Sv: Hur snabbt utvecklas eg magsår?
Phu, kom nyss in efter att ha passat (och bytt, känner mig som värsta veterinären..) dropp. Måste äta något och pigga på mig så ska jag åka in till Ultuna och hämta medicin. För kors i taket, det gick bra att komma in och hämta, även efter 24, skönt. Fast eg vill jag sooooova, men är ju bara glömma inatt.. (Jag jobbade natt natten till idag, skulle jobbat inatt med iofs, men hursom - jag är INTE direkt pigg, det är kolsvart och spöregnar ute, om det inte vore så överjävligt dyrt skulle jag be dem skicka hit medicinen med taxi)
Rara röda har i alla fall rektaliserats, sondats med lite paraffinolja och vatten för säkerhets skull, fått kramplösande och smärtis, samt 10 liter dropp via permanentkanyl. Det kan vara en förstoppning/diarré på gång, därav säkerhetsslangningen med olja, men som det verkar nu är det magsår pga buttan.
Veterinären var superb, snacka om tur i oturen att jag fick tag på en så 'extrakunnig' veterinär just när det behövdes (hon har jobbat inne på hästmedicin på Ultuna i flera år innan hon sadlade om till distriktsveterinär)
Hon muttrade lite dock över att hon ansåg han hörde hemma på klinik och Ultunas resonemang. Klockan var 23.50 när droppet gått i, Ultuna stänger 24.00 så precis som hon sa så blev Ultunavets rek en stängd dörr till Ultuna.
Men bara hålla tummarna att han inte blir sämre igen när smärtisen släpper, då måste jag lasta och åka till Strömsholm direkt. En nätt tripp på fyra timmar, tre timmars ytterligare resa sen jag passerat Ultuna.. (Snälla Murphy, OM han måste bli sämre igen, kan du vänta till i alla fall sextiden på morgonen?)
Han mår betydligt bättre sen alla åtgärder iaf, men det 'nervösa' är ju hur det blir när smärtisen går ur. Men efter 1½ droppåse började han tycka 'hej matte, har du nån mat va?'. Mycket gott tecken! Och jag hoppas jag möts av en väldigt hungrig och pigg fuxherre om 3 h sådär när jag är tillbaka från Ultuna igen. Han har fått en liten tuss silage nu. Vi dividerade lite om äta, ÄR det en förstoppning på G ändå så är det ju inte så bra att äta, men ÄR det magsår (vilket symptomen tyder på men som vet sa att det går ju inte bekräfta den diagnosen utan att gå ner i magen och kika) så är det bättre ju mer han äter. Så vi beslöt oss för att han får äta om han vill, men 'tussa försiktigt' i början.