Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Sv: Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Och jag med !

Jag kan dock erkänna att jag inte har hundra koll på min hund om hon är för långt ifrån mig.
Däremot om jag SER annan hund/människa på håll så kallar jag på hunden och då går hon fot med mig, men om de kommer innan jag har sett dem och hunden har sett och dessutom är en bit ifrån mig så kommer hon inte alla gånger.

Även om min hund är en liten glad skit som ingen blir direkt rädd för så skäms jag att jag inte har hundra koll. Hon beter sig aldrig dominant. Utan är som en riktig Ådi, bara glad och vill säga hej. Jag har dock FULL respekt för att det inte är läge för andra hundar alla gånger med en glad pellejöns som bara vill hälsa. Och skäms i in i vassen.

Men det kan jag ta, nemas problemas.

En hund som är glad och jönsar runt är absolut INGA problem, mer än att Zaga vill jönsa med.

Det händer den bästa att hunden skiter i ägaren och hälsar på någon...

MEN...

Man får fasen be om ursäkt, man ställer sig inte och skäller ut personen som ens hund precis hoppat på och tryckt till.

Och han har ju helt fel ang. att få ha hunden lös! Lagen säger ju att man får ha hunden lös om den står under samma tillsyn som om den vore kopplad, alltså att hunden antingen ska vara på koppellängds avstånd ifrån mig eller komma direkt på inkallnig, som om jag halade in den i kopplet.

Nja, nu blandar du äpplen och päron lite ;)

Det du hänvisar till var tidigare reglerades av jaktlagens 6 § och numer regleras av lagen om tillsyn över hundar och katter

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt.

Under den övriga tiden av året skall
hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva
eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Jag blir förbannad jag bara läser om det.

Hade det varit min pb jag hade varit ute med så lyfter jag upp henne, jag har sett henne bråka :crazy:

Fast hade det varit med min hund och nu hade jag bara hoppats på att min pb:s rävskabb smittade av sig på rottweilern så gubben fick en fin vet. räkning :angel::devil:

Man får försöka skaka av sig sådana här dumma hundmänniskors kommentarer för det tär på en att lägga nergi på att vara förbannad...:)

Om det inte är i ett naturreservat, i "vårat" reservat gäller de regler jag skrev om tidigare i tråden :)

Men jag förstår att du ville skilja på äpplet & päronet ..

Hästhandlarjävel:

Ja jag är mer fundersam hur jag ska hantera en sådan situation nästa gång, men jag ska nog bara vända om och gå åt andra hållet ..

Ja jag är mer fundersam hur jag ska hantera en sådan situation nästa gång, men jag ska nog bara vända om och gå åt andra hållet ..
Fast en lösspringande hund kommer ju ifatt om den vill. Är hon för stor för att lyfta upp?

Ja, men just den användaren hänvisade till lagen ;) Problemet var bara att det h*n skrev inte var helt korrekt..

I övrigt så är det ju olika regler som gäller beroende på kommun och område och dessa ska givetvis följas :)

Jag tror inte att det är så lyckat att vända ryggen till och gå i en liknande situation. Jag skulle nog hållt mig mellan den främmande hunden och min egen och klart markerat att det inte är lönt att komma fram.

Vet ju att man är "lite" otymplig och hemskt mycket mer försiktig med en bebismage som sticker ut, så jag tycker du skötte detta så bra det gick efter omständigheterna. Och som jag så ofta brukar säga; än är inte sista idioten född.. Du träffade på en idag ju ;)

Jag tycker inte heller att du gjorde fel i det här läget. Gubben borde skämmas som står och försvarar sig när det är solklart att det är han som gjort fel. Jag har inga problem med att olyckor händer och att man kanske inte alltid har hundra procent koll på sin hund men då är det bara att gå och be så hemskt mycket om ursäkt. Har man en dominant hund dock (som i det här fallet) så tycker jag att man måste vara extra noga med att kopla upp om man inte har full koll.
Det viktigaste tycker jag när sådant här händer är att man inte börja skrika och gorma. Ofta tror jag att hunden reagerar mer på det än på den mötande hunden.
Jag fick själv påhälsning av en stor hund av rasen estrela (en av grannarnas hund här hemma), och det var inte så trevligt. Jag blev lite skraj och gormade en del vilket resulterade i att min hund blev väldigt osäker och rädd. Jag är övertygad om att det som skrämde henne mest var min reaktion och inte den skällande och morrande hunden av modell större.

Som höggravid lyfter jag inte en Staff på 16 kg rakt upp och ner och samtidigt försöker fösa undan en dominant tik ( Rottis var det ju idag )

Nej det är en fysisk omöjlighet..

Kanske om jag inte varit gravid, frågan är om det är någon lösning när hunden med enkelhet når Zaga ändå?

Gnist:
Ja jag försökte ju påkalla tikens uppmärksamhet, men sedan insåg jag att jag inte har en aning om hur denna rottistik skulle ha reagerat på att jag började mota och ev greppa nacken?
Då kom tankarna kring att jag är gravid in.

Hmm det är svårt att veta hur man ska reagera faktiskt..

HeddaVovven:
Ja det var just det jag hade i åtanke, därför skickade jag iväg husse och hund innan jag började diskutera allvar med gubben .

Senast ändrad:

Nej inte enligt skyltarna där, men vi hade ju Zaga lös så ...
Skillnaden är ju att Zaga lyder, det gjorde inte hans hund.
Inte för att det hör till ämnet, men man får INTE ha hund lös i naturreservat. Lydig eller inte spelar ingen roll. Ett naturreservat är till för att skydda både djur och natur, så snälla respektera det. Det finns anledning till att skyltar finns.

Nu är det ju så att jag har kollat upp exakt vad som gäller i detta naturreservat :)

Hund får vara lös, men ska bete sig som den vore kopplad..

Ok, då använde jag väl inte bestämmelsen till fullo korrekt, my bad. Då ändrar jag mitt uttalande till:

Han borde inte på några omständigheter ha hunden lös om den inte står under samma tillsyn som om den vore kopplad, alltså att hunden antingen ska vara på koppellängds avstånd ifrån honom eller komma direkt på inkallning, som om han halade in den i kopplet.

Något som borde tillhöra sunt förnuft för alla hundägare.

(Och jag trodde nog att mitt nick och min avatar gjorde chansen rätt stor att jag är en HON, och inte behöver tituleras h*n ;))

Jag skulle nog blivit fly förbannad. (Hade en tråd uppe häromveckan om min ilska mot folk som inte ens försöker koppla sina djur :angel: ) Jag hade nog slitit kopplet från gubben och själv kopplat hunden.

Jag håller med dig om att du absolut inte ska släpppa din hund i en sådan situation. Om ens egen hund blir rädd och försöker springa undan så hinner man aldrig ikapp, om något skulle hända blir det mycket lättare att försvara sin hund om man har den i kopplet så att den inte kutar iväg. En bortsprungen hund kan du inte försvara.

Fast frågan är om just denhär hunden hade brytt sig, den var ju redan ca 15m före husse när den tryckte till Zaga.

Däremot rent allmänt så tappar ju hunden sitt stöd ( oftast ), är vi två som går kan dessutom en ha ett vakande öga bakåt så inte den lösa hunden kommer som ett skott.

Det är ju enklare när man är två i sådana situationer..

Hm..

Ja min första tanke var ILSKA, men å andra sidan så måste man tänka på vad som är bäst för ens egna hund.

Jag kan nästan lova dig att hunden tar mer illa vid sig av situationen om matte/husse går igång och skriker/härjar.

Nu verkar Zaga ganska obrydd i efterhand av händelsen, men hon hade kanske tagit mer illa vid sig om hon stått kvar där när jag och gubben "diskuterade" ..

Hade jag varit ensam med hunden hade jag nog faktiskt bara tagit hunden och gått, möjligtvis muttrat något elakt..

Fast frågan är om just denhär hunden hade brytt sig, den var ju redan ca 15m före husse när den tryckte till Zaga.

..

15 meter tycker jag är rätt nära husse ändå. Den hade kanske varit tuff i 115 meter också, men en hel del hundar spaknar nog när tiotalet meter blir 200.

Ja jag tvivlar dock på att för denhär hunden hade det spelat någon roll, men visst du har helt klart en generell poäng.

Hela situationen och hundens beteende gör att jag tvivlar lite i just denna situation..

Jag tycker att du agerade rätt i den situation du hamnade i. Det verkar som du behöll ditt cool, även om ett bättre alternativ nästa gång kanske är att gå åt ett annat håll (men det är ju lätt att vara efterklok). På ett sätt känns det ju bättre att möta hunden framifrån och ha "koll på läget" än att vända om och den kommer och hoppar på din hund bakifrån (man vet ju aldrig).

Det enda jag tänkte på egentligen var att jag nog tycker att du skulle stannat hos Zaga och sambon skulle ha tagit ett steg fram och konfronterat hunden (och senare mannen). Han kanske inte är lika kunnig som du och kan "läxa" den andra ägaren på samma sätt, men du är gravid och om det hade blivit ett skarpare läge hade det inte varit bra om du hade hamnat i mitten... Första tanken är såklart bara på hunden, men du måste tänka på dig själv och bebben också! ;) Håller tummarna på att ni inte stöter på puckot igen!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 323
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka