Hur snäll är din häst..egentligen??

Sulax

Trådstartare
Jag har efter en olycka för över tio år sedan inte ridit en enda gång. Nu har jag för några veckor sedan fått möjlighet att rida en gammal nordsvensk. Alla sa att han är HUR SNÄLL SOM HELST, han GÖR inget, han vågar inte rusa iväg, han är för lat för att bocka o bralla osv...Han är snart 20 år. Supersnäll i stallet, lite klumpig ibland men absolut inte elak. Finns inget elakt med honom egentligen. MEN...detta stora MEN...eftersom jag inte har ridit på så länge innebär det att ridmuskler och balans är borta och jag erkänner...jag är lite harig.:crazy: Inte rädd, men lite...mesig om man säger så. :crazy: Ja...då sa mina vänner att denna häst är PERFEEEEKT för mig att börja rida på igen. Sagt och gjort..första skritturen gick saaaaakta...så saaaakta...tills jag vände hemåt!! Han taktar hela vägen hem!! Jag blev inte rädd, mest paff. Sen har jag ridit i padocken i skrittövningar och det har gått bra. Men nu skrittade jag ut en kväll, med sällskap som tur var, och fick känna på hans bocksprång och krumbuktande och sparkar o sidkast o allt möjligt. Jag var inte riktigt redo för det än, men lyckades få stopp på honom, hejda honom och lugna ner honom. Detta beteende började när han trodde vi skulle vända hemåt.

SÅ...kontentan...hästen är snäll, ja. Men är han pålitlig i ridningen så pass att "vem som helst" skulle kunna rida honom?? Inte direkt!! Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid?? Frågar mest bara för att jag är intresserad eftersom jag råkat ut för "snälla" hästar tidigare...:D

Sv: Hur snäll är din häst..egentligen??

Hon är så snäll att vem som helst kan rida och hon har inga olater. På riktigt. :love:

Min häst är otroligt snäll! Däremot skulle inte vem som helst kunna rida honom, för det är han för osäker för. Han behöver en ryttare som ger honom trygghet och som vet vad den gör, annars blir han vinglig, obalanserad och ostabil. Försöker man sig då på galopp så går det FORT! (Han är fd. galoppör), vilket många säkert skulle tycka var äckligt. Dessutom vill jag inte utsätta honom för det just för att han blir osäker.

Sedan accepterar han inte en ryttare som är för hård mot honom, då försvinner det "snälla" på en sekund och ryttaren ligger på marken. Han behöver en mjuk och stadig hand och en rättvis ryttare. Har han medvetet gjort fel ("bus" eller "orkar inte") så accepterar han en tillrättavisning (även en ordentlig sådan) utan väsen, men om han inte förstår vad han gjort fel blir han arg tillbaka :p

Snäll är ett så svårt begrepp, trygg är väl snarare vad du söker efter i en häst. Där hästen kan ge dig trygghet, inte tvärt om. :)

Min häst tar alla chanser hon kan med ny ryttare :) men är i grunden ganska cool.
Sambons häst, en varmblodstravarare, har sambon lärt sig rida på, bonusdottern och sonen på 20 år som aldrig suttit på häst innan. Efter några varv på stallplan red vi ut på långa skogsrundor.
Sen kan han om det var ett tag sen man red kolla om man är med, genom att bli "rädd" för saker som han sett 1000 ggr innan, får man förbi honom direkt så slutar han med sånt.
Han rättar sig väldigt mkt efter personen som sitter på.

vad roligt att ni svarar. Superkul att läsa om era hästars beteenden!! :p

Snäll är ett så svårt begrepp, trygg är väl snarare vad du söker efter i en häst. Där hästen kan ge dig trygghet, inte tvärt om. :)[/QUOTE]

Ja det är väl en sådan häst jag söker. Tyvärr är jag så pass tung att det krävs en stooor staaark nordis för att jag ska kunna rida och det kryllar inte av dom direkt. Fast min drömhäst är ju Ardenner så jag klagar egentligen inte. Vet bara inte hur jag ska komma över min feghet. Hästen är stark, otroligt stark. Drar in mulen mot sig och lirkar på något sätt in bettet mellan tänderna oavsett hur tajt jag sätter sidostyckena. Är ju inte min häst så jag vet inte hur mycket jag får laborera med olika bett och så. Han skenar ju inte men rycker tyglarna ur händerna (så hårt att man gör illa sig) för att äta gräs eller tvärvända hemåt, för HEMÅT vill han alltid....Och tydligen har han fått rejsa hemåt av tidigare skötare så det är han van vid och så kommer jag och bestämmer att han inte får det. Konflikt, ja!!! Och jag blir arg när han gör illa mig i fingrarna genom att bete sig så där..:mad: Tips kanske??

Min häst är 'idiotsäker'. :p Om man bara vill lulla omkring och låta henne sköta jobbet (jag har såna dagar ibland när jag mår extra dåligt men ändå vill försöka komma ut lite ). Då skulle jag kunna sätta upp vem som helst på henne och känna mig trygg att hon inte skulle göra nåt. Hon bestämmer väg, tempo och sköter liksom allting medan man själv sitter och filosoferar, eller gråter och låter friden i skogen få en att slappna av lite. :o

Stora lastbilar och skramliga traktorer kan köra förbi i full fart 10 cm från henne och hon rör inte ett öra, jag har hittills på de här åren inte varit med om att hon blivit rädd för något på riktigt. Däremot kan hon ibland bli jättelåtsasrädd för tex stubbar och grenar. ;)

Rider man ute några stycken och tempot är lite högre så kan hon ibland bli stark och vilja dra iväg i full fräs. Det är otäckt, men hon pallar bara kanske 50 meter sen kommer hon fram till att det är jobbigt och saktar ner oftast. Händer sällan, men det kan hända ibland om hon har en dag när hon är extra 'springig', hon är vanligtvis ganska lat.

Sen blir hon riktigt förbannad när hon inte får som hon vill och man rider på ridbanan och ställer krav på henne. Hon skulle aldrig göra något dumt men man märker att hon är ilsken som ett bi. Stallägaren hjälpte mig genom att rida henne ett rätt så krävande dressyrpass i våras och tant var så förbannad att hon vägrade gå i närheten av stallägaren på flera dagar och blängde och drog bak öronen så fort hon fick syn på henne ett tag, men värre än så blir det inte. ;)

Men oftast har vi jättekul tillsammans och jag kan lova dig att du kunde rida ut en sväng på henne och känna dig helt trygg. :)

Min är übersnäll så länge han får vara i paddock, och gärna med barn runt omkring. Man kan göra vad man vill. Man kan hoppa upp, glida ner för rumpan på honom, dra i man/svans, MATA, etc :D

Ute är han desto piggare, ska han jobba så är han ofta den som springer (av lathet iofs).

Som sagt, jag kan promenera med honom lös (utan godis såklart), han är supersnäll!

Egentligen är han världens goaste mammagris :love::o:p

Innan min olycka jobbade jag som hästskötar på tävlingar i ett stall med full pli. Hästarna bråkade sällan, hade få olater, lyssnade när man röt i och de var dressyrtränade allihop. Så jag är van att rida med sätet, vikthjälper och att ha en lätt men stadig kontakt med hästens mun. Mm...det funkar inte riktigt här...herrn jag rider nu är mer körd än riden :grin: Förstår nätt och jämt skänkeln, vikthjälperna gör ingen skillnad what so ever (så jag har bra fin träningsvärk i mina sittben och sätesmuskler efter att ha försökt) och han är så stark att man tyvärr får gå emot allt man någonsin lärt sig och bli "hård" i handen stundtals, lirka en hel del och va beredd på dessa ryck. Men...tro det eller ej, av någon konstig anledning gillar jag den här hästen asmycket ändå...:laugh: Kan inte sätta fingret på varför men han är bara så mysig att pyssla med. Så..jag får nog lära mig hans olater, träna bort de som går att träna bort och lära mig hantera honom på ett bra sätt. Om mina stallvänner kan förstå min harighet och låta mig ta det i min takt så går det nog bra. De tycker det är skiiiittrist att rida i padocken och jag är såååå tråkig som bara vill skritta när jag rider ut. Men så är det...just nu o alla fall. Snart kanske jag är stadig nog att rida "mer". Måste bara memorera hans olater först...hahaha...:p

Här finn en snäll ridhäst. Eller ja, snäll åk-häst. Det värsta hon gör är att söla lite och äta om hon kommer åt.

Alla andra är på tok för smarta för att ställa upp på ryttare som inte vet vad de pratar om.

/Migo
Som inte har målet att ha hästar som ska kunna ridas av alla.

Min är verkligen, verkligen supersnäll, vill vara till lags och vill göra rätt, men hon är rätt tittig och reaktiv av sig och kan hoppa till, och hämtar dessutom sin trygghet från ryttaren så hon är inte en "vemsomhelstkanrida" typ av häst, åtminstone inte när man rider ut.

Jag tycker inte att den häst du beskriver verkar vara en "alla kan rida" häst, dina kompisar borde ha tänkt efter lite mer tycker jag....

Dock verkar du ha hanterat det hela rätt bra. :bow:

En sak oroar mig dock och det är detta:

Drar in mulen mot sig och lirkar på något sätt in bettet mellan tänderna oavsett hur tajt jag sätter sidostyckena.

Vad menar du här? Jag har aldrig varit med om att man drar åt sidostyckena för att förbättra kontrollen :eek:, tvärtom om du försöker dra åt dom och "sätta dom tajta" så gör du bettet hur obekvämt som helst i munnen på hästen och han kan börja bli jobbig bara för att han vill slå sig fri. Så lägg av med det.

Och envisas du med att han ska ta det lugnt hemåt, så lär han sig. Sitt inte och hålla superhårt i honom, känn på tyglarna ibland för att påminna honom om att han ska ta det lugnt och sen låt honom ha lös tygel så att han förstår att hemvägen = slappa o ta det lugnt, inte stressa och skynda sig. Du kan gärna säga "luuugn" också.

Försöker han ta ner huvudet till gräset så skänkla på honom tills han går, skänkla så fort du känner att han börjar ta ner huvudet.

Lycka till.

Ja nu såg jag att det var fel formulerat. Förlåt. Jag vet att kontrollen inte sitter i sidostyckena. Efter att tränset plockats isär och ihop igen efter putsning var sidostyckena för långa vilket gjorde att bettet hängde för långt ner i munnen på honom. (inte min montering, dock) Såg inte detta förrän det var för sent då jag hade bråttom att hinna ut innan det blev mörkt. My bad!! Jag vet inte vad han gör..han lixom...backar undan från bettet. (men så är han ju en som inte så gärna jobbar oxå) Nu sist satte jag bettet rätt och kollade hela tränset. Skulle kunna tänka mig en annan typ av nosgrimma och skönare tyglar!!! :crazy:. Men jag hoppas att mitt lirkande, jobbande och att jag ger eftergift och beröm när han gör rätt och sköter sig lönar sig i längden. Pratar oxå mycket med honom när jag känner att han spänner sig. Men jag förstår oxå att det kommer ta tid och tålamod då han är van vid detta sätt. Men jag är envis :D.

Min häst är inte snäll utan testar gärna nya som hanterar och rider henne. Rena nybörjare är hon väldigt snäll mot eftersom de inte kräver något av henne, barn har ridit och hon har betett sig som en ängel. Värst är de som kan en del och som ska försöka sätta henne på plats och gör det på fel sätt. De får inte rida på henne utan att jag är med och instruerar.

Vad gäller olyckor råkade jag också ut för en, det var med min egen häst för många år sen. Var rätt så rädd i över ett halvår innan jag kom på vad jag själv gjorde för fel och hur jag hade kunnat undvika olyckan. Jag missbedömde en situation vilket ledde till att jag idag är permanent skadad. Nu har rädslan släppt och jag fungerar som ryttare igen.

Jag tycker inte "snäll" är ett bra ordval, tex min lilla arab är verkligen världens snällaste, han är vänlig och jättego', men det innebär ju inte att han är helt avtrubbad och inte reagerar på saker, eller att han inte tycker om att busa till det lite ibland.

Det du verkar söka är en trygg och lugn häst. De allra flesta hästar är snälla och vänligsinnade!

Min häst är jättesnäll. Mot mej. Mot andra som hon inte anser behöver få respekt struntar hon helt i och kan bete sig som en riktig bitch. Ingen annan än jag rider henne heller och hon accepterar snällt att någon hjälper mej att göra iordning henne så länge jag är i närheten.
Vår arab däremot är en sådan häst du söker. Han går lugnt och fridfullt och gör inget dumt alls. Han tar hand om sin ryttare om de behöver tas om hand och stannar direkt om ryttaren åker på sniskan. Han anpassar sig helt efter ryttaren och känner han att ryttaren har koll så låter han ryttaren ta över. Däremot så accepterar han inga hårda händer. Då kastar han med huvudet, gapar och berättar att det är fel. Är det i trav eller galopp så försöker han springa ifrån obehaget. Släpper man då på tygeln och gör en normal halvhalt så saktar han genast av. Vem som helst skulle kunna rida honom men jag utnyttjar inte hans snällhet. Det enda han tycker är otäckt är skördetröskor och traktorer med skopa nere. Då vänder han gärna en kvarts varv men det är också det värsta han gör och de flesta sitter kvar. (Utom en men hon red barbacka i termobyxor och hade urkass balans :angel:)

Min häst är 3 år så jag skulle redan bara pga den anledningen inte sätta upp vem som helst på honom, men om jag bortser från det så tycker jag att han är en väldigt snäll häst. Han är vaken och "med", men skulle inte medvetet försöka ha av dig. Idag tex fick han glädjefnatt när jag skulle rida ut och drog en bockserie som för mig var helt oväntad då det inte hänt innan (har inte haft honom så länge heller), men så fort jag fick stopp så sansade han sig direkt igen. Samma de 2 gånger han blivit skrämd och dragit iväg -så fort vi stannat så släpper han det direkt.

Kan faktiskt bara tänka mig en av alla ponnyer/hästar vi haft som man helt stensäkert hade kunnat släppa iväg någon lite osäker/inte så rutinerad ryttare på, och det var min gamla connemara -om hon blev nervös fladdrade hon bara med överläppen ;)

I hanteringen - en ängel! :love: Lyssnar på den som hanterar honom och hittar inte på några dumheter. I ridningen är han också väldigt snäll och vem som helst kan rida honom på ridbanan. Lånade ut honom till en ridskola ibland som jag jobbade på innan, och han var den enda hästen som snällt travade varv efter varv med en liten unge på ryggen utan att ens tänka tanken på att sakta av eller något annat otyg. :D

32727810.jpg

På uteritter brukar dock travhästen i honom vakna till liv, så det brukar jag inte utsätta nybörjare eller ovana med.. Sålänge det inte finns nån att tävla med går det dock bra! :)

Min häst är oerhört snäll, skulle aldrig med flit göra nått. Väldigt säker och trygg att både rida och hantera, men kan ofta uppfattas som lite oförsiktig när det gäller sina hovar, han stiger nämligen lätt på ens tår.

Visst kan han bli rädd ibland och visst ser han spöken i buskarna ibland också, men det blir väldigt sällan mer än att han studsar till och sen står där och kollar. Hittills har jag aldrig varit med om att han skulle ha en tendens att sticka eller bli okontrollerbar på något sätt.

Dock beror det ofta på väder vem jag skulle slänga upp på honom. Är det fint väder, inte mycket vind osv skulle vem som helst kunna rida. Min pojkvän som aldrig ridit innan har ridit honom i skogen utan att han hittade på nått. Förvisso fanns jag i änden av ett långt grimskaft, men han tog det hela med ro även om pojkvännen var jättespänd och tyckte sadeln var obekväm. Om det däremot blåser hårt och är lite kyligt är han ofta lite snabbare i vändningarna, är betydligt starkare och mer benägen att låta det gå fort, så i det läget skulle jag inte kasta upp vem som helst.

Men på det hela taget är han en snäll lugn kille som inte gör många knop extra i onödan. Det värsta han kan hitta på med en ny ryttare är att 1. Äta i diket och 2. Stanna och vägra gå. Han gjorde samma sak med mig i början och det enda som hjälper är att bara sitta där och vänta ut honom, tar bara några minuter sen har han tråkigt och vill gå igen.

Min medryttarhäst brukar jag referera till som "sjysst". Han tycker att stenar är jätteläskiga (särskilt stora flata :D) men bryr sig inte om trafik tex. Kastade upp sambon på honom, det var 12 år sen han red (men då red han mycket och regelbundet så han är ingen nybörjare) och vi red ut i skogen efter lite "lära känna" i paddocken. Han har inga krångligheter för sig, lyssnar fint på förhållningar och drivande hjälper, går där man ber honom, har inga problem om ryttaren inte har den bästa balansen osv. En sjysst häst, helt enkelt.
Jag vet ju dessutom vad han kan tycka är läskigt och kan berätta för ryttaren, tex "nu kommer han titta lite på stenen där till vänster så du är med på det". Han säger också till ett tiotal meter innan om han tycker något är läskigt, så det är aldrig några tvära hopp eller kast! Min bästa kompis som inte hade ridit på 8-9 år blev störtförälskad i honom och vill nu ha ett fullblod i framtiden. ;)

Senast ändrad:

Min häst är väluppfostrad. Lite för väluppfostrad om jag får säga det själv. När jag nu för tiden typ bara hanterar honom så har jag mer eller mindre tappat bort alla de reaktionerna som man bör ha när man hanterar mer "normala" hästar. Typ som att vara beredd att de kickar när man lyfter fossingarna, inte går rakt fram bredvid dem när man leder dem, inte håller sig på spåret man tänkt rida osv osv. Mao, jag är helt oförberedd och bara "Va?! Vad gjorde h*n?!" Och känner mig som en klockren nybörjare :p

Vilket såklart leder till att jag trivs bäst med min egna lilla häst. Han har inga olater jag vant mig vid, jag har vant mig av med att behöva korrigera olater :)

Min häst är väluppfostrad. Lite för väluppfostrad om jag får säga det själv. När jag nu för tiden typ bara hanterar honom så har jag mer eller mindre tappat bort alla de reaktionerna som man bör ha när man hanterar mer "normala" hästar. Typ som att vara beredd att de kickar när man lyfter fossingarna, inte går rakt fram bredvid dem när man leder dem, inte håller sig på spåret man tänkt rida osv osv. Mao, jag är helt oförberedd och bara "Va?! Vad gjorde h*n?!" Och känner mig som en klockren nybörjare :p

Vilket såklart leder till att jag trivs bäst med min egna lilla häst. Han har inga olater jag vant mig vid, jag har vant mig av med att behöva korrigera olater :)

Fast det du säger är knappast något som hör till vanligheterna, väl?
Jag skulle aldrig klara av att behöva vara på helspänn hela tiden :o

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 332
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar