Sv: Hur skall man våga köpa häst?
Nej då är det befintligt skick som gäller, så jämför du med sådant, då skulle så kallat dolda fel hos hästen inte någonsin gälla.
Nu vet jag inte hur det är i det här fallet, men jag tycker det är väl magstarkt att alltid som köpare kräva att hästen ska vara tiptop när jag köpt den. Har hästen dokumenterat fungerat hos säljaren, aldrig visat symptom på något dolt fel och dessutom gått igenom ett veterinärbesiktning, då tycker jag säljaren har gjort sitt. Likaså om man köper en unghäst, besiktigad och klar, säljaren har gjort sitt. Och då ska den inte tvingas ta tillbaka hästen.
Gör om "hur ska man våga köpa häst" till "hur ska man våga sälja häst", även säljaren kan ju drabbas, och är det rätt?
Jag köpte -94 en 1-åring. Red honom i många år, visst han var tuff och vi hade problem ibland, men inget som inte gick att reda ut, vi tävlade med många placeringar osv.
När hästen blev runt 13 år blev den i det närmaste "dum i huvudet". Till slut så omplacerade jag den, han gick inte igenom besiktningen, så det gick inte att sälja. Skadan han hade diagnosticerades som en skada i hasen.
Efter ngt år fick jag veta att hästen var slaktad. Han förblev tokig, trots att nya ägarna trodde de skulle klara det hela bättre än mig.
Hästen hade blivit utdömd av en skada (ej denna som gjorde han inte gick igenom besiktningen) utan en annan 100% medfödd skada (scolios). Ingen kan ju veta med säkerhet om det var den skadan som gjorde hästen "dum i huvudet" eller om han helt enkelt var så tuff, eller en kombination av de båda. Det får ju ingen någonsin veta.
Hästen var genom åren genomgången på klinik flera ggr, han hade bla fläkt sig och fick lång konvalescens, han blev sparkad och rejält röntgad och genomgången, fysioterapefter kollade honom regelbundet osv. INGEN trodde han hade nämnda scolios, han var alltid jämt musklad osv.
Så skulle jag då ha "reklamerat" hästen hos uppfödaren? Även om hästen levde tills han var 15 så var ju skadan medfödd. Skulle aldrig i livet ha lastat uppfödaren för ngt han så uppenbart inte varken dolt eller kunnat förutse. Inte ens om hästen inte gått att rida in som 3-åring hade jag reklamerat, jag anser det var MITT problem om det varit så, inte uppfödarens!