Jag har efter en olycka för över tio år sedan inte ridit en enda gång. Nu har jag för några veckor sedan fått möjlighet att rida en gammal nordsvensk. Alla sa att han är HUR SNÄLL SOM HELST, han GÖR inget, han vågar inte rusa iväg, han är för lat för att bocka o bralla osv...Han är snart 20 år. Supersnäll i stallet, lite klumpig ibland men absolut inte elak. Finns inget elakt med honom egentligen. MEN...detta stora MEN...eftersom jag inte har ridit på så länge innebär det att ridmuskler och balans är borta och jag erkänner...jag är lite harig. Inte rädd, men lite...mesig om man säger så. Ja...då sa mina vänner att denna häst är PERFEEEEKT för mig att börja rida på igen. Sagt och gjort..första skritturen gick saaaaakta...så saaaakta...tills jag vände hemåt!! Han taktar hela vägen hem!! Jag blev inte rädd, mest paff. Sen har jag ridit i padocken i skrittövningar och det har gått bra. Men nu skrittade jag ut en kväll, med sällskap som tur var, och fick känna på hans bocksprång och krumbuktande och sparkar o sidkast o allt möjligt. Jag var inte riktigt redo för det än, men lyckades få stopp på honom, hejda honom och lugna ner honom. Detta beteende började när han trodde vi skulle vända hemåt.
SÅ...kontentan...hästen är snäll, ja. Men är han pålitlig i ridningen så pass att "vem som helst" skulle kunna rida honom?? Inte direkt!! Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid?? Frågar mest bara för att jag är intresserad eftersom jag råkat ut för "snälla" hästar tidigare...
SÅ...kontentan...hästen är snäll, ja. Men är han pålitlig i ridningen så pass att "vem som helst" skulle kunna rida honom?? Inte direkt!! Så handen på hjärtat nu...hur snäll är din häst EGENTLIGEN och vilka olater har du vant dig vid?? Frågar mest bara för att jag är intresserad eftersom jag råkat ut för "snälla" hästar tidigare...