Hur skulle ni reagera...

Z

Zannaah

... ifall er 13-17åriga dotter (alt. son, dock inte lika vanligt) kom hem med en kille (rättare sagt man) som var 25-35år? (eller ännu äldre)

Det är, som jag har fattat ifall mycket mer acceptabelt ifall någon är 25 och är tillsammans med någon som är 35. Dock handlar det väl även om att när man är 25 så är man fullt mogen. (i stort sett) Så det kanske inte går att jämnföra fullt ut.

Bara en nyfiken fråga från en från U! (Kan dock säga att jag inte träffat på någon så pass mycket äldre) Utan bara spontant nyfiken.

Sv: Hur skulle ni reagera...

Jag skulle undra vad det var för en pervers galning mellan 25 och 35 som tycker min 13/14-åring är så till de grader intressant att h*n vill göra sig olaglig på kuppen.

Vad gäller åldrarna från laglig och upp till 17 så skulle jag ha mina betänkligheter på mognaden eller eventuella intellektuella eller psykiatriska diagnoser hos den 25-35åriga personen.

Jag är så kantig så jag hade sparkat bakut!
Ställer mig helt bakom bägge föregående talare!
I den åldern så kanske om det är 17 och 25. Men inte annars.
Bort, bort bort.
Lycka till!
mvh

Jag avviker heller inte från ovanstående inlägg.
Min trettonåring önskar jag en längre barndom än så. Om min femtonåring faller för någon runt 20 känns det mer acceptabelt, men trettonåringen...nä.

Min 16 åriga dotter flyttade ihop med en man på 32. Jag tyckte det var bättre än en omogen 18 åring. Han var snäll, och visade det sej, lite 'kort om huvet'. Dottern tröttnade snart eftersom han var så tråkig och bara ville sitta hemma och se på TV med henne istället föra att gå ut och festa.

... ifall er 13-17åriga dotter (alt. son, dock inte lika vanligt) kom hem med en kille (rättare sagt man) som var 25-35år? (eller ännu äldre)
Frågan är litet lustigt ställd tycker jag; det är rätt stor skillnad mellan 13+35 och 17+25. Det senare fallet har jag inget större problem med så länge personen ifråga är vettig och sansad, men det första alternativet går bort.

Jag hade blivit avundsjuk!!!Har kommit på nu när jag är singel :angel: hur otroligt mkt trevligare och välutbildade :o äldre män är. Själv fick man i den åldern hålla till godo med outbildade och det var faaan inget kul. Det är inget kul än om jag ska vara riktigt ärlig.
Alla unga tjejer borde ha en äldre man.
I övriga delar i livet , för det finns ju annat oxå så ser jag oxå bara fördelar. De har gjort sina misstag, prövat alla dumma saker. Man lär av sina misstag.
Fast givetvis måste tjejen vara över 15, olagligt annars ju.

Det är, som jag har fattat ifall mycket mer acceptabelt ifall någon är 25 och är tillsammans med någon som är 35. Dock handlar det väl även om att när man är 25 så är man fullt mogen. (i stort sett) Så det kanske inte går att jämnföra fullt ut.

Jag tycker inte det går att jämföra alls på något sätt. En 25-åring är ju vuxen på alla sätt och vis, så vill h*n dejta någon som är 10 år äldre så okej då. En 13-17åring är ju inte ens myndig eller mogen fysiskt/psykiskt :crazy:

Tillbaka till huvudfrågan så: Jag hade då blivit vansinnig om min 13-åriga unge gått och skaffat sig en 25-årig "pojkvän"/"flickvän" (nej jag har inga barn men jag känner mig själv rätt väl...)
Var barnet i fråga 16-17 år skulle det kännas som ett gränsfall och en mognadefråga. Först och främst skulle jag undra vad en 25åring ser i ett barn och vad hans/hennes baktankar var.

Senast ändrad av en moderator:

Var barnet i fråga 16-17 år skulle det kännas som ett gränsfall och en mognadefråga. Först och främst skulle jag undra vad en 25åring ser i ett barn och vad hans/hennes baktankar var.
Håller med om att det vore en bedömningsfråga - det finns ju mogna 17-åringar och mindre mogna 25-åringar, som absolut skulle kunna mötas på ungefär samma plan. Samtidigt vore det i ett sådant fall i praktiken inte upp till föräldrar att tillåta eller förbjuda en mogen 17-åring att vara tillsammans med vem han/hon vill.

Stor skillnad på en 13-åring och en 17-åring så det går inte ens att jämföra tycker jag.
En 17 åring och en 25 åring är inga som helst problem i mina ögon, en 17 åring och en 35 åring är litet knepigare - men det är helt beroende på hurdana personerna är. En 13 åring är inte byxmyndig.

Stor skillnad på en 13-åring och en 17-åring så det går inte ens att jämföra tycker jag.
En 17 åring och en 25 åring är inga som helst problem i mina ögon, en 17 åring och en 35 åring är litet knepigare - men det är helt beroende på hurdana personerna är. En 13 åring är inte byxmyndig.

Jag har faktiskt alltid tyckt det var lite misstänksamt och äckligt med stor åldersskillnad (när den ena är tonåring!). Tyckte inte alls det var speciellt coolt när man gick på högstadiet och någon hade en kille över 20, vilket verkade vara den allmänna uppfattningen.
Jag tänker lite såhär, vad är man för loser om man är 25-35 år och inte hittar någon i sin egen ålder?

En bekant är tillsammans med en gubbe som är nästan lika gammal som hennes föräldrar. Jag har träffat dom flera gånger och han är jättetrevlig men det är lite småäckligt. Hon är ju närmare hans barn i ålder än honom....:eek:

Jag hade inte gillat om killen var typ över 4 år äldre än min dotter så länge hon gick i skolan iaf. Vad är det för äckel/loser som tänder på småtjejjer lixom...:cool:

Jag tänker lite såhär, vad är man för loser om man är 25-35 år och inte hittar någon i sin egen ålder?
Då kan man ju å andra sidan säga - varför i hela världen stirra sig blind just på ett svävt biologiskt åldersspann på plus minus några år, och begränsa urvalet till det? Är det inte viktigare att två personer som trivs tillsammans hittar varandra? Vilka orsaker två personer som tycker om varandra har för att tycka om varandra är ju, åtminstone som jag ser det, något som bara de själva har med att göra.
En bekant är tillsammans med en gubbe som är nästan lika gammal som hennes föräldrar. Jag har träffat dom flera gånger och han är jättetrevlig men det är lite småäckligt. Hon är ju närmare hans barn i ålder än honom....:eek:
...vilket ju låter mer som ditt problem än deras. :angel:

Bara en nyfiken fråga från en från U! (Kan dock säga att jag inte träffat på någon så pass mycket äldre) Utan bara spontant nyfiken.

Hade min dotter som 13 åring kommit hem med en man som var 35 så hade jag känt mej lite obekväm eftersom jag själv var 32 då...jag hade undrat vad som fick min dotter att umgås med personer som är så mycket äldre.
Hade min dotter som 17 åring kommit hem med en 25 årig man så hade jag funderat på om han var en sådan som "jämt" föll för yngre tjejer eftersom jag själv har så dålig erfarenhet av deras mognad.

I vilket fall hade jag diskuterat med min dotter vad som gjorde att hon valt någon som han, vad hon såg hos honom och hur han levde.
Jag hade velat veta hur hon kände och vad för tankar och planer hon hade, påmint om hur viktigt det är att skydda både sin kropp och sina känslor.
Jag hade alltså gjort som jag gjort med de killar hon har träffat (fast de har varit i hennes ålder).

Sedan kan jag helt klart säga att hade hon som 13 åring kommit hem med en 25-35 åring så hade jag sagt stopp.
Då hade hon visat att jag hade falerat i min uppgift som mamma eftersom jag inte hade gett henne de verktyg hon behövde i sitt liv.

Hade hon däremot varit 25 och killen 35 så hade jag efter den sedvanliga diskussionen (som vi har enbart för att det är så roligt att få vara delaktig i hennes liv och för att hon bubblar av att få berätta om Honom:love:) sagt lycka till.
Som vuxen spelar åldern inte särskilt stor roll, där handlar det mer om att man är på samma breddgrad.

En 13 åring och en vuxen människa hade jag aldrig accepterat, usch...

När det gäller en 17 åring är det helt klart en mognadsfråga, men 35 är alla gånger för gammal oavsett, 25 kan dock funka prima, beror ju helt på personerna.

Jag hade inte gillat om killen var typ över 4 år äldre än min dotter så länge hon gick i skolan iaf. Vad är det för äckel/loser som tänder på småtjejjer lixom...:cool:

Min kille var en sånt äckel och loser att hans extjej innan mig var 3år äldre än han..

Usch vilka fördomar! :crazy:

Jag var f.ö 16år när jag träffade min nuvarande kille som var 23år då. Nu är han 26, och om en vecka fyller jag 20.

Ang tråden i övrigt håller jag med vad andra sagt. Stor skillnad på 13/17 och 25/35.

Då kan man ju å andra sidan säga - varför i hela världen stirra sig blind just på ett svävt biologiskt åldersspann på plus minus några år, och begränsa urvalet till det? Är det inte viktigare att två personer som trivs tillsammans hittar varandra? Vilka orsaker två personer som tycker om varandra har för att tycka om varandra är ju, åtminstone som jag ser det, något som bara de själva har med att göra.

...vilket ju låter mer som ditt problem än deras. :angel:

För att det är (borde vara) väldigt stor skillnad på att vara tonåring och att vara vuxen. Man lever förhoppningsvis olika liv och har olika intressen.
Och nu ska vi ju inte få det att låta så hopplöst romantiskt. De flesta tonårsförälskelser är ju just det förälskelser och inte personen man gifter sig med. Nu kommer ni dra upp hur många som helst som har varit tillsammans sen de gick i blöja och visst finns de men jag skulle ju inte vilja påstå att det är det vanligaste.

Och jag ser det inte som någons problem förutom kanske hennes om hon vill ha barn någon gång.

För att det är (borde vara) väldigt stor skillnad på att vara tonåring och att vara vuxen. Man lever förhoppningsvis olika liv och har olika intressen.
Det beror på vad du lägger för betydelse i de ord du använder. Det är oftast stor skillnad mellan de intressen och de liv som en 13-åring och en 19-åring lever, men de är båda tonåringar. Skillnaden mellan de intressen och de liv som en 19-åring och en 20-åring lever är försumbar, trots att den senare inte är tonåring längre.
Och jag ser det inte som någons problem förutom kanske hennes om hon vill ha barn någon gång.
Du skrev ju att du tyckte det var litet småäckligt att din bekant är närmare sin partners barn i ålder än sin partner. Jag har litet svårt att greppa vari äckligheten skulle ligga, men det är ju bara jag.
Men på vilket sätt skulle deras åldersskillnad innebära ett problem för dem att skaffa barn, så länge som hon fortfarande är fertil?
Så om en 20-årig kille är tillsammans med en 18-årig tjej är det fullkomligt normalt medan en 23-årig kille som är tillsammans med samma tjej automatiskt är ett äckel och loser?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Igår fick min 13 åriga dotters medryttarponny somna in. Han var inte akut sjuk eller så men ägarna hade flyttat och kunde inte ta honom...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama