Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

O
Har du så lite pengar så du inte har råd att ringa vet. så har du verkligen lite pengar!

Men hon HAR ju ringt veterinären! Det var ju inte mer akut att hon kunde vänta tills idag (måndag). Det är ju bara dumt att ringa vet. under helgen om det inte är så akut att det måste åtgärdas direkt. Varfös måste folk kommentera ts ekonomi i var och varannat inlägg? Tror ni inte att hon har nog så dåligt samvete redan? Det blir ju knappast bättre :crazy:
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag såg inte att hon hade ringt vet. Men som jag uppfattade det så ville hon inte ringa vet för hon var rädd för att vet. skulle vilja titta på hunden och att det skulle kosta pengar. Ber om ursäkt om jag uppfattade det fel.

Jag har också råkat ut för att ekonomin har havererat pga. trasiga bilar och att hunden varit dålig samtidigt. MEN jag säger bara att det inte är någon ursäkt. Det är bara att ta tag i det och fixa fram pengar på ett eller annat sätt.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

: Du kan inte se avlivning som ett alternativ, dels för att det är totalt omoraliskt och dels för att det också kostar pengar. Om du inte hade tänkt ta ut hunden i skogen och skjuta den?
:eek: Vadå omoraliskt???? Omoral är istället att behandla alla möjliga åkommor in i det sista. Ingen ska inbilla mig att man gör DET för hundens skull, det är ägaren själv som inte står ut utan sin hund trots att den kanske skulle må bättre av att avlivas! Att ta det beslutet är det största ansvaret man har som hundägare.
Och att gå ut i skogen och skjuta hunden, ja många gånger kan det vara humanare än att göra det hos vet. Många gånger har jag önskat att jag sluppit gå till vet och göra det, önskat att jag tagit jägarexamen så att jag kunnat låta hunden springa fritt i skogen det sista den gjorde!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Så du menar att det är moraliskt att avliva en hund för att man inte har pengar att ta hand om ett operationssår?:confused: Hunden i fråga verkar ju inte lida.
Har inte läst alla inlägg så jag har kanske missat ngn alvarlig sjukdom som gör att hunden lider och hade mått bättre av att somna in?
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag tycker inte att du ska vara allt för orolig Sablar! Så länge hunden inte har feber och det inte ser varigt ut så är det inte farligt. Med andra ord, vid infektion råder ytterst sällan någon tvekan.

Om du fortfarande är orolig, be veterinären när hon kommer att ta en bakterieodling. Kanske det penicillin som du har fått inte är optimalt? Iofs kostar en odling pengar. Nu framgick det inte om operationen gick på försäkring. Men om så är fallet så kommer odlingen att gå under denna och då behöver du bara betala 20%. Eller om veterinären är bussig så kan det kanske ingå i kostnaden för operationen.

Slutligen så tycker jag inte att du ska vara så orolig. Hunden är pigg och verkar inte reagera med obehag eftersom han är så snäll och finner sig i att du lägger om såret. Han kommer att klara det här bra. Hundar är fantastiska patienter som finner sig i det mesta, har ett gott läkkött och har en tendens att inte älta det som har varit. När såret har läkt ska du se att du har samma hund som vanligt.

Vad gäller den nya knölen: Fundera inte så mycket över den och låt inte den spela in på dina beslut just nu. Ta en sak i taget. Det du kan göra nu är att kolla knölen med jämna mellanrum och se vad som händer med den.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Hunden har troligtvis cancer med metastaser (om jag förstått det hela rätt)... så nej -det är inte ett dugg omoraliskt. Avlivning ska man alltid se som ett alternativ om man vet med sig att man inte har pengar att behandla en hund som kan behöva återkommande vet.besök. Då är det bättre att ta bort hunden än att den ska bli felbehandlad. Väljer man som ägare att avliva sin sjuka hund så tycker iaf jag att det är ett fullt acceptabelt beslut. Det är det minst plågsamma för djuret, fast många djurägare har svårt att ta det beslutet -dels för att de framställs av vissa som dåliga djurägare bara för att de inte satsade alla resurser för att få djuret friskt.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Om detta sår inte läker finns risken för amputation av svansen har jag förstått det som. Jag full förståelse för att TS tycker att "Hugo utan svans är ingen Hugo"
Ska man gnälla på folk i en tråd bör man läsa inläggen ordentligt också!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Ett tips är att läsa igenom alla inlägg innan man svarar så slipper man onödiga diskussioner?

Hunden har opererats pga en tumör, och TS har hittat fler knölar. I det läget tycker jag inte att det är omoraliskt att fundera på om det är ofarliga knölar, eller om det är spridd cancer som gör att hunden i längden kanske mår bättre av att somna in i ett tidigt skede. Eller det kanske är jag som försöker se saken på ett onödigt positivt sätt?

Exakt hurdan TS ekonomiska situation är, vet inte jag, men jag har inte fått intrycket av att hon är en sådan som låter detta gå ut över djuret om det kan undvikas. Som du säger verkar hunden inte lida, och veterinären är kontaktad, frågan var bara om det var mer brådskande och vad en orolig TS kan göra under tiden hon väntar på att få svar från vet. Förhoppningsvis är TS en förnuftig person som kan sålla bland de råd hon får på ett sådant här ställe.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Jag såg inte att hon hade ringt vet. Men som jag uppfattade det så ville hon inte ringa vet för hon var rädd för att vet. skulle vilja titta på hunden och att det skulle kosta pengar. Ber om ursäkt om jag uppfattade det fel.

Jag har också råkat ut för att ekonomin har havererat pga. trasiga bilar och att hunden varit dålig samtidigt. MEN jag säger bara att det inte är någon ursäkt. Det är bara att ta tag i det och fixa fram pengar på ett eller annat sätt

Du har nog missuppfattat det hela en smula ja!

Japp det har du rätt i, ekonomin havererade!
Lika bra att skriva vad som hänt så slipper du fundera
på olika tänkbara scenarion kring det också.
Sambon fick ut lön för 3v istället för 4.
Jag har ingen inkomst alls, väntar på dagisplats så
jag också kan få börja jobba.
Alltså en lön för 3 v ska betala alla räkningar +
alla kostnader vi har i övrigt som mat tex.
Hugos operation kostade exakt 1538kr (billigt tycker jag)
och medicinen kostade 505:-
Sen fanns där inte många korvören kvar!

Men jag har INTE aldrig någonsin struntat i att kontakta
vet för att istället sitta här och använda mig av alla råd
jag får. Som sagt dom är RÅD .. som jag får ta till mig
och begrunda. Inte har jag väl sagt att jag ska använda
mig av alla? :confused:
Det enda jag ville var att höra andras funderingar och
erfarenheter, lite pepp när tårarna rann som värst.


Det finns en gullig brud här på Buke, hon kallas för YorkWann
och hon hjälper mig med det här!
Så du behöver inte oroa dig över min ekonomi fortsättningsvis!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

:bump: :bump: :bump:
Lite pepping kommer här!!!!!!!!!!!!!!!!1
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Så du menar att det är moraliskt att avliva en hund för att man inte har pengar att ta hand om ett operationssår?

Nu har du fått det på sniskan igen.
Det är inte därför avlivning är på tapeten!

Utan för att minska ev lidande i framtiden
om inte såret läker som det ska!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Om din sons hundbett inte läkte hoppa jag att du var hos doktorn med honom.
För övrigt är det en helt annan grej att använda sprit på människor än djur eftersom vår hudmiljö är renare. Sprit löser upp sårläkningen och det tar längre tid för såret att läka = större risk för infektion.

Skojar du??? Det är väl för f-n klart att jag var - flera gånger i veckan i tre månader innan vi fick rätt hjälp!!! Nu tycker jag nog att du börjar gå bra långt med dina kommentarer...

Sprit på sår fungerar utmärkt på hundar, det har närmare 20 års personlig erfarenhet visat. Du har väl provat, förstår jag??
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?


du gör de som är bäst för hugo. när va oprationen? Träffade hugo för några veckor sedan hemma hos pappa.. Han var livrädd för våran lilla tik valp, kaxig som hon är :p Han flög minst 2 m när hon skällde på han :cool: Han såg lite chockad ut.

De kommer gå bra. Hoppas allt löser sig med ekonomi. Hade jag haft pengar hade du fått lånat av mig. Men ja jag r nog rätt pank oxå. :mad:
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Kan tro det :D
Där förväntar han sig en Lukas och så kommer
det en sån där kaxig liten sak :p

Op var den 29/11.

Klia bustjejen från mig :)
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Tack! :bow:
Jag hoppas jag med!

Tycker nog att såret ser lite bättre ut idag iaf,
det där med att använda pampers var nog inte
någon dum idé iaf.. för såret ser ut att må
bättre än med vanlig kompress.
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Kan tro det :D
Där förväntar han sig en Lukas och så kommer
det en sån där kaxig liten sak :p

Op var den 29/11.

Klia bustjejen från mig :)

Hahaha. jo lukas var oxå där o försvarade lilltjejen :) :smirk: . Fast de gjorde hon nog lika bra själv :)
Hugo såg så rolig ut när han såg lilltjejen.

Jo, hon ligger här o njuter o vill inte käka någon mat! Suck!
:mad:
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

hoppsan hoppsan....
Nu menade jag inte att framstå som en sådan bitch som ni tydligen uppfattat mig som. För det ber jag om ursäkt...
Ska bättra mig på det!

Det här med spriten känner jag till sedan jag höll på med hästar. Teorin har fått ytterligare stöd från mina tre terminer på sjuksköterskeprogrammet. Egentligen ville jag bara säga att jag tycker att man alltid ska följa vet.s råd eftersom ett sår kan se värre ut än det är.

Till TS ber jag om ursäkt eftersom jag inte läste alla inlägg och missade det viktigaste. Hoppas din hund mår bra!
 
Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Lugnt..

Han verkar må bra, ligger och sover nedanför
lillens säng och har blivit av med bandaget nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en ärrkorrigering efter en annan operation? Kan man få det ordnat och bekostat av landstinget eller är det något...
Svar
1
· Visningar
1 644
Hundhälsa Hej, Det är så att min hund blev biten i örat av en annan hund i tisdags. De sydde på djursjukhuset MEN det tog jätte lång tid. Han...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Develina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp