JÄTTEHAGE på 30 ha

Står era islänningar med bara andra islänningar?
När jag går i skolan är det alla möjliga sorters hästar runt honom. Allt från halvblod och fullblod till fjordingar och andra isisar. Föredrar att rida ut med andra isisar då de oftast också vill springa på i ett friskt tempo.
När jag inte går i skolan går han i en stor flock med bara isisar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 131
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp