Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Sv: Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Min sambo var alldeles för arg för att stanna ( jag såg hur hornen växte i pannan ) ;)

Tja nästa gång får vi kanske bytas av, men tänkt om jag är ensam ..

Asch det går att älta i all evighet, jag var bara så upprörd och vilsen i skallen när jag kom hem från mötet..

Känns skönt att kunna älta, babbla och diskutera av sig här på buke :D

Men om man får lov att vara lite elak så behöver ju vissa äldre män bli läxade av andra män för att det ska funka. Som kvinna kan man då ha kunskap och vara hur bra som helst på att argumentera, men för mannen blir man ändå en "satkärring"... Så tröttsamt!

Buke är bäst!

Ja haha kanske det ;)

Hur som helst förklarade jag i god ton att nästa gång hans hund kommer lös och trycker till min hund så anmäler jag honom.

( inte för att en anmälan leder någonstans, men kanske kanske börjar han tänka, det fanns ju vittnen till händelsen )

Senast ändrad:

Tja nästa gång får vi kanske bytas av, men tänkt om jag är ensam ..

Och om du har barnvagn med dig då....

Idioter till människor det finns.

Jag skulle också ha vänt och gått och även om avståndet inte varit så stort så hade rottisen förmodligen känt sig mindre taggad av en hund som är på väg bort än en som står vänd mot henne.

Alternativt 2 är att jag går undan och säger åt Loka att sitta. Jag gör något med henne så att vårt intresse är fokuserat på oss och vi ignorerar den andra hunden. Kommer den ändå fram så har jag gjort en snara av Lokas koppel som jag planerar lägga runt halsen på den främmande hunden och helt sonika leda bort den. Har gjort mig redo för det flera gånger men aldrig behövt testa i "skarpt läge". Så länge den andra hunden inte avancerar för snabbt och har sitt fokus på min hund så känns det som att det borde gå. Annars blir jag väl stor, grön och jävligt förbannad antar jag.... :o

Ursäkterna han serverade känns typiska för de som vill slippa ta egen ansvar, han lade allt på er istället. "vadå ska inte er hund få hälsa på andra??" osv. Sånt retar gallfeber på mig.... :mad:

*Läst hela tråden.*

Varför ringer ni inte efter polis i ett sådant här läge?
Stor och farlig hund som inte är under kontroll.
Hur skall en mamma med barnvagn kunna gå ut med sin hund om sådana är lösa och ställer till det?

Tja just då och där fanns det inte riktigt i mitt huvud, antagligen och troligtvis hade inget hänt.

Jag tror inte ens att polisen bemödar sig att komma ut, inget hände ju egentligen om man ska se krasst på det ( dvs ingen kom till skada )

Men jag förstår din poäng...

Hur skulle jag hanterat situationen om jag hade haft en barnvagn med

Jag blir galen på människor som inte har koll på sina hundar! Respektlöst mot den egna hunden, mot min hund och mot mig.

Jag har gjort som du flera gånger innan och det har inte lett till någon förändring hos den andre.

Trots att det ryker ur öronen på mig har jag dock på senaste tiden de gånger detta hänt tagit ett djupt andetag och MYCKET vänligt och konstruktivt förklarat hur jag ser på saken. Att det kunde varit så att min hund varit aggressiv eller burit på någon smittsam sjukdom. Att den kanske är rädd för andra hundar. Att jag kanske är hundrädd. Att hans hund kanske inte tycker om små terriers och vill klippa min. Att en lösspringande hund blev dödad av ett vildsvin i området förra året.

Någon av gångerna har den andra hundägaren faktiskt fattat vad jag menat. Andra gånger har personen bara fnyst och fortsatt gå.

Så är det tyvärr. Folk som inte vill fatta, de fattar inte. Och man själv är bara en sur kärring.

Mitt tips är iaf att vara övertrevlig. Om du har tur ger det resultat. Det känns mycket bättre efteråt iallafall!:D

Ja min första tanke var ILSKA, men å andra sidan så måste man tänka på vad som är bäst för ens egna hund.

Jag kan nästan lova dig att hunden tar mer illa vid sig av situationen om matte/husse går igång och skriker/härjar.

Aha, en annan är ju bortskämd med en hund som fattar att matte inte är arg på honom. Sen är han rätt stadig i psyket också så han tycker mest "ta bort den matte, nu tack" när det kommer hundar och mopsar sig alt. ger sig på honom... Så om jag skriker och härjar rör honom inte i ryggen.

Nu är Zaga en ganska trygg liten sak hon med, det handlar inte om det.

Självklart menar jag inte att hunden tror att du skäller och är arg på hunden ifråga, men du forts ju skapa en spänd situation och din hund kan inte förstå och tänka varför du gapar, den förstår bara att matte/husse är upprörd = spänd situation.

Att du tar bort hunden förstår jag, men att du gapar och skriker spär på en spänd situation oavsett.

Jag var saklig, argumenterade i normal ton och förklarade varför situationen uppstod och vart han hade felat.

Risken är dock ändå överhängande att han inte fattade något och när han sedan ska berätta hemma om händelsen så är allt vårat fel och inte hans ;)

Ska man ha hund lös ska man ha kontroll på den och/eller koppla den vid möte!

Jag tycker ni gjorde helt rätt!
Och ni ska vara supernöjda med både ert och Zagas agerande. Hon valde ju att lägga sig direkt och inte anta utmaningen.

Jag tycker inte ni hade kunnat agera annorlunda i den situationen. Känn er stolta och sen sucka åt "sjukt" hundfolk som inte tänker med huvudet!

Jodå det händer saker.

Om man ringer Polisen och säger att man känner sig hotat så kommer de.
Jag har provat i ett annat sammanhang som inte hade med hundar att göra.

Och om man tar upp telefonen och berättar att man man nu ringer till Polisen för att få hjälp så brukar de flesta packa ihop sig och sin hund och ge sig iväg.
Den har jag provat på lösa hundar hemma på min tomt.
Attans vad bråttom de får.

Du skall vara rädd om dig.
Och att gå ut med barnvagn och hund kan bli riskabelt för dig om du blir överfallen av en stor och lös hund.
Våra samhällsfunktioner som Polis är till för att skydda dig - använd dem innan du gör dig illa.

Ja jag ska tänka på det nästa gång..

Denna gång la ju sig Zaga direkt, jag vet inte hur hon reagerar nästa gång eller om jag har bebis med mig.

Vill inte heller att hon ska behöva utstå något dylikt igen..

Usch, jag har kommit på mig själv med att faktiskt dra mig för att åka till detta spår ensam nu efter händelsen.

Jag tyckte det var obehagligt, men Zaga har nog glömt hela händelsen ..

Tycker du verkar ha reagerat rätt. Däremot tycker jag inte du ska lyfta upp henne om det blir en nästa gång. Risken finns ju att hunden flyger på henne ändå och så står du där med henne i famnen :crazy:

Nu var jag ju inte där, men det har hänt en del gången att okända hundar har kommit fram utan husse/matte inom synhåll, då brukar jag peka, mota bart dem och säga åt dem att gå väldigt bestämt, men sen har jag aldrig stött på dominanta hundar av den storleken *peppar peppar*. Man vill ju inte råka provocera fram något iheller.

nej jag tycker inte du reagerade fel men om det hade varit min hund som hade blivit ner tryckt så hade jag tagit bort den andra hunden men hur smart det nu är vet jag inte men jag hade inte tolererat att den tryckte ner min :mad:

Min egen hund har nu blivit "attackerad" 3 gånger i sitt 2 åriga liv :mad:
men som tur är så har hon inte förändrats.
Men den första gången så blev hon biten av en amstaff och då blev hon mest förvirrad och rädd men jag gick direkt efter det fram till en annan hund och lät henne glömma amstaffen.
Andra gången var det en dvärgpudel som slet :cool: sig från sin ägare och började hugga efter min hund, min hund gjorde inget tillbaka då heller utan var mest förvirrad. Då trampade jag bara på pudelns koppel och gick argt tillbaka med den och lät sen min egen hund leka med en annan svart snäll pudel.

nu sista gången (usch va många gånger :eek:) så gick jag med min 2 åriga tik och min bror med sin bc valp då det kom en amstaff/pitbull framrusande till våra hundar. Ägarna kallade på den m.m men den ignorerade dom. Min hund hade nog fått nog av alla framrusande stela hundar eller så skyddade hon jack, vet inte men hon skällde till och hon har djupa,höga skall och amstaffen stannade av och då gick jag imellan och sa till bella att gå bak och sen schasade jag iväg den andra hunden och ägaren bara gick därifrån :mad:

Ok bella har också när hon varit lös sprungit fram till några hundar men jag har Alltid sprungit efter och rutit till henne och sedan bett om ursäkt till ägaren. Min hund ska ju inte springa fram till nån annan hund även om hon är snäll men nu lyder hon vid inkallning :)

oj va långt det blev :o

Usch, vilken trist händelse, men vilken tur att ni var två i alla fall. Det är en av mina största fasor - att under en promenad ensam med Atlas möta en hanhundsaggressiv hanhund lös med en ägare som skiter i vilket :eek:. Brrr, jag ryser av tanken...

Jättesvårt att säga vilket agerande som hade varit optimalt i just den aktuella situationen, men av det du skriver tycker jag att du agerade helt rätt. Ett alternativ (som du själv är inne på) hade kanske varit att vända på klacken och gå åt andra hållet eller in i skogen, men med koll på den andra hunden samtidigt (jag tror nog att jag hade gjort det om jag varit ensam med min hund), men vad som är bäst är omöjligt att säga.

Men jäklar i anamma vad jag hade blivit förbannad!!! :mad: Dock tror jag (och hoppas) att jag hade lyckats undvika att börja råskälla på gubben (det hade förvärrat hela situationen och hade nog varit både provocerande för den attackerande hunden och tryckande för min egen).

Gubben själv säger typ såhär:
Jag får visst ha min hund lös, kolla med polisen för fan
Min hund är snäll mot hundar ( trots att han själv både hörde och såg hur hans hund betedde sig )
Ja men får er hund aldrig träffa andra hundar, då ska ni för fan inte gå här !

Om man dessutom får ett sånt bemötande av gubb-fan :devil: (hur i h-e kan man resonera som han gjorde) så hade jag blivit än mer rasande... :mad: Om jag varit ensam hade jag nog inte argumenterat emot alls utan bara försökt ta mig därifrån med min hund, men i det fall du beskriver (att husse tar hunden därifrån), ja då jävlar hade jag nog inte kunnat låta bli att skälla ut honom även om det säkert inte hade förbättrat situationen det minsta. Jag hade önskat att man istället varit lite cool och sagt "sådär ja, nu kan du börja med ett besök hos veterinären för min hund har en smittsam sjukdom (t ex rävpest eller något annat skabbigt) och din har förmodligen smittats" men om jag känner mig själv så hade jag nog inte kommit på det förrän efteråt.

nej jag tycker inte du reagerade fel men om det hade varit min hund som hade blivit ner tryckt så hade jag tagit bort den andra hunden men hur smart det nu är vet jag inte men jag hade inte tolererat att den tryckte ner min

Tja vi försökte ju, men en stor stark rottweiler är inte det enklaste att få bort, ville inte riskera att tända hennes humör heller för då hade det kunnat sluta mycket värre ..

Allmänt:

Zaga har skakat av sig allt, men jag har tyvärr inte gjort det alls :/

Tycker att situationen var väldigt obehaglig och just nu känns det inte som att jag vill åka dit ensam mer. Trots att det är jätte fint med underbara promenadstråk osv...

Senast ändrad:

Du gjorde rätt- jag själv hade blivit ännu argare och skällt ut gubben!!

Ako - som inte har tillräcklig diciplin på sina busar och därför bara har dem lösa där det är idiotsäkert ;) .

Jag skällde först :o

Men då skrek ju bara gubben ännu högre så då böt jag taktik och fick tyst på gubbjäveln :devil:

Jag frågade om han hade svårt att respektera VÅR vilja att VÅR hund inte ska träffa okända hundar till höger och vänster.

Då svarade han att vi inte skulle vara i naturreservatets spår ( som elljusspår ) om vi inte ville umgås med andra/okända hundar

Öhh?

Det där har jag så J**LA svårt för med vissa hundägare!!
Vi har några sådana i vårt område "Men, varför går ni till parken om hunden inte ska få vara lös och leka med de andra hundarna?" "Min hund får hälsa på din, min är så snäll."

"Öhhh??", som sagt! Vår vilja då??

F*n man vill ju bara sparka på de dumhuvudena! VARFÖR har de så svårt att förstå att vi VÄLJER de tillfällen då vår hund får leka och busa med andra? (Dominant rottistik med rest ragg och utan lydnad hade diskvalificerat sig direkt - så jag förstår din frustration!)

Jag hade nog bett att få namn och nummer av gubbfan och sedan gjort en polisanmälan. Inte för att det gett något, men han hade sin hund lös i ett naturreservat utan att ha lydnad på den. Nästa gång kanske den klipper till när den träffar en tik som inte lägger sig direkt...

Detta enbart för att det hade känts skönt att få sista ordet...

/Syrsa

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 323
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka