Hur skulle ni gjort? Köpare-säljare ej överrens

Sv: Hur skulle ni gjort? Köpare-säljare ej överrens

Nej nej nej!! Sälj henne till mej istället :love: Vilken sööööt! :love:

Har inga tips att komma med direkt... Men jag skulle inte känna mej bekväm med att sälja till någon som bodde bara 20 mil bort. Bor man så pass nära så vill man ju såklart kolla på hästen innan :confused:'

Kan förstå folk som köper osett, men då ska det ju vara något speciellt och att man absolut inte har möjlighet att åka och titta.

Är ingen expert på området, men tror inte det är helt ok avtalsmässigt om man ska hårddra det.
Är handpenning erlagd, så är "varan" såld, men resterande belopp betalas när varan hämtas/levereras. Om man som säljare drar sig ur i det läget är det avtalsbrott. Det är vad jag har lärt mig.

Visst kan en spekulant som köper över telefon ta väl hand om sin häst ändå. Det är bara det att för min egen del känns det som att köparen är mer intresserad om han/hon tar sig både tid och råd att komma och titta. En helgardering från min sida helt enkelt!
Har heller aldrig haft problem med att hitta köpare, utan har haft turen att kunna välja den/de jag känner mest för.

Men detta förslag var ju mera för säljarens skull eftersom h*n är osäker på att sälja innan spekulanten har sett hästen... Man behöver inte krångla till saker i onödan.:)

Och i övrigt så förlorar man ju handpenningen om man drar sig ur, det är ju en av syftena med handpenning.

Och i övrigt så förlorar man ju handpenningen om man drar sig ur, det är ju en av syftena med handpenning.
Visst är det så.
Att JAG vägrar ta handpenning innan jag träffat köpare är för att JAG som säljare vill kunna ha rätt att dra mig ur om jag inte finner det lämpligt att sälja till köparen, när vi väl träffas. Jag är mån om djuret och det är därför jag gör så. Vill inte bestämma mig över telefonen, men det står såklart var och en fritt hur man vill göra med den saken.

Det finns ju tusen varianter att genomföra en affär på och som säljare har man ju rätt att bestämma hur man vill ha det. Sen är det ju enklast om man är överens.

Kl:

Hon får betala hella hästen om hon vill det nu och jag har ej heller några problem att sälja hästen osedd. Dock tänkte jag ej skriva kontrakkt med en människa jag bara haft kontakt med via mail!

Har beslutat att om köparen vill ha hästen så skriva kontrakt vid hämtning, ej via mail.

Jag har nog missuppfattat allt, då jag trodde grejjen var att du ville träffa spekulanterna innan det blev någon affär av. Uppfattade det inte som att du ville sälja osett.

Jag trodde man skulle skriva på kontrakt då den nya ägaren hämtar hästen? :confused:

Jag skulle då inte lita allt för mkt på posten och av mer bekväma skäl istället skicka en kopia av kontraktet så hon kan läsa genom medans det riktiga kontraktet skrivs på när hon hämtar.

Jag trodde man skulle skriva på kontrakt då den nya ägaren hämtar hästen? :confused:

Jag skulle då inte lita allt för mkt på posten och av mer bekväma skäl istället skicka en kopia av kontraktet så hon kan läsa genom medans det riktiga kontraktet skrivs på när hon hämtar.

En kopia på kontraktet är redan skickat via mail. Dock kommer jag ej sälja till denna person då jag som sagt upprepade gånger lämnat mitt tele och hon ej hört av sig via det. Utan bara skickat mail! Jag har heller ej fått hennes nr.

KL
Så tråden har fyllt sitt syfte och det blir alltså ej någon affär med denna köparen=)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025