Hur skall man våga köpa häst?

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Jag tycker nog att det "osat" lite både här och var...
Det går, som ni kanske förstår, inte att lämna ut detaljer i ett specifikt fall i ett sånt här forum. Det är ju inte heller tillåtet. Eller?

Varför skulle det inte vara tillåtet att lägga ut ålder, ras och användningsområde på hästen? Det går väl inte att identifera någon utifrån de allmänna uppgifterna.

Jo, jag tycker nog också att denna tråd spårat ur lite här och var och att man mycket väl kan känna sig lurad om det framkommer saker i efterhand. Eftersom det inte ställdes någon konkret fråga i trådens början blev det upp till forumet att tolka..... Jag tolkade det nog mer som: vad f-n gör man när.....?

Fast jag har nyligen sett ett "drev" gå mot en (t o m namngiven) hästhandlare på ett annat forum där det inte verkar finnas några moderatorer öht! Eftersom jag känner till det stället ser jag att där har det verkligen spårat ur (trol person /-er som vill hämnas) och jag begriper inte att den tråden får vara kvar då den mycket väl kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser.

Kattja - jag förstår att du är "pissed" (och att jag förstår att situationen är jobbig!) - men jag skrev den andra delen för att den kanske kan ge en förståelse till andra reaktioner på din tråd.

Hoppas det löser sig till det bästa så småningom. Tyvärr har jag inga råd att ge (utom att ha bra uppbackning från både klinik och kunnig jurist - men det rådet har du ju redan fått).

Det visar sig på röntgen (på en kroppsdel som kanske inte röntgades vid köp) och kan tidsbestämmas.

Jag menar absolut inte att vara otrevlig eller ifrågasättande, men om det är en kroppsdel som INTE röntgades så skulle jag tro att det är stor chans att det ses som att du inte uppfyllt undersökningsplikten. OM det nu inte är så att tidigare ägare behandlat hästen för detta problem tidigare och underlåtit att berätta detta för dig.

Tyvärr är hästköp ett litet vågspel, och eftersom det är levande varelser så kan man inte som säljare försäkra att hästen alltid kommer vara likadan och lika frisk. När jag köper en häst så kalkylerar jag med risken att den blir skadad och det är ju mitt problem då det är min häst. Och jag tror att en sån här tvist kan bli RIKTIGT kostsam så fundera på om det är värt det. Kanske du slutar med att betala flera gånger hästens värde. Nu vet jag inte vad det är för häst och vad det är för pris på den men det kan rusa iväg rejält när advokater är inblandade. Jag är vis av erfarenhet, dock inte från hästaffärer. Dyrt!

Lycka till i alla fall. :)

Tackar för denna uppmuntran ponnytant och angelwings.
Äntligen några som förstod vad jag menat.

Jag hade hellre gått på vad en vettig jurist med stöd av en högt ansedd veterinär ansåg.

Det finns MÅNGA oseriösa jurister som bara vill jobba upp ett fall som sedan förlikas. Det blir mycket pengar till firman, ofta mer än vad hästen kostar.

Utan total uppbackning hade jag aldrig vågat gå vidare, å andra sidan hade jag inte vågat slänga ur mig anklageler om lurendrejeri utan uppbackning heller...

Usch ja, har en bekant som blev varse om det. Hon köpte en häst med vad som klassades för dolt fel, en sammanväxning i halskotepelaren som inte visade sig förrän efter ett tag. Summan av kardemumman blev att hon förlorade tvisten, man ansåg inte att säljaren kunde lastas för detta. Som pricken över I:et klassade försäkringsbolaget skadan som medfödd vilket resulterade i att hon inte fick ersättning där ifrån heller.:crazy:

Så var det för dom löftena av advokaten/juristen.:mad:

Jag kan inte se att mitt specifika fall eller vad det är för ras skulle ha någon betydelse för någon annan.
Det som är mer intressant är om besiktningen på något sätt skall utökas/ändras eller om det är tillräckligt som det är. Vilka situationer kan man hamna i och om det kanske rentav behövs en ny lag som reglerar handel med djur? Vi pratar ju ganska ofta prisklass dyr och hur kan man skydda sig? Både köpare och säljare. Försäkringsbolagen är ju inte heller heltäckande. Dom kan ändra ingånget avtal under "resans gång".

Som köpare kan man bli tvungen att sätta sig in i olika rasers svagheter, utifrån det tillämpa sin undersökningsplikt.

Tex vid köp av fullblod, rasen har en stark disposition för KS, man rekommederar röntgen av rygg innan köp.

Te xför köp av islänning, rasen har en disposition för spatt, man rekommederar spattröntgen innan köp osv.

En klausul om "befintligt skick" fritar inte säljaren helt från ansvar.

så här om en beg bil t.ex:

Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
- den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om
bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
- säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han
måste antas ha känt till
eller om
- bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga
omständigheter kunnat förutsätta.

Det du räknar upp är ju säljarens upplysningsplikt, den gäller ju vare sig det är "döda ting" eller levande som tex hästar.
Men köparen har ju även något som kallas undersökningsplikt, det ska man inte heller glömma.

Jag är nog korkad, jag kan inte alls gissa vilket du menar? Vill du förklara?

Mitt beslut har i det fallet har i allafall inget med storstilat att göra, hur andra än resonerar, min moral styr i det fallet.

Och ja, jag missade massor med pengar på min förra häst, hade ju tänkt använda pengarna jag sålde honom för till att köpa en ny häst. Vilket jag ju kunde glömma.

Håller med!

Missnöjd med sitt hästköp kan man ju bli av olika anledningar, men det är ju långt ifrån alltid som det är säljarens fel.
Jag köpte tex en gång en häst jag efteråt förstod säljaren sålde för att hon inte klarade av den. Vilket hon INTE sa! Men hade jag ställt de rätta frågorna så hade jag säkert kunnat klura ut det.
Jag hade alltså också fullt schå med hästen i fråga, den var stentuff och för svår för mig. Jag sålde den vidare efter något år. Nya ägaren skitnöjd, hon startade 1,40.
Att jämföra med en och annan som då i stället börjar leta fysiska fel på hästen och kräva återköp.

Fast jag har nyligen sett ett "drev" gå mot en (t o m namngiven) hästhandlare på ett annat forum där det inte verkar finnas några moderatorer öht! Eftersom jag känner till det stället ser jag att där har det verkligen spårat ur (trol person /-er som vill hämnas) och jag begriper inte att den tråden får vara kvar då den mycket väl kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser.
Har också sett det och det är helt förskräckligt tycker jag. Vi har köpt våran lilla skrutt därifrån och hon visade sig vara en riktig talang, det har jag också skrivit där! om det nu är samma ställe vi tänker på.

H'sten besiktigades och r;ntgades men hade ett dolt fel.

Lite funderingar:
Hur upptäckte du sclerosen?
Hur lång tid gick det mellan besiktning och upptäckten av sclerosen?
Var på hästen sitter sclerosen?
Hur gammal är hästen?
Vad säger försäkringsbolaget?
Hur mkt köpte du hästen för?
Sen undar jag också vem som benämt att det var ett dolt fel, eftersom du i ditt inlägg nr 7 först tog upp det? som jag också citerar.

Lycka till Lillfi..många av oss har redan ställt en rad liknande frågor. TS verkar dock inte villig att lämna ut några uppgifter av betydelse för att kunna ta ställning i debatten. Av rädsla för att bli igenkänd eller av vilka skäl det än må vara. Det får vi såklart respektera!
Därmed kommer vi nog ingen vart i tråden vilket är lite synd för den var ganska intressant ett tag..trots att det bara var några få som förstod sig på vad TS menade.. :grin:

//Cinnamon

Jag frågar också av intresse, det ÄR intressant att se olika vinklar. Särskilt när man varje månad läser rättsfall som publiceras i Ridsport, där utgången är allt annat än given. Och det sällan är köparen som avgår med seger.

Lycka till Lillfi..många av oss har redan ställt en rad liknande frågor. TS verkar dock inte villig att lämna ut några uppgifter av betydelse för att kunna ta ställning i debatten. Av rädsla för att bli igenkänd eller av vilka skäl det än må vara. Det får vi såklart respektera!
Därmed kommer vi nog ingen vart i tråden vilket är lite synd för den var ganska intressant ett tag..trots att det bara var några få som förstod sig på vad TS menade.. :grin:

//Cinnamon

Tack! Har sett era försök...:) Men jag finner ingen anledning att inte svara på dessa till tråden högst relevanta frågor.
Är man såå rädd för att bli igenkänd borde man nog inte lagt ut tråden från början. Självklart måste man veta bakgrunden för att kunna ha en åsikt och ev komma med feedback.

Jag frågar också av intresse, det ÄR intressant att se olika vinklar. Särskilt när man varje månad läser rättsfall som publiceras i Ridsport, där utgången är allt annat än given. Och det sällan är köparen som avgår med seger.

Visst är det så..även i andra rättsfall utöver hästeriet kan jag tycka. Inte för att vi här ska leka Judge Judy, men väldigt intressant i syfte att kanske lära sig själv och andra genom att dela med sig av olika tabbar, erfarenheter och rättsliga utfall.
Men men..det kommer säkert fler trådar att vända och vrida på ;)

Lillfi: Precis!
Sen om det var för att spy galla över en frustrerad situation eller om tråden fick TS att se saken ur andra vinklar, det vet bara TS, och som sagt vi kan bara respektera hennes val att inte delge oss mer information i fallet.

Hursom så önskar jag TS lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt för hästens skull!!

//Cinnamon

Det kan ju vara känsligt om någn skulle kunna identifiera fallet.
Jag förstår att TS låter bli att lämna detaljer.
Det var nog mer menat som ett inlägg i debatten om hur svårt det kan vara (för alla inblandade) att komma till rätta med ett dilemma!?
Lycka till!

Dilemma kommer alltid att uppstår så länge man har med mer än en part att göra, ibland har köparen rätt och i andra fall fel. De värsta är när köpare övertalas att gå med en affär till tvist därför att de förklaras solklara vinnare av sin egen advokat, det finns inget som kallas så. Allt han hända under en förhandling, och det finns aldrig några vinnare i dessa fall bara förlorare.

Kan jag skriva under på efter att ha varit i rätten i just ett hästfall. Dyra advokatkostnader för alla inblandade. Mailkontakt som hållit på i ett halvår mellan juristerna. Sen träffa en domare som överhuvudtaget inte visste något om hästar eller hästhållning. Finns inga vinnare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka