Hur skulle ni göra?

Sv: Hur skulle ni göra?

Svarar på flera inlägg :Hon har inte sadeltvång för jag kan longera och leda hur mycket jag vill utan att det händer något och hon reagerar inte när jag sitter upp varken innan eller efter jag ramlat av, vilket jag gör rätt lätt just nu.
Hon ta inte framåtdrivande hjälper i detta läge varken spö eller hjälper. Ska testa pelham eller kandar, hon går ju at stoppa bara man är snabb att få upp huvudet.
Att ge sig i väg och galoppera precis i början av passet är nog ingen ide. den här gången skrittade jag fem meter innan jag rök.
Honvet att jag inte sitter kvar så jag nåste helt enkelt överraska henne och i det läget rida framåt då ger hon sig.
Ska ut och prova och se.
Att råka på en sån häst efter 25 års ridning och då även sk problemhästar gör att man undrar vad man lärt sig egentligen.
Fast jag ger inte upp, hon får allt ge sig först:rofl:

Är det inget fel på utrustningen eller hästen så är det nog bara att ta en stadigt mantag och gasa. Håll i dig! Annars kan du få hyra mina kryckor från senaste vurpan i andra hand :D

Det finns alternativ är att man riktigt driver framåt med skänklar och spö, funkar inte det, så är det bara att lämna hästen till en kunnig beridare som får försöka få bukt på problemet. Funkar inte det sedan, så är det bara att lämna den till någon annan eller slakta den. :cool: :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte kan driva henne framåt via skänkel och spö och inget sedan annat hjälper, lämna henne till en beridare som får försöka få till hästen om det inte det hjälper så låt henne skrota i hagen eller lämna helt bort henne antingen till nödslakt eller sälj henne. :cool: :devil:

Jag har haft samma problem med min märr, fast det var vid galoppfattningarna ibland.
Jag knödde dit ett westernbett med lååånga skänklar så jag garanterat fick upp huvudet, röt ett rungande HÖRRU! och drev på. Efter ett par gånger lugnade hon sig betydligt. Red sen att tag på pelham för att ha kvar effekten om den skulle behövas. Nu är jag tillbaka på ett tredelat tränsbett. det räcker med ett hörru! för att få henne att tänka framåt istället.
Jag är helt för att betsla upp så man blir stark nog i nödlägen! Lycka till!

Nackdelen med en blank stång är att den ger henne tryck på nacken och att hon då sänker huvudet. Därför skulle jag använda pelham eller kandar, så att "bridongen" går in och hjälper till att få upp huvudet. Jag är helt på linjen att du bör befästa ledarskapet, träna upp konditionen, som DancingFox är inne på och så lite hjärngympa. Jag har haft liknande problem med ett sto, men hon reste sig, så då var det lättare att spänna in. En ponny jag red kastade sig rakt upp i luften och bockade med höjt huvud! Det var inte så svårt att sitta kvar då och efter några gånger slutade hon, eftersom jag satt kvar. Så där har du ju rätt, du måste sitta kvar!

Vad händer om du är i ridhus?Har någon annan provat att rida?Vad säger din tränare?

Hoppas det löser sig,det är inte kul att ramla av:(

Intressant problem! Kommer som vanligt med en uppsjö av frågor istället för svar. Hur länge har du haft hästen? Har hästen gjort så här med dig hela tiden eller har den blivit värre/börjat på sista tiden? Vad har hästen gjort innan du fick den? Uppträdde den så här hos tidigare ägaren (alltid eller i perioder)? När du åkt av och sitter upp igen, gör hästen om bockserien igen eller är den snäll och lugn hela ridpasset? Finns det tillfällen när du sitter på som hästen inte bockar? Hur långa är de tillfällena (några minuter eller 1-fera timmar?)? Vad är det som skiljer dessa från bock-tillfällena?

JAg har haft hästen i ca 6 år men inte ridit henne så mycket.
Hon skötte sig första månaden sen började detta. Vi hann inte rida så mycket jag flyttade 50 mil bort och hittade ingen jag ville utsätta för henne så ridningen blev liggande
Satte igång henne efter avvänjning av fölunge för ca 1 månad sen har skött sig ända tills i söndags även om hon spänt sig ett par steg så har hon slappnat av och njutit av ridturen sen.
Hon bockar där först och sen är det lugnt när jag sitter upp visst är hon spänd ett tag men gör inte om det om jag inte försöker galoppera under ridturen för då kör det igång igen. Trava går bra.
JAg vet inte riktigt. nu satt jag upp på annat ställe än tidigare så hon var lite tittig innan jag satt upp men hon är inte spänd under uppsittningen utan det kommer när hon gått ett par steg.
Hon reagerar inte som om hon har ont öronen pekar framåt och sen när hon bockat färdigt stannar hon och man kan sitta upp.
Då är hon lugn igen. Har liksom uteslutit sadeltvång efterom hon inte reagerar vid uppsittning eller sadling och sadeln är utbytt ett antal ggr.
Hon har verkligen satt myror i huvet på en

Det spelar ingen roll om jag är ute eller inne. Jag har inte bett nån annan prova just pga våldsamheten i bockningarna. Vill inte råka ut för att nån annan skadar sig. Tränare är inte aktuellt än då hästen inte är igång så pass. Känner inte nån bra här heller, jag bodde i Uppsala förut.

Är det så att hon blir glad åt att bli riden? Så glad att hon inte kan hålla fötterna på marken? Vilken känsla får du när hon bockar av dig - att hon är glad/arg/bråkig/rädd eller vad?

Har du provat att använda rösten och banna henne ordentligt, typ skrika ordentligt åt henne med basröst? När du känner att hon är på väg att börja säger du ett kort, vasst, mörkt och bestämt NEJ. Om hon fortsätter så blir du vassare och argare på rösten och kanske höjer volymen lite också. Om hon gör som hon gör för att hon är glad så kommer hennes glädje att dämpas av att du är arg nämligen.

Det är jätteviktigt att du läser henne och reagerar blixtsnabbt oavsett vilken korrigeringsmetod du använder. T.ex. när det gäller frammåtdrivningen så gäller det att du driver sekunden/halvsekunden innan hon blockerar sig för bockningen, redan när tanken är på väg in i hennes huvud ska du driva, och det gäller varje gång hela tiden. Så det kan bli en gång i sekunden om fan är på väg att flyga i henne hela ridturen... Kommer du med korrigeringen en halv sekund försent så tar den inte.

1000 gånger lättare sagt än gjort... tyvärr.

Lycka till!

Det är bra, du har rätt inställning så du löser nog detta tillslut. Ge dig inte. Tänk på bara att ett stångbett gör att du får svårare att få upp huvudet. Hur är det med hissbett? Har inte använt det själv men de har väl en lyftande effekt?

Att driva fram i det här läget är troligvis bara provocerande och skapar ännu mera protester. Jag tror hon ska gå en annan väg. (ge alternativ, som jag skrev om innan, tror jag funkar mycket bättre.)

Smärta är det inte utan mer nån form av test. hon är inte stressad av något varken före eller efter utan stannar snällt och man fångar henne ch sitter upp.
Glädje kan det vara men eftersom hon bockar så enormt så känns det mer somen liten prövning men hon blir förvånad när man trillar av och bockr runt där man ligger så hon försöker ju inte komma bort.
INget obehag vid sadling heller eller vid uppsittning då ser hon så glad och nöjd ut så.
Längtar efter att sitta upp och prova igen men måste köpa ett annat bett.
Dessutom måste höften värka färdigt.:) Tur att det var höger så uppsittning är inget problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025