Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det är inte kraftfodret i sig som ger övergödda hästar.

Det finns hästar som behöver det o en del i stora mängder.

Sporthästar o då trav eller galopp o även FT-hästar.

De kan inte få i sig allt av bara grovfoder o sen kan prestera.

Hästar i hög kondition äter dessutom sämre.
De kan heller inte bära runt på en stor mage- om de nu klarade att peta sig sig allt hö.

Hästar som som tränas hårt får sällan fång- avsett protein eller sockerintag.= min slutsats.

Små hästar får ofta för mkt mat i förhållande till sin storlek.

Hästar som som tränas hårt får sällan fång- avsett protein eller sockerintag.= min slutsats.
Precis. den slutsatsen har även jag dragit.Då jag aldrig sett fång på högpresterande hästar.Jag tror dock att många tror att deras hästar är högpresterande fast dom inte är det.Och här blir det då väldigt fel.

Jag har jobbat på en del ridskolor och detta syns tydligt bland privat hästarna som lullar runt på klubbnivå tävlingsmässigt de får hutlöst med kraftfoder i förhållande till deras arbete.De rids knappt en timme per dag 5-6 dagar i v. men ändå får de mer kraftfoder än ridskolehästarna som går 3-4 tim dag 5-6 dagar i veckan.
Helt makalöst igentligen .

*KL*

Allmän fråga,,, hur många här är det som har en häst som drabbats av fång och har egen brunn????

Jag menar,,, har INTE kommunalt vatten???

Jag har haft två hästar fick fång och återfall när hade vi kommunalt vatten.

Man överskattar sin egen ridning o tycker att den är hård:D

förr fanns det förklaringar på vad lätt arbete osv var på foderrekommendationen på säckarna.

Tyvärr följdes den slaviskt av min stora hästs uppfördare då det stog att en 2-åring ej i arbete skulle ha 2-3 kg krafft.
Den fick 3 kg o inget annat var mkt muskelfattig.

Man har i alla tider sagt att unghästar o avelsdjur ska ha mer protein än vuxna normalindivider.
Här får ridskolehästarna det kraftigaste hösilaget o normalt med kraftfoder.

Du får ta det vad seriöst du vill. Läraren vi hade var foderrådgivare o räknade ut foderstater åt folk till höger o vänster så tyck vad du vill!

... sen är det än idag så att de lärde inte har ett ultimat svar på varför hästar får fång så du behöver inte vara taskig o säga att det jag lärt mig är oseriöst!

Varför har vi annars starka begränsningar för hur mycket sojaprotein/100 kg häst vi får blanda i maten?

Jag tycker att du säger emot dig själv lite här. Varför då tro på en foderrådgivare om inte "de lärde" vet? Nu är det ju så att forskarna har olika teorier om varför fång upstår. Detta diskuteras tidigare i tråden. Även om de inte är helt bevisade än så tycker i alla fall jag att det ligger närmast till hands att rätta sig efter dem. Det gör i ala fall jag med min fånghäst.

Anledningen till att det finns begränsningar för hur mkt soja och annat kraftfoder som vi får blanda i maten beror just på at det är ett koncentrat. Dessa är svårare för hästen att tahand om än proteiner från ett grovfoder. Om det inte hinner brytas ner i tunntarmen av hästens enzymer rinner dessa över till grovtarmen och då kan hästen få tarmstörninga.

*kl*
(Nu lånar jag denna tråd lite, hoppas OK?)

Har en liten fråga ang. veterinärer och fång.

Min häst hade fång för ca 2 1/2 år sedan i januari.

Jag frågade då veterinären hur jag skulle göra med bete (då jag trodde att fånghästar inte skulle gå på bete). Fick som svar att han kunde gå på bete samma år bara man var försiktig ned invänjningen. Nu vet jag att man aldrig vet exakt varför hästar får fång, men denna vet. trodde att han fått det pga övervikt i samband med för ymnigt ätande (fri ensilage) samt extremt hårt i marken.
Han har aldrig fått "gräsfång", så man undrar ju lite om sommar och vinterfång hör ihop eller inte?

Fick din häst bara ensilage? Inget kraftfoder alls då han fick fång?

Jag tror väldigt mycket på den teorin om tillfällig Insulinresistens som överfodrade hästar lätt får är en orsak till fång som drabbar dem.

(Ensilage kan även ha en ogynnsam effekt i hästens mage på grund av sin surhetsgrad.)

Han fick 1/2 kg krafft grund morgon och kväll.

Det har nyligen färdigställts en undersökning som bevisar att hö, hösilage eller ensilage inte ger skillnad på värdena i mage eller tarm. Man ser ingen skillnad i matsmältningen helt enkelt. Jag har hela texten hemma.
Ensilage bli alltså inte surare i mage tarm.

Min häst fick inte heller fång av bete för 3 år sen.Den har betat som vanligt, men har bantats.

Nu är det ju så att forskarna har olika teorier om varför fång upstår.

Ja, just det. O forskarna är "de lärde" för mig:idea: de är inte överens om varför hästar får fång men alla vet att det på nåt sätt beror på hästens motion, hull, typen av hage hästen går i, samt ras o individ så klart.

Hade de vetat lösningen hade vi inte behövt den här tråden... jag säger inte emot mig själv i mitt förra inlägg (anser jag) att jag tog upp sojafrågan var bara för att få ett konkret exempel. Kanske fel gjort av mig men jaja.

Faktum är ju som det tidigare påtalats att högpresterande, smala hästar brukar klara sig... Egentligen är i mina ögon svaret där ganska uppenbart! En högpresterande häst har ett mycket högre flöde av energi genom kroppen. Massa energi in o massa energi ut vid arbete. En sådan häst tål kraftigare mat den rent av behöver det då. Det har ju oxå påtalats att de riktigt högpresterande hästarna ofta är så pass trötta att de inte orkar äta så mycket. Då är det viktigt att de just får i sig bra mat den mat de äter.

En vanlig hobbyhäst står i många fall på stall halva dygnet, o många gånger dessutom i en liten hage som jag brukar kalla "box utan tak". Ofta utan leksällskap de tränas en timme kanske... sen PANG, nu är det sommar ut o beta o så kommer trådar upp på buke om vem som har sommarens fetaste häst!:crazy: Att det då blir fång... det förvånar inte mig i alla fall.

Det har nyligen färdigställts en undersökning som bevisar att hö, hösilage eller ensilage inte ger skillnad på värdena i mage eller tarm. Man ser ingen skillnad i matsmältningen helt enkelt. Jag har hela texten hemma.

Får man ta del av den, länk eller annat. Det intresserar mig.

Menar man att hästen buffrar pH-värdet i tarmen från hö (ex pH6), hösilage (ex pH5.6) som ensilage (ex pH4.4) till ett och samma pH?

Han fick 1/2 kg krafft grund morgon och kväll.

Jag tror som sagt att kraftfoder ska bannlysas till överviktiga hästar om man vill förhindra fång, vilken årstid som helst.
Har själv fått fång på tre hästar med åren på grund av detta oförstånd. Undvek protein, det var för 10 år sedan... I alla fallen fick de kraftfoder, trots övervikt och alldeles för lite motion. Jag spekulerade på den tiden om det berodde på besprutning av åkrarna runt hästhagen. De hade inget gräs.

Din häst har kanske haft belastningsfång. Jag har inte uppfattingen att man skiljer på vinter- eller sommarfång. Fång är symtom som utlöses av alla de olika orsakerna man diskuterar här.
Belastningsfång hos din häst kanske? Om den var i god kondition när den fick fång, annars tror jag det var foderrelaterat.

Min häst fick inte heller fång av bete för 3 år sen.Den har betat som vanligt, men har bantats.

Samma med min, numera försöker jag att hålla honom så smal som går sommartid (även vinter förstårs) men det är lite svårare på sommaren.

Ponytails: nej, han var tyvärr inte i god kondition, då jag var sjuk en ganska lång period. Hade jag haft mera insikt i fång hade man tagit bort kraftfodret så fort han reds mindre.

Numera lever han i pricip bara på grovfoder och eftersom han bara promenadrids behöver han inte mer.

de är inte överens om varför hästar får fång

Hade de vetat lösningen hade vi inte behövt den här tråden...

En vanlig hobbyhäst står i många fall på stall halva dygnet, o många gånger dessutom i en liten hage som jag brukar kalla "box utan tak". Ofta utan leksällskap de tränas en timme kanske... sen PANG, nu är det sommar ut o beta o så kommer trådar upp på buke om vem som har sommarens fetaste häst!:crazy: Att det då blir fång... det förvånar inte mig i alla fall.

Jag har snarare förstått det som att man tror att det finns många olika anledningar till att de får fång - inte att man är oense om orsaken. Men jag kan ha fel. Jag tycker nog att tråden hade behövts även om vi hade haft lösningen. å kunde vi så som vi gör nu diskutera hur man ska ordna det på bästa sätt för sin häst. Det är väl det tråden går ut på - det trodde jag.

Det är möjligt att de hästar som finns runt omkring dig har det som du beskriver det. Min fånghäst går ute året runt i en stor hage. Hon står bara inne på natten. Hon har alltid minst en häst som sällskap och rids minst en timme om dagen.
Det är bara nu denna tiden på året som jag begränsar betet för henne. Hon är inte överviktig.

Min numera avlivade fånghäst levde ungefär på följande vis innan jag köpte henne (då utan att ha fått fång):

Fri tillgång till BRA grovfoder.
3kg krafftfoder (krafft grund eller groov 90 eller vad som passade ägaren bäst just då rent plånboksmässigt).
½ - 1kg betfor (mätt torrt).

Som bäst någon timmes bete varje dag i en eller två veckor och sedan direkt ut på sommarbete med vila.

Dessutom var det en hel ridskola som sköttes på samma sätt (shettisarna fick lite mindre men fortfarande mycket mat = feta). De arbetade INTE så hårt att det kan räknas till högpresterande. Det blev väl mkt rörelse/dag men det var mkt skritt.

Så hade hon det INTE här. Lösdrift, fortfarande bra grovfoder fritt men inget extra kraftfoder på det mer än mineraler. Och så dräktig, det sägs vara bra mot fång.

Inte hjälpte det.

Komplext är vad det är.

Du har ju själv nämnt fruktaner (även om du skrev frukter!)
Fruktaner utsöndras inte utan bildas o lagras under vissa förhållanden, i vilken utsträckning de är huvudorsaken till betesfång diskuteras bland forskarna.
Vem är Heike Maroske vet? agronom?
Surt vatten som fångorsak varför o hur??? Finns det ngt som stöder detta eller är det bara flumm.
PL

lil-sis;10599541 Så hade hon det INTE här. Lösdrift skrev:
Tråkigt med din häst! Jag har, antagligen som flera andra, undrat men inte velat fråga.

Jag håller med dig. Det är verkligen komplicerat.
En del säger att det är bra mot fång andra att det inte är det. Jag har bestämt mig för att inte betäcka min fånghäst. Jag hade en tråd om det för ett tag sedan. Det var ngn i din tråd minns jag som trodde att dräktigheten i sig kunde utlösa fång. Jag har tänkt på det efter det att jag läste det. Det är kanske möjligt eftersom fång tycks kunna bero på någon ändring i metabolismen (fel ord i sammanhanget?).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar