Jag håller i munstycket, max en decimeter från kroppen. Det är ju helt omöjligt att få vatten till hårbotten när det strilar ovanifrån.
(Och slöseri att vattnet både hamnar där man inte behöver det, och hinner svalna på vägen.)
Blandaren sitter på sidan, så den når man lättast om man står med ryggen mot duschfästet. Vrider ner trycket när jag schamponerar, men stänger inte av helt. Det blir fruktansvärt kallt med vatten på huden och lite drag från fönstret...
Ska jag göra inpackning eller något annat som tar lite tid slänger jag i proppen i badkaret så får det fylla på under tiden jag sköljer/schamponerar/preppar. Det ska ju ändå sköljas av efteråt, så jag är inte ett dugg bekymrad över att det skulle vara "smutsigt" vatten.
Om jag är tvungen att använda en toppstrilande dusch står jag oftast med ryggen mot vattnet. Det är ju där det svårsköljda håret är. Dessutom är det ryggen och axlarna jag brukar vara frusen och stel i. Tvättar sällan hela kroppen med tvål, men de viktiga delarna är ju alla svåra att komma åt med toppstril.
(När jag hade långt hår och ingen undercut tog det minst en halvtimme bara att tvätta håret. Nu när håret aldrig når nedanför axlarna och mer än hälften är rakat så kan det gå på en kvart om det är bra tryck i duschen. Undviker helt att tvätta det om det inte är ordentligt tryck, schamporester i hårbotten är inte skönt.
)