Hur skall Sveriges invånare beskattas?

Var jag som missförstod då. Tror jag fortfarande inte förstår hur en skatt ska kunna finnas utan att behöva betala på något sätt.
Den betalas först när fastigheten överlåts. Vilket kan vara vid dödsfall om någon vill bo kvar tills dess. Innan dess har staten bara ekonomiska andelar utan makt. Samtidigt ska möjligheten finnas att betala med likvida medel för den som hellre vill det.

Den betalas först när fastigheten överlåts. Vilket kan vara vid dödsfall om någon vill bo kvar tills dess. Innan dess har staten bara ekonomiska andelar utan makt. Samtidigt ska möjligheten finnas att betala med likvida medel för den som hellre vill det.
Får vara ense om att vi är oense i detta fallet.

Och jag ser det som en form av betalning att ge bort andelar så missupptade inte.

Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
Lösningen blir bostadsrätt.
Värdet på bostadsrätten räknas inte med för bostadstillägget.

Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
Leker man med tanken så skulle folk över en viss ålder tex 65 bli skattebefriade och så även vid andra tillfällen någon inte förväntas jobba.

Jag vet inte hur men på något sätt måste man lösa problemet att det lönar sig att födas med silversked i munnen men endast i undantagsfall går att bli rik på att jobba. Idag är det rent krasst meningslöst att göra mer än det absolut nödvändiga eftersom man inte kan bli rik och oberoende av att jobba utan enbart via att äga stora mängder kapital. Dagens ekonomiska system är bara en fortsättning på den långa historien av att förtrycka de fattiga för att kunna utnyttja dem som billig arbetskraft som kan kasseras när den inte duger mer.
Det behövs faktiskt inga silverskedar.
Man kan gräva med en i rostfritt stål också.

Om man har ambitionen så finns egentligen inga hinder.
https://ahmadeid.se/

Jag vet inte hur men på något sätt måste man lösa problemet att det lönar sig att födas med silversked i munnen men endast i undantagsfall går att bli rik på att jobba. Idag är det rent krasst meningslöst att göra mer än det absolut nödvändiga eftersom man inte kan bli rik och oberoende av att jobba utan enbart via att äga stora mängder kapital. Dagens ekonomiska system är bara en fortsättning på den långa historien av att förtrycka de fattiga för att kunna utnyttja dem som billig arbetskraft som kan kasseras när den inte duger mer.
Men vänta här nu, bor vi i samma land? Man kan absolut bli rik på att jobba, om man siktar in sig på det. Det finns många olika vägar att gå. Man kan sikta in sig på ett välavlönat bristyrke, med längre eller kortare utbildning, sen håller man i utgifterna tills det blir slantar över. Sen kan man investera slantarna på olika vis osv. Man blir oftast inte så rik att man aldrig behöver jobba mer, men nog fasen kan man bli rik såsom i att ha råd med mycket, jobba mindre, eller ha en rejäl hög med pengar, om man satsar på det. Jag tycker inte heller att vi bör ha ett system där man som regel kan jobba sig så rik att man aldrig mer behöver arbeta, det skulle nog inte fungera så bra i längden.

Lösningen blir bostadsrätt.
Värdet på bostadsrätten räknas inte med för bostadstillägget.
Förutsatt att man har råd med en bostadsrätt.
Jag sitter i liknande sits själv. En försäkringsutbetalning gjorde att jag blev av med bostadstillägget, men det räcker inte till en bostadsrätt i mina trakter.

Samtidigt vill ju många till hyresrätt för bekvämlighetens skull. Gamla Berta kanske inte orkar rodda i att byta kyl och fixa vattenläckor liksom. Eller så vill hon bo nära barn och barnbarn.

Inte bli rik på att arbeta? Löneskillnaderna ökar för varje år och samtidigt har inkomstskatten hela tiden sänkts för de med hög lön, inkomstskatt för den gruppen är lägre än den varit på över en generation.

Helst skulle jag se att det inte var skatt på "bra" saker, och desto högre skatt på "dåliga" eller väldigt privilegierade saker.

Typ ingen skatt på arbete upp till en privilegierad lönenivå (som ett drastiskt höjt grundavdrag, och drastiskt höjd skatt över en viss nivå).

Inget avdrag för att man har lånat pengar.

Hög skatt på flyg och fossila bränslen.

Låg/ingen moms på mat i grund och botten. Men gärna rätt hög moms på mat som är miljöskadlig, nötkött, mejeriprodukter, hotade arter (ål tex).

Gärna förmögenhetsskatt. Riktigt hög arvsskatt (gärna 100% för min del).

Nåt i den stilen. Men jag har ju ingen aning om vad resultatet skulle bli. Och inte kommer jag att räkna på det heller. Men jag gillar idén i teorin.

Dela upp omsättningsskatt och mervärdesskatt. Mervärdesskatten mest för att öka viljan för redovisning samt vänd på redovisningsplikten, som byggmomsen. Vill man köpa utan moms så får man redovisa sitt orgnr. = kontrollmöjlighet i båda ändar. Totalt sett behövs en tydlig sänkning om incitamentet att fuska så mycket det går ska minska.

Ta bort alla avdrag och konstiga bidrag som mest gynnar endast de som har tillräcklig inkomst och höj grundavdraget i stället - rejält. Säg nåt prisbasbelopp för Svensk medborgare. Gynna landsbygden som inte tar del av en hel del av samhällsservicen i tätorterna, med nåt basbelopp till för de som bor utanför planerat område. På samma sätt skulle det här gå att gynna de som bor och arbetar i glesbygdskommun där tillräckligt stor andel bor utanför planlagt område.

Skapa incitament för amortering. Rentav beskatta lån med avdrag för amortering för att få dubbel effekt på att minska lånen utan att beskattningen behöver vara jättehög.

Socialförsäkringsavgift till regional vård och omsorg. Denna ska då gå till detta och inget annat.

Begränsning av hur mycket skatt kommun får ta ut, och hur stor andel som ska gå till amortering och avsättning. Omställningen kommer bli tuff, men en del som ligger på kommun borde nog ligga på respektive myndighet istället. Driv det mot att kommunen ska hjälpa och stöda invånarna (jämtemot myndigheter osv) med råd, anvisning information mm.

Helst skulle jag se att det inte var skatt på "bra" saker, och desto högre skatt på "dåliga" eller väldigt privilegierade saker.

Typ ingen skatt på arbete upp till en privilegierad lönenivå (som ett drastiskt höjt grundavdrag, och drastiskt höjd skatt över en viss nivå).

Inget avdrag för att man har lånat pengar.

Hög skatt på flyg och fossila bränslen.

Låg/ingen moms på mat i grund och botten. Men gärna rätt hög moms på mat som är miljöskadlig, nötkött, mejeriprodukter, hotade arter (ål tex).

Gärna förmögenhetsskatt. Riktigt hög arvsskatt (gärna 100% för min del).

Nåt i den stilen. Men jag har ju ingen aning om vad resultatet skulle bli. Och inte kommer jag att räkna på det heller. Men jag gillar idén i teorin.

Hakar på dina tankar!

Dela upp omsättningsskatt och mervärdesskatt. Mervärdesskatten mest för att öka viljan för redovisning samt vänd på redovisningsplikten, som byggmomsen. Vill man köpa utan moms så får man redovisa sitt orgnr. = kontrollmöjlighet i båda ändar. Totalt sett behövs en tydlig sänkning om incitamentet att fuska så mycket det går ska minska.

Ta bort alla avdrag och konstiga bidrag som mest gynnar endast de som har tillräcklig inkomst och höj grundavdraget i stället - rejält. Säg nåt prisbasbelopp för Svensk medborgare. Gynna landsbygden som inte tar del av en hel del av samhällsservicen i tätorterna, med nåt basbelopp till för de som bor utanför planerat område. På samma sätt skulle det här gå att gynna de som bor och arbetar i glesbygdskommun där tillräckligt stor andel bor utanför planlagt område.

Skapa incitament för amortering. Rentav beskatta lån med avdrag för amortering för att få dubbel effekt på att minska lånen utan att beskattningen behöver vara jättehög.

Socialförsäkringsavgift till regional vård och omsorg. Denna ska då gå till detta och inget annat.

Begränsning av hur mycket skatt kommun får ta ut, och hur stor andel som ska gå till amortering och avsättning. Omställningen kommer bli tuff, men en del som ligger på kommun borde nog ligga på respektive myndighet istället. Driv det mot att kommunen ska hjälpa och stöda invånarna (jämtemot myndigheter osv) med råd, anvisning information mm.

Och dina!

• Gilla
Reactions: ptr
Här hänger jag inte med, du tryckte på gilla för ett inlägg om 100% arvskatt, det skulle innebära noll incitament att amortera.

Hur tänker du här? Människor som slitit och arbetat under ett helt liv och levt sparsamt för att kunna lämna över en gård till sina barn skall tas ifrån allt de äger och har, samtidigt som de som har riktigt mycket pengar enkelt flyttar ut förmögenheten så att de helt undgår arvsskatt.
Eller bara något så enkelt som att ge sina barn lite ädelstenar och metaller när förälder är i livet

Hur tänker du här? Människor som slitit och arbetat under ett helt liv och levt sparsamt för att kunna lämna över en gård till sina barn skall tas ifrån allt de äger och har, samtidigt som de som har riktigt mycket pengar enkelt flyttar ut förmögenheten så att de helt undgår arvsskatt.
För min del tycker jag det är fel att det ska vara fult att äga. Visst, vissa äger mycket, men så omsätter de oftast rätt rejält med, så det snurrar runt ändå.

Arv cementerar ekonomisk orättvisa. Det är problemet med arv. I övrigt kommer det inte att bli jag som löser problemen med skatteflykt och sånt. Dessvärre.

Bara för att vissa saker är tvärtemot det man tycker och tänker så behöver det inte vara så att man ogillar bitar av resonemanget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 631
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar