Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
saxat fr "Tillfrisknande och användning av hästar med fång", ex arb under handledning ac Chris Johnston.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf
*kl*
(Nu lånar jag denna tråd lite, hoppas OK?)
Har en liten fråga ang. veterinärer och fång.
Min häst hade fång för ca 2 1/2 år sedan i januari.
Jag frågade då veterinären hur jag skulle göra med bete (då jag trodde att fånghästar inte skulle gå på bete). Fick som svar att han kunde gå på bete samma år bara man var försiktig ned invänjningen. Nu vet jag att man aldrig vet exakt varför hästar får fång, men denna vet. trodde att han fått det pga övervikt i samband med för ymnigt ätande (fri ensilage) samt extremt hårt i marken.
Han har aldrig fått "gräsfång", så man undrar ju lite om sommar och vinterfång hör ihop eller inte?
När min häst fick sitt sista fånganfall åt hon enbart grovfoder, inget foderbyte hade gjorts, hon gick i full träning och var i normalt hull åt det smalare hållet. Hon gick i grushage året om. Hennes hovvård sköttes av en mycket duktig hovis.
Det hjälpte inte, hon fick ett mycket allvarligt fånganfall och jag tvingades ta det tunga beslutet att låta henne somna in.
Tänk om man hade facit
Hej!
Man tror med ganska stor säkerhet att fång främst beror på ett för stort intag av fruktaner och enkla sockerarter som finns i gräs,
Tankar om detta? Annan som vet någon studie som visar fång på grund av fruktaner i samband med bete?
DET är en intressant fråga!!! Min häst hade fång förra julen!!! Kul i jul... Men hon var inte på något sätt överviktig och hade inte fri tillgång på höet. VARFÖR får de fång på vintern???
(har inte läst hela tråden - kanske står det... ska läsa på!)
När jag nu kollade länkat arbete igen såg jag att fruktan ökar ju äldre plantan/gräset blir. Till skillnad från flera andra lättlösliga kolhydrater, där nivåerna sjunker allteftersom plantan förvedas.
Det har jag missat. Det borde ju innebära att de hästar som får fång under vår och försommar snarare får det av andra anledningar än just högt fruktaninnehåll i betet.
Fruktan borde snarare vara ett problem på hösten? Och förstås enligt den vanliga teorin att halterna ökar när gräset blir stressat.
Teorin om att släppa hästar på mer förvuxet bete då?
nä du, min stora sätter utan problem i sig 2 kg i timmen! så det är nog väldigt olika hur snabbt dom äter.
Men fruktan räknas väl inte som näring eftersom det troligen inte tas upp av hästen.