Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu när det är vår och gräset börjar växa.Drar det ju mot fångtider.
Så ni som har erfarenheter får gärna dela med sig av hur man på bästa sätt skyddar sin häst från denna sjukdom.

Jag tänker då på förebyggande syfte .

Jag har själv aldrig haft fång på någon av mina hästar men har dock sett fång på mycket nära håll många gånger.

Fruktansvärd sjukdom är det och nu för tiden får ju alla typer av hästar sjukdomen.

Så hur ser de senaste rönen ut?
Hur förebygger man?
Vad ska man tänka på?

Jag vänjer in mina hästar sakta på bete. Det kan se ut så här ungefär

första 3 dagarna äta gräs 10 minuter

sen ca 3 dagar, äta gräs 20 minuter
sen ca 2 dagar,gräs en timme

nästa 3 dagar, äta gräs 3 timmar,

sen 4 dagar,äta gräs 6 timmar SEN ökar jag mer och mer varje dag

Sen ser jag alltid till att ha FRITT med hö däremellan så gräset får blanda sig i magen med höet.

Om man är väldigt orolig eller om hästen blir dålig i magen, så finns det Magtarm att köpa som är bra för tarmfloran.

KL

En sak jag kan tillägga angående det "mystiska" med fång vid hösilageutfodring och fri tillgång: När det ligger massor med mat (kan gälla även hö) så kan gammalt foder som ligger på marken och som hästen pillar i sig orsaka fång. En "boll" rätt på marken är alltså en dålig idé, om man inte är där och städar noga mellan varje ny boll. Samma gäller hö, som sagt. Kanske har folk med fina höhäckar/silagehäckar som städas noga regelbundet, mindre problem med fång? Bara en tanke... Någon med erfarenhet?

Jo, jag fattade det också som om det var de höga insulinhalterna snarare än hyperglykemin som orsakade fånganfallen. Men å andra sidan är väl höga blodsockerhalter en förutsättning för att insulinet ska skjuta i höjden, såvida hästen inte har insulinprod tumör (insulinom, och det vet jag inte om hästar drabbas av). Däremot så precis som du skrev i tidigare inlägg, verkar det som om hästar kan bilda obegränsat med insulin och att de utmattade receptorerna till slut reagerar och då normaliseras blodsockernivån samtidigt som insulinnivåerna kvarstår förhöjda. Fånganfallet orsakas av förhöjda insulinnivåer som triggas igång av hyperglykem. Såvida de nu inte har rätt i att insulinent kan ha andra funktioner, då skulle det kunna vara frikopplat från socker.

Spännande! Rätta mig igen om jag missförstått!

T

Njet, men en teori till fång är överväxt av streptokocker i grovtarmen till följd av störd balans i tarmfloran. Streptokockerna bildar endotoxiner som i sin tur tas upp och påverkar hovbädden negativt. Orsaken till den störda balansen tas ofta upp som stärkelseoverload, dvs för mkt lättlöslig stärkelse som ej hinns med att tas upp i tunntarmen kommer felatkigt till grovtarmen. Men å andra sidan leder även mögligt foder till en störd tarmflora, så visst borde det kunna ligga något i det du säger.

ok, då förstår jag. Men det verkar ju inte vara så vanligt iaf. Har aldrig hört någon som inte vågat släppa sitt föl på bete..

Jo, jag fattade det också som om det var de höga insulinhalterna snarare än hyperglykemin som orsakade fånganfallen. Men å andra sidan är väl höga blodsockerhalter en förutsättning för att insulinet ska skjuta i höjden
T

Jag insåg det sedan ett tag efter det att jag hade skrivit det att höga sockervärden är en förutsättning.. Det spelar ju egentligen inte ngn roll om man vill förhindra fång. Det är bara jag som lätt snöar in på hur det verkligen går till i kroppen.

Men däremot undrar jag en annan sak. Detta måste bara vara en av anledningarna till att en häst får fång - eller? Jag har för mig att de skriver det i artikeln. Eller finns det ngn koppling mellan detta och ex ett för högt intag av fruktan? Eller kanske mellan det som produceras i tarmen vid fermenteringen av fruktan och insulinets ev andra funktioner?

jag vet att det finns flera olika teorier om faktorer som kan framkalla fång men de flesta leder väl så småningom till en förändring av blodtillförseln i hovarna? Jag undrar om man ska tro att insulin alltid är inblandat?

Detta var bara lite av mina egna spekulationer om man nu ska göra sådana.

Svårt att säga. Teorin om endotoxiner känns ju också aktuell, i synnerhet om man tänker på andra orsaker än de metabola, t ex livmoderinflammation.

Man vet väl eg vad som händer vid ett fånganfall; strypt blodtillförsel, ingen glukos t glukoskrävande vävnad, nekroser osv. Det är väl vägen dit, själva etiologin, som är okänd? Personligen tror jag att det finns flera utlösande faktorer som, på lite olika vägar, leder till samma händelsförlopp i hoven. Jag tror inte att det alltid är insulin som är boven, men det får den fortsatta forskningen visa. Vi får väl se om vi kan hitta fler akutella forskningsrapporter att tolka!!

Nu ska jag ut i vitsippeskogarna med Manlill, åter till kvällen!

Svårt att säga. Teorin om endotoxiner känns ju också aktuell, i synnerhet om man tänker på andra orsaker än de metabola, t ex livmoderinflammation.

Man vet väl eg vad som händer vid ett fånganfall; strypt blodtillförsel, ingen glukos t glukoskrävande vävnad, nekroser osv.

Tack för svaret. Jag hoppas att du inte ångrar att du började svara i den här tråden. Om du inte har insett det innan så är jag kanske lite jobbig med alla frågor. Det är jag helt medveten om. Men detta med fång känns viktigt för mig.

Så jag undrar naturligtvis vilken roll endotoxinerna har?
Är det ngt som kan aktivera MMP vilket vad jag förstår är enzymer som kan bryta ner lamellerna - det har jag förstått som ngt som inte har med ändrad blodtillförsel att göra. Men är inte säker på om jag har fattat det rätt.

Jag läser gärna fler rapporter.
Jag läste en i höstas som handlar om olika teorier till varför fång uppstår. Den var mkt intessant även om det tog ett tag för mig att ta mig igenom den. Det är där jag har läst detta om MMP.

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/7/2114S.pdf

Senast ändrad:

Jag hade inte hästen då han var föl och fick sitt första anfall. Denna häst har haft smyg anfall, dvs inte en akut variant utan har märkt det på att han varit lite ojämn (inte direkt halt) och ovilllig. När det kollades upp visade det sig då att det var fång. Detta var när han var ca 2 år. Vet. (O.W) konstaterade då att det inte var första gågngen utan att han haft det första gången redan som föl.

Jag köper inte att man direkt kan konstatera fång som föl efter att ha fått sitt andra anfall som 2-åring. Vad säger att det inte var som åring?
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört talas om fång på föl, överhuvudtaget har unghästar varit en underrepresenterad grupp.
Jag tror att det kan hänga ihop med att de växer så mycket och det är mer sällan du ser en fet unghäst än en fet äldre häst.

Jag vill bara vika in med en annan länk jag hittade. Ett examensarbete på SLU fr 2007. http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Det var den jag hade till stöd i inlägg 51, ang fruktaner i olika grovfoder! Klart läsvärd! Där står det även en del om bakteriell överväxt i tarmen till följd av för mkt lättlösliga kolhydrater från t ex spätt bete eller för mkt kraftfoder.

Vet faktiskt ingen häst som fått fång av hö.

Jo faktiskt, vår lille shettis Jeppe åt sex kilo hö till frukost :eek: (dubbel dagsranson) av ett fett misstag ska jag tillägga!! (skulle ha haft ett kilo)
Lågt protein, men ett högt engerivärde i höet, 8,9 Mj om jag inte kommer ihåg helfel. (och havre har väl ca. 9 Mj)
Och han blev sjuk som sjutton!!

Maria

Senast ändrad:

Men hallaluja vilken röra...

Som jag förstår av studien du hänvisar till skulle följande ske vid betesinducerad fång; för mkt vattenlösliga kolhydrater (t ex enkla sockerarter eller fruktaner) alt stärkelse passerar tunntarmen och hamnar i grovtarmen. Här orsakar de en felaktig bakteriell jäsning och pH-värdet sjunker. Pga av detta dör en del bakterier (streptokocker bla) och frisätter endotoxiner medan andra bakterier förändrar sin ämnesomsättning och producerar aminer och/eller proteaser. Pga den nu surare miljön så görs tarmens slemhinna mer genomsläpplig och vips far alla dessa endotoxiner, exotoxiner och aminer iväg mot hovarna. I hovarna orsakar de lokal inflammation i lamellagrets kärlbädd (vita blodkroppar fäster till kärlväggarna, inflammatoriska mediatorer frisätts) och orsakar vasokonstriktion (sammandragning av kärlen, minskad diameter sas) och hypoxi (syrebrist). Samtidigt aktiverar de MMP, en proteas som har till uppgift att bryta ner extracellulärt protein, men som nu ger sig på och förstör basalmembranen i lamellagret med separation till följd.

Någonstans i den här härvan leder även den försämrade genomblödningen till att mindre glukos kommer fram - hovens metabolism stannar av och även detta leder till att lamellerna separerar.

Allt verkar hänga ihop och påverka vartannat.
Efter vad jag förstår är det flera faktorer som leder till aktivering av MMP; hypoxi, förekomst av exotoxin (proteaser fr bakterier i grovtarmen), inflammatoriska processer...

Annat intressant i artikeln..
Vattenlösliga kolhydrater (enkla sockerarter men även fruktaner) och/eller stärkelse verkar även i den här studien räknas som risker. Här står det ju också om fruktanerna - att de bildas i högre utsträckning i "stressat" gräs (t ex under perioder med kalla nätter) - och att de inte tas upp i tunntarmen utan istället ställer till oreda i grovtarmen, precis som överskott av stärkelse.

Och så står det att höga nivåer av insulin under en längre tid bla leder till ökad frisättning av endotelin, ett av de enzym som orsakar vasokonstriktion = att kärlens omkrets minskas = försämrad genomblödning.

Har vi förstått artikeln på samma vis??

Håller med om att lång invänjning är bra och att hästarna inte ska vara överviktiga när man släpper dem på bete.
Men att vänta till efter midsommar? Vet inte riktigt om jag håller med där, tycker det är bra att släppa dem tidigt innan de har vuxit upp för mycket , så hästarna får gå och leta lite....som på stäppen:) Annars får de i sig för mycket...hästar ska ju beta med framtänderna inte slita med sig flera decimeterhögt gräs i en tugga.

Att vänta till efter midsommar är just för att minska risken för fång. Så mycket vet man; att fång förekommer främst på våren och hösten.
Av det höga gräset betar de topparna först. Inget de verkar lida av.

jag vet att det finns flera olika teorier om faktorer som kan framkalla fång men de flesta leder väl så småningom till en förändring av blodtillförseln i hovarna? Jag undrar om man ska tro att insulin alltid är inblandat?
Det är ett år sedan min häst fick fång. Skulle det hända i år igen så ska jag be veterinären ta blodprov för att få kollat insulin.
Nu vet jag inte i vilken av artiklarna jag läste det, men det stod att insulinresistens inte kan mätas i förebyggande syfte. Hästar med detta har det i perioder, tex våren. Har jag läst rätt?

Någon: Kan lite betfor utlösa fång (den vanliga snittslade)?

Jag undrar om någon här ger sin häst Biosa?

Stallägarens pålle är ganska känslig i magen och de måste vara jätteförsiktiga inför varje betessäsong.

Vid ett tillfälle när de hade åkt in till kliniken eftersom hästen hade lite diffusa symtom i hovarna så tipsade veterinären om just Biosa.

Skulle tydligen innehålla en mjölksyrakultur som balanserar en störd tarm.

Numera börjar de med Biosa i god tid innan betet och fortsätter sedan hela sommaren.

Om det verkligen hjäper vet jag inte men kanske någon annan här har erfarenheter av det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
423
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar