Hur skulle ni ha gjort?

jassica

Trådstartare
Jag har ju skrivit en tråd innan, om min hund som har en misstänkt tumör, och har även pratat med vet. om operation etc.

Men nu har jag börjat bli lite osäker, då en del och även vet säger att det finns en risk när man börjar gräva med tumörer, att det kan bli värre och blomstra upp ännu fler.

Skulle vilja veta lite hur ni hade tänkt om det hade varit eran hund. Detta är inget som märks på min hund, hon är som hon alltid varit, glad och full av liv, äter och dricker som hon ska, så det märks inte att hon är "sjuk".

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag hade låtit henne leva och må gott så länge man inte ser att hon mår dåligt. När hon börjat bli sämre så hade hon fått somna in.
Jag ser tyvärr cancer som en bil som börjar rosta. Har den väl börjat rosta så går det inte att stoppa rosten. Bara fördröja tiden med behandling efter behandling. Operation efter operation. Nu har ju djuren rätten att slippa genomlida massa behandlingar. Men men, som talesättet säger: Hoppet är det sista som överger människan

nu har jag inte läst din andra tråd, men beroende på hur gammal hunden är och om tumören sitter dumt till (tex att om det växer så stryper den luft/blodtillförsel) så hade jag nog kunnat överväga en operation.
är hunden ung så är det ju värt en operation mer än om den är gammal (eller kanske inte förväntas bli så gammal pga ras)..

men å andra sidan så är det ju hög risk att hunden kommer att må dåligt av medicinen och kanske drabbas av fler tumörer om du väljer att behandla. kanske lika bra att låta det vara och ge hunden nåt glatt år till?

Din tik är, om jag förstått det rätt, 3 år så jag hade starkt övervägt en operation.

Sen beror det ju på var tumören sitter, en operation i hjärnan (för att dra till med nåt) är ju mer omfattande och risken för komplikationer är större än tex juveroperation.

Till sist får man ta med i beräkningen hur övrig hälsa är, tex ledbesvär, allergier eller andra besvär.

Så, om tumören är operabel, komplikationsriskerna är inom rimliga gränser, och tikens övriga hälsa är bra skulle jag ge henne en chans.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
589
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 256
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 825
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka