Hur "spänd" ska tygen hållas?

foxyfire

Trådstartare
Hur ska man hålla tyglarna under ett vanlig ridpass? :crazy: :eek:

Skrittar fram med hängande tyglar såklart. Men när man väl kan jobba hästen vet jag inte hur jag ska göra! Jag kortar tyglarna och ber om mer power ifrån hästen, men tyglarna blir glappiga! Det verkar inte gå för mig att hålla dem spända och raka, hur kan jag fixa det? För om jag bara kortar tyglarna mer, så blir det väl så att hästen går bakom lod? Ska jag då istället korta och få en häst konstant bakom lod, eller ska jag låta tyglarna glappa mest hela tiden och ha en häst som inte går bakom lod? :confused:

Hur ska man hålla tyglarna? Jag är van vid väldigt känsliga hästar som tar vikt/sits-hjälper och därför har tyglarna aldrig behövts vara riktigt spända, fast med de hästarna var det nästan inge glapp alls. Det är med alla andra hästar problemet uppstår, hjälp mig!

Sv: Hur "spänd" ska tygen hållas?

Tanken är väl att du ska ha kontakt hela tiden, inte för att du har konstant hårt spända tyglar utan för att du är rörlig i din hand och arm? Glappar tygeln så är det ju för att du sitter med stum och fixerad hand som inte rör sig med hästen.

Eller så bjuder hästen inte fram till handen vilket är vanligt om hästen viker in nosen så att tygeln börjar glappa. Då får man driva på framåt.

Eller så bjuder hästen inte fram till handen vilket är vanligt om hästen viker in nosen så att tygeln börjar glappa. Då får man driva på framåt.
Det förstår jag, men är det mindre viktigt då att hästen bara springer på eller vad man ska säga? Vad är viktigast; att tygelkontakten är stadig eller att hästen håller stadig takt eller ett bra tempo? För det är inte hästar som jag rider på en daglig basis vilket gör att det är svårt för mig att se vad jag ska göra. Att korta tyglarna gör ju bara att de som du säger, viker in nosen ju.

Det är helt olika till häst till häst, vissa hästar rider jag på halv lång tygel hela ridpasset i alla gångarter, medans vissa måste jag ha mer kontakt med i munnen därför har jag kortare. Du måste veta hur hästen fungerar, går det att rida hästen med glappande tyglar eller är det så att hon/han mest vill sticka iväg då, isf är det nog bättre om du har kortare tyglar och har väldigt bra kontakt med munnen. Men är det en känslig häst borde du kunna ha lite glapp men ändå ha kontakt med munnen om du förstår ?

Det låter inte som att det är din häst om jag förstår det rätt, så varför inte fråga någon som rider den ofta? :)

Annars skulle jag säga som föregående att det är väldigt olika mellan olika hästar. Min åsikt oberoende om jag rider western eller engelskt är att uppvärmningen oftast blir bättre om jag rider med halvlånga tyglar så att hästen själv får balansera upp sig, innan jag börjar ta mer i munnen på den. Då är det också lättare att kolla så att hästen är med i vikthjälperna.

Fokusera på ett mål i taget. Om du till att börja med vill att hästen ska bjuda framåt och mot bettet, så skulle jag till att börja med bry mig mindre om farten, tills hästen förstår det första målet. Efter ytterligare några pass skulle jag fokusera på att hålla farten. Att bjuda och samtidigt hålla ett kontrollerat tempo är oftast svårt för hästar som t.ex. har dåligt med muskler, så ibland får man se genom fingrarna med det till att börja med.

Du ska ha en jämn kontakt med hästens mun hela tiden, enda gången det kan bli glapp är om du ger efter på tygeln, även om det inte är nödvändigt att släppa kontakten för att ge hästen eftergift. Varför dina tyglar glappar kan bero som sagt på dig, eller att du inte får hästen fram till bettet. Det är helt omöjligt att säga utan att ha sett dig rida den. Säger som vanligt; skaffa en tränare!

Tygeln ska vara sträckt, (kontakt med bettet) hur "hårt" sträckt beror ju på ekipagets nuläge (kan behöva få mer i handen under utbildningen, innan man får den fjäderlätta kontakten). Att skritta fram på hängade tyglar är inte att rekommendera... (säkerhetsynpunkt). Man måste snabbt kunna korta tygeln. Långa tyglar, men med kontakt.

Jag brukar alltid rida fram i lite snabbare takt än 'arbetstakt' (och med lite längre hals) för att sedan "vrida tillbaka" och rida lagom, för att ställa in volymen och att få hästen att kvicka sig, lyfta benen och komma igång. (På en pigg häst som har mkt bjudning så gör jag tvärtom, ber den vänta ganska mkt, för att sedan hitta 'lagom volym'). Detta brukar ge förutom 'rätt' takt att den kommer fram till bettet.

Tänk på att rida hästen bakifrån och fram (till, inte från bettet) men för att komma dit behöver du ge den en ram, en plats att söka sig till. Efter framridning så korta in tyglarna till lagom långa för att gå på tygeln (eller lite längre) och sedan rida fram den dit, med hjälp av mkt tempoväxlingar och halvhalter, få bakbenen på plats. Bry dig inte så mkt om var hästen har huvudet, det blir bra efterhand som bakbenen och ryggen börjar jobba. (Om hästen inte vill gå i 'din form' kan det kännas som för mkt i handen, men det lättar när han får in bakbenen.)

Hästen ska lära sig att söka sig fram på bettet och därifrån kan du lära den att reglera formen, båda korta och samla och länga ut och rida riktigt lång och låg (som när man travar ner). Yttertyglen reglerar hur långt fram huvudet får vara.

Tänk också på som PathofClovers sagt, tygeln ska inte glappa om inte du har släppt den. Om handen glappar för att handen är ostadig kommer den inte vilja ta stöd men är det för att man är stum i handen så kommer det att märkas i munnen och speglas ut i hästens rörelser. Mjuk hand med fjädrande handleder och armbågar, sluten och stilla hand, men du ska kunna följa hästens rörelser.

Hur ska man hålla tyglarna under ett vanlig ridpass? :crazy: :eek:

Tygeln ska vara sträckt, med följsam kontakt. Det finns en massa olika övningar för att träna detta, att hitta linjen ambåge - handled - hand - tygel - bett. Enklast är att ha någon på marken som ser exakt var det är problemet sitter.

Skrittar fram med hängande tyglar såklart. Men när man väl kan jobba hästen vet jag inte hur jag ska göra! Jag kortar tyglarna och ber om mer power ifrån hästen, men tyglarna blir glappiga! Det verkar inte gå för mig att hålla dem spända och raka, hur kan jag fixa det?

Som sagt, ha någon på marken som ser var du falerar, var problemet sitter. Glappande tyglar är enormt obehagliga för hästen som hela tiden får små ryck i bettet varje gång tygeln glappar till/gungar.

Tänk på linjen - armbåge till bett. Tygeln är bara en förlängning av armen.

För om jag bara kortar tyglarna mer, så blir det väl så att hästen går bakom lod? Ska jag då istället korta och få en häst konstant bakom lod, eller ska jag låta tyglarna glappa mest hela tiden och ha en häst som inte går bakom lod? :confused:

Går hästen in bakom hand när du kortar tygeln, eller går den bakom lod?

Smyger den bakom hand är du för okänslig och/eller driver inte hästen fram till handen. Hästen ska inte backa undan från handen, det handlar dock oftast inte om att hålla "lösare" i tygeln, utan om att vara mer följsam. Följ med i hästen rörelser - Utan glapp! - så att den vågar lita på handen.

Går den bakom lod så handlar det ofta snarare om styrka och balans, någonting som utvecklas under träningens gång.

Hur ska man hålla tyglarna? Jag är van vid väldigt känsliga hästar som tar vikt/sits-hjälper och därför har tyglarna aldrig behövts vara riktigt spända, fast med de hästarna var det nästan inge glapp alls. Det är med alla andra hästar problemet uppstår, hjälp mig!

Som jag skrev tidigare - en glappande tygel är inte mjuk och behaglig för hästen. Det enda som händer är att hästen lär sig att ignorera tygelhjälper eftersom den hela tiden får små ryck och gungningar i bettet. Då är det bättre att rida på helt lång tygel (trots problemen med säkerhet som redan nämnts i tråden).

Du ska hålla en följsam, försiktig, kontakt i tygeln, vilket kräver en stabil sits och god balans. Det går inte att veta exakt vad du behöver hjälp med utan att ha sett dig på hästen. Så fråga din tränare om övningar! :)

Jag håller annars med om att det är lättare att rida vissa typer av hästar, så är det för alla. Men det handlar också ganska mycket om att vissa hästar helt enkelt maskerar de problem som finns hos ryttaren. Man utvecklas genom att arbeta med det som är svårt och hitta lösningar.

Hoppas det går bra för dig!

Enklast är att ha någon på marken som ser exakt var det är problemet sitter.

Och om du inte kan få med dig en tränare ut, så du kan du 'anlita' någon (som ju inte behöver kunna något om hästar) att filma! Sedan kan du själv se hur det ser ut och du kan ta hjälp av många människor. Man kan ju t.ex. ha filmkväll med tränare och elever, kolla hur olika ekipage rider? Man kan lägga upp på youtube, man kan ju också fråga om videon här =)

(var dock noga med att den som filmar är stadig i handen, "hoppiga" videos är svårare att kolla på än när man skär av huvudet t.ex).

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30