Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

TS:s startinlägg så är det bästa sättet att skydda sin häst mot *fång* att undvika att överutfodra den. Dagens forskning har kommit fram till att majoriteten av allt foderrelaterat fång i grunden beror på övervikt och fetma och är framkallat från hästägaren. (Blev det jobbigt nu?)

Helt klart rätt! Må ju va bra med dagens mode med en rundbal i hagen men jag har aldrig hört talas om fång i den utsträckning som idag innan alla körde ut sådär i hagarna.

Fång var ett sommarproblem då hästarna gick på kraftigt bete o ägarna tränade inte lika hårt som annars. Det berömda sommarbetet där hästen släpps i hagen o har semester...

Kanske trevligt ur mänsklig synpunkt men ska hästen ha semester ska foderstaten anpassas till ett lägre energibehov inte öka på till max, att få bekymmer med hästens hälsa är enligt mig inget att alls förvånas över då.

Sen funderade jag på en annan sak häromdagen när jag var i foderkammaren o blandade, ett mått till den hästen, ett mått till den, två till den osv... varför är vi så himla noga med det där egentligen? Går de i hagen lär de inte äta exakt samma varje dag... (men detta är inget vi absolut måste diskutera bara en flummig tanke:))

Vintern är inte den delen av året där djuren har det som bäst naturligt. De flesta dagens hästar tränas inte speciellt hårt. En timmes träning är inte mycket om man är ärlig. Varför ska hästarna ha så himla kraftigt foder? De har knappast nåt behov av det. (beror ju iofs en del på ras o individ) Många gånger är det något att tugga på så de har bukfylla som är viktigt o då är det inte dumt att ge dem halm. Strö med halm eller ge med till maten.

Jag anser att gammal kunskap är just gammal KUNSKAP, den ska vi inte förkasta med nya rön o moden... de gamle "hästgubbarna" hade ganska bra koll på varför de gjort som de gjort så det är inte fel att fråga dem om det ena o det andra:idea:

Det har du rätt i.

Detta att hästen ska äta 16 h./dag av foder som innehåller det massor med näring är nästan bara befogat på unghästar eller ston med föl vid sidan.
Om det tar ca. 1 h för en stor häst att äta 2 kg hö- vad blir det då om den äter i 16-20 h:eek:

så nej. Fri tillgång på grovfoder är inte naturligt. Mer halm då- i såna fall.

Att gå o pilla efter strån i 16 h- visst.
Et bete är annat när det innehåller så pass mkt vatten- bukfylla.

Nja.. En häst äter ca 1 kg hö i timmen.

Och fri tillgång är bra för hästarna .det är naturligt.Däirmot får man se upp med vad man ger. Vilka värden grovfodret har.Många fodrar med fri tillgång utan analys.Och jag tror att det är här det blir galet många gånger. Hästar i vilt tillstånd kan välja vilket grovfoder den vill.En tamhäst kan inte det utan får äta det som bjuds.Även om det är ett grovfoder som inte passar för rasen motionen. mm.Och det är nog här det blir problem med fri tillgång.
Grovfodret är inte anpassat efter hästarna.

Sen är det ju oxå så med den dåliga kunskapen som många har att dom likväl kanske har analys på sitt grovfoder men dom letar efter ett med lågt protein..Men glömmer alldelens bort energin.Som i många fall är skyhög.
Och då kan ju vem som helst räkna ut att det blir pannkaka av alltihop.

nä du, min stora sätter utan problem i sig 2 kg i timmen! så det är nog väldigt olika hur snabbt dom äter. :p

jag stod och kollade på mina hagar i dag.. funderade på, vad är egt bäst??
*ett mkt kort (typ 1-2 cm gräs) bete där fruktanhalten sannolikt är hög, men där hästen inte får i sig så mkt, och får gå omkring en hel del för att hitta gräs
*ett högre gräs med förhopningsvis lägre fruktanhalt men där hästen får i sig mkt större mängd och sas bara kan äta o äta hela dagen

vad tycker ni och vad skulle ni välja??

jag har valt det första, står kvar i samma hage som han haft hela vintern, där gräset hålls nere naturligt och han vänjs in gradvis allt eftersom det blir varmare o mer gräs.

får väl förutsätta att hästens näringsbehov blir täckt av hö etc så ta inte med det i beräkningen.

Så sakta äter inte mina.

om vi ska jämföra i vilt tillstånd är det ston som får föl varje år, unghästar som måste transportera sig långt när det råder brist på föda o vatten.
De måste oxå göda upp sitt hull sommartid för att ha under resten av året.
De lever ett hårt liv o vissa år stryker en hel del med pga svält.

Våra hästar äter som på restaurang året om.

de behöver knappt röra sig.

jag stod och kollade på mina hagar i dag.. funderade på, vad är egt bäst??
*ett mkt kort (typ 1-2 cm gräs) bete där fruktanhalten sannolikt är hög, men där hästen inte får i sig så mkt, och får gå omkring en hel del för att hitta gräs
*ett högre gräs med förhopningsvis lägre fruktanhalt men där hästen får i sig mkt större mängd och sas bara kan äta o äta hela dagen

Undrar om det finns ngn som har svar på det.
Jag har valt det första alternativet men är inte övertygad om att det är bäst om man bara tänker på hur pass farligt gräset är för ett direkt framkallande av fång.
Men däremot så måste väl risken att den blir tjock minska och det är ju också viktigt. Så det är kanske bäst ändå.

*KL*

Allmän fråga,,, hur många här är det som har en häst som drabbats av fång och har egen brunn????

Jag menar,,, har INTE kommunalt vatten???

Så sakta äter inte mina.

om vi ska jämföra i vilt tillstånd är det ston som får föl varje år, unghästar som måste transportera sig långt när det råder brist på föda o vatten.
De måste oxå göda upp sitt hull sommartid för att ha under resten av året.
De lever ett hårt liv o vissa år stryker en hel del med pga svält.

Våra hästar äter som på restaurang året om.

de behöver knappt röra sig.

Mac Donalds drive in???

Och jag har en långsam farbror som äter ½ kg i timmen.Det var därför jag skrev Nja.Skulle tro att genomsnitts hästen äter ca 1 kg i timmen. Då menar jag över lag och räknar även in ponnyer i detta.

Ang val av bete. skulle jag välja det som är långt. Inte det korta.
Jag får för mig att det överväxta är mer naturligt för dem att äta. Och som jag förstått det är fruktanhalten lägre i ett övervuxet gräs.Får även för mig att i en välbetad hage är risken större för att hästen stoppar i sig sådant som den i normala fall inte skulle äta.

Jag har under alla mina år stått i stall med egen brunn periodvis med olika hästar och har aldrig haft fång på någon av mina.

Har även stått i stall med komunalt vatten.Har sett fång hos hästar både på komunalt vatten och där egen brunn funnits.

Varför undrar du?

Ja men det är ju det jag menar.Man måste utfodra efter hästen.Och i många fall är nog fri tillgång på halm det bästa i så fall. För precis som du säger rör sig dagens fritidshästar för lite i förhållande till den mat dom får på fri tillgång.Dock hävdar jag fortfarande att det inte är dåligt med fri tillgång åt någon häst.Det beror helt och hållet på vad man ger och vad det innehåller.

Jag har min på fri tillgång och det fungerar bra.Dock har jag en häst som inte står i maten 24 tim dygn utan han rör mycket på sig .verkar reglera sitt rörelsebehov rätt bra.Plus att han rids på det.

KL

måste bara få säga , vilken toppentråd! :bow::bow:

även slu är ju inne på liknande spår ang foder..inte direkt anknytet till enbart fång men ändå. att en häst kan vara övergödd utan att vara direkt fet...

http://hippocampus.slu.se/index.cfm?PageAction=lasmer&Aktuellt_id=262

på en foderkurs med en agronom som lärare ( ej foderföretag, häst 40 v ) fick vi veta bla att hästens matsmältningsapparat är anpassad efter att periodvis äta mindre och magrare mat och sen framåt våren/sommaren få beta friskt gräs och åter bli rundare om magen igen. de är alltså inte gjorda för att äta sommarmat hela året.

precis så ser våra hästar ut i vårt stall där de får fri tillgång på hösilage hela vintern, de äter ca 25-30 kilo var per dygn. de nya äter mer i början tills de inser att maten står kvar. ingen har kraftfoder och ingen har fått fång. de får mineraler det är det enda och salt förstås.

se bara här på buke just denna tid på året är väldigt många hästägare förfärade över hästens hull och bunkrar upp med foder(övergöder) helst kraftfoder oxå, med så högt proteininnehåll och energi som möjligt.:eek: å sen ut på bete....

kanske vi ska titta tillbaka i armens hästböcker om vad de fick för mat..? de hade ju inte krafft eller fibergi att tillgå på den tiden....
och då presterade hästarna hårt.

tack än en gång för denna oerhört givande tråd

När jag läste foderlära fick vi lära oss att långt torrt gräs är bäst för fånghästar. Det är mer som "halm" mer bukfylla inte så mycket socker o protein o annat som gör ont i ömma hovar...

Helst ska fånghästar gå i STOR hage på riktigt långt gräs absolut inte en liten minihage med milimetergräs fullproppat med protein.

Det är inte proteinet som orsakar fång. Det trodde man förr.
Dessutom behöver en fånghäst äta proteiner för att hovarna ska bli bra igen.

Senast ändrad:

hur många cm anser du vara tillräckligt långt?

just nu på våren är inget tillräckligt långt, men på hösten har jag valt hagar som inte har betats på länge så att gräser blivit rätt långt. men midjehöjd blir det inte på ett naturbete. :p

När jag läste foderlära fick vi lära oss att långt torrt gräs är bäst för fånghästar. Det är mer som "halm" mer bukfylla inte så mycket socker o protein o annat som gör ont i ömma hovar...

Helst ska fånghästar gå i STOR hage på riktigt långt gräs absolut inte en liten minihage med milimetergräs fullproppat med protein.

eftersom du skriver så vet jag inte om jag tar det ni lärde er så seriöst... :cool: protein har inte ett dugg med fång att göra, det vet väl alla här nu?:confused:

sen var det detta med övervuxet gräs+vår. det går som tidigare skrivit inte ihop, då får man ju vänta tills efter midsommar då det har fått växa sig riktigt långt! men nånstans läste jag att gräs som gått i frö är extra farligt, för då börjar processen på nytt.:crazy:

llt_id=262[/url]

på en foderkurs med en agronom som lärare ( ej foderföretag, häst 40 v ) fick vi veta bla att hästens matsmältningsapparat är anpassad efter att periodvis äta mindre och magrare mat och sen framåt våren/sommaren få beta friskt gräs och åter bli rundare om magen igen. de är alltså inte gjorda för att äta sommarmat hela året.

Intressant tanke
Detta har jag undrat över ganska länge. Men det kan kanske inte gälla alla hästar utan bara de som egentligen är anpassade efter vårt klimat?

Minst 30 cm.Sen beror det ju på vädret och andra förhållanden oxå..tex gödsling vilken typ av vall det är. mm..

Just nu är gräset inte så långt nej. Min går fortfarande i vinterhagen och gräset kommer ju upp där.Men han går på tillräckligt stor yta så gräset blir aldrig kraftigt nerbetat.plus att han äter hö oxå.
Jo nog kan det bli midjehögt haha.. min stod på 2 ha bete själv förra året.. han hadde mat upp till magen.

Har följt tråden ett tag nu och har själv tänkt som Coari. Har vi koll på vattnet som våra hästar dricker? Många ggr finns det dessutom 2 brunnar på gården ett till huset och ett till stallet och då är oftast husets vatten kollat. Sen tror jag som många andra, vi har helt enkelt för bra mat åt våra hästar hö/ hösilage som vi köper av bönder. Bönder som är kött eller mjölkproducenter. Jag slår själv mitt eget hö och har låtit analysera det ngr år nu och det enda felet med det är att det är för bra/kraftigt. Jag är fullt medveten om att mina hästar skulle må bra av att få lite av höet utbytt mot halm men bor uppe i norrbotten där bra halm sällan finns. Mina hästar får inget kraftfoder men säkert för mkt hö för dom är lite gulligt mulliga. Så först göder vi dom som julgrisar över vintern ev omedvetet så får dom inte fång då så får dom det troligen på betet. Jag har själv kompisar som beklagar sig över sina feta hästar men när jag säger åt dom att minska/ta bort kraftfodret så säger dom åt mig att då DÖR DOM JU.

Du får ta det vad seriöst du vill. Läraren vi hade var foderrådgivare o räknade ut foderstater åt folk till höger o vänster så tyck vad du vill!

Jag skrev såhär "Det är mer som "halm" mer bukfylla inte så mycket socker o protein o annat som gör ont i ömma hovar..."

Det är inte bara protein, det vet jag men det är en del av det onda. Socker är en annan del som är den onde bu... sen är det än idag så att de lärde inte har ett ultimat svar på varför hästar får fång så du behöver inte vara taskig o säga att det jag lärt mig är oseriöst!

Sen snälla nån! Klart ALLA hästar måste få protein för att kroppen ska fungera! Hela kroppen är ju uppbygd av protein! Muskler allt... men i rätt mängd! Varför har vi annars starka begränsningar för hur mycket sojaprotein/100 kg häst vi får blanda i maten?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar