Hur skulle just du göra?

Sv: Hur skulle just du göra?

Ja, han skakar av sig allt obehag han hittills utstått. Då menar jag alltifrån saker som skrämt honom, till korrigeringar osv.

Väldigt skönt att ha när det gäller att prova på nya saker. Blir han osäker/rädd för något, så stannar han upp i någon sekund och sen är allt borta bara. Då försöker han igen, och blir inte rädd den gången.

Förutom att han i "spökåldern" trodde att alla soptunnor var aliens som var utsända i enda syfte att äta upp honom, så har han klarat av alla möjliga och konstiga situationer helt galant. Som 4 mån valp så var han med och träffade flera hundra människor, och stod mitt bland vrålande Harley's och bara älskade det! Han blir än idag lika löjlig glad om han hör en HD komma körandes :D

Att smyga sig på honom funkar inte.. Han har stenkoll på vart jag befinner mig, åtminstone 9 gånger av 10, och följer mig med blicken när han står och nosar. Han vet trots allt om att han inte får göra så, och närmar jag mig honom sticker han i full fart.

Sv: Hur skulle just du göra?

Hur gör hunden om du lägger omkull honom och visar ditt missnöje stående över honom?

Se till att ha tid att vänta ut honom när han springer ifrån dig. Tillslut måste han komma och då tar du några steg emot honom och lägger omkull honom och verkligen visar ditt missnöje. Många säger att man ska aldrig straffa hunden när den väl kommer, men när det gäller just detta med att springa undan så är det brist i ledarskapet och du måste då tala om för honom att detta inte accepteras.

Viftar han på svansen samtidigt som han ligger har han inte fattat allvaret. Först när han ligger kvar på rygg och ser skamlig ut trots att du tar ett steg ifrån honom har det gått in.

Av vad jag läst tidigare på detta forum så har du rätt mycke erfarenhet med hundar sedan tidigare. Är man mindre erfaren bör man ta kontakt med en erfaren dressör innan man utför dessa moment. Har man en hund med mycke aggretion i sig så kan det hela gå snett annars....... (bara en liten parentes;))

Det blir lätt så att man nöter ut kommandot. Dvs. man tjatar vilket gör att kommandot blir mindre och mindre värt för hunden. Han kommer ju undan med att skita i att komma och för honom får det inga större konsekvenser att inte lyda.

Du kan ju även pröva att byta kommando. Lär in ett nytt inkallningskommando eller kör med visselpipa. Men det gäller ju då att han från början med det nya kommandot verkligen förstår det obehagliga med att inte komma direkt och det roliga med att lyda!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 724
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka