Hur skulle just du göra?

Sv: Hur skulle just du göra?

Justja, kom på nu också.

Jag kommer att ha honom i koppel/flexi/lina efter nyår, även här hemma. Jag får hem en ny valp då, och det känns rätt så onödigt att han ska lära valpen att inkallning bara är att strunta i. Jag vil heller inte hålla på och bråka, så att det blir negativt för valpen med kommandot hit. Så en period får han gå kopplad, förutom under rena lekstunder på tomten då jag inte har bråttom och behöver kalla in dom mitt under värsta leken. Så hoppas jag på att han ska ha hunnit fasa ut sin lilla period efter ett tag.

Nu har inte jag läst de sista inläggen så jag hoppas inte jag upprepar ngt eller missat väsentliginformation.

Jag måste få småle! Vilka har inte sett filmer eller reklam med trogna följeslagare smo följer sin matte och husse i alla lägen, så kommer man hem, har en liten valp man kan fånga upp direkt, och så växer dem, och växer, blir snabbare och snabbare och vips så inser de att de minsann kan strunta i husse och matte och testa sina egna vägar. :banana:

Jag har två rottweiler och Mira äldsta på två år har då och då varit inne i faser när hon bara rätt ut pekat finger åt mig och sprungit runt runt för att retas och tycker det är jättekul att vi leker medan jag står och stamapr och gör allt för att få in henne. :rofl:

JAg fick massa tips, att när jag har tagit första stegat mot henne ska jag ABSOLUT inte ge mig utan ska fånga in henne.... oj så många timmar i skogen vi har varit, men skam den som ger sig. Sen har jag sprungit åt ett annat håll och visst har det funkat, men nja, vet inte om jag e så pigg på att springa jämt, haha.
Jag har suttit och plockat i marken, låtsas hitta nåt jätteintressant och visst det funkar också, men bara vissa gånger.
Framför allt har jag ALDRIG skällt på henne när hon kommit oavsett hur lång tid det än tagit. Inget gav de resultaten jag ville ha ändå.

Då struntade jag i vad alla sa och började läsa av min sötis språk... jag kallade på henne, inget gensvar (nosnos), jag kallade på henne igen fortfarande lika glad, hon tittade och jag tjoar ut BRA!!!! och ger hennes massa beröm och började lattja! Så höll vi på samtidigt som jag backade i momenten i lydnanden, bröt ner mometen på en enkel nivå så att hon lyckade hela tiden och jag var stolt och världens roligaste matte. JAg satsade mycket på lek och stoj och fick henne att inse att det blir jätteskoj, en godisbit eller beröm om hon kommer. Och det funkar!

Ur Miras synvinkel var det nog så här::
1. Trots, och hon insåg att hon kom undan
2. Jag kan springa runt matte och tycker det är jätteskoj, för jag blir jagad, precis som min kullbrosa och jag gör.
3. Matte börjar bli arg, varför ska jag då komma? Fy vad läskig hon ser ut när hon står där och stampar
4. Oj, nu springer matte åt andra hållet, bäst att hänga med, men se, jag blev lurad för hon satte koppel på en gång.
5. Matte har nåt intressant på marken hon plockar med, bäst att gå och kolla, LURAD det var ju bara en sten. Visst fick jag godis, men bajset i skogen smakade ju bättre!!

Matte börjar tänka om:

1. Matte ropar - äh... jag bryr mig inte, hon bara kräver och kräver och blir så nervös när jag inte kommer. JOBBIGT!
2. Va? Inget händer, njae... jag står kvar och testar lite.
3. Hon ropar igen, lika glad!??? Bäst och kolla...
4. Jag fick beröm... va... vad hände nu!?? Bäst att dra dit och så om hon har nåt gott!!!!
5. Hon hade gottis och kelade mig mig! BAHHHH! Snacka om mysigt!
6. Oj, hon leker med mig, pinnar och massa rolig lydnad som jag e GRYM på, nu ska jag allt visa att jag är värd ännu mer beröm!!
7. Matte ropar.... UHHUUUU! Bäst och springa till henne snabbt, det kanske blir lek idag igen!!??

Ja, nu blev ju det här jättelångt. Men det jag tror är att man måste backa i momenten ibland. Även om man vet att hunden kan grejer så måste man påminna den om hur rolig matte är, att matte inte bara ställer krav osv. På så sätt kan kontakten byggas starkare osv.

Nu har ju du verkligen testat massor och då är ju risken att du känner dig uppgiven vilket hunden uppfattar osvosv.

Släpp hunden lös när du vet att du har massa tid att vara den roligaste, inte när du har bråttom och blir stressad. Ha hunden kopplad när du vet att du inte har tid och öva på kontakten, lek, var den bästa, träna, börja om.
Människan kan ju aldrig jämföras med skogsdofter, men vi kan erbjuda nåt annat skoj och det är bara att försöka komma på hur man ska lirka osv.

Visst man ska inte hålla på och sjåpa sig i alla evighet, men på min tik funkade mycket bättre att bli bästis igen än att härja med henne. :idea:

Lycka till!

Min Atlas, (en svart labbe som din grabb lekte med på kräftskivan förra året) fyllde 18 månader härom veckan. Han har varit mycket följsam fram tills nu... Han är en duracell-kanin med mycket will to please, stoort ego, stoort föremålsintresse och stoort godisintresse, men just nu verkar inte många hjärnceller dansa åt samma håll. Allt snurrar i skallen på honom, det märks framförallt i allmänlydnaden men även i träningen. Men jag tror benhårt på att det bara är en fas som ska passeras, och att fasen är ca ett halvår, (även om det kanske blir ett mycket jobbigt halvår).

Än så länge är det mest bomull i öronen på honom, jag får hoppas att det stannar vid det. Om jag springer åt andra hållet kommer han som ett skott, men jag vill att han ska komma på första inkallningen. När jag kallar en gång och han borrar ner näsan i backen brukar jag i alla fall stega fram och suga tag i honom och rya. Det verkar visserligen inte bekomma honom nämnvärt (han bara skakar på sig när jag släpper taget) men han förstår i alla fall att jag inte var nöjd med hans beteende. Om jag bara fortsätter och är konsekvent så tror jag att det kommer att lossna när den värsta perioden är över. *optimist*

Något annat tips har jag tyvärr inte, men du har ju fått en del tidigare i tråden. Men visst är det härligt att ha något att jobba med! *s* Lycka till!!

spånar lite... jag tycker för det första att blandrastiks förslag är ett mycket bra förslag, men jag skulle vilja lägga till tävlingslydnad också. där har du givna regler att hålla dig inom, och det funkar inte att hunden går "typ" fot, slarvar med apporten eller tjuvstartar i hoppet. det är omedelbar och korrekt lydnad som gäller.

spånar mer, och detta är ett förslag som tar lååång tid, men som säkert kan löna sig. gör hit så befäst/inmatat i ryggmärgen att han reagerar utan att tänka. för att det ska fungera måste han tyvärr komma 100 % av gångerna vid inlärningen, så det är koppel på som gäller. jag har aldrig provat det med inkallningen, men sett hundar som har kommandot ligg så befäst. rätt häftigt att se hur hunden bara kastade sig i backen utan att reagera på varifrån det kom :).

hur reagerar han på godis när han är hungrig? kanske kan du använda maten som en belöning? alltså att han måste göra något för dig för att få sin mat = hela skålen på en gång?

Alltså, nu kanske jag låter tvär och jobbig bara :o Men han är verkligen inte tävlingslydnadsmaterial. Jag har fått kämpa stenhårt i nästan 2 år för att bara underhålla vardagslydnaden, och han tycker att det är riktigt tråkigt, oavsett hur rolig jag än gör mig.

En period för ett tag sen så körde jag bara inkallning i lina. Han kunde alltså aldrig rymma, fortsätta lukta eller vad han nu ville göra istället för att komma. Han kom, han kom och han kom. Han fick massor av beröm, godis och kamp (Skojigaste leken för honom). Men så fort man inte är blixtsnabb med att ha en förstärkning av rösten (Som linan i det fallet) så inser han att han kan ju komma undan och göra det där som är roligare istället..

Nu är han absolut inte införskaffad för att träna och tävla på hög nivå, utan han är främst en sällskapshund som ska kunna följa med på precis allt. Och det gör han också, det funkar jättebra. Att han sen behöver rätt så mycket aktivering också, främst i form av ren fysisk motion, är ju bara kul. Och att lära sig enkla tricks i några minuter här och där, det tycker han om. Men resten suger, enligt honom.. Därför känns det inte riktigt kul att ha hur höga mål som helst heller, för jag vet om att vi kanske inte är där förrän om 2-3 år till, om ens då. För han VILL helt enkelt inte..
Vilket kan ha sin charm, att ha en sådan hund förstås. Deras självständighet, tuffa personlighet och egna vilja är ju delvis varför jag valde rasen. Det är bara lite smått påfrestande ibland ;)

Han reagerar likadant på godis oavsett om han är hungrig eller ej. Det är gott, men inte särskilt mycket mer. Sådant är hans intresse även om han inte ätit på närmare ett dygn (Han väljer själv att äta så sällan oftast), eller direkt efter kvällsmålet. Han måste alltid göra något för att få sin mat, även om det är så enkelt som att bara sitta och vänta en stund, allt beror på min fantasi för dagen.

Åh ja, honom minns jag :D Han var så underbart söt :love:

Ja, det är ungefär så det känns här också just nu. Han har på sin höjd en hjärncell igång, och han kan bara koncentrera sig på en (enkel) sak samtidigt.

Dom intressanta kissfläckarna på tomten borde dock försvinna för honom snart, då tiken kastreras efter nyår.
Håller han ändå på, så är jag nog frestad att ta hans kulor :devil:

men vill och vill. mina hundar vill inte heller ligga i 4 min i snålblåst och regn med en massa okända hundar. det tar jag inte riktigt hänsyn till. dock låter jag bli att träna platsliggande i 10-15 min om det är så dåligt väder, och är de trötta/inte så sugna på träning tränar jag de tråkiga momenten en kort stund innan vi gör något roligare.

jag menar inte att du ska satsa på elit lydnad, men kanske träna lite av ettans och tvåans moment, bara för kravställandets skull.

jag menar inte att du ska ha lina på när du tränar, utan i situationer när han MÅSTE komma på kommando. när du tränar kan du välja att ge kommandot när han redan har startat och kanske är nästan ända framme. på så sätt lyder han alltid kommandot. hänger du med?

nu lånar jag tråden lite,hoppas det är ok för ts.

Hur gör ni då om ni ropat på hunden, han gör sitt, jag går emot honom och ska hämta/fya osv osv, och DÅ kommer han.

Förstår ni ?
jag ropar, han kommer inte, jag går emot och då kommer han.
Vad göra i detta läge !?
känns som att jag accepterar att han inte kommer på en gång när han då får beröm, och om jag fyar så blir det ju otrevligt att komma..

Det beror på hur gammal hunden är.

Är det en vuxen hund skulle jag inte säga någonting, varken berömma eller fya..

Struntar han i dig ( du ropar och han tittar upp men kommer inte ) ?

Men det hela handlar ju om att jag har en hund som inte tycker att träningen är särskilt rolig alls. Och då spelar det ingen roll om det är strålande sol och han är superpigg.. Jag lägger hellre vår tid ihop på saker som vi båda tycker är roliga, än att tvinga honom till något han verkligen inte gillar. Då blir det inte kul för mig heller.

Allt jag kräver hos honom är en fungerande vardagslydnad, och just nu saknas det ett moment inom det. I övrigt är jag inte direkt intresserad av mer personligen heller. Jag tappade större delen av min lust för tävlingslydnad, skydd och annat när pappa dog. Jag är mer inne på att bara träna enkla och roliga saker nu, och göra annat ihop med hundarna. Det är ju därför jag inte har brukshundar längre.

För övrigt kan jag inte komma på en situation där han MÅSTE komma på kommandot, där han är lös. Ropar jag när han är 1 m ifrån mig och på väg i full fart, kan han få för sig att tvärnita och lukta någonstans. Så, eftersom allt annat är så himla intressant, så kommer han inte alltid att lyda kommandot om jag inte har någon typ av hjälpmedel på honom, som en lina exempelvis.

Det är svårt att förklara, hoppas att du förstår hur jag menar.

han har ju inte kommit, du har ju hämtat honom även om han mötte upp på halva vägen. visa att du är missnöjd! hur du visar det beror såklart på din hund.

han är snart 1,6 år.
Ibland tittar han upp, ibland inte.
Låter jag däremot riktigt bestämd, som jag låter när han gjort något dumt, då kommer han.
Men det känns inge kul.

Har du provat använda långlina?

Jag skulle enbart ha honom lös där du inte behöver kalla in honom för att folk kommer ..

Mitt ute i ingenstans och sedan skulle jag lägga på ordet HIT när hunden är på väg mot dig...

Förstår du?

Det jag försäker träna fram med Zaga är att hon alltid ska tycka att det är roligare att komma till mig än att lukta, hälsa m.m

Jag vill ju ha en omedelbar reaktion när jag påkallar hennes uppmärkamhet och då kallar jag bara in henne där det är nästan 100% säkert att hon också kommer.

nej jag har faktiskt inte använt långlina.
Och jag bor i stan och har honom då bara lös på stora grönområden där det inte är mkt folk osv, och ja, han tycker väl det är roligare att vara lös än att vara kopplad.
Och jag kallar in honom, ger honom godis, och låter han sen springa iväg igen så att han inte fattar Hit med koppel.
Det funkar ibland som sagt..

var försiktig med godiset så hunden inte börjar räkna med att få godis varje gång den kommer. då är det bättre att kanske kalla in 5 gånger utan belöning för att den sjätte gången ge en hel näve. spänningen ligger i överraskningen. jämför med dig själv, jag lovar att du bli gladare om du får en hundralapp som du inte räknat med än en som du hela tiden visste att du skulle få.

Hur är han allmänt vid korrigeringar? Är det alltid detta att han "skakar av sig" och inte bryr sig så hårt?

Jag skulle ropa en gång så högt så jag vet att hunden hört mig och när jag inte får reaktion skulle jag knäpptyst smyga mig på hunden och göra en överraskande korrigering. Jag skulle inte skicka hem hunden för JIPPI :bump::banana: vad kul att matte kommer ut och leker med mig :bump:

Jag skulle korrigera och sedan bara skita fullständigt i hunden och gå tyst hem mot huset med lite arga steg. Inget gnat och tjat utan bara ett irriterat kroppsspråk. Har korrigeringen tagit bra så följer hunden efter dig dit du går och ser lite skamlig ut.

Hur hård du måste vara för att hunden ska ta korrigeringen rätt är väldigt svårt att säga när man inte känner hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 694
Senast: fixi
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka