Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

det är väl skillnad på att ta emot gratis och ta faktura, eller? Förklara för mig varför veterinärer är rädda för fakturor? eller delbetalning för den delen.

Sablar: Här kommer en liten kram! Otroligt jobbigt att avliva sina djur.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag håller med om att vet. borde vara mer öppna för avbetalningar och fakturor. Jag ska dock inte klaga eftersom min vetrinär har fakturerat mig när jag åkte in akut direkt från skogen utan plånbok.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

det undrar jag också. vem har med sig flera tusen i plånboken på en vanlig promenad i skogen/på stranden? jag kommer inte ens åt mina sparpengar med mitt visakort, de ligger på ett annat konto.

lunds djursjukhus gjorde så med en kille för någon månad sedan, de vägrade vård eftersom han inte kunde betala direkt. så hans tik som haft värkar något dygn eller två remitterades till malmö djursjukhus (som fakturerar) men han dök aldrig upp. stackars stackars tik säger jag bara... :(
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Hoppas det går bra hos veterinären idag! Inget kul beslut att ta! Kram
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Hugo somnade in på förmiddagen idag :cry:
Dock inte hos veterinären.
Helt och hållet ett egoistiskt val av mig!
Jag har lättare att vara ute i skogen en sån
här gång, än den för mig destruktiva miljö
hos veterinären. Väntan på att sprutorna ska verka.

Hugo fick kela med Martin en stund innan han tog
bössan och Hugo med sig ut i skogen, i en glänta
slutade hans liv.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Hugo somnade in på förmiddagen idag :cry:
Dock inte hos veterinären.
Helt och hållet ett egoistiskt val av mig!
Jag har lättare att vara ute i skogen en sån
här gång, än den för mig destruktiva miljö
hos veterinären. Väntan på att sprutorna ska verka.

Hugo fick kela med Martin en stund innan han tog
bössan och Hugo med sig ut i skogen, i en glänta
slutade hans liv.

Ett hårt beslut att ta. :cry:
men nu springer han där uppe o leker med alla andra små hundar.
lite ledsamt ingen mera hugo på gården våran som busar med gamm hunden min :( . men du gjorde de som var bäst för honom.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Nä nu får Lukas semester från HugoBus,
men han väntar nog på Lukas när det är dags
för honom att tassa vidare.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Tänker på dig!
Ett jobbigt beslut att ta men tyvärr nödvändigt...
Tycker inte du ska kalla dig egoistisk för att du inte valde alternativet avlivning i kliniskt ren miljö, din hund var säkert mycket gladare av att få gå till skogs än av att fara till veterinär.
Vi har en häst som ska bort nu inom en snar framtid och det är så svårt att ta det definitiva beslutet...
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

det är väl skillnad på att ta emot gratis och ta faktura, eller? Förklara för mig varför veterinärer är rädda för fakturor? eller delbetalning för den delen.

Sablar: Här kommer en liten kram! Otroligt jobbigt att avliva sina djur.

Förklaring: Jag vet en Distriktsveterinärstation (DVO fakturerar alltid) som har en halv miljon i obetalda fakturor och de är inte ensamma..
I många fall är tyvärr faktura=gratis..
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Tröstkram!
Absolut inget fel i att han fick sluta sina dagar i skogen! Har själv varit med att göra sådana avlivningar och det har gått lungt och fint till!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Förklaring: Jag vet en Distriktsveterinärstation (DVO fakturerar alltid) som har en halv miljon i obetalda fakturor och de är inte ensamma..
I många fall är tyvärr faktura=gratis..

Sen finns det även de DV-stationer som har anställda som inte skickar in handlingarna till Jordbruksverket för att de ska kunna fakturera...= DV-stationen tjänar inga pengar.

Jag har en faktura från Jordbruksverket liggande här, och jag ringde för och höra om jag kunde få dela upp den på två månader (ingen liten summa, försäkringsbolaget ersätter inget av det). Detta med motiveringen att det är kanske bättre att de får pengarna i två omgångar - än att jag inte kan betala Alls. Men tji fick jag, för så skulle dom aldrig få för sig att göra! Men jag kunde få 10 dagar extra på mig att betala. Eh. Jag kan inte skramla fram ett par tusenlappar extra på 10 dagar...finns inte en chans.

Vad jag ville komma fram till; Jordbruksverket underlättar Inte situationenför de som inte kan betala på studs (vet fler som hamnat i samma situation som jag - och som fick samma svar...men konstigt nog har jag fått en faktura delad tidigare...hm).
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Det är väll klart att det spelar roll, i det första inlägget hon skrev hade hon ju inte löst det ekonomiska.

Nej man måste inte ha sin hund försäkrad men jag kan inte fatta varför man inte försäkrar sin hund och på så sätt garderar sig om något skulle hända.

Men det är klart har man så man kan hosta upp massa pengar så är det ju skit samma. Det är inte billigt när djur blir sjuka!

Å andra sidan så kan man senare läsa att den ekonomiska biten har gått att lösa och det är väl det som är det väsentliga, eller? Att man faktiskt kan lösa det. Vi kan väl alla hamna i en situation då bufferten försvinner. Ska man sälja sina djur när bufferten försvinner? Även om man har försäkring så är veterinärvård inte gratis och är pengarna slut så är de oavsett om veterinärnotan är på 2000 kr eller 20000 kr.

Till TS, trist att det skulle sluta med avlivning. :(
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Förklaring: Jag vet en Distriktsveterinärstation (DVO fakturerar alltid) som har en halv miljon i obetalda fakturor och de är inte ensamma..
I många fall är tyvärr faktura=gratis..

Fast nu förstår jag inte:o fakturor måste väl betalas? Går det att slippa undan? går det inte till fogden då?
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Att det går till fogden är ju ingen garanti för att det kommer in pengar... Om den som inte betalat inte har något fogden kan kräva in, betyder en anmärkning bara något när den personen i framtiden vill låna pengar, ta på kredit eller faktura, etc. Ja, och om den personen i framtiden skulle få något kronofogden kan ta då.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag tror att de flesta veterinärer börjar med att ta fakturor och avbetalningar i början av sin karriär, men lär sig ganska snabbt att många skiter fullständigt i att betala. Tyvärr drabbas även de som sköter sig, men efter att blivit ljugen rakt upp i ansiktet ett par gånger av folk som lovar på heder och samvete att de ska betala och sen inte gör det så tror man inte på folk.

Det finns folk som kommer in på jouren efter att ha blivit upplysta om kostnaden och när de kommer ut och ska betala efter behandlingen så säger de att de inte har några pengar. Det är så fult gjort.

Tröstkramar till TS. Var stolt att du orkade ta beslutet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en ärrkorrigering efter en annan operation? Kan man få det ordnat och bekostat av landstinget eller är det något...
Svar
1
· Visningar
1 644
Hundhälsa Hej, Det är så att min hund blev biten i örat av en annan hund i tisdags. De sydde på djursjukhuset MEN det tog jätte lång tid. Han...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Develina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp