Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Calazirya

Trådstartare
Nu måste jag ventilera dagens händelse, jag behöver få babbla av mig :crazy:

Händelsen:

Var på daglig promenad i ett naturreservat, har Zaga lös och allt fungerar.

Ser en Rottweiler, kallar in Zaga och kopplar.

Rottweilern befinner sig 10 meter framför sin husse som inte alls gör någon antydan att kalla in sin hund.

Jag ger Zaga till husse och går själv emot hunden ( som också rör sig stelt mot oss ).

- Kan du kalla in din hund ( jag ber vänligt men bestämt )

Gubben gör några vaga försök till inkallning vilket hunden fullkomligt skiter i.

Jag försöker stanna hunden ( befann mig 5 meter framför Zaga vid tillfället ), utan att lyckas ( gravid och fruktansvärt halt )

Hunden kutar fram mot Zaga, Zaga lägger sig direkt med svansen mellan benen, men hunden går på med rest ragg och stel svansföring.

Morrar och trycker ner Zaga på ett väldigt dominant sätt, husse försöker lugnt men sansat fösa bort hunden.

Gubben kommer fram men får inte alls fatt på sin hund som fortsätter morra och och trycka till Zaga som bara vill där ifrån.

Sedan börjar gubben diskutera utan att koppla sin hund, vilket gör att hunden försöker trycka till Zaga ytterligare 2 ggr innan jag tappar besinning.

Ber Husse och Zaga att gå därifrån medan jag diskuterar med gubben

Nu i efterhand är jag osäker på mitt eget beteende i händelsen.

För mig fanns inte alternativet att släppa Zaga, inte när hans hund redan visat dominanta handlingar.

Men skulle jag ha gjort det ?

Jag vill inte att Zaga ska behöva göra upp och möta en annan för oss okänd hund, jag kan faktiskt ärligt säga att mycket handlade om rasen också.

Usch nu sitter jag och funderar och tänker på händelsen.

Vad är den rätta reaktion i ett sådant läge.

Rottweilertiken var i samma ålder som Zaga och hade verkligen ingen lekinvit i sikte när hon kom fram..

Hur skulle du ha reagerat och vad ska jag tänka på om detta inträffar igen

:crazy::mad::(

Gubben själv säger typ såhär:

Jag får visst ha min hund lös, kolla med polisen för fan

Min hund är snäll mot hundar ( trots att han själv både hörde och såg hur hans hund betedde sig )

Ja men får er hund aldrig träffa andra hundar, då ska ni för fan inte gå här !

Helt oförstående till att vi inte vill att vår hund ska hälsa på kreti & pleti, att vi anser att det är jävligt onödigt att två "tuffa" raser där båda är tikar och i samma ålder ska hälsa :crazy:

Att vi inte vill att Zaga ska behöva freda sig för okända hundar

Att om man ska hunden lös så ska man ha sådan jävla lydnad på den att den inte stör andra..

Usch, hjälp mig reda ut situationen och vad jag ska tänka på till nästa gång.

/ C som är irriterad och inte kan släppa detta

Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni ha reagerat, reagerade jag fel ?

Fy fan,det är såna där hundägare man är färdig att klappa till,som inte kan koppla upp sin hund,och har den lös utan kontroll!

Hade det varit jag,så hade jag inte släppt min hund,för det hade garanterat smällt..för i det läget,så hade min kaxat till sig..

Risken finns väl om man tagit nåt(koppel el nåt) och knuffat/slagit till den andra hunden,så kanske man fått en kraftigare reaktion..

Så jag vet egentligen inte vad jag hade gjort i det läget,man märker nog det när det händer!

Men hundägaren hade i alla fall fått höra:devil:

Ja nog fick gubben höra ett och annat och för att inte Zaga skulle "ta skada" av att jag brusade upp så skickade jag i väg henne och husse ( som då gick ner på plan och tränade lydnad ).

Anledningen till att jag inte ville släppa henne, var just att det var två tikar, kraftfulla raser och hans hund hade redan gjort klart att hon var dominant ..

Men jag vet inte ( förvirrad )

Jag skulle ha reagerat (och har reagerat) precis som du. Efter att ha varit med om liknande tillfällen ett par gånger så har jag insett (när det gäller min hund åtminstone) att det bästa är att vända ryggen åt ett sådant ekipage och gå därifrån. Det minskar åtminstone risken för konflikt eftersom om en hund spänner ögonen i henne så spänner hon tillbaka.

Min hund blev riktigt illa biten en gång (förvisso under andra omständigheter) men det är verkligen inget jag vill riskera igen, så möter jag någon som jag ser inte kommer att kalla in hunden så vänder jag ryggen mot och bara fortsätter att gå.

Får man ens ha hund lös i naturreservat?

Jag hade inte släppt Zaga, dels som du säger ska de inte "göra upp" det ger ju ingenting, sen risken att din hund blir skadad men du har ju även risken att hon skadar den andra hunden och då blir du ju skyldig att betala vetvård på den så nej, jag hade nog gjort som du. Möjligen att jag tagit min hund under armen och knallat iväg med den.

Nej inte enligt skyltarna där, men vi hade ju Zaga lös så ...

Skillnaden är ju att Zaga lyder, det gjorde inte hans hund.

Jag sa det till honom: Jag skiter i om du har din hund lös, men du ska fan se till att ha sådan lydnad på den om du nu ska ha den lös, andra ska inte behöva vara rädd för dig för du har noll koll på din hund.

Fy fan vilken jävla idiot, det är ju sådana som han som ger alla hundägare dåligt rykte :mad:!

Jag har läst att man bör släppa sin hund om den hamnar i bråk, men i din situation så skulle jag aldrig ha släppt den, för Zaga var ju inte ens i närheten av att börja bråka (jag hade nog istället plockat upp den, kanske dumt ibland, men med en hund med det hotfulla kroppsspråket hade jag inte tagit några risker :o)

Och han har ju helt fel ang. att få ha hunden lös! Lagen säger ju att man får ha hunden lös om den står under samma tillsyn som om den vore kopplad, alltså att hunden antingen ska vara på koppellängds avstånd ifrån mig eller komma direkt på inkallnig, som om jag halade in den i kopplet.

Att vissa hundägare inte kan inse att många inte vill att deras hund ska hälsa på allt och alla (jag HATAR de människor som inte kan ta ett NEJ!) och inte heller inse att deras hund kanske inte är världens snällaste och bara vill hälsa, särskilt inte de som går stelt, med rest ragg och morrar (har träffat på flertalet sådana, konstigt att jag inte vill att de ska släppa fram sin hund till mina... :grin:)

Senast ändrad:

Usch vad otäckt!
Jag hade nog försökt reagera så som du gjorde, men förmodligen inte lyckats då jag har svårt att inte bli för upprörd. :mad:

Jag var med om en liknande upplevelse, dock inte lika otäck, då vi nyss fått hem Tea och hon var drygt 9 veckor.
Jag gick ned till parken med henne för att och leka lite i gräset.
Då kommer det en lös amstaffhane springande mot oss. Jag försöker schasa bort den, men det fungerar inte. Då kommer det en kille drygt 30 meter (!) bort och ropar på hunden, som inte bryr sig för fem öre.
Vi hade tur att hunden inte var aggressiv, men den började omedelbart rida på stackars Tea som ser så förskräckt ut och jag försöker knuffa undan hunden.

När killen tillslut kommer fram så klämmer han ur sig: "han är alltid schysst, han ville nog bara hälsa!"
Jag blir inte LITE irriterad! För det första ville jag inte att hon skulle träffa nån annan hund än, och för det andra verkligen inte såhär!

När killen sen ska gå iväg med sin hund så kopplar han den inte utan tror på allvar att den ska följa med honom. Efter att den sprungit tillbaka till oss igen ber jag honom koppla hunden, men icke! Han hade inget koppel med sig! :mad:

Killen får aldrig sin dominanta och kåta hane ifrån oss så jag får helt enkelt lyfta upp min stackars valp och gå därifrån.

Nu när jag tänker tillbaka önskar jag att jag gjort lite annorlunda, men jag försökte bara att inte brusa upp för mycket och skrämma Tea.

Nej jag vet, jag försökte verkligen behålla lugnet för att inte stressa på situationen men det kändes inte alls aktuellt att släppa henne heller.

Jag vet inte, det kanske är vad jag borde ha gjort ..

Ja jag förklarade reglerna för honom ( när husse och zaga försvunnit ), men han malde bara på om att hans hund minsann aldrig varit dominant förut och fungerat bra med alla hundar han mött.

Jag frågade om han hade svårt att respektera VÅR vilja att VÅR hund inte ska träffa okända hundar till höger och vänster.

Då svarade han att vi inte skulle vara i naturreservatets spår ( som elljusspår ) om vi inte ville umgås med andra/okända hundar

Öhh?

Senast ändrad:

usch. Har man ingen koll på sin hund ska man inte ha den lös, punkt. Helst skulle han väl inte ha hund alls tycker man =/

Jag tycker du agerade helt normalt med tanke på omständigheterna som sådana. Dock gör jag alltid så om vi möter lös hund att vi helt enkelt bara fortsätter att gå (efter inkallning och koppling från min sida). Min erfarenhet är då att det inte blir en "scen" och att den mötande hunden i de allra flesta fall inte söker kontakt med min hund då vi stegar vidare. Skulle den trots detta göra det får man ta det från där,men som sagt,händer ytterst sällan.

Jag tror för övrigt inte att det finns "det enda rätta sättet",tycker du löste det bra.:)

Hunden var redan 10-20 meter framför sin ägare och "stigen" var smal, men vi kanske borde ha vänt om och gått åt andra hållet?

Kanske sneddat in i skogen efter en bit och låtit dom passera ?

Hmm..

Senast ändrad:

Var på daglig promenad i ett naturreservat, har Zaga lös och allt fungerar.

Ser en Rottweiler, kallar in Zaga och kopplar.

Rottweilern befinner sig 10 meter framför sin husse som inte alls gör någon antydan att kalla in sin hund.

Jag ger Zaga till husse och går själv emot hunden ( som också rör sig stelt mot oss ).

- Kan du kalla in din hund ( jag ber vänligt men bestämt )

Gubben gör några vaga försök till inkallning vilket hunden fullkomligt skiter i.

Jag försöker stanna hunden ( befann mig 5 meter framför Zaga vid tillfället ), utan att lyckas ( gravid och fruktansvärt halt )

Hunden kutar fram mot Zaga, Zaga lägger sig direkt med svansen mellan benen, men hunden går på med rest ragg och stel svansföring.

Morrar och trycker ner Zaga på ett väldigt dominant sätt, husse försöker lugnt men sansat fösa bort hunden.

Gubben kommer fram men får inte alls fatt på sin hund som fortsätter morra och och trycka till Zaga som bara vill där ifrån.

Sedan börjar gubben diskutera utan att koppla sin hund, vilket gör att hunden försöker trycka till Zaga ytterligare 2 ggr innan jag tappar besinning.

Ber Husse och Zaga att gå därifrån medan jag diskuterar med gubben

Jag kan bara svara för hur jag själv hade/har gjort. Det är ju svårt att läsa en situation (din) som man själv inte deltagit i.

Koppla min hund precis som du gjorde men sen hade jag bara vänt mig om med hunden och gått åt ett annat håll. Jag hade aldrig gått emot den andra hunden då detta kan te sig hotfullt mot den och sen även försöka stoppa den när hundägaren inte lyckas med kommando. Nu verkade det visserligen som om han endast gjorde några halvhjärtade försök, men ändå.

Hade hunden följt efter oss hade jag sett till att hålla mig intill min hund hela tiden för att vara beredd på att det kan smälla. I detta läget brukar jag gå emellan. Hellre mig än min hund.

Oftast men absolut inte alltid så tappar hunden intresse när man totalt ignorerar och försvinner bort.

Jag ska inte säga att jag aldrig skulle göra som du gjorde för när det gäller mina djur är jag som en björnhona;). RÖR INTE MINA BARN! Jag har reagerat så och kommer förmodligen att göra det nån mer gång.
I många situationer är det inte hjärnan som jobbar utan hjärta och instinkt. Din reaktion var nog den vanligaste och som de flesta gör.

'Gubbens' kommentarer däremot var helt onödiga. Bara för att man rör sig i ett område där man kan råka på hundar behöver de inte hälsa eller leka mm. Hans kommentar om att du kunde kolla med polisen ang att ha hunden lös var också onödig. Han fick inte ha den lös i naturreservatet men det kunde ju blivit känsligt eftersom även du haft din lös. I ett naturreservat är det koppel som gäller även om man har en lydig hund.
Att hans hund aldrig har varit aggresiv mot nån annan hund tidigare betyder inte att det inte kommer att hända.
En kompis till mig har en BC som älskar allt vad andra hundar heter. Har aldrig visat några tendenser till aggresivitet utom mot min tik. Vet inte vad det är men det är nåt som inte klickar mellan dem.

Efter hur situationen avlöpte så gjorde du helt rätt i att skicka iväg husse och Zaga.

Nej, ut i skogen igen och trampa runt och hoppas att du inte träffar på fler dönickar.

Tack för ditt inlägg :)

Ja nu i efterhand så skulle jag nog ha vänt om helt och gått iväg, det hade varit det smartaste.

Jag gick inte emot hunden dock, utan rörde mig precis som om jag var på promenad, förskte på vänligt sätt påkalla uppmärksamhet när hunden var någon meter ifrån, men den struntade i både mig och ägaren för hunden hade bara Zaga i blicken.

Det finns flera anledningar till att jag inte gick åt hårdare på rottisen, att jag är höggravid är faktiskt en anledning...

I ett naturreservat är det koppel som gäller även om man har en lydig hund.

I nationalparker är det alltid koppeltvång och även i de flesta naturreservat men det brukar stå när man går in i reservaten vad som gäller.

Källa:
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...lighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/

Däremot håller jag med om att hundar skall vara kopplade om man inte har sådan pli på dem att de alltid kommer på inkallning.

Hoppas du slipper träffa dem igen
/M

ush, sånt där är aldrig lätt. Jag hade nog reagerat precis som dig! Om än snäppet värre. Jag bli tokig på folk som inte har vett att visa den respekten för sin omgivning att de inte ens kan medge att det kanske gick lite fel. Och en person med en sådan kraftfull ras borde kanske ta och tänka till både en och två gånger innan. Det hade kunnat smällt rejält, vad hade han sagt då? "Hon ville bara hälsa.."? Nä, villket pucko, stå på dig nästa gång ni ses!

Jag var f.ö också med om en otäck situation förra helgen. Har en 10 veckor schäfervalp som är rätt försiktig av sig. Grannen har 2 j**la odågor till hundar, en amstaff och en blandras. Har sagt åt honom att jag inte vill att dom hälsar, dels pga vaccination och att dom är så buffliga. Så, på förmiddagen så gick jag ut och kissade lillan. Hon satt så fint o kissade när monstrena flög fram bakom hörnet! Okopplade + utan halsband. Innan jag hade hunnit reagera så hade dom jagat in henne under en trapp, jag hörde bara att hon satt och skrek innan hon vågade sig fram. (Han skrek och skrek på sina hundar, utan framgång...:confused:) Amstaffen jagade upp min valp för våran trapp, och jag hann efter och (kalla mig djurplågare, men nöden har ingen lag) sög tag i skinnet jag fick tag på och slungade ner henne för trappen. bar upp min valp och gick bort en bit i tron om att han skulle koppla sina hundar, och efter 2 röda kommer amstaffen tillbaks. Tog henne i nackskinnet och gav henne till grannen.

Jag har nog aldrig varit så förbannad i hela mitt liv! Har man ingen koll på hundarna så är dom inte lösa! Hur svårt är det? jag vet att han inte har nåt koll what so ever på dom där, + div andra problem. Min valp var vettskrämd.
Jag sket i att säga åt honom då, dels för valpens skull, dels för min egen (ville slippa mordåtal..) Men gick in en timme senare och bad honom hålla hundarn kopplade i fortsättningen.

I detta naturreservat är det tydligen inte hel koppeltvång ( trots att det sitter skyltar ), men man ska ha sådan pli på hunden som om den vore i koppel.

Dvs max någon/några meter ifrån sin ägare och lydig.

Nu kan det väl ändå hända att hunden smiter och hade gubben bett om ursäkt och kopplat sin hund direkt så hade jag sett annorlunda på allt.
Nu var det vi som gjorde fel, han fick minsann ha sin olydiga hund lös och kunde vi inte tolerera det så behövde vi inte vara där.

M.m..

Förstår att du blev arg - hans argument är ju helt uppåt väggarna:mad: För det första är det, trots att det ej är koppeltvång under viss tid på året, INTE lagligt och OK att den lösa hunden springer fram till ngn som inte gett sitt samtycke. Har man hunden lös ska den också kunna kallas tillbaka annars får man hålla sin hund kopplad.

Kan inte säga att jag är förvånad dock:( Råkar ut för muppar med lösa hundar mer eller mindre var o varannan vecka i skogarna häromkring. Jag kallar dem muppar därför att det är folk som har sina hundar lösa utan att ha lydnad på dem, som dessutom har dem lösa på joggingslingor och promenadstråk och för att den typen av hundägare aldrig ber om ursäkt.

Senaste månaden har jag råkat ut för några stycken; hundägare nr 1 har jag träffat på förr ( sist sprang hennes hanhund vind för våg på joggingslingan, en halv km från matte ), denna gång rusar hanhunden rakt på min tik och jag skymtar matte längre fram. Vad gör matte? Kallar in? Neeej, hon springer o gömmer sig i skogen! Inte för att få tag på sin hund, för hon visar sig inte utan försvinner. Jag får själv ryta på hennes hund för att han ska försvinna från min tik.
Hundägare nr 2; en kille som har för vana att ha sina två schäfrar lösa och som inte ö h t gör en ansats att kalla in dem när de rusar fram på andras hundar. Denna gång kom de två hundarna runt en krök på skogsvägen och rusar på min schäferhane, som är kopplad eftersom jag vet att han inte lyder på inkallning till 100% då vi möter hundar o han tycker heller inte om andra hundar, denne gamle hane som har dålig syn och ogillar andra hundar blir påsprungen av två yngre schäfrar alltså. Det är inga aggressiva hundar men jag har ingen lust att få min gammelman att känna sig upprörd o pressad samtidigt som han är i ytterligare underläge p g a att han är kopplad. Husse till dessa två, joggar lugnt iväg utan att så mkt som be om ursäkt för att han ej haft dem under uppsikt.

Vanlig hyfs tycks vara som bortblåst:mad:

Jag hade skämts ihjäl om min hund hade rusat fram till ngn okänd och dessutom burit sig illa åt:o

Tycker m a o inte alls att du ska skämmas eller fundera på vem som har rätt i ditt fall.

Var med om ngt liknade i måndags när jag var ut emed mina 2 chihuahua´s...har dem lösa men hör hundar skälla s jag kopplar dem för jag anser att det gör man...den ena (hanen) brukar dock alltid gå lös men just den dagen kopplade jag honom. Min lilla tik är mkt osäker och kan skälla till vid möten av andra hundar, men vi tränar massa på detta o hom e super duktig nu o kan till och med gå lös o möta andra hundar o gå fot med mig.....Så kommer det en kärring (ursäkta uttrycket) o låter sin labbe och en liten typ jack russel springa fram till mina och min tik blir helt livrädd och bara skriker (vem fan hade inte gjort det när man själv väger 2 kg o en hund på ca 17 kg kommer i full rulle) min tik kastar sig hej vilt omkring o jag blir rädd att dem ska trassla in sig i flexikopplena o skära sig....Hanen tar dem ed ro, mest sur över alla koppel, han e sån så han e jag mindre bekymrad över :)
Jag ber så ägaren till hundarna o ta sina hundar...då svarar hon bara:
" Det är bara valpar" ( labben e mins 7-8 mdr iaf)

Blir arg o lyckas få upp min tik i famnen som e helt skräckslagen, förklarar då för kärringen hur mkt jag jobbat med min tik o nu e det massa jobb att ta igen...då säger hon bara:
" dem får väl tåla lite"
Jo, självklart, jag e inte rädd att låta mina små träffa andra hundar men på lika vilkor anser jag iaf......

Som tur e så glömmer min tik höndelsen snabbt efetr att dem försvunnit men ändå....Min tik har tendens att få EP anfall om hon blir för mkt stressad o så med så man vill ju undvika det med.....

Men jag undrar, hur F*N tänker vissa folk???????

Tycker inte du agerad fel överhuvudtaget! Synd om eran Zaga att bli på flugen så ju!!! Hoppas hon ej tog skada av det!

Det där går att älta i evigheter och JAG tyckte att du gjorde rätt.
Om en hund är såpass pucko i huvudet att den ska gå på en annan tik trots den andres underkastelse kan det lika gärna sluta med att zaga försöker fly från situationen och den hunden jagar efter, så blir det jakt och sen blir det bråk/anfall och en jäkla sörja. Hade husse nog med att försöka få tag i sin hund när er var kopplad så föreställ er hur länge ni hade behövt stå där om zaga var lös.

FY FAN vad jag hade blivit förbannad i den situationen. Du gjorde rätt, han kan ha sin hund lös men då ska fanskapet vara så lydigt att det kommer om han vickar på lillfingret. Speciellt om den är tikilsk!!!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 323
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka