Hur skulle just du göra?

Bebben

Trådstartare
Är nyfiken på att se hur ni skulle ha försökt er på detta "problem". Det gäller inkallning framför allt, och hunden ifråga är min hane på strax 2 år. Amstaff, för den som inte vet.

Han är enormt svårmotiverad, ja inte bara vid inkallning, utan vid det mesta. Han bryr sig inte om beröm direkt, utan skiter i det mesta. En klapp anser han vara värdelös, och mattes glada röst är väl okej att höra ibland. Hans älskade pipleksaker är inte vatten värda om det finns något gott att lukta på ute, och likaså hans kampleksaker. Godis struntar han totalt i. Negativ förstärkning är det som fungerar bäst, tyvärr, men absolut inte bra nog.
Jaktgalning som han är, så har jag även provat med djurskinn efter tips. Han ÄLSKAR sitt skinn, och skulle göra det mesta för det.
Förutom att släppa andra intressanta saker när jag ropar.. :smirk:

Som hund så är han rätt så nonchalant, dominant, väldigt självständig och smärttålig. Rätt så svårt att komma åt honom alltså, eftersom han skiter i det mesta.

Han sticker inte ute, ocg låter bli att komma hem igen, men han är riktigt seg att få in. Jag har som sagt inte hittat någon som kan motivera honom att lämna en intressant lukt/något annat, för att komma till mig. Gör han ingenting speciellt, så vänder han direkt och kommer i full fart. Så han VET vad han ska göra vid vilket kommando. Han gör det dock bara när han själv vill.

Jag har hittills provat alltifrån godis/leksaker, att ha honom i lina (Han vet exakt när den sitter på och inte, oavsett hur lång tid man tar på sig att korta den mer och mer osv..), att bli arg, att använda sig av hans jakt och kamp, att ignorera.. Ja, i princip allt som finns typ.

Hur hade just du gjort?
Jag har precis börjat på ytterligare en metod, sen är nog min fantasi slut. Så vi får se hur det går..

Sv: Hur skulle just du göra?

det ska bli kul att höra svaren för det där låter som en kopia av min eng.staffe.
Han kommer kalasbra, när HAN vill.
Han kommer när man säger till på skarpen och det känns inte kul att hela tiden låta arg när man ska kalla in honom.

Ooooh! Och honom vill du använda för att få mig att blir liiiiite mindre skräckslagen för "pitbullar"... Det låter som att han kommer att äta upp mig medan du utan att lyckas försöker kalla på honom. :eek: :D

Jag är absolut ingen expert men jag tror man ska bygga upp en nyfikenhet o glädje inför att komma till matte/husse. Tex så visar jag aldrig en leksak eller godis för att hunden ska komma. Det blir en överraskning varje gång. Det hunden ska veta är att varje gång matte kallar på mig vill hon leka eller göra något annat kul.. men vad? Bygga upp en spänning inför det..

När min förra hund inte kom när jag ropade gick eller sprang jag emot henne o morrade o grymtade. På en gång hon tittade på mig gjorde jag en ny inkallning o sprang ifrån henne. Då kom hon direkt, fick beröm (godis eller lek). På det viset blev en inkallning aldrig misslyckad, jag vann alltid!

Nuvarande hund är lite vekare o yngre så där stampar jag med foten o morrar till om hon inte kommer, vänder o springer ifrån samtidigt som jag ropar. Då kommer hon direkt!

Tror att konsten är att inte tjata, utan hunden ska lära sig att lyssna på första inkallningen eller vad det nu gäller. Kommer man inte blir det en konsekvens o kommer man direkt blir det massa kul som händer. Tex godis-sök, dragkamp eller bus.

Jag skulle inte fukusera på själva inkallningen utan allmänlydnaden.

En hund som "kommer som ett skott", när den själv vill, har inte en bra inkallning och är mao inte lydig.

Jag skulle höja den allmänna lydnadsribban rejält på en sån hund i alla lägen.
Matte får aldrig vara något man struntar i, inte i något tillfälle. Säger du tex sitt, så gäller det inte om tio sekunder, utan nu. Har du sagt sitt, så gäller det tills annat kommando ges. osv.

Detta betyder ju inte att du behöver bli elakare eller nåt sådant, utan du ska bara höja kraven ett hack eller två. Då kommer inkallningen att bara bli en del av det hela sas.

Han är enormt mycket duktigare på allt annat än just inkallning.

Han sitter när jag säger åt honom, han skäller om jag ber om det och tystnar när jag säger nej. Han tar inget han inte får, han ligger på kommando, stanna sitter klockrent osv osv.. När han har fokus på mig är han väldigt lättlärd, så själva frågan är vad jag ska göra när han INTE har fokus på mig.

Han är alldeles för självständig för att bry sig om att jag springer iväg till exempel. Han är inte förarvek (Som dom flesta av den här hundtypen är) och har absolut ingen will to please överhuvudtaget.

Senast ändrad:

Som sagt, han bryr sig inte nämnvärt om att jag springer ifrån honom. Han är mycket självständig och inte det minsta orolig för att bli lämnad själv.

Och det spelar ingen roll om han ALLTID får något när han kommer till mig, eller ibland, eller aldrig.. Eller..
Det finns inget som han anser vara roligare än det han håller på med när han inte lyssnar. En intressant doft, ett spår efter en hare eller annat sånt.

Haha :D Han må vara en dålig hund på inkallning, men det förändrar inte det faktum att han är världens snällaste gosegris som älskar människor :love:

Det finns inget som han anser vara roligare än det han håller på med när han inte lyssnar. En intressant doft, ett spår efter en hare eller annat sånt.

Nej det vet jag. Så är min också o speciellt den förra tiken jag hade. Det är därför man går emot dem o ryar, för att bryta det de håller på med och visa att de gör fel när de ignorerar matte. SEN när de tittar upp o undrar varför man är arg kallar man in dem igen o byter håll. De flesta hundar kommer efter...

När man ryar o går emot dem måste man anpassa sig efter hunden. Min som är vek räcker det att stampa med foten till, men andra kanske får springa fram o stöta till hunden eller bli riktigt arg. Det viktiga är att man ser på hunden att den reagerar o förstår att den gjort fel.

Om du sett Barbro Börjesson på tv ser du att hon tänker ungefär lika fast hon kastar oftast kopplet på marken brevid hunden. Det har samma effekt, men har den nackdelen att man då måste gå o hämta kopplet sedan. Det är jag för bekväm för :D

Senast ändrad:

Jag gör nog så att jag ryter i med ett NEJ om hundkr*ket bara står och nosar och skiter i att lyssna. Då avbryter hon sitt nosande och då kan hon ta in att jag kallar in henne. Det är dock en äldre dam som inte försvinner eller hittar på något annat. Hon bara fryser fast och nosar och nosar och nosar på en och samma fläck. Inkallning fungerar när hon är i rörelse. dvs. hon om får syn på hund, hare etc. så kommer hon när jag kallar in henne :) Men det där nosandet...

Tjaa, räcker det med att jag provat att stega fram och ryta till? Att jag smällt till han på rumpan, kastat kopplet mot honom, kastat grus bredvid honom etc etc.. Han skakar av sig obehaget direkt, och gör om samma sak sen igen.

Då tittar han upp på mig, och fortsätter sen snabbt med sitt..

Han struntar i ALLT just nu. Visst kan jag lösa det genom att hålla honom kopplad konstant, men då kan jag lika gärna flytta in till stan igen ;) Vi bor långt ute på landet med en stor tomt just för att hundarna ska kunna springa lösa mycket. Som sagt, han sticker inte alls, utan håller sig på tomten (trots att den är staketlös) och är duktig så. Men han envisas med att ignorera mig dom flesta gånger jag kallar på honom.

Det är en tuff hund du har :) (såna gillar jag)
Har faktiskt inget annat förslag, berättade bara hur jag gör.

Kanske får finna dig i att han nosar *skratt* han kommer tydligen när han är klar. Så kunde min förra vara också, ibland orkade jag inte ens ropa på henne då jag visste att hon inte ville lyssna. var bättre o vänta tills hon nosat färdigt och hade tid.

Men hon gjorde inget annat otillåtet så jag kunde faktiskt finna mig i denna olat :o:angel: även om det kunde vara irriterande.

Han är också i pest och pina åldern. Kring 2 år kan många gånger vara väldigt kämpigt eftersom att mycket slutar att fungera. Sen brukar det komma tillbaka igen!! Jag skulle envist hämtat hem honom när han bara nosar på. Gått dit och upprepat mitt NEJ och puffat hem honom. Att jobba med motiovation känns för mig som ett separat moment i det läget.

Som sagt, han sticker inte alls, utan håller sig på tomten (trots att den är staketlös) och är duktig så. Men han envisas med att ignorera mig dom flesta gånger jag kallar på honom.

Undrar om inte jag skulle sluta kalla på honom då och börja hämta istället. Dels för att ta bort risken att han ignorerar mitt kommando men också för att kunna släppa irritationen över att han inte lyder.
Om allt annat funkar i övrigt i lydnaden och hunden håller sig på tomten, du har testat allt som finns att testa, varför fortsätta? Är det egentligen ett problem eller är det du som gör det till ett problem? Så till vida du inte har en tomt som sträcker sig över kommungränser...

Kanske förändras läget efter en tid utan detta "tjat" och ni hittar en ny öppning.

Så tänker jag...

Jag är nog inne på ditt spår Skogis.

Jag ger mina hundar EN chans att komma, sedan hämtar jag dom .

Riskerar på så sätt inte att tjata ut ordet..

Ja, det är just så jag gör nu. Eftersom jag har provat allt (Jag kan komma på) så ger jag inte kommandot om jag ser att han inte tänker lyssna. Så för tillfället struntar jag i inkallningen, om jag inte ser att jag har hans uppmärksamhet och att han är intresserad av vad jag gör. Då ropar jag, och han kommer, och så gör jag det positivt.

Det här är hans andra könsmognadsperiod. Den första kom precis runt året, men han var mycket lättare att hantera då. Jag tog till hårdare regler, starkare konsekvenser och mycket mer beröm. Sen släppte allt direkt i princip. Nu har han hållt på såhär i ca 1½ månads tid, och jag orkar inte irritera mig hela tiden. Jag har honom självklart inte lös överallt, utan det är här hemma bara. Det kommer att bli nya tag senare igen.

Man brukar säga kring 18-22 månader :D Och min fina underbara hund blev pest och pina och gick knappt ens att ha lös på en lydnadsplan under lydnadsträning utan att hon skulle BUSA!! Roligt roligt! Så jag bara gick långa skogspromenader och lät henne rasa runt tills hjärncellerna skramlade tillbaka igen. Hon är dock en helt annan typ av hund så jag kunde med gott samvete låta henne vara lite mer ifred eftersom att samarbetsvilja etc etc. fanns i henne.

Nej, det är egentligen inget problem, det var därför jag använde mig av situationstecken i originalinlägget. Jag var mest nyfiken på hur ni andra hade försökt att lösa det hela.

Vi bor som sagt långt ute på landet, med en rätt så stor tomt utan staket runt. Det är åkrar på tre sidor, och en grusväg på den fjärde sidan. Därför är det otroligt viktigt att han inte lämnar tomten, eftersom det kommer bilar där ibland. Så det är det enda jag håller på med just nu, underhåller vikten av att inte lämna tomten. Det händer någon gång ibland att han går ut på grusvägen för att kolla efter spännande lukter, och då åker han hem med dunder och brak igen.
Anledningen till att vi inte har staket är för att vi inte ska bo här "för alltid". Vi bor här medans vi letar efter en gård att köpa, vilket förstås kan ta tid, men det är ändå tillfälligt. Då känns det lite meningslöst att hosta upp 60.000 kr för ett staket.. Han får lyda istället ;)
Tiken skulle aldrig få för sig att varken lämna tomten eller ignorera en inkallning, så jag slipper i alla fall en dubbelirritation :D

Ja, man kan väl inte direkt påstå att han har någon speciellt bra samarbetsvilja. Men han mognar ju med åldern, och lugnar ner sig litegrann.

Folk som såg honom som liten och sen ser han nu, tycker att han har lugnat sig otroligt mycket :angel: Och då är han ändå fortfarande en MYCKET vild och busig kille. Så jag har haft mycket att göra sen han kom!
Dom flesta påstår dock att han aldrig kommer att bli vuxen, men jag ignorerar deras kommentarer helt och hållet. Så negativ vill jag inte vara ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 694
Senast: fixi
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka