Hur skulle ni se på detta (son hundbiten)

lillavovven

Trådstartare
I lördags blev min tolvårige son biten i läppen av en golden retriever så att han fick åka in till akuten och sys ett antal stygn. Hunden var tillfälligt hos hundvakt, och hundvakten hade med hunden i koppel till fotbollsplanen för att vara åskådare till en match (min son och hundvaktens söner är lagkamrater). Ett antal barn hade tydligen fått hälsa på hunden under eftermiddagen, och min son närmade sig hunden för att hälsa efter en kompis. Vi har själva hund och min son är därför hyfsat hundvan, så han närmade sig lugnt och "på huk" som man ska. I efterhand funderade han på att hunden sett lite "stel" ut i ansiktet då hans kompis hälsade på den, men den morrade inte eller så.

Min son blev inte rädd eller särskilt upprörd (annat än över missad fotboll :-)) och förhoppningsvis läker det hela utan något fult ärr. Hundvakten blev förstås chockad och jag har svårt att se att han gjort något fel, om ägaren inte instruerat honom att hålla hunden borta från barn. Men jag kan ändå inte riktigt släppa händelsen. Tycker ni att det låter troligt att en i övrigt stabil hund plötsligt biter ett barn utan förvarning?

Vår egen hund som idag är helt lugn/oberörd då barn hälsar på honom var som valp nervös kring mindre barn (han morrade och skällde vid plötsliga rörelser). Då var det självklart för mig att a) inte låta små främmande barn hälsa på honom och b) informera ev hundvakter om detta, för att undvika att något barn blev skrämt. I det här fallet handlar det ju om något betydligt allvarligare, en hund som faktiskt bitits. Jag skulle själv som hundens ägare bli bestört över händelsen och höra av mig, men förstår att folk resonerar olika.

Skulle ni släppa detta eller försöka höra av er till ägaren på något sätt? (För min sons del är saken ur världen som sagt.) Jag vet egentligen inte vad jag skulle uppnå med det, men samtidigt är det ju inte acceptabelt att ett barn blir bitet.

Vet faktiskt inte hur jag skulle göra.
Tänker att det kan vara bra för ägaren att veta om och få reda på hur det gått och att ni inte är arga på dom eller så. Hundvakten borde ju ha nämnt det men det kan ju vara bra att prata med direkt också i alla fall för att ge dem möjlighet att förhindra så att det inte händer igen.

Senast ändrad:
Svårt. Det kan ju vara så att det chockar både ägare och hundvakt också. Har hunden aldrig visat sådana tendenser tidigare så är det i mina ögon inte alls konstigt att hundvakten inte fått några specifika instruktioner.

Min kopplade valp blev påhoppad i höstas av en lös BC.
Hunden är någon form av terapihund åt en ung pojke som var ute och kastade fresbee med sin familj på en äng. Familjen blev lika chockade som vi blev, men efter att vi vid ett senare möte på stan lät hundarna hälsa igen så berättade han att hans hund mest troligt skyddat löptiken som tillfälligt var med familjen på ängen den dagen. Familjen fick en ny bild av sin hund och får därför rätta sig efter den, genom att t.ex. ha hunden kopplad och under särskild uppsyn vid löpsäsong.

Tur att din son tog det bra och inte skadades allvarligare. Jag förstår att det grämer dig något, men om hunden har en totalt okomplicerat historik med barn så är det inget annat än en tråkig olycka i mina ögon.

Jag skulle absolut kontaktat hundens ägare! Hunden bet. Den bet ett rätt stort barn som dessutom är hundvan. Sen vet jag inte mycket om situationen i övrigt men detta måste hundägaren får reda på. Om hundägarens reaktion är alltför mild och det verkar som att hen inte bryr sig nämnvärt hade jag nog polisanmält också. Men om hundägaren var helt bestört och intygade att hen skulle se till att det inte hände igen (det var första gången) osv så hade jag nog kunnat låta det stanna där.

Hundar som bits måste hållas på sånt sätt att de inte tillåts bita igen. Både för omgivningen och för hundens skull. Den bet ju inte för att den trivdes så bra i situationen.

"Ett antal barn" hade fått hälsa på hunden under dagen.

Jag tycker hundvakten skulle satt stopp på hälsandet och klappandet långt tidigare. Hunden var inte med sin ägare och en rad främlingar hade fått klappa på den under dagen. Min tanke är att den fick helt enkelt nog.
Den kan faktiskt ha signalerat med en rad kroppspråk innan som hundvakten missat och tillslut ledsnade den och bettet kom.
Få bett kommer plötsligt utan tidigare kommunikationsförsök från hunden.

Trots att mina hundar är väldigt tåliga mot folk, vuxna som barn och även är väldigt glad i folk, så tillåter inte jag att flera olika håller på och klappar. Och ffa inte främlingar.
Djurens intigretet måste respekteras.
Självklart ska ägaren få veta. Som hundägare hade jag inte lämnat min hund i händerna på den hundvakten igen.

Det kan ha varit så att hunden uppfattade honom som konstig om han närmade sig "på huk". Mina hundar tex, de är inte rädda för människor men tycker att det är mycket(!) konstigt om folk beter sig på något "speciellt" sätt när de ska hälsa och vill då inte hälsa alls. Om hunden som bet tänkte likadant och kände sig pressad så att den inte kunde komma iväg så kan det absolut vara anledningen till att den bet. Det gör inte att det är ok, men det kan vara en förklaring.

Som hundägare hade jag absolut velat veta. Hundägaren känner troligen hunden bäst och kanske kan förstå varför det blev som det blev.

Sedan måste jag säga att jag utan tvekan håller med @Voff. Dessutom, om hunden på riktigt hade bitit för att skada, då hade det troligen blivit mycket värre än bara något (som jag förstår det) mindre sår i läppen. Läppar är ju känsliga och det låter för mig mest som att hunden markerat även om det blev med ett tråkigt resultat. Klok son som inte tar åt sig speciellt mycket av händelsen! Förhoppningsvis kan det leda till att han blir ännu mer uppmärksam på hundars signaler i framtiden :)

Den här hunden verkar ha gjort en markering. En markering den inte skulle behövt göra.
Angående att huka sig intill hundar man inte känner så är det rätt olämpligt då många hundar kan känna sig trängda när en människa hunkar intill eller över dem.

han närmade sig lugnt och "på huk" som man ska.

Hade någon närmat sig mina hundar på det viset så hade de uppfattat personen som ganska suspekt och dragit sig tillbaka istället för att som normalt glatt hälsa på vad än för folk de träffar.

Med det sagt, så hade jag i första hand tagit reda på om hundvakten sagt något till hundägaren för som hundägare vill man veta om något händer, när hunden är bortlämnad i annans ansvar.

Mina hundar hade nog blivit besvärade om en massa främlingar närmade sig på underligt sätt och om ett okänt barn hade närmat sig "lugnt och på huk" så skulle dom nog tycka att det var skitkonstigt och då är två av mina hundar barnkära och väldigt snälla, min andra skulle helt klart reagerat med skall för att det skulle vara så obehagligt för honom. Tycker att hunden blivit satt i en situation som inte borde ha inträffat.

Den här hunden verkar ha gjort en markering. En markering den inte skulle behövt göra.
Angående att huka sig intill hundar man inte känner så är det rätt olämpligt då många hundar kan känna sig trängda när en människa hunkar intill eller över dem.

Min BC tycker t.ex. att människor som hukar sig är dumma i huvudet och går undan. Han förstår verkligen inte varför folk ska huka sig över honom, han tycker verkligen att det är rena dumheter. Dom blir satta på "ignore". :rofl:

Tack för alla svar! De bekräftar det jag själv känt, att det kan vara bra att se till att ägaren får veta om händelsen, men att det egentligen inte finns någon större anledning att vara upprörd. Jag tror som många skriver att det var olyckliga omständigheter: hunden fick stå ut med att hälsa på en massa barn den inte borde ha behövt hälsa på, och hundvakten kunde inte läsa av hunden och såg därför inte till att den fick vara ifred i den säkert stressiga och ovana miljön. (Hunden bor tydligen inte med barn.)

(Jo, angående min formulering med "hukande" som många reagerat på, det var nog lite missvisande. Det jag ville förmedla var att min son förklarat att han inte stått ovanför hunden på ett hotfullt sätt, han själv använde inte ordet "hukat". Jag var själv inte på plats så vet inte hur det såg ut, men vet att min son brukar ha ett avspänt sätt att hälsa på hundar (till skillnad från flera av hans jämnåriga vänner som ofta närmar sig hunden uppifrån med viftande armar och allt vad det är). Men hur som helst fick ju hunden i fråga uppenbarligen nog.)

Tack för alla svar! De bekräftar det jag själv känt, att det kan vara bra att se till att ägaren får veta om händelsen, men att det egentligen inte finns någon större anledning att vara upprörd. Jag tror som många skriver att det var olyckliga omständigheter: hunden fick stå ut med att hälsa på en massa barn den inte borde ha behövt hälsa på, och hundvakten kunde inte läsa av hunden och såg därför inte till att den fick vara ifred i den säkert stressiga och ovana miljön. (Hunden bor tydligen inte med barn.)

(Jo, angående min formulering med "hukande" som många reagerat på, det var nog lite missvisande. Det jag ville förmedla var att min son förklarat att han inte stått ovanför hunden på ett hotfullt sätt, han själv använde inte ordet "hukat". Jag var själv inte på plats så vet inte hur det såg ut, men vet att min son brukar ha ett avspänt sätt att hälsa på hundar (till skillnad från flera av hans jämnåriga vänner som ofta närmar sig hunden uppifrån med viftande armar och allt vad det är). Men hur som helst fick ju hunden i fråga uppenbarligen nog.)

Om hunden inte bor med barn så kan jag förstå att den blev obekväm, barn är ju ofta inte alls samma sak som en vuxen människa. Måste också säga att du verkar ta hela situationen på ett himla bra sätt! :)

Om hunden inte bor med barn så kan jag förstå att den blev obekväm, barn är ju ofta inte alls samma sak som en vuxen människa. Måste också säga att du verkar ta hela situationen på ett himla bra sätt! :)

Äsch då :)! Jag tycker mest synd om hundvakten, vad jag förstår såg det otäckt ut. Är bara tacksam att det inte blev någon allvarlig skada. Sedan underlättar det ju med en cool son, han ville tydligen spela match ändå och förstod inte varför han behövde åka därifrån och sy :-)

Äsch då :)! Jag tycker mest synd om hundvakten, vad jag förstår såg det otäckt ut. Är bara tacksam att det inte blev någon allvarlig skada. Sedan underlättar det ju med en cool son, han ville tydligen spela match ändå och förstod inte varför han behövde åka därifrån och sy :-)
Lite Off topic, men hoppas du anmält skadan till försäkringsbolag, ärr i ansikte på barn brukar betala sig... ;)
I övrigt håller jag med övriga, tycker att du och sonen verkar ta det väldigt bra

Frågade ni hundvakten om det var OK att hälsa/klappa? Vad gäller försäkringsersättning skall ägarens hemförsäkring täcka ev skador som hunden gör.

Frågade ni hundvakten om det var OK att hälsa/klappa? Vad gäller försäkringsersättning skall ägarens hemförsäkring täcka ev skador som hunden gör.

Är du säker på att det är ägarens försäkring och inte hundvaktens? Tänker på den där Huskeyn som rev ett rådjur på en villatomt för nått år sen när hundvakten släppt lös den. Det blev dömt som hundvaktens ansvar och den fick ta böteslappen.

Är du säker på att det är ägarens försäkring och inte hundvaktens? Tänker på den där Huskeyn som rev ett rådjur på en villatomt för nått år sen när hundvakten släppt lös den. Det blev dömt som hundvaktens ansvar och den fick ta böteslappen.
Nej jag är inte säker på det.

När jag blev hundbiten var det min egen olycksfallsförsäkring som gick in, eftersom hundägaren saknade försäkring. Så det är bra att anmäla dit direkt ändå, ifall det inte finns försäkring hos hundägaren

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·
Hundhälsa Jag har en schäferhane på 3 år. En energisk kille med mycket känslor och ganska dålig självkontroll. Han har alltid haft myror i kroppen...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 768
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 424
Senast: pimy
·
Övr. Hund Vi har på vårt sommarställe "grannar" som vi delar gårdsplan med. En av familjerna har en liten korsning terrier/pudel som är 8 år...
Svar
11
· Visningar
6 924
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18