Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Aj då:o
tänk om jag hade vetat det- mindre fångest.

tack för svar.:bow:

varför kan de få förlossningsfång då? Finns den varianten:angel:

Vi som inte kan så mkt som ni- lär oss via att tjyvläsa:angel:

Allmänt knapplån!!!

Man kan även lära sig mkt genom att prenumerera på denna tidsskrift. Så sent som i nr 130 finns en mkt läsvärd artikel med Titeln: Myter och teorier: hur olämplig utfodring leder till fång och hur fånghästar bäst utfodras
Dr Heike Maroske

Delger länken här till denna tidsskrift Och observera!!! Detta är inget reklamförsök utan endast en hjälp till Er som söker mera kunskap och vill ta del av den kunskap medlemmarna i SHF får hemskickat gratis genom att vi har avlagt dom grundkrav i yrket som leder till frivilligt medlemssakp i SHF.

Länk: http://www.farriersjournal.com/home.php?lng=SE&id=50

http://www.farriersjournal.com/

Ett par tänkvärda ord ur just denna artikel är:
-ett för stort intag av snabbt tillgängliga kolhydrater(stärkelse,socker,frukter) som i spannmål,melass,och gräs. - Ett för stort intag av stärkelse och produkter som har mkt socker och som är svårsmälta för hästen (hel majs,hel eller krossad korn,vete och råg). - Intag av giftiga substanser från giftiga växter eller jord. Om hästen under en längre tid överutfodras kan hästen rubbas sockermetabolism och den kan drabbas av orsaka EMS , vilket i sin tur bland annat orsakar upprepade fånganfall.ECS som drabbar hästar är oxå starkt beroende av fodret.

Metaboliska dysfunktioner: Övervikt, EMS,ECS Olämplig utfodring.

Utfodringsmisstag: Plötsliga foderbyten, Surhet,Olämpligt foder, Mediciner, Stress,Ensilage,Surt regn.

Externa faktorer: För lite motion, Miljöföroreningar, Dålig hästhållninh,Övergödsling.

Alla dessa faktorer är helt avgörande för den enskilda individens anlag.

Förlossningfång uppstår vid infektion i livmodern, t ex efter kvarbliven efterbörd. Även här tror man att endotoxiner spelar en stor roll - bakterien echerichia koli (e-koli) ligger ofta bakom infektionen och även denna har den fula ovanan att frisätta endotoxiner som via blodbanorna når hoven.

Skulle gissa att ECS står för Equine Cushing Syndrome

Att utsätta hästen för sådan metabolisk stress torde inte vara humant och frågan är om det är så viktigt att få veta om ett tidigare fånganfall utlösts av hyperinsulinemi att det är värt att det.

Däremot under ett akut, pågående fånganfall?

Nej det låter nog inte som någon bra idé. Det tar nog tid för den att utveckla IR.
Annars tänkte jag att det hade varit bra att veta om hästen är extra känslig för jag antar att det är då man måste vara extra försiktig med foder som innehåller mkt lättlösliga kolhydrater ex nytt gräs, frostigt gräs, kraftffoder osv.

Om den har akut fång kan man kanske ta provet men då antar jag att man ändå måste vara försiktig med sockret.

Jag tänker nog baklänges. men för säkerhets skull så utgår jag från att det kan vara så.

Jaha, ojdå, det verkar som om självbelåtenheten själv har bannlyst mig från tråden. Eller är det bara ännu ett dåligt skämt?

Nej, jag tycker att det vore intressant om du istället för att slänga in lite lösryckta citat och länkar till artikelnamn ville diskutera med egna ord. Men så verkar inte vara fallet. Jag tycker att diskussionen har varit - och är - intressant, men dina inlägg verkar det som om jag ska hoppa över framöver, eller?

EMS- Equine Metabolic syndrome (Finns många bra artiklar om man söker på detta på nätet)

Angående provtagning av Insulin och glukos vid misstänkt IR har jag lärt mig: Stress kan ge falskt höga värden av Insulin. Smärta ger stress, därför bör man ej ta provet då hästen har akut fång.

Vidare bör provet helst tas sen förmiddag-mitt på dagen då de brukar ligga högst i Insulinnivå, ger säkraste värdet. Det ska vara ett fasteblodprov så hästen ska inte äta morgonmat. (Går att skicka till SLU, klinisk Kemi. Inte speciellt dyrt prov )

Orkar inte läsa hela tråden nu... mitt svar kanske redan finns med det får ni ta:angel:

Jag har lärt mig att det är bra att vara lite "morgontrött" med hästarnas utsläpp ram till runt midsommar. De ska inte ut så länge daggen ligger på gräset. Varför vet jag inte riktigt men det är vad jag lärt mig av gamla "hästgubbar" Det jag fått förklarat för mig om daggen är att gräset är såååå gott när det är fuktigt att de vräker i sig alldeles för mycket på en gång o det blir fel i kroppen då...

Jag har mina hästar inne över natten en bit in på sommaren o har ännu aldrig haft nån fånghäst.

Sen det där med invänjning... lättast är det ju om man har som vi här, stora hagar som hästarna går i även på vintern o som blir gröna av sig själva. Fortsätta ge hästarna hö på natten o på morgonen så blir de inte lösa i magen.

EMS- Equine Metabolic syndrome (Finns många bra artiklar om man söker på detta på nätet)

Angående provtagning av Insulin och glukos vid misstänkt IR har jag lärt mig: Stress kan ge falskt höga värden av Insulin. Smärta ger stress, därför bör man ej ta provet då hästen har akut fång.

Vidare bör provet helst tas sen förmiddag-mitt på dagen då de brukar ligga högst i Insulinnivå, ger säkraste värdet. Det ska vara ett fasteblodprov så hästen ska inte äta morgonmat. (Går att skicka till SLU, klinisk Kemi. Inte speciellt dyrt prov )

Hur pass säkert är ett sådant prov? Hästen bör ju kunna ligga på höga insulinnivåer utan att ha (hunnit) utveckla insulinresistens? Finns tet någon tolkningsmall - t ex hyperinsulinemi 0ch normoglukemi, ej IR, hyperinsulinemi och hyperglykemi - IR? Alltid krångligt med endokrina diagnoser - jag tänker mig att det kanske finns kurvor liknande de vid kotisolscreeningar (fast med insulin och glukos istället)? Eller en insulinscreeningmetod? Jag har annars förstått att det är svårt att ställa diagnosen IR, men jag kanske har tagit del av förlegade uppgifter?

Hur diagnosticeras förresten hyperadrenocortiscism hos häst (en annan är insnöad på hund)?

Jag har lärt mig att det är bra att vara lite "morgontrött" med hästarnas utsläpp ram till runt midsommar. De ska inte ut så länge daggen ligger på gräset. Varför vet jag inte riktigt men det är vad jag lärt mig av gamla "hästgubbar" Det jag fått förklarat för mig om daggen är att gräset är såååå gott när det är fuktigt att de vräker i sig alldeles för mycket på en gång o det blir fel i kroppen då...

Det är säkert möjligt att de gillar vått gräs.
Men det är också så att i alla fall på våren när det har varit kallt på natten är det högre halter av fruktan i gräset vilket man räknar som ngt som kan framkalla fång. (Det står nog lite tidigare i tråden.)

kl

det man bör tänka på är att fruktanhalten är högst på mornar och kvällarna.
Och värst om det är frost...

kl

det man bör tänka på är att fruktanhalten är högst på mornar och kvällarna.
Och värst om det är frost...

Man tror nog att det inte bara är fruktan utan även överintag sv andra lättlösliga kolhydrater som glukos, fruktos, sucrose.. som framkallar fång.
Hur mkt gräset innehåller av dessa beror på många olika faktorer.

Detta med att det är höga halter på morgonen gäller när det är kallt framförallt när det är fruset som du skriver.
På sommaren är det lågt på morgonen för att sedan öka under dagen nå max på em och sedan avta mot kvällen om det är soligt väder. Det beror ju även på vädret, torr eller varm sommar, vilken växtfas gräset är inne i, gräsart osv. Med andra ord ganska svårt att förutsäga.

Borde man? Jag startade tråden och jag vet inte vad förkortningarna står för.Sitter man på kunskap kan man väl dela med sig i stället för att leka översittare för att man kan nått som någon annan inte är upplyst om.

Du får ursäkta men det faktiskt inte så att jag leker översittare... Min kunskap kan oxå du ta del av helt utan mina egna ord för det kan lätt ledas till att jag här sitter och citerar för stora stycken utifrån forskningsgrundade studier.

Jag anser inte att man i en så viktig tråd som denna ska sitta och upprepa det som redan i andra liknande trådar finns nedskrivet. Heller inte starta en ny tråd i ämnet där tydligen samma svar står skrivna i liknande redan befintliga trådar.

Jag hänvisade till lite mer informativ information och en tidsskrift som behandlar ämnet utifrån forsknings grundade teorier. Inte massa löst snack. Jag ska lämna denna tråd nu och sedan är det upp till dig som TS att antingen ta mitt råd eller sitta kvar här och få massa svar som inte har några belägg för sina påståenden.

Jag ska dock svara på ett till inlägg som jag finner som väldigt intressant.

Borde man? Jag startade tråden och jag vet inte vad förkortningarna står för.Sitter man på kunskap kan man väl dela med sig i stället för att leka översittare för att man kan nått som någon annan inte är upplyst om.

Jag håller naturligtvis helt med dig. Jag har lärt mig massor av att läsa och skriva här på forumet i trådar som handlar om sådant som jag inte kan så mkt om. Vad är det för mening med det annars?

Antar att jag tog i lite väl mkt i mitt inlägg i morse till coari i och för sig men jag blir också irriterad på de som försöker vara överlägsna. Jag är med här för att jag vill lära mig så mkt som möjligt om hästar och hästvård. Om man tycker att man kan mkt mer än andra så kan man dela med sig av sin kunskap annars kanske det är bättre att göra ngt annat.

Det är säkert möjligt att de gillar vått gräs.
Men det är också så att i alla fall på våren när det har varit kallt på natten är det högre halter av fruktan i gräset vilket man räknar som ngt som kan framkalla fång. (Det står nog lite tidigare i tråden.)

Vad är det exakt som detta gräs utsöndrar och påverkas av som lätt leder till en ökad risk avseende miljörelaterad större fångrisk???

Varför jag frågar är just därför att det absolut inte i DENNA tråd framkommer.

P.S. Rent allmänt utifrån TS:s startinlägg så är det bästa sättet att skydda sin häst mot *fång* att undvika att överutfodra den. Dagens forskning har kommit fram till att majoriteten av allt foderrelaterat fång i grunden beror på övervikt och fetma och är framkallat från hästägaren. (Blev det jobbigt nu?)

Vad är det exakt som detta gräs utsöndrar och påverkas av som lätt leder till en ökad risk avseende miljörelaterad större fångrisk???

Varför jag frågar är just därför att det absolut inte i DENNA tråd framkommer.

P.S. Rent allmänt utifrån TS:s startinlägg så är det bästa sättet att skydda sin häst mot *fång* att undvika att överutfodra den. Dagens forskning har kommit fram till att majoriteten av allt foderrelaterat fång i grunden beror på övervikt och fetma och är framkallat från hästägaren. (Blev det jobbigt nu?)

OK om du läser mitt inlägg för några min sedan så kanske du kan inse att jag blev förbannad i morse och när jag blir det så tar jag gärna i för mkt. Jag är medveten om att det inte står i denna tråd så det är väl inget annat att jag kan göra än att hålla med dig om att det jag skrev inte riktigt är sant. Allt du tog med står inte tidigare i tråden.

Jag är väl medveten om att den vanligaste orsaken är feta hästar på bete. Antingen skrev jag det tidigare i denna tråd eller också nyligen i en annan. Jag är nog smart nog att inse kopplingen mellan hästägarens skötsel och framkallandet av fång. Varför tror du att jag gick med i detta forum och började skiva i fångtrådarna?
Vad är det som ska vara jobbigt?? Det fattar jag inte.

Men du.. Nu tänker jag inte enbart på mig själv utan även andra.Min kunskap må vara ringa i just fång.Men ändå verkar jag vara mer upplyst än många andra hästmänniskor i sverige.Och vet är lite av den anledningen som jag startar denna tråd. för tragiskt men ack så sant tror merparten av hästsverige fortfarande att det är protein som skapar fång.Fast det är idagläget är avskrivet som huvudorsak.Fång är ju en mer komplicerad sjukdom än så.Men det verkar inte merparten veta om.
Alla åskikter måste få lyftas.Och för många är nog denna tråden mycket läsvärd även om mycket upprepats från tidigare.
Hur det än är så ökar denna tråden mina kunskaper. och jag är övertygad om att den även ökar andras kunskaper. även om du tycker att saker och ting är förlegat och upprepar sig så är det inte så för alla andra.

Belys oss gärna med mer av dina kunskaper i stället .lyft fram det du kan.Så vi andra kan lära oss mer.

tråden har nog ändå fått några att förstå vad fång handlar om. jag är själv överförtjust i vetrinärmedicin.Men alla är inte det. därför kan man även se till dessa och hålla det på en rimlig nivå för alla.även om det då innefattar upprepningar i ämnet.

MVH/Q som inte vill att du lämnar tråden utan vill att du lyfter fram den mer om du kan.

Det är lätt att bli förbannad över coaris inlägg. Skit i det. Det är svårt att förstå vad det är som gör denne så upprörd och om sanningen ska fram begriper jag inte mycket av vare sig språk, syfte eller frågeställningar i dessa inlägg. Poängen verkar vara att reta upp folk. Du å jag kan ju alltid fortsätta diskussionen via pm, men jag tycker faktiskt att det vore lite synd eftersom jag tror att många läser den med stort intresse. Personligen tycker jag att det är skoj att diskutera med någon som har en naturvetenskaplig bakgrund, jag tror faktiskt att både du å jag (och flera andra som har yttrat sig) har en gedignare utbildning än "den sure" i att ta till oss vetenskapliga artiklar. (Det där var inte särskilt snällt, men förmodligen har surstöten ifråga tillräckligt ego för att inte börja gråta).

Åter till fångfrågan tycker jag! Om så krävs går det väl att starta en annan tråd.

Det är lätt att bli förbannad över coaris inlägg. Skit i det. Det är svårt att förstå vad det är som gör denne så upprörd och om sanningen ska fram begriper jag inte mycket av vare sig språk, syfte eller frågeställningar i dessa inlägg. Poängen verkar vara att reta upp folk. Du å jag kan ju alltid fortsätta diskussionen via pm, men jag tycker faktiskt att det vore lite synd eftersom jag tror att många läser den med stort intresse. Personligen tycker jag att det är skoj att diskutera med någon som har en naturvetenskaplig bakgrund, jag tror faktiskt att både du å jag (och flera andra som har yttrat sig) har en gedignare utbildning än "den sure" i att ta till oss vetenskapliga artiklar. (Det där var inte särskilt snällt, men förmodligen har surstöten ifråga tillräckligt ego för att inte börja gråta).

Åter till fångfrågan tycker jag! Om så krävs går det väl att starta en annan tråd.

:bow:

Jag tycker denna tråden har hållt ovanligt hög standard med goda forskningsbaserade referenser.
aktuellt helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar