Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Har du tittat på bilderna och läst vad Sablar skrivit?
Uppenbarligen inte, du säger att du blir vansinnig på folk som inte har råd med veterinärvård.
Vet du jag vad jag blir vansinnig på?
Folk som skriver innan de tänker!
Vi har sett bilder på ett sår som i mina ögon inte ser allt för eländigt ut, dessutom relativt färskt. Vi har en TS som vet med sig att hon är lite sjåpig alltså skriver hon ett inlägg här för att få fler åsikter och lite feedback.
TS bor i Norrland en del av Sverige som inte direkt är nedlusad av veterinärer som har helgjour.
Ts anser också att om det börjar strula med såret är det bättre att ta ner hunden så den ska slippa jobbiga behandlingar som bara marginellt förlänger livet men däremot utsätter hunden för obehag.
Man kan inte vara så kategorisk som du är här, man måste se lite mellan raderna.


Du har däremot uppenbarligen inte läst vad som skrvits. Samtalet med vet och bilderna var tagna innan det kom var ur såret.
På bilderna ser det inte så farligt ut, däremot om det kommer var..

Jag skriver definitivt inte innan jag tänker. Är rätt trött på att folk låter sina djur lida för att de inte har råd att ha dem (dvs inte har råd med veterinärvård). Många, ffa kattägare är för snåla för att försäkra sin djur tom och sedan kommer de in till kliniken med nåt halvdött stackars djur.
Obs! Säger inte att det är fallet här, jag har inte ens sett hunden så jag kommenterar bara utifrån den info som finns.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Du har däremot uppenbarligen inte läst vad som skrvits. Samtalet med vet och bilderna var tagna innan det kom var ur såret.
På bilderna ser det inte så farligt ut, däremot om det kommer var..

Jag skriver definitivt inte innan jag tänker. Är rätt trött på att folk låter sina djur lida för att de inte har råd att ha dem (dvs inte har råd med veterinärvård). Många, ffa kattägare är för snåla för att försäkra sin djur tom och sedan kommer de in till kliniken med nåt halvdött stackars djur.
Obs! Säger inte att det är fallet här, jag har inte ens sett hunden så jag kommenterar bara utifrån den info som finns.

Fast nu kommenterar du ju inte utifrån den infon som finns! Hon HAR ju kontaktat vet IGEN efter det. Så bara för att sablar har den tjorvig månad så ska hon inte ha djur enligt dig då?

Jag försöker ha en buffert för mina djur, men ibland går kylskåpet sönder hästen blir halt och det börjar regna in eller whatever, då har jag inte rätt att ha djur då? Och nä, jag är en hemsk människa för mina katter är inte försäkrade.... :cool:
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Att det kommer var ur ett sår är ju egentligen inte farligt utan tvärtom bra. Bättre att det rinner ut och tar med sig skiten än att det ligger under huden och pyr.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Du kan inte se avlivning som ett alternativ, dels för att det är totalt omoraliskt och dels för att det också kostar pengar. Om du inte hade tänkt ta ut hunden i skogen och skjuta den?

Vad är det för fel med det avlivningsättet?
Samliga våra hundar har avlivats glatt svansviftande när de fått följa sin älskade husse till skogen.
Tror inte att de skulle uppskattat att avsluta sina dagar hos en veterinär som oftast är en okänd person på en plats som luktar mycket och skrämmande.
Våra katter har fått en sista måltid med kokt fisk när deras liv avslutats.
Våra hästar har varit i sin invanda miljö med sina vanliga människor när en kula ändat deras liv.
Ingen gång har det varit stress och obehag inblandat.
Min veterinär som jag har stort förtroende för håller med mig om att detta sätt är det bästa om man har en säker skytt/avlivare.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Har inte du läst vad jag skrivit?
Jag har ju pratat med henne senast idag!
Tid bokad på onsdag!

Är rätt trött på att folk låter sina djur lida för att de inte har råd att ha dem (dvs inte har råd med veterinärvård).

Vet du vad jag är trött på?
1. Folk som svarar utan att ha läst alla inlägg.
(Ekonomiska bekymret är avklarat!)
2. Hugo har inte visat något som helst tecken
på lidande, fram tills i em.
Då visade han !
3. Han avlivas imorgon.
Och det är endast pga hans beteende ikväll,
inte på grund av någon ekonomi eller snålhet
eller vad fan du nu vill få fram!

Jag ska ge dig ett gott råd!
Du kommer säkerligen bli en strålande veterinär,
det tvivlar jag inte på.
Men ta någon charmkurs, samt någon kurs där du lär dig
bemöta stressade och chockerade människor.
Det du visat mig i den här tråden är ett brinnande intresse
för ditt yrkesval, men i det yrkesvalet så måste du tyvärr
också hantera människor. Och det oavsett hur korkade
du tycker att dom är!


För övrigt så har jag inte någon lust att kommentera
dina inlägg fortsättningsvis i den här tråden.
Jag har fullt upp med att hantera min och familjens sorg!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Återkommer med min fråga igen, har du ingen försäkring på hunden?

Vad är det för betende som hunden visat då?
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Återkommer med min fråga igen, har du ingen försäkring på hunden?

Spelar det någon roll? Om hon nu har fixat kostnaderna på annat sätt? Man måste faktiskt inte ha sina djur försäkrade, dock är det klart att det svider i plånboken om det nu skulle hända något.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Har inte du läst vad jag skrivit?
Jag har ju pratat med henne senast idag!
Tid bokad på onsdag!



Vet du vad jag är trött på?
1. Folk som svarar utan att ha läst alla inlägg.
(Ekonomiska bekymret är avklarat!)
2. Hugo har inte visat något som helst tecken
på lidande, fram tills i em.
Då visade han !
3. Han avlivas imorgon.
Och det är endast pga hans beteende ikväll,
inte på grund av någon ekonomi eller snålhet
eller vad fan du nu vill få fram!

Jag ska ge dig ett gott råd!
Du kommer säkerligen bli en strålande veterinär,
det tvivlar jag inte på.
Men ta någon charmkurs, samt någon kurs där du lär dig
bemöta stressade och chockerade människor.
Det du visat mig i den här tråden är ett brinnande intresse
för ditt yrkesval, men i det yrkesvalet så måste du tyvärr
också hantera människor. Och det oavsett hur korkade
du tycker att dom är!


För övrigt så har jag inte någon lust att kommentera
dina inlägg fortsättningsvis i den här tråden.
Jag har fullt upp med att hantera min och familjens sorg!

Ja, och jag skrev inlägget innan idag, eller hur?
Jag förstår att du inte tycker det är kul att höra att andra har åsikter om hur du tar hand om din hund, men vissa (inte nödvänligtvis du) kan behöva en väckarklocka.
Då detta inte är en klinik där jag tar emot dig som patient så tar jag mig friheten att vara mindre diplomatisk än jag är i vanliga fall, sen är ett internetforum inte det bästa stället att lyckas kommunicera på ett lyckat sätt. Då det inte kändes som att du insåg hur illa det kan gå med ett infekterat sår tog jag i lite extra.
Jag tror att du överreagerar en aning på mina inlägg, jag har som sagt inte ens sett hunden och om du vet att han inte lider (tills idag då), varför bryr du dig så mkt om vad jag skriver?

Naturligtvis beklagar jag att du behöver avliva hunden, jag vet hur det känns då jag själv tagit bort ett antal hundar pga cancer.
Du fick det inte alls att låta så illa i tråden utan diskussionen handlade i min värld om det infekterade såret..
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Stackare, finns inget värre än att ta dessa beslut...
Vi har en häst som ska över gränsen snart, men vi drar på det hela tiden eftersom han nu inte haltar och verkar ha ont och då blir det så svårt. Han kan väl få gå i hagen och njuta av livet vid en silagebal är det som gäller just nu.
Men trots allt är det skönt att slippa se sitt älskade djur lida även om det blir så tomt, så tomt. Tänker på dig idag...

//mimmipigg
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Åh nej, vännen. Så jobbigt.

Jag är helt övertygad om att du gör det bästa för din hund, du känner honom bäst.

Många kramar.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Det är väll klart att det spelar roll, i det första inlägget hon skrev hade hon ju inte löst det ekonomiska.

Nej man måste inte ha sin hund försäkrad men jag kan inte fatta varför man inte försäkrar sin hund och på så sätt garderar sig om något skulle hända.

Men det är klart har man så man kan hosta upp massa pengar så är det ju skit samma. Det är inte billigt när djur blir sjuka!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Egentligen tycker jag att vi ska avsluta den här diskussionen eftersom jag tycker synd om TS som beslutat att avliva sin hund.
Jag hoppas att TS inte tar illa vid sig.
MEN man behöver inte åka till vet. för att avliva sin hund. Om man inte har en bombsäker skytt att tillgå så ser jag inte det som ett alternativ. För mycket trauma och risker i jämförelse med de alternativ som finns. Det är min mening...
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Lånar..

Ja, jag säger då det. En del skriver först och tänker sen. Ska man komentera och kritisera kan man gott och väl läsa allt först. Sen hoppas jag att Harvester också går en charmkurs innan hon blir veterinär. Herregud, alla har väl haft ont av pengar någongång. Än att man måste ta till att folk är djurplågare.
Kanske veterinärerna är det också ibland, som inte tar emot djur om ägaren säger att de inte har kontanter, utan vill ta på faktura. Då går också pengarna i första hand.

Sablar. Bry dig inte vad en del skriver.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Lånar..

Ja, jag säger då det. En del skriver först och tänker sen. Ska man komentera och kritisera kan man gott och väl läsa allt först. Sen hoppas jag att Harvester också går en charmkurs innan hon blir veterinär. Herregud, alla har väl haft ont av pengar någongång. Än att man måste ta till att folk är djurplågare.
Kanske veterinärerna är det också ibland, som inte tar emot djur om ägaren säger att de inte har kontanter, utan vill ta på faktura. Då går också pengarna i första hand.

Sablar. Bry dig inte vad en del skriver.

Jag har pratat med Sablar via internmailen och vi har rett upp detta.

Skulle man som veterinär ta emot kunder utan betalning skulle man inte få göra annat än att jobba gratis.
Har iofs hänt flera gånger att jag tagit emot patienter på jouren som man visste aldrig skulle betala, man står ju inte bara och tittar på medan djuret plågas till döds, eller hur?
Det är dessutom inte tillåtet att man som veterinär inte ingriper om ett djur lider, inte för att staten betalar en då..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Herregud... Det händer ofta här att man skriver först och tänker sedan. Jag är definitivt inte den första. Men jag bad om ursäkt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en ärrkorrigering efter en annan operation? Kan man få det ordnat och bekostat av landstinget eller är det något...
Svar
1
· Visningar
1 644
Hundhälsa Hej, Det är så att min hund blev biten i örat av en annan hund i tisdags. De sydde på djursjukhuset MEN det tog jätte lång tid. Han...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Develina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp