Hur skall man våga köpa häst?

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Det kan ju vara känsligt om någn skulle kunna identifiera fallet.
Jag förstår att TS låter bli att lämna detaljer.
Det var nog mer menat som ett inlägg i debatten om hur svårt det kan vara (för alla inblandade) att komma till rätta med ett dilemma!?
Lycka till!

Hmm..jo såklart blir det ju ett väldigt känsligt läge om man börjar en tråd med att rent ut anklaga en säljare för att medvetet sålt en sjuk häst och fluffat kudden full med pengar.. eller hur?
Beträffande meningen med debatten så ligger nog dilemmat snarare i vad som egentligen skulle diskuteras?! :confused: Därav reaktionerna skulle jag tro..

Välkommen förresten!
Du får ursäkta men visst är det lite lustigt att Bukes nyförvärv för dagen ägnar sitt allra första inlägg åt just den här tråden av alla.. :angel:

Ha en go kväll!
//Cinnamon

vad får du ut av denna tråd? försöker du lära oss nånting?

du lär oss ingenting, allt det du sagt har sags förut (i mycket mer intressantare fall till och med) så vart vill du komma? vill du ha rätt? då måste du ge mer fakta..

tills dess tycker jag att du har fel.. säljare kanske inte har vetat om felet.. hästen kanske aldrig haft problemen som uppkom när du väl hade hästen i din ägo.. när en häst börjar tränas av en ny ryttare kanske den jobbar annorlunda med kroppen och sådant som aldrig stört hästen förr blrjar störa..

ta mig till exempel, ohalt, uthållig, ivrig, gillar att röra på mig.. ;)
men skulle jag råka hamna hos en rysk gymnastiktränare :eek: då skulle jag bli ledbruten, sträckt, inflammerad i lederna och kasserad för livet.. för splittar, spagater, stå på händerna, hjula på en smal bom etc, det är inte jag tillräckligt vig eller modig för.. :crazy:
men vems fel är derå? jag sa ju från början att jag var ohalt, uthållig ivrig och gillar att röra mig? då ljög ju jag! jag är ju inte i toppskiktet hos ryska elitgymnaster :o

meddela gärna hur det gick i rätten.. trollis

*kl*

Det är väl inte det 'fallet' som är uppe under hästnytt nu, med säljaren som vill lämna tillbaka en halt häst? *funderar*

Men som jag sa, troligtvis kommer det kosta mer än det är värt att försöka reklamera hästen.

*kl*

Det är väl inte det 'fallet' som är uppe under hästnytt nu, med säljaren som vill lämna tillbaka en halt häst? *funderar*

Men som jag sa, troligtvis kommer det kosta mer än det är värt att försöka reklamera hästen.

I det fallet var väl strålbenshälta det handlade om?

Jag verkar också ha missuppfattat vad som skulle disktueras? Och om det skulle diskuteras alls?
Synd i allafall när det blir fel och TS känner sig fel bemött.

Om du inte kryssat i att säljaren inte tar ansvar för ev dolda fel i köpeformuläret så ska det inte vara några problem att häva köpet om det är bevisat att hästen har haft problemet innan du köpte den,jag vet köp som har gått tillbaka efter ett år där hästen blev halt och felet är bevisat att det funnits tidigare.har en kompis som är i tvist ang en häst just nu oxå..tråkigt att bli lurad..

Jo, det tog ju sig några tvära kast minst sagt, så jag förutsätter att vi som inte förstod poängen har tolkningsföreträde genom hela tråden.. ;)

Bara en liten fundering kring det där med dolda fel.. de är väl bara dolda så länge man inte letar efter dem..eller? För om man letar så finns det ju misstanke om fel, och hittar man dem så är de ju konstaterade.. :angel:

/Cinnamon

Men ibland letar man ju fysiska fel på en häst som fungerade alldeles utmärkt hos säljaren. Och då kan man ju hitta defekter på hästen som KAN ha betydelse, men likväl inte ha någon som helst betydelse.

När jag köpte min nuvarande häst så hade hon besiktigats på klinik strax innan jag ringde på annonsen. I stället för att dra igång en till besiktning på klinik med röntgen och hela bibban så ringde jag veterinären som utfört besiktningen som var inklusive röntgen.
En klinik med gott rykte och en veterinär med gott rykte.
Veterinärens första kommentar när jag presenterat mig och förklarat mitt ärende var: "jag är kluven till det här med röntgen inför köp på en häst man inte misstänker några fel på. För ofta så kan man hitta saker som inte har ett dugg betydelse för hästens framtida brukbarhet".

Och vem vet vad jag hittat om jag röntgat min gammelpålle när han passerat 20 år? Han var kärnfrisk, reds för fullt tills han var 25 år. Han kanske hade ryggförändringar, lösa benbitar och gud vet vad. Som ju inte betydde något alls för hans brukbarhet. Men vad hade man tänkt/gjort om jag röntgat honom när han var 7 år innan jag köpte honom och hittat något?

Om du inte kryssat i att säljaren inte tar ansvar för ev dolda fel i köpeformuläret så ska det inte vara några problem att häva köpet om det är bevisat att hästen har haft problemet innan du köpte den...

Har hästen haft PROBLEM av det (symptom alltså) är ju inte felet dolt. Det kan det aldrig bli. Då handlar det ju om att säljaren undanhållit (upplysningsplikt) eller köparen underlåtit (undersökningsplikt).

Ett dolt fel är ett fel som inte upptäckts eller borde ha upptäckts med för köpet rekommenderade undersökningar.

Angående definitionen på dolda fel så pratade jag med mitt försäkringsbolag om vad som kunde hamna under dolda fel.
Nu var visserligen diskussionen om huruvida jag skulle våga byta försäkringsbolag, så ombudet var kanske lite partisk..

Hur som helst så sa han att det var väääldigt ovanligt att något kunde klassas som dolt fel, typ enbart sådant som inte går att upptäcka "från utsidan". Tex aneurysmer, tumörer, blodsjukdomar osv.

Så, hur ofta tycker rätten att ett fel kan anses som dolt egentligen? Någon som vet?

//en som planerar att sälja en häst men egentligen tycker det känns lite obehagligt med tanke på att köparen kanske sätter igång att röntga honom från topp till tå för att kunna lämna tillbaka om de inte är nöjda... :grin:

Vet inte riktigt hur jag tänkte eller menade där med mitt "dolda-fel-svammel".. men å andra sidan går ju det stick i stäv med tråden i övrigt.. tar tillbaka och skyller på feber! :D

/Cinnamon

Senast ändrad av en moderator:

Sedan tillkommer det ju att köparen faktiskt måste vara medveten om vad man köper. En häst som varit avställd i ett år (oavsett anledning) måste man ju ta med i beräkningen inte är i världens bästa kondition att besiktiga. Mycket som varit problem när den varit igång, kan vara tillfälligt bortvilat under latmaskperioden. Att då köpa en billigare häst som inte är igång (men som tidigare gått LA) är ju en risk, eftersom köparen faktiskt gör en grov chansning att hästen GÅR att få till en viss kondition igen. Det är ju inte säkert att det går.

Vill jag ha en häst som håller för tävling tycker jag det är viktigt att välja en häst som ÄR i tävlingskondition, besiktiga den och också titta närmare på eventuella frågetecken. En avställd häst är oftast avställd av en anledning (även om många säljare har de mest målande och mer eller mindre trovärdiga beskrivningar är det inte sällan en hästfysisk anledning bakom).

Att hästen en gång varit på nivå ditt eller datt betyder inte att den någonsin kommer dit igen. Det är MYCKET att tänka på inför ett hästköp. T ex att ta reda på hästrasen man intresserar sig för; har den några kända defekter som jag bör vara observant på? Något jag får vara beredd på kan dyka upp? Något som är vanligt?

OCH ställa alla frågar. Vara skeptisk till konstiga svar. Kontrollera fakta - stämmer tävlingsresultaten? Öppna kort hos försäkringsbolaget?

Har också sett det och det är helt förskräckligt tycker jag. Vi har köpt våran lilla skrutt därifrån och hon visade sig vara en riktig talang, det har jag också skrivit där! om det nu är samma ställe vi tänker på.

Det är nog samma skulle jag tro..... du skrev före mig (tror jag). Har just kollat på er lilla skrutt - och om det är den jag tror ÄR det en riktig talang! Vi är också jättenöjda!

H*n har ju sålt ganska många pållar och det räcker med ett par är missnöjda för att få dåligt rykte och jag förstår verkligen inte hur de kan låta den tråden ligga kvar!!!!!

Visst är det så Lovisa! Även om ett hästköp inte riktigt kommer upp i samma klass som att köpa hus när det gäller att kontrollera fakta och fördjupa sig i diverse finstilta eventualiteter, så är det inte långt ifrån.
Det är ju levande och (för det mesta) begagnade varelser vi har att göra med och med allt vad det innebär i skaderisker, ärvda gener, övrig historik och rastypiska problem mm. Dessa insikter ska sen stå i paritet med ens egna behov och ambitioner med hästen och att prisnivån är den rätta. Helt klart MYCKET att tänka på!
Tänk så lätt det är att handla med andra sinnen än det som borde styra..:angel: Det är nog inte fel att ha med sig en opartisk och duktig person som kan ställa alla de där frågorna som man själv inte kommer på förrän på vägen hem därför att man borrat in näsan i den goa mulen och drunknat i de snälla ögonen.. :love:

Ponnytant: Shit..då är jag inte sjukare än att jag måste jobba imorgon då..:eek:

//Cinnamon

Måste berätta om en liten detalj som stod i brevet som min kompis fick tillbaka från säljarens advokat för ett tag sedan..I kort så kan jag säga att min kompis försöker häva ett köp på en häst och anlitade en advokat som skickade ett brev till säljaren,ganska kortfattat och enkelt att hon ville häva köpet,varför och vilka vittnen som fanns på att hästen betett sig "galet" förut.I svaret från säljaren advokat står det : köpet kan inte gå tillbaka då hästen inte har något dolt fel utan bara är såld i ett sämre skick än vad som sades,och muntligt avtal gäller inte..??? (vill inte alls diskutera fallet för övrigt men så kan man väl inte skriva?) då erkänner man ju att man sålt en tokig häst eller?

Måste berätta om en liten detalj som stod i brevet som min kompis fick tillbaka från säljarens advokat för ett tag sedan..I kort så kan jag säga att min kompis försöker häva ett köp på en häst och anlitade en advokat som skickade ett brev till säljaren,ganska kortfattat och enkelt att hon ville häva köpet,varför och vilka vittnen som fanns på att hästen betett sig "galet" förut.I svaret från säljaren advokat står det : köpet kan inte gå tillbaka då hästen inte har något dolt fel utan bara är såld i ett sämre skick än vad som sades,och muntligt avtal gäller inte..??? (vill inte alls diskutera fallet för övrigt men så kan man väl inte skriva?) då erkänner man ju att man sålt en tokig häst eller?

Tycker att den advokaten som skrivit på det viset verkar ovanligt korkad!

Jag har fått samma svar av försäkringsbolag (flera st) när jag frågat.

Det finns ju en sk dolda fel försäkring, vet inte hur den fungerar, men säljer man en häst för lite mer pengar eller en unghäst, då är det som säljare kanske idé att teckna den? Om den inte är ouppnåeligt dyr förstås, det har jag ingen aning om.

Om hästen är försäkrad är det ju en god idé att fråga om man får fullmakt att "intervjua" försäkringsbolaget. Säger då säljaren nej, då är det ju dags att dra öronen åt sig!

Som säljare hade jag nog faktiskt begärt ett utdrag från försäkringsbolaget, hur mycket försäkringen använts till veterinärvård. Då kan ju köparen själv kontrollera.

De summor som eventuellt aldrig anmälts till försäkringsbolaget kan man ju inte kolla, men om man är lite om sig och kring sig tycker jag man kan komma rätt långt i selekteringen redan innan man bestämmer veterinärbesiktning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka