Hur står det i hästvärlden egentligen?

Masse

Trådstartare
Finns ju flera trådar här om oseriösa köpare/säljare och prutning m m.
Fick nyss veta av min veterinär att jag var långt ifrån ensam att råka ut för det som hände mig nu i höst.

Fick en spekulant boende långt i från mig som ville ha två av mina hästar. Ringde flera gånger och sa att det var säkert att dom skulle ha hästarna. Det var ganska brottom också. Dom ville att hästarna skulle besiktigas precis innan transporten och efter som det var så brottom så beställde jag transport av en firma som ligger ganska nära mig och veterinär veckan innan för besiktning. Allt var klart och jag väntade i stort sett bara på att kontraktet skulle komma tillbaka efter underskrift vi var helt överens om vilkoren så det var bara en bagatell. Veterinären kom och gjorde besiktningen och jag ringde upp köparen och att det var klart med besiktning och att jag skulle få besked av transportfirman på kvällen om vilken dag det skulle bli. Får då svaret att "du kan väl vänta lite med det", innan var det så himla viktigt att hästarna skulle vara där just den veckan. Detta hände på fredagen, på söndagen ringde en familjemedlem som jag inte haft någon som helst kontakt med tidigare och sa att dom inte skulle ha hästarna. Bara så där kort ingen förklaring ingeting.
Trodde att det var engångs företelse tills veterinären sa att detta var inte första gången det hände och köparna tydligen tyckte dom gjorde mig en god tjänst, på något mystiskt vis.

Så summan är att jag, veterinären och transportören gjort en massa jobb i onödan. Tid som kunde använts till annat speciellt för veterinären som har viktigare saker att göra än att åka omkring och besiktiga hästar i onödan. Vill inte ens tänka på vad den här affären egentligen har kostat oss rent ekonomiskt i tid, telefonsamtal, porto (inte så mycket kanske) arbete och inte minst vaterinärkostnad.

Så var försiktiga om ni får spekulanter långt ifrån, även om ni tror att ni är överens och dom har varit och tittat på hästarna.

Senast ändrad:
Sv: Hur står det i hästvärlden egentligen?

De behöver inte ens komma långt ifrån, det kryllar av oseriösa "hästköpare" därute.

Jodå det finns fler...

En bekant skulle sälja häst och en kille ringde upp och var så angagerad...han tom skulle komma och tillbringa tid i husvagn för att bekanta sej närmare med hästen.Han hade bestämt sej för att det var hästen han ville ha( fredagen).När hon sedan ringer upp honom och frågar om hur de ska göra med betalning osv(lördagen)...ja då kläcker han ur sej att han köpt en annan häst istället...snacka om snabba vändningar!

En annan ringde och skulle bestämde sej för att köpa 3 hästar...men vid veckoslutet och när dealen skulle vara klar så harklade sej människan och sa...men,men det har ju kommit ut en ny Ridsport nu och jag vill kolla där först - om där finns nåt att ha.Jag menar titta runt är väl ok - men man säger inte att MAN SKA HA en häst om man inte har bestämt sej!

En tredje bokade upp en hingst och betalade handpenning...och ville sedan ha tillbaka handpenningen och menade på att "de i byn" ville inte att det skulle komma dit någon hingst.(Lite får man väl tänka innan man tingar en häst va!?!)

Allt fler är fräcka nog att tro att de ska ha handpenningen tillbaka och drar den ena dramatiska vitsen efter den andre - gå inte på det!Ren lögn!

Men varför kräver du inte handpenning?
10 % i handpenning är väl det vanliga?
Kräver man inte handpenning tycker jag nästan att man får skylla sig själv lite grand. Handpenningen får ju du som säljare behålla om köparna skulle dra sig ur.

Jag var spekulant på en häst som såldes snabbt dagen innan jag skulle titta på den. Några veckor senare ringer säljaren och frågar om jag fortfarande är intresserad. Då visar det sig att hon släppt iväg hästen utan betalning, och "köparna" hade inga pengar, så säljaren fick helt enkelt åka och hämta sin häst.
Det tycker jag är oseriöst beteende av en säljare.

Det är ju lätt att vara efterklok. Så visst handpeng hade väl inte varit fel. Men det var kontantbetalning som gällde enligt kontraktet och det fanns inte fler spekulanter på hästarna. Utan upphovet till affären var att jag blev uppringd för man ville ha just mina två hästar som en bekant sett i somras. Den ene hade jag inte ens tänkt att sälja men blev övertalad och dom bjöd själv på dom så jag satte inte ens priset.

Så du skulle alltså sälja två hästar till människor som du inte ens hade träffat?? Över telefon??

Sånt där är ju så lagom roligt.
Jag har ett sto ute på annons nu, fick en (som jag tyckte) toppenspekulant från Finland. Hon fick se kort och en video på hästen, jag mailade en kopia på hästpasset osv...massor av arbete. Hon bestämde sig för att köpa, talade om när nästa transport från Sverige skulle gå och det vara bara veterinärbesiktningen kvar. Helt plötsligt blir det helt tyst. Människan hör inte av sig alls. En vecka senare kommer det fram att hon inte har några pengar! Vad trött man blir. Inte nog med att jag lagt ner tid och pengar på henne, jag sa dessutom till andra spekulanter att hästen var såld... Sen får man börja om igen och annonsera! :(

Nä Deckeman rekommenderar 20-30%....drar man sej ur ska det svida...åtminstone lite.

Nä dom var nere och tittade på hästarna innan och skulle fortfarande ha dom. Det började med telefonsamtal.

Har märkt en viss tendens till att folk tror att de kan boka upp en häst för att sedan dra sej ur.Detta har ökat lavinartat på sistone.Samtidigt har tveksamheten hos folk för att lägga handpenning ökat också...de vill både ha kakan och äta den så att säga.

Begär alltid handpenning...spelar ingen roll att de säger att de SKA HA.Inget är bokat förrän handpenning är erlaggd.

Då måste jag berätta min version, fast jag var spekulant nr 2.

Jag var OTROLIGT intresserad av en häst som stod utanför samma lilla samhälle som min stallplats fanns (där jag tidigare haft häst). Jag hade provridit mååånga hästar under sommaren och så hittar jag min drömhäst så nära. Jag provred i paddocken och hästen var hur lättriden och fin som helst att rida. Jag bestämde mig direkt. Honom ska jag ha!!! Men då kröp det ur ägaren att det hade ringt en kvinna ca 70mil ifrån som enligt henne "var före mig". och som snart skulle komma och provrida.

Suck, kvinnan var och provred och givetvis var även hon frälst i hästen och ville köpa honom, men först skulle hon sälja sina 2 travhästar. Jag ringde hur många gånger som helst till ägaren och sa att jag vill så oerhört gärna köpa hästen av henne och att jag kan hämta honom och betala honom samma dag om de så önskade. Men säljaren hade ju givetvis inte så bråttom... och så var ju den andra kvinnan före mig...

Jag fick ge upp denna häst och på vintern fick jag av en slump köpa min nuvarande häst som egentligen inte ens var till salu.

Framåt våren träffade den första hästens ägare/säljare en kompis till mig och hon frågade om jag hittat någon häst ännu. Hennes häst var inte såld ännu. För den där kvinnan som "var före mig" hade inte köpt hästen. Hon hade inte fått sina andra hästar sålda...
Då var det rätt gutt för min kompis att kunna säga att: Hon (jag) har fått tag på en kanoooon häst!!!

Ibland undrar man varför folk hellre vill sälja till en kvinna 70 mil bort som redan har flera hästar, än till en person som kommer ha hästen 4 km bort och där denna häst kommer få all uppmärksamhet.

Ibland undrar man hur folk resonerar...

Jag köpte min pålla per telefon, utan att ha träffat uppfödarna (ponnyn kollades dock av oberoende person innan). Nemas problemas, betalade första halvan omedelbums och andra halvan när jag fått upp det påskrivna kontraktet. Ponnyn levererades sedan enl överenskommelse och jag är fortfarande hemskt nöjd efter snart 2,5år och jag tror säljarna är lika nöjda de.

Att man träffat personen i fråga är ingen garanti för att det ska bli bra :(

Så ser en bra affär ut mellan köpare och säljare!Heder åt dej!

Jag skulle fakturare alla kostnader till de oseriösa "köparna".Har dom sett till att det kostat pengar kan de betala oxå.
Många hästmänniskor har redan ansträngd ekonomi eler andra planer för pengarna å vet.besök brukar kosta, iaf hos mej :mad:

Måste bara skriva angånende ditt inlägg om att ägaren hade en annan kund före dig.

Jag sålde min gamla häst i höstas, då hade den stått hos fodervärd som ville fortsäta ha den på foder men vi hade bara skrivit kontrakt 6 mån.
Sedan säger fodervärden att han/hon inte har råd att köpa hästen å tycker att det är billigare för mig att fortsäta låna ut hästen.På vilket sätt?Jag får inga pengar för hästen, den är gammal å sjunker i värde med varje år samt att jag får betala alla vaccineringar samt skador.
Jag skulle ju bli utfattig att betala för en häst jag inte ens har!

Dessutom tyckte jag inte fodervärden hade kompetens att ta hand om en häst, han/hon började redan klaga på att hon/han inte hade bensinpengar att ta sig till stallet varje dag, inte hade råd att köpa nytt havre fast den var gammal å inte gav bra näring mer, inte hade råd att betala stallhyran å undrade om JAG kände ngn som ville dela häst!! :eek:
Vågade inte rida själv mm.

Jag sätter ut annons å tidigare har jag pratat med en tjej som sagt att jag ska höra av mig om jag ska sälja min häst för hon var intresserad.
DÅ ringer fodervärden å vill vara spekulant.
Jag ville inte sälja till denna då jag ansåg at min häst inte fick den sysselsättning eller hästhållning jag vill att han ska ha.Hästen hade endast fått vara på bete ca 2-3 veckor, å så fort det var mulet, regnigt ställde de in hästen å den var tvungen att stå inne hela dagarna fast den hade täcken!!Detta var under en sommar!Fruktansvärd hästhållning enligt mig! :mad:
Då blev det ett j-a liv.

Jag hämtar hästen som förvandlats till en grisepassare utan dess like å som dessutom tappat ALLA muskler å har en taknock till rygg! :eek:
Borde ju egentligen anmält människan då vi hade kontrakt att denna skulle ta hand om hästen men jag ides inte.
Huvudsaken var att hästen kom därifrån.
Jag vill bara ha fram att en ägare måste få sälja till vem den vill, det är oerhört viktigt för människor som bryr sig om sina hästar att de kommer till rätt hem.Det är iaf viktigt för mej.

Hästen mår hur bra sm helst, fått tillbaka muskler, börjat tölta igen å har världens bästa ägare å eftersom hästen står i närheten ka jag hälsa på den när jag vill.
Jag har inte ens dåligt samvete att jag sålt den då jag vet att den har fått ett så bra hem. :)

Sweet skrev:
Så du skulle alltså sälja två hästar till människor som du inte ens hade träffat?? Över telefon??

Ja, så tänker jag åxå...! Säljer man verkligen hästar utan att ha träffat köparna. Är det vanligt?

Det är nog ganska vanligt när det gäller långa avstånd. Typ Skåne - Norrland eller export utomlands. Exporter sköts ofta av ombud/mäklare där köparen beställer vad dom vill ha och mäklaren letar upp det.

Det var min första tanke och jag har väl inte gett upp den helt ännu heller.

köpte också min ena häst som lil-sis.
via telefon (va ett föl) fick video, gjorde vetbesiktning, hästen stog mkt långt bort. betalade direkt jag bestämt mig halva summan, sedan halva summan strax före hästen åkte buss hem...

nuvarande häst betalade jag handpenning på när jag fick beskedet att säljaren valt ut mig som köparen (här kunde jag inte bestämma mig direkt, för det var många intresserade och säljaren valde ut en...) Vid hämtning av häst la jag ut en ytterliggare summa.
Resterenade summa betalade jag ett par veckors senare (en störra summa) pga att jag fick vänta på betalning från köparna till den häst jag sålde. Visste dock att jag skulle få pengarna för den hästen då det ej var privatperson som köpte hästen. Så det löste sig smidigt den biten också. Annars vill jag helst betala så som häst nr 1.

har iof betalat en tidigare häst direkt vid hämtning, hela summan.
och en annan häst har jag även fått köpa på lång avbetalning, men det var pga att det var en foderhäst som jag beslutade att köpa och ägaren hade så många hästar och inte plats för en till ändå...
men det är inget betalningsätt jag rekomenderar, det kan ju ta sin tid. Bättre att spara ihop allt på en gång när man köper häst.
eller ta ett lån eller dylikt, dock va jag bara ca 17 år då så därför det ej blev så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat