Hur skall Sveriges invånare beskattas?

Var jag som missförstod då. Tror jag fortfarande inte förstår hur en skatt ska kunna finnas utan att behöva betala på något sätt.
Den betalas först när fastigheten överlåts. Vilket kan vara vid dödsfall om någon vill bo kvar tills dess. Innan dess har staten bara ekonomiska andelar utan makt. Samtidigt ska möjligheten finnas att betala med likvida medel för den som hellre vill det.
 
Den betalas först när fastigheten överlåts. Vilket kan vara vid dödsfall om någon vill bo kvar tills dess. Innan dess har staten bara ekonomiska andelar utan makt. Samtidigt ska möjligheten finnas att betala med likvida medel för den som hellre vill det.
Får vara ense om att vi är oense i detta fallet.

Och jag ser det som en form av betalning att ge bort andelar så missupptade inte.
 
Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
Lösningen blir bostadsrätt.
Värdet på bostadsrätten räknas inte med för bostadstillägget.
 
Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
Leker man med tanken så skulle folk över en viss ålder tex 65 bli skattebefriade och så även vid andra tillfällen någon inte förväntas jobba.
 
Jag vet inte hur men på något sätt måste man lösa problemet att det lönar sig att födas med silversked i munnen men endast i undantagsfall går att bli rik på att jobba. Idag är det rent krasst meningslöst att göra mer än det absolut nödvändiga eftersom man inte kan bli rik och oberoende av att jobba utan enbart via att äga stora mängder kapital. Dagens ekonomiska system är bara en fortsättning på den långa historien av att förtrycka de fattiga för att kunna utnyttja dem som billig arbetskraft som kan kasseras när den inte duger mer.
Det behövs faktiskt inga silverskedar.
Man kan gräva med en i rostfritt stål också.

Om man har ambitionen så finns egentligen inga hinder.
https://ahmadeid.se/
 
Jag vet inte hur men på något sätt måste man lösa problemet att det lönar sig att födas med silversked i munnen men endast i undantagsfall går att bli rik på att jobba. Idag är det rent krasst meningslöst att göra mer än det absolut nödvändiga eftersom man inte kan bli rik och oberoende av att jobba utan enbart via att äga stora mängder kapital. Dagens ekonomiska system är bara en fortsättning på den långa historien av att förtrycka de fattiga för att kunna utnyttja dem som billig arbetskraft som kan kasseras när den inte duger mer.
Men vänta här nu, bor vi i samma land? Man kan absolut bli rik på att jobba, om man siktar in sig på det. Det finns många olika vägar att gå. Man kan sikta in sig på ett välavlönat bristyrke, med längre eller kortare utbildning, sen håller man i utgifterna tills det blir slantar över. Sen kan man investera slantarna på olika vis osv. Man blir oftast inte så rik att man aldrig behöver jobba mer, men nog fasen kan man bli rik såsom i att ha råd med mycket, jobba mindre, eller ha en rejäl hög med pengar, om man satsar på det. Jag tycker inte heller att vi bör ha ett system där man som regel kan jobba sig så rik att man aldrig mer behöver arbeta, det skulle nog inte fungera så bra i längden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 947
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 817
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 327
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp