Hur städa med kalkrikt vatten?

aprilmaj

Trådstartare
Ni som har mycket kalk i vattnet, hur gör ni när ni städar? Jag tänker främst på diskbänken och i duschen (kaklad). Finns det något speciellt medel eller är det ättika som gäller? Hur ofta? Jag skulle behöva ta ättika varje gång egentligen, fast det ids jag inte. Finns det något annat sätt?

Om du bor i eget hus kan det kanske vara idé att investera i ett vattenfilter. Annars är det nog ättika som gäller.

Jag får nog ta och läsa på om den där reningsapparaten. Suck... jag som älskar apparater. Not.

Tänk bara på att inte filtrera dricksvattnet, det är nåt med filtret som gör att det inte är hälsosamt.

Vi använder citronsyra i diskmaskinen och för all kalkborttagning. Funkar tipptopp.

Ångtvätt. Det är helt outstanding bäst. Vi har kalklager som jag inte fått bort allt av och har provat det mesta, är dock inte så flitig så det blir framförallt i dusch och badrum på kaklet fläckar som inte går att få bort. Sedan köpte jag en ångtvättmaskin och efteråt såg det helt nykaklat ut. Jag använder den då och då, även på diskbänk och i diskhon.
Jag som ogilla att städa, tycket det är riktigt roligt med ångtvätten. :)

Exakt. Den är lite dyr i inköp, men det känns mer miljövänligt, dessutom är det kul när det blir så stor skillnad. Jag ångtvättade stallet också, trots att den är ganska liten, och det gick kanonbra.
@aprilmaj

Exakt. Den är lite dyr i inköp, men det känns mer miljövänligt, dessutom är det kul när det blir så stor skillnad. Jag ångtvättade stallet också, trots att den är ganska liten, och det gick kanonbra.
@aprilmaj
Att städningen blir kul är värt hur mycket som helst! Även om den är dyr, så kanske det jämnar ut sig i längden ändå. Speciellt när det gäller den mentala hälsan :D
Om du vill får du gärna säga vilken du har, så vet jag att jag köper en bra :up:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 431
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?