Sv: Hur står era islänningar??
Fast ett hbl som är född i sverige efter precis likadana förhållanden dvs släpp hästen lös ta på den så lite som möjligt fram tills 4 års ålder..Borde ju ha examma kroppsspråk..
Så återigen detta handlar om hur man hanterar eller icke hanterar hästar och inte efter en ras.
Sen att majoriteten av hbl inte växer upp så är en annan femma MEN de finns=)
Eller på andra raser=)
Så jag kör stenhårt på att man ska kolla individen och inte dra alla över en fet kamm och säga ALLA hbl är knäppa och kan inte förstå min isis kroppspråk.
Min isis hade aldirg sett en annan ras innan hon kom till mig hon hade gått i skogen i riktig urskog i 3½ år..
Hon släpptes in med mina hästar som då var en shettis och ett hbl.. Gick hur bra som helst alla vart superkompisar=)
När man hyr in sig i ett stall ska man ju kolla upp stallets rutiner hur gör sdom i detta stall?? passar de mig och min häst??
Många flyttar in glada i håden sen får de se..OJ kommer häsatrna in kl 16?? men jag vill ju ha min häst ute till miinst 18.
Genom att kolla upp följande så slipper man detta!
När tas hästarna ut?
När kommer häsatrna in? året runt
Vad har de för strö och får man ha sitt eget strö??
Måste man köpa foder som ingår i stallhyran eller kan man få avdrag isf med hur mkt om man köper eget??
Är det pass?? och vad skall isf göras under sina pass man har??
Hur ser hagfördelningen ut??
Hur ser sommarhagarna ut och när släpps hästarna ut om våren??
Bra ridvägar?? man man få hänga med på cykel och kolla lite olika ridvägar??
Så det inte bara är skitsnack för att få en att hyra in sig!
Är stallets vatten kontrollerat?? finns det en gödselplatta och hur sköter ni gödselstacken??
Är stallet kollat för RADON?? många hästar blir dödssjuka pga utav detta läcker ut i stallet!
Hur är grannarna?? får man rida på åkrar stubbar??
Hur många gånger fodras hästarna om dagen?
Finns de ridbana/ridhus.. hur köter ni de.. tar amn bort bajset efter sig eller har ni skötselsgema att en sköter sånt veckovis??
Vad är det för folk som hyr in sig ca när är dom här??
Flyttar man till ett annant stall för förra inte hade några ridvänner så upptävker man att alla i de nya stallet åker ut innan 12 och jag slutar 16 å åker alltid ut 17 så var det ju inge smart flytt
Kolla upp hur många som flyttat in och ut i stallet senaste året.. är det många bör man fråga sig varför folk flyttar in och ut hela tiden.
Är det typ bara 1 som flyttat(din box) så tyder de på att folk trivs och inte flyttar så ofta=)
Att leta stallplats är supersvårt!!! och att hitta ett stall som passar en och sin häst..
Jag är gammal hbl människa och har hyrt in mig i rent isisstall.. funkade superbra hade lösdrift och fri tillgång på hö..
Hon fick kraftfoder 1 gång om dagen till inge om jag inte åkte ut!
funkar bra för mitt sto som var gammal och behövde röra på sig massa och jag trivdes=) Hon hade svårt å hålla hull i slutet så fri tillgång var de enda alternativet!
Så jag till hörde väl en av de få hbl folk som hade min häst som en islänning
I framtiden vill jag skaffa mig en biffig connemara och 1 islänning till och alla dessa 3 ska gå ihop=)