Hur skulle ni gjort?? (pengar)

R

reykurboy

Nu är det så här att jag står i ett stall tillsammans med sex andra människor (eller ja våra hästar såklart ;)).
När det gäller spånhämtning går det till såhär:
Jag ringer och beställer spån och tar emot betalningen av de andra och åker sedan och betalar.
Två stooora lass kostar 1000:-/7 personer = 142.85 kr, inte farligt enligt mig.

Nu kommer vi till saken, den ena tjejen i stallet vägrar att betala mig för spånet (jag har redan lagt ut av egna pengar och betalat det). Hon anser att hon inte använt så mycket spån i sommar!
Till saken hör att det finns mer än hälften av spånet kvar + att hon har bytt allt spån i sin box minst två gånger i sommar....:crazy:

Vad f-n ska jag göra? Kloka råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: Hur skulle ni gjort?? (pengar)

Så kan man ju inte göra, säg åt henne. Antingen får hon betala eller köpa eget.

Mvh Eira

Har hon inte betalt för det nya eller gamla spånet? :confused:
Vill hon inte vara med på det nya så får hon väl inte heller använda något. Tur ändå för er andra att det rörde sig om en så liten summa.
Det är väl bara att dela upp den på er som vill ha spån.
Mvh Jenny=)

Som den här tjejen beter sig gör man bara inte.
Nästa gång är det förskottsbetalning som gäller.
Annars blir det ingen beställning eller hämtning.
Allt behöver vara klart innan.
Det är bara hårda bandage och spikklara regler som funkar i stall med flera inblandade.
Hästhållning kostar mycket pengar,och vissa gör allt för att åka snålskjuts på andra.
Hoppas det löser sig!

Nu är det så här att jag står i ett stall tillsammans med sex andra människor (eller ja våra hästar såklart ;)).
När det gäller spånhämtning går det till såhär:
Jag ringer och beställer spån och tar emot betalningen av de andra och åker sedan och betalar.
Två stooora lass kostar 1000:-/7 personer = 142.85 kr, inte farligt enligt mig.

Nu kommer vi till saken, den ena tjejen i stallet vägrar att betala mig för spånet (jag har redan lagt ut av egna pengar och betalat det). Hon anser att hon inte använt så mycket spån i sommar!
Till saken hör att det finns mer än hälften av spånet kvar + att hon har bytt allt spån i sin box minst två gånger i sommar....:crazy:

Vad f-n ska jag göra? Kloka råd mottages tacksamt! :bow:

Hej

Kanske att du från början köper allt, så att allt faktiskt är ditt. Sen får de köpa spånet antingen säckvis eller pallvis av dig. Då betalar ju varje person just det spånet som de förbrukar. På så vis slipper du eller någon annan betala för någon annans spånförbrukning!

/Helena

Svarar till alla:

Det är för det gamla spånet som hon inte betalat, alltså det vi håller på att förbrukar nu. Det nya är bara beställt men har inte kommit än.

Men jag får göra som någon sa, ta förskottsbetalning... Det är så tråkigt att en person kan ställa till det för de andra. Det är inte första gången det är krångel med henne... tex. hon ger inte alltid sin häst vatten, när hovslagaren varit där KRÄVER hon att någon ska ta ut hennes häst, hon glömde släppa ut den en gång osv.osv. :mad:

Har ni något bra sätt hur jag ska få mina pengar?? Det handlar inte om stora pengar alls, men jag är ganska principfast.

Tack för era svar föresten! :bow:

Var förvaras spånet? Om det fanns möjlighet skulle jag helt enkelt låsa in det med ett hängsås som har kod. När hon betalat får hon veta koden och får därmed tillgång till spånet. När det är dags att fylla på är det bara att byta kod så måste hon betala igen för att få den nya.

Det hade varit en smart lösning, men tyvärr förvaras det inte så att man kan låsa in det.

Synd, för det hade varit riktigt kul att se när hon står där med lång näsa om inte tar sig in till spånet...:devil:

Antingen betalar hon enligt uppgjort eller så får hon fortsättningsvis hämta spån själv.

Tar hon av ert spån får hon se sig om efter annan stallplats.

Ja, det är hårt. Men det system du beskriver bygger på tillit. Ingen tillit, inget spån. Som jämförelse betalar vi runt 70 kr för en bal spån härnere, så summan du nämner är i det närmsta löjlig, har hon använt spån har hon förbrukat den summa du nämner - om hon hade stått här.

(trams av henne, det är ju inga pengar det rör sig om)

nu är det svårt att göra något kreativt utan att hästen får lida, och det vill man ju inte.. men skicka räkning till henne.. betelar hon inte blir det inkasso.. det avskräcker de flesta..

antingen så betalar man sin del eller så skaffar man eget spån..

ni kanske kan dela upp spånet i säckar och namnmärka dem.. så kan hon ju köpa sitt spån av dig när hon känner att hon vill ha spån.. om hon tar någon annans spån så kommer det att märkas..

Hade hon burit sig åt som beskrivs hade jag faktiskt inte erbjudit henne någon som helst tjänst i form av lagerhållning av spån, avrop etc.

Antingen följer man de regler och upplägg som finns i stallet eller så flyttar man någonannanstans. Som jag ser det.

nu är det svårt att göra något kreativt utan att hästen får lida, och det vill man ju inte.. men skicka räkning till henne.. betelar hon inte blir det inkasso.. det avskräcker de flesta.

Det är ju dessvärre inte gratis med inkasso heller. Med så små summor det rör sig om skulle det bli betydligt dyrare att driva in än att helt enkelt bjuda på spånet.:crazy:

Till TS: Vem äger stallet? Är det du själv som är hyresvärd tycker jag att du ska säga upp henne.
Annars kan ju alla ni andra gadda ihop er och ställa henne mot väggen.
Är det en vuxen person vi talar om, eller finns möjligheten att tala med föräldrarna?
Jag gillar fortfarande idén med lås. Kanske det går att spärra av utan allt för mycket ombyggnad? Om alla hjälps åt och ni använder rivningsvirke behöver det inte kosta många kronor.:)

Egentligen så är det ju väldigt lite pengar att tramsa om tycker jag också, men från mitt håll är det en princip nu.

Jag håller verkligen med dig, jag tänker INTE hjälpa till med någonting för henne nu mer! :mad:

Tänker dessutom ringa dit hjag beställt spån och be att få avvakta lite med den nya leveransen, ända tills hon betalat faktiskt. Skulle spånet ta slut så förklarar jag för de andra varför det inte kommit något nytt spån, så får vi se hur glada de blir...:devil: (jag kan inte hjälpa det men jag blir elak)

Jag tror dock inte att hon blir kvar länge till om hon inte skärper till sig.

Det är inte jag som är hyresvärd, om det vore det hade hon inte stått kvar mer än uppsägningstiden! :devil:

Till er allihop: Tack för synpunkter och råd, det hjälper mycket att få diskutera med helt utomstående! :bow:

Lätt fixat.

Se till att ha ett stallmöte.På stallmötet tar ni upp spånet.Ni behöver inte anklaga henne!!!Men ni kan ta upp att de som vill vara med och dela på spån SKA betala dessa 150 kr i förskott.Vill hon inte vara med får hon helt enkelt lösa sina ströproblem bäst hon vill.

På det här viset har hon möjlighet att välja själv utan att känna sig anklagad.

Obs,det är viktigt att ni tar upp det som en allmän fråga till alla om ni inte VILL att det ska bli dålig stämning och bråk.

Lycka till!

Det är ju dessvärre inte gratis med inkasso heller. Med så små summor det rör sig om skulle det bli betydligt dyrare att driva in än att helt enkelt bjuda på spånet.

Om man skickar till inkasso kostar det runt 500 :- (har jag för mig) och det läggs på skulden :smirk: Med andra ord får den "skyldiga" betala för att betala :rofl: Dessutom är det ränta, så ju drygare personen är, desto mer pengar får man i slutändan.

Till TS: Om inte annat så kan man ju hota med inkasso - det avskräcker som sagt de flesta. Sätt ett slutdatum, de som inte betalt då märker själva vad som händer.

ge henne en räkning direkt i handen räkning, "betalas inom 10 dagar, försenings/påminnelseavgift 50 kr+kostnad för rek brev"..

och skriv ut ett mottagningskvitto, dvs en lapp där det står "jag har mottagit räkningen namn: datum: " som hon får skriva på när du ger henne första räkningen.. då kan hon inte säga att hon aldrig sett räkningen.. betelar hon inte så är det bara att skicka en ny rekommenderat, dvs hon måste skriva på för att kunna hämta ut räkningen på posten..

Det är jättebra med rekommenderat brev. Utom när mottageren vet/anar vad det innehåller och struntar i att hämta ut det.

Så brukar de jag skickar rekommenderat hantera det hela, nu är jag tvingad att skicka högst ett om året, p g a tvist eller annat, men i de fallen får jag hämta ut det på mitt postkontor efter att liggtiden är förbi. Det har alltså blivit återsänt.

Tänker dessutom ringa dit hjag beställt spån och be att få avvakta lite med den nya leveransen, ända tills hon betalat faktiskt. Skulle spånet ta slut så förklarar jag för de andra varför det inte kommit något nytt spån, så får vi se hur glada de blir...:devil: (jag kan inte hjälpa det men jag blir elak)

Det där var en bra idè tyckte jag! :idea: Om du förklarar problemet för de andra kan de säkert sätta press på henne!

Jag skulle i alla fall blivit skitsur om någon sabbade ett så bra och bekvämt system bara för en sån liten struntsumma!

Jag kom på en annan twist på det också; vill hon betala per bal, får hon ju givetvis inte st pris på pallpartiet, utan styckpris i handeln. På Granngården är det ju inte så himla billigt, och det systemet borde göra att ni andra - som sköter era betalningar - får en del av partiet subventionerat. För att hon inte vill ligga ute med pengar.

Kort sagt; välj mellan att betala för din del av pallen, eller betala löspriset som t ex Granngården (eller den dyraste i området) satt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För att göra en lång historia kort. Jag hyrde ett rum hos en person under en kort tid, och nu när jag flyttat ut vägrar hyresvärden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 414
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Äldre Jag funderar på hur ofta de behövs ta och om de har någon form av hur lång tid det går mellan innan ny tas. Jag vet inte om det är okej...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 997
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.