Hur snabb utveckling?

danilo

Trådstartare
Tänk er ett 5-årigt quartersto som är nyligen inriden. Om hon rids 4 gånger i veckan och för instruktör varje/varannan vecka, hur lång tid tar det då innan hon är mogen för en tävling rent psykiskt?
Det är förstås individuellt, men kan man säga något rent generellt ändå?

Det är inte så mycket verklighet i funderingen utan jag är mest intresserad :idea:

Sv: Hur snabb utveckling?

Tänk er ett 5-årigt quartersto som är nyligen inriden. Om hon rids 4 gånger i veckan och för instruktör varje/varannan vecka, hur lång tid tar det då innan hon är mogen för en tävling rent psykiskt?
Det är förstås individuellt, men kan man säga något rent generellt ändå?

Det är inte så mycket verklighet i funderingen utan jag är mest intresserad :idea:

Tja... De beror väl på, jag menar, min treåring kommer jag kunna börja rida klasser på i år.. Och han är riden ca ½ år.. Men det är nog mycket individuellt.

Hola,

Jag har tagit med mina hästar redan i unga år, typ 1-2 på tävling. Utan krav, mest bara "nosat" på en tävlingplats. Visat i en eller kanske några klasser, sedan mest bara att de fått varit med och glott på allt.

Så anmäl dig du till det absolut lättaste du kan hitta på. Gå in och bara rid utan förutsättningar (eller om du hittar en ledklass). Sen tar ni det lugnt och bara tittar på allt runtomkring.

Var noga med att vara där i tid. Och ge henne att äta. Att tugga minskar oro.

Lycka till!

mvh Eva

Redan nu, skulle jag nog säga, om du väljer klasser noga och deltar för miljöträning mer än för resultat. Det finns Showmanship at Halter och Trail at Hand som är grim-klasser, kan vara bra att börja med. Ridklasser så kan tex Western Riding om det är det enklaste mönstret passa väldigt bra. Reining kan vara lite för roligt, Pleasure så kan sällskapet vara för roligt, Trail kan det dyka upp grejer som hästen inte sett förut så det kanske blir för mycket för en grön häst.

Begränsa antalet klasser per dag, och var inte rädd för att stryka dig om hästen säger nej. En grimklass och en ridklass kan vara fullt tillräckligt för en dag. Tänk på att varje klass även kräver framridning, så även om stunden på tävlingsbanan är kort så blir ridpasset betydligt längre.

Försök även att vara med på kurser/träna tillsammans med andra hästar. Bilar, människor, musik, ljud, saker som fladdrar och rör sig. Glöm inte att träna på att få prisrosett, det skrämmer lätt.

/Ida

(jag svarar lite till alla)

Oj vad kul!

Jag har hittat en medryttarhäst nämligen men jag funderar på hur jag ska göra, ägaren verkar inte särskilt kunnig ärligt talat och jag skulle behöva mycket hjälp från någon som är just det.

Jaja, men då vet jag det! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar