Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur fort kan en häst få magsår egentligen?

Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills dess, han har ätit jättebra och legat på ca 18 kilo silage/dygn samt ungefär 5 liter lucernhack (inte vägt det men blir ganska liten mängd) och nåt kilo halm.

På kvällen var magen bra, på morgonen hade han dels sprutdiarre och hade ätit dåligt. Buttan sattes ut direkt. Veterinären förvissad om att diarren skulle ge sig av sig själv när buttan försvann. Det var igår.

Idag är magen bättre, långt ifrån bra jag får fortfarande tvätta bakdelen, men det är tydligt en förbättring åt rätt håll. Men han äter fortfarande inte alls som han borde/brukar. Inatt åt han ½ kg halm och ungefär 3 kg silage. Han 'borde' ätit iaf 7 - 8 kg silage och 1 kg halm.

Inte alls intresserad av frukosten, stod med bakdelen in i ett hörn, inte tryckte mot väggen, men ville stå inbackad i ett hörn. Inga koliktecken eller dylikt. Men helt ointresserad av mat.

Jag har hängt in ett nät med finstråigt silage, ett nät med mer strukturrikt silage, ett nät med halm samt att han har halva krubban full i lucernhack. Och han ser ut som om han vill äta, han är där och nosar, drar ur nåt strå/tar någon tugga men går sen ett varv i boxen, går dit och pillar igen, ställer sig med bakdelen i ett hörn etc. Svårt förklara, men känslan jag får är att han vill äta men något 'tar emot'. Jämför med om man själv är hungrig men mår illa ungefär.

Han har pillat mest med halmen, men kan inte säga han äter det heller, men han är mest och plockar och kollar i den. Får se vad som hänt om några timmar, om han ätit något eller är likadan då.

Verkar kry annars, dock ser han lite hängig ut. Inte mer hängig än att han smet för mig i ett obevakat ögonblick och travade glatt ut ur stallet, så inte sjuk-hängig, utan bara lite obekvämt hängig. Vilket ju är förståeligt om magen är besvärlig.

Det jag är orolig för är såklart magsår. Han hade en magtarmstörning (diarre + nässelutslag) för dryga två veckor sen, vet inte varför, antog han ätit något dumt på betet. En vecka senare fick han vad som - hur förvånande det än är - tycks vara fång. Iaf kan 3 veterinärer och 2 hovslagare inte hitta någon annan anledning. Kan vara helt irrelevant, eller hänga ihop. Jag nämner det i alla fall. Det är ju jättelett börja leta bakåt ang saker som hänger ihop, te x är han lite dassig i pälsen just nu, men han sätter vinterpäls så tja.

Men hur fort kan magsår egentligen komma, spec i samband med NSAID-behandling?

(Vet är givetvis informerad om läget men tycker att vi ska ge honom tid att få igång ätandet igen, vilket jag anser är fullt rimligt. Men jag har - tack och lov - NOLL erfarenhet av magsår/etc, så känner det är en svart fläck där ang hur fort de kan uppkomma etc)
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Tyvärr är det nog inte magsår man först kommer att tänka på vid din beskrivning utan en annan buttabiverkan – en inflammation i tjocktarmens högra del. Jag skulle ha en nära kontakt med vetten för ev behov av vätsketillförsel och annan behandling. Dricker han? Kissar? HH
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Oj, lät läskigt, lust att berätta mer om den där tarminflammationen?

Druckit normalt ja, sen kanske han skulle behövt dricka mer än normalt iom diarren kanske? Han har alltid varit lite 'ojämn' i sitt drickande, på en natt t ex kan han dricka allt mellan ½ hink till 1½ hink (20 liters). Silaget är rätt blött med (han vill ha det så) 52 - 53% TS vilket ju påverkar vätskeintaget en del. Men än så länge har jag iaf inte reagerat på vattenförbruket åt något håll, utan fyllt i normal omfattning. Mellan 23 - 08 drack han knappt en halv 20 literhink, och är som sagt inom ramen för det normala för honom, samtidigt har han ju fått i sig mindre vätska via silaget iom att han ätit jättedåligt. Men ska hålla noga koll på drickandet.

Inte sett honom kissa, vilket jag iofs brukat göra nu när han står på boxvila. Men det var kiss i boxen i alla fall. Om mer/mindre än vanligt är lite svårt att säga då han envisas med att gräva innan han lägger sig, vilket rör runt det. Kissade i släpet igår påväg hem från kliniken iaf. Men ska försöka hålla koll på det.

Veterinären lät inte alls speciellt orolig ska tilläggas, så jag kände mig lite 'nojig i överkant' när jag la ut tråden, men det var visst bara bra alltså.

Men som sagt, berätta gärna mer om den där inflammationen? Vad händer, varför? Vad kan hända i värsta fall och hur fort då typ?
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Förmodligen går det alldeles utmärkt för din häst och förmodligen går det bra för de flesta som får en släng av diarré när de fått phenylbutazone i några dagar. Eftersom det inte alls gick för 2 hästar i min bekantskapskrets har jag rysligt stor respekt för denna medicin.

Det är känt sen länge att många NSAID preparat (dit detta hör) kan ge svår tarminflammation på hästar men inte riktig hur det går till.

En studie av McConnico m fl förra året visade litet av vad som händer. 12 fullblod fick phenylbutazone 8,8 mg/kg uppdelat på 2 doser per dag i 21 dagar. Det första mätbara fenomenet var att hästarna på dag 3 tappade äggvitehalten i blodet, sannolikt läckte det ut ur en skadad tarmslemhinna. Nästa steg var att flyktiga fettsyror (VFA) minskade. Det är ett tecken på att mikroberna som tillverkar sådana har dött. Detta i sin tur leder till att hästen inte kan absorbera tillräckligt med vätska. Bara 2 av hästarna blev svårt sjuka dag 7 och 10 och fick bryta studien. McConnico, AJVR, Vol 69,No11, Nov2008
OBS OBS Dosen var större än den som man oftast ger (=5mg/kg från dag 2 enl FASS).

HH
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Vad är tecknen på att det sas håller på att gå åt helvete? Googlade lite och antar att det är RDS/right dorsal colitis du menar? (Hittade inget vettigt på svenska när jag googlade, finns ju akut kolit osv, men visste inte om det var samma sak).

Där får de ju tokdiarre, tappar vikt och aptit och läcker hejdlöst med protein. Behandlas - i de fall de går - stationärt med stora mängder vätska i.v. samt diverse medikamenter. Samma?

Men hur sas 'vet man' när det är okej att avvakta sålänge det går åt rätt håll/inte blir sämre, och när man ska packa in kraken i släpet och lämna av vid närmsta djursjukhus liksom?

Var ner när jag hade skrivit förra svaret (blev lite nervös.. harkel) och då hade han inte druckit mer, hade pillat i halmen men nog bara ätit ngn tugga, men stod och plockade i silaget med mer struktur. Fanns en hög i boxen, modell mycket lös koblaja. Dvs inte alls bra, men betydligt bättre än igår då det var vattenkonsistens på rubbet och bara rann ur honom.

Så iom att magen är bättre (allt är ju relativt) idag, kan man lita på att det innebär att han inte har sån där otäck tarminflammation? Jag nöp lite i honom och han verkade inte uttorkad, dock tycker jag det där är svårt så lite uttorkad kan han teoretiskt vara, men inte såpass att huden står kvar och det inte råder någon tvekan.

Ska snart gå ner och kika igen, om han 'gjort nåt' (druckit/ätit/kissat/bajsat/rullat/lagt sig/ja du fattar) igen snart.

Som sagt så lät veterinären inte så bekymrad, vilket iofs väl är ett gott tecken. Men ändå lite skrämmande, att under alla år och alla gånger mina hästar av en eller annan anledning fått NSAID har det ALDRIG nämnts just den biverkningen. Utan de kan få magtarmstörningar/diarre, magsår etc. Och om magen HELT slås ut så kan det vara fatalt. Men mer varit 'får den diarre etc, så sluta med medicinen och ring kliniken på telefontiden' typ. Inget 'bråttom'.

Ponnyns mage bråkade ju vilt på butta, och då byttes det till metacam som magen var halvstabil på, men som inte gav effekt. Skulle då provas quadrisol, som inte gick få tag på utan blev butta igen och då fungerade det med magen. Sas ingenting om att det kunde bli tokakut om diarren tilltog etc, dock så om magen inte var bättre 'efter helgen' så ville de ha in honom på klinik för att kunna behandla i.v. istället samt ge magunderstöd.

Så, även om det är ovanligt, så förvånande att de inte informerar ändå? Är ju t ex ovanligt med dödsfall i samband med antibiotikabehandling med, men det informeras det ju nogsamt om..
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Min fick det av tredje omgången av finadyn under en 3-månaders period. Jag märkte på förmiddagen att hon låg mer än vanligt, men då hon åt och drack och magen var igång så avvaktade jag. Framåt eftermiddagen blev hon mer medtagen så då kom veterinären ut. Hade enligt veterinären förstoppningssymtom och var väldigt medtagen. (Tillfällen man ångrar att man väntade ett par timmar med att ta ut veterinären:crazy:) Behandlades akut som kolik och sedan sattes magsårsmedicin in.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Med tanke på att det används så mkt är det ändå rimligen mkt låg andel av hästarna som får allvarliga biverkningar av fenylbutazone. Men inte helt ovanligt eftersom bara jag råkar känna till 3 st fall på ett år. Fick efter att jag skrev förra inlägget veta att en tredje häst i bekantskapskretsen avlidit pga sådan behandling, i 2 av dessa har det varit längre tids behandling resp litet för hög dos. I det tredje var det efter kort tid och med normal dos.

Självklart ska man ge preparatet när hästen behöver det - annat vore ju djurplågeri. Men man ska ha den största respekt för preparatet. Dosera noggrannt och förebygga att hästen blir uttorkad då blir verkan mkt starkare och ta kontakt med erfaren vette om hästen får buksymptom. Det verkar som om det kanske inte informeras om detta alla gånger.
HH
som är glad att hon trots många hästar i många år inte behövt ge fenylbutazon i mer än högst 3 dagar.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jo, fast att de dör av PC är ju också ovanligt, men där informeras det noga. Så känns (obs känns) som att många veterinärer inte riktigt verkar ha koll på att det kan bli 'så illa' av NSAID? Risken för magtarmstörning, och att sätta ut medicinen om det sker ges ju rätt ofta, men inte tilläggsinformationen om att 'det finns en liten risk att det blir riktigt allvarligt', och heller inget 'kontakta veterinär omedelbart om..'

Kom hem från jobbet nyss, ska gå ner nu. Enligt rapporten från mamma som sköter ruljansen när jag jobbar har han ätit väldigt krattigt dock =/

Igår em åt han lite bättre, åt iaf 2 - 3 kg silage mellan lunch och kväll, drack normalt och sista högen jag såg var nääästan bollar. Men verkar som han kommti av sig igen, men ska gå ner och se.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Fråga ang butta

Jag har varit tvungen att ge vid flera tillfällen, och har då oftast gett via betfor, och den har då blivit lite lösare och sämre lukt, men inte alls diarre eller liknande.

Sista gången så misstänktes fång och då innan jag visste att den kunde sköljas ur så tog jag bort betforen, och gav medicinen uppläst i vatten med ingivare, och magen hade inga som hellst problem

Var detta en tillfällighet? Eller ger kombinationen melass butta det extra svårt

Frågar för min mage reagrar starkt på socker
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Man ska inte ge butta tillsammans med hö för då binds det till fiberkomponenterna i höet.

citat från fass
"Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen."

Det kanske händer ngt liknande när man ger det tillsammans med betfor så att grovtarmen påverkas?
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Man ska inte ge butta tillsammans med hö för då binds det till fiberkomponenterna i höet.

citat från fass
"Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen."

Det kanske händer ngt liknande när man ger det tillsammans med betfor så att grovtarmen påverkas?

Betfor eller lucern i liten mängd för att dölja smaken är inga problem enligt tillverkaren, jag har frågat nån gång förr iom att både lucern och betfor ju också är fiberrikt.

Det var dock inte så att man absolut inte fick ge med hö, men det tar längre tid innan det 'ger effekt' då (jag frågade nämligen hur de tyckte jag skulle göra med den som stod på och behövde fri tillgång på hö, om man skulle ta bort det eller hur)
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag har inte sett någon skillnad på ge i lite mat (betfor, lucern, havre - har provat alla), att ge i ingivare i filmjölk/nyponsoppa/äppelmos.

Alltså, samma häst fått på olika vis, men magen lika. Utan det tycks mer vara hur känsliga de är?

Lillen fick sitt i avsköljd betfor, Disse har fått med spruta i munnen blandat med först filmjölk och sen äppelmos. De två är de enda som *peppar peppar* reagerat.

Övriga så B fick i spruta i muskel (cronyxin), hon gick inte få i annars. V fick rent med havre, han gillade besk smak. K har fått alla varianter och N fick det i mat.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag minns att du skrivit det en gång tidigare om just betfor.
Men egentligen är det kanske lite konstigt att man kan göra det eftersom det står att det binder till fibrerna? Nu är det säkerligen inte exakt samma fibrer i betfor som i hö. Fast det behöver kanske inte vara det att det följer med ända till blindtarmen/grovtarmen som ger lös mage?

Jag gav det i alla fall mellan måltiderna och i en avmaskningssspruta med filmjölk. Mycket populärt :crazy: !

Hennes mage reagerade inte en enda gång och hon fick butta under ganska lång tid eftersom hon var så dålig.

Men att en häst klarat det betyder ju inte så mkt förstås.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Kan ju bero på grad av fiber med, men det poängterades som sagt att det skulle vara liten mängd foder.

Dock, så de som stått på fritt, och fått butta har haft samma effekt (dvs tillräcklig) som de som stått på begränsat och fått mellan målen. Och om jag minns svaret rätt så när man sas 'var inne i det' var det ingen större fara att ge fast de stod på fritt hö, får intervallen blir 'rätt' ändå. Men är ju bra om man kan ge det utan de fått hö/halm. Samtidigt är frågan om det för de känsliga skulle kanske vara bättre de fick det med något i magen, för magslemhinnans skull? (Det tycks ju dock inte hjälpt D, som stått på fritt silage hela tiden)
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Det verkar ganska så komplicerat. Om jag förstår dig rätt så är det bara i början av en buttakur man inte bör ge det med hö?

Hur är det med fullblodet idag?
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Som jag fattade dem (mailet ligger på andra datorn) så det idealiska är om man inte ger det i samband med att de kan äta hö/halm hela kuren. Men då jag ju frågade om hur i hela friden gör man med de som står på fritt, hur långt innan ska man ta bort maten och hur långt efter ska man vänta med att ge, menade de (om jag fattade rätt då) att i en kur så om absorptionen blir fördröjd gör det inte så mkt då intervallen blir rätt ändå. Dvs om jag ger kl 08 och det absorberas och ger effekt kl 9 t ex, och så ger jag kl 20 och det ger effekt kl 21 så är ju intervallet 12 h, och hästen ligger på en jämn smärtstillning så att säga.

Dock så är det ju lite beroende på hur hästen äter, smäller de i sig innan ena givan och inte ätit på en timme innan andra blir det ju lite annorlunda, men den jag frågade om gjorde knappt annat än åt, rena matmaskinen.

Men de rek ju att ge det 'fritt' från hö. Fick dock ingen 'tidsram' då de tyckte min dam kunde få ha sitt fria silage i fred, och det var ju svar på frågan för mig då, funderade inte mer över det då (tyvärr, hade ju varit bra ha tidsramen).
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Glömde ang mår. Magen ngt bättre men inte bra, äter dock FRUKTANSVÄRT dåligt, ätit totalt 3 kg på 16 h =/ Äter lucernpellets dock, och när han fått det verkar han komma igång med silageätande en liten stund i alla fall. Men han äter på tok för lite.

Det han ätit senaste dygnet, allt inräknad, motsvarar ungefär 3 kg TS :crazy:
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Jag förstår vad du menar.
Sedan kan man ju undra vilket som är värst om buttan är "fri" i tunntarmen och kan tas upp där eller om den är bunden och kanske ofarlig tills den kommer till grovtarmen? Var ställer den till med mest skada?

Det är läskigt med detta. Jag vet en liten fångponny som fick avlivas för ngn vecka sedan antagligen pga för mkt butta.
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

Som jag fattade dem (mailet ligger på andra datorn) så det idealiska är om man inte ger det i samband med att de kan äta hö/halm hela kuren.

Då är det tvärtom mot vad de sa ang den fånghästen som fanns i stallet här i somras. De var noga med att man skulle ge buttan i samband med mat vet jag, just för magens skull.
Den tappade tyvärr också matlusten, och drack för lite, men det verkade bero på att den hatade smaken av buttan, nästan så att den verkade må illa av den t o m.:crazy: Den vägrade äta eller dricka alls efter att den fått buttan (insprutat i munnen med äppelmos var enda sättet) Den verkade må så illa eller hata smaken så mycket att den inte ville/kunde äta knappt alls petade mest i maten.....Däremot när det gått många timmar åt den bättre ett tag, typ när det var dags för nästa dos:cool: Det var som om smaken fick den att tappa matlusten. Det kan man förstå om man smakar på det....
Det innebar att den åt betydligt mindre än normalt och det var ju inte bra alls, varken för magen eller något annat, den hästen var ju inte överviktig...
 
Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?

STår ju även i FASS ang inte ge med hö. Dock, så jag har aldrig hört en VETERINÄR säga något om det, alltså påpeka att det inte ska ges ihop med hö. De flesta äter nog sitt hö både före och efter buttan skulle jag tro.

Sådär gjorde Blå med. Hon TRE tuggor mat med butta i. Sen åt hon inte kraftfoder alls på tre veckor, det var förgiftat. Silage åt hon, men ganska skeptiskt och litet. Hon var ju dock så omöjlig att få i via munnen med så hon fick sprutor, och då åt hon som vanligt.

Jag har ju smakat på butta, och det smakar beskt något så in åt helsike, och smaken sitter kvar iaf i min mun LÄNGE. Och då smakade jag lite, lite bara, inte alls hela munnen full..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 085
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 147
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 145
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp