Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi som inte kan så mkt som ni- lär oss via att tjyvläsa
Att utsätta hästen för sådan metabolisk stress torde inte vara humant och frågan är om det är så viktigt att få veta om ett tidigare fånganfall utlösts av hyperinsulinemi att det är värt att det.
Däremot under ett akut, pågående fånganfall?
EMS- Equine Metabolic syndrome (Finns många bra artiklar om man söker på detta på nätet)
Angående provtagning av Insulin och glukos vid misstänkt IR har jag lärt mig: Stress kan ge falskt höga värden av Insulin. Smärta ger stress, därför bör man ej ta provet då hästen har akut fång.
Vidare bör provet helst tas sen förmiddag-mitt på dagen då de brukar ligga högst i Insulinnivå, ger säkraste värdet. Det ska vara ett fasteblodprov så hästen ska inte äta morgonmat. (Går att skicka till SLU, klinisk Kemi. Inte speciellt dyrt prov )
Jag har lärt mig att det är bra att vara lite "morgontrött" med hästarnas utsläpp ram till runt midsommar. De ska inte ut så länge daggen ligger på gräset. Varför vet jag inte riktigt men det är vad jag lärt mig av gamla "hästgubbar" Det jag fått förklarat för mig om daggen är att gräset är såååå gott när det är fuktigt att de vräker i sig alldeles för mycket på en gång o det blir fel i kroppen då...
kl
det man bör tänka på är att fruktanhalten är högst på mornar och kvällarna.
Och värst om det är frost...
Borde man? Jag startade tråden och jag vet inte vad förkortningarna står för.Sitter man på kunskap kan man väl dela med sig i stället för att leka översittare för att man kan nått som någon annan inte är upplyst om.
Borde man? Jag startade tråden och jag vet inte vad förkortningarna står för.Sitter man på kunskap kan man väl dela med sig i stället för att leka översittare för att man kan nått som någon annan inte är upplyst om.
Det är säkert möjligt att de gillar vått gräs.
Men det är också så att i alla fall på våren när det har varit kallt på natten är det högre halter av fruktan i gräset vilket man räknar som ngt som kan framkalla fång. (Det står nog lite tidigare i tråden.)
Vad är det exakt som detta gräs utsöndrar och påverkas av som lätt leder till en ökad risk avseende miljörelaterad större fångrisk???
Varför jag frågar är just därför att det absolut inte i DENNA tråd framkommer.
P.S. Rent allmänt utifrån TS:s startinlägg så är det bästa sättet att skydda sin häst mot *fång* att undvika att överutfodra den. Dagens forskning har kommit fram till att majoriteten av allt foderrelaterat fång i grunden beror på övervikt och fetma och är framkallat från hästägaren. (Blev det jobbigt nu?)
Det är lätt att bli förbannad över coaris inlägg. Skit i det. Det är svårt att förstå vad det är som gör denne så upprörd och om sanningen ska fram begriper jag inte mycket av vare sig språk, syfte eller frågeställningar i dessa inlägg. Poängen verkar vara att reta upp folk. Du å jag kan ju alltid fortsätta diskussionen via pm, men jag tycker faktiskt att det vore lite synd eftersom jag tror att många läser den med stort intresse. Personligen tycker jag att det är skoj att diskutera med någon som har en naturvetenskaplig bakgrund, jag tror faktiskt att både du å jag (och flera andra som har yttrat sig) har en gedignare utbildning än "den sure" i att ta till oss vetenskapliga artiklar. (Det där var inte särskilt snällt, men förmodligen har surstöten ifråga tillräckligt ego för att inte börja gråta).
Åter till fångfrågan tycker jag! Om så krävs går det väl att starta en annan tråd.