Hur skall man våga köpa häst?

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Men det är ju intressant, vad är det för hästras, hur länge användes hästen innan felet upptäcktes, hur upptäcktes det och hur gammal är hästen?

Men varför är du så aggresiv? Försöker ju bara förstå! Men men!!!! lägger ner denna tråd nu... fattar ju ändå inte vad du vill!

Inte agressiv. Bara förvånad...

Hänvisar igen till tidigare inlägg:

"Alla era föreslagna yrkesgrupper är inblandade och undersökningsplikten (som krävs i dagsläget) fullgjordes gott och väl.

Detta var mer tänkt som en uppmaning och undring över om en "vanlig " besiktning med exp-rtg räcker i dagens läge? Kanske borde man utöka? "

Fortfarande; för att tråden ska hjälpa någon fortsättningsvis är det ju intressant att veta; vad är det för hästras, hur länge användes hästen innan felet upptäcktes, hur upptäcktes det och hur gammal är hästen?

Håller med Bobo om att vad som helst kan hända när det gäller djur, tyvärr!

Återigen Kattja så framgår det inte vad det är för häst du har köpt, vilket är av ganska stor vikt i din ursprungsfråga; "Vågar man köpa?"

Man kan begära eller kanske snarare vara skyldig att göra en fördjupad undersökning om det finns skäl att misstänka ex. rastypiska skador. Det faller ju under din undersökingsplikt isåfall och då är det kanske inte att anse som "gott & väl fullgjord".
Tyvärr tror jag det blir svårt att gå igenom varje millimeter av hästens alla ben och vävnader vid varje försäljningsbesiktning utan att avsevärt påverka priset. Men visst kan man, om man är beredd att betala.
Även om du hade utfört en utökad besiktning och det visat sig att skadan funnits där länge utan symptom, så är det nog svårt att belasta säljaren för bristande information. Du hade bara kunnat låta bli att köpa hästen eller gjort avdrag på köpeskillingen och tagit den i befintligt skick.

//Cinnamon

Jag kan inte se att mitt specifika fall eller vad det är för ras skulle ha någon betydelse för någon annan.
Det som är mer intressant är om besiktningen på något sätt skall utökas/ändras eller om det är tillräckligt som det är. Vilka situationer kan man hamna i och om det kanske rentav behövs en ny lag som reglerar handel med djur? Vi pratar ju ganska ofta prisklass dyr och hur kan man skydda sig? Både köpare och säljare. Försäkringsbolagen är ju inte heller heltäckande. Dom kan ändra ingånget avtal under "resans gång".

Det är väl upp till var och en hur omfattande besiktning man vill utföra. Som säljare kan man ju också teckna försäkring för dolda fel.

Tycker inte att det är någon stor grej att diskutera, alla gör ju olika. Det finns ju personer som inte besiktigar alls samt de som gör allt som går att göra. Fritt val helt enkelt.

Det är upp till dig som köpare att bestämma hur djup besiktning du vill ha. Du kan inte klandra varken säljare eller veterinärklinik för att dom inte gjort sitt jobb.
Mycket förvånad över att du inte vill lämna ut några som helst uppgifter om ras eller ålder osv på hästen. Nästan som att du vet att det är du som gjort fel??!!

Jo så är det ju förvisso.
Inget klander på besiktningen. Frågan VAR om det räcker för att inte vare sig säljare eller köpare skall hamna i tråkiga situationer.
Nog om detta! Vi kommer ingen vart i dsikussionen.

Nu har man blivit lurad och indragen i en tvist.
Trist när inte säljare kan ta sitt ansvar och ta tillbaka sin sjuka häst, trots att felen är bevisade och intygade.
Undrar om dom sover gott om nätterna? Förmodligen med alla pengarna under kudden...

Nej frågan var inte om din besiktningsplikt. Utan om att säljaren inte tog sitt ansvar!!!! Du kastar ur dig grova anklagelser och vill få medhåll om att det är du som har rätt. Då måste du faktiskt ge lite bakgrund också.

Det beror ju på vad det är för häst. Olika krav på undersökning/besiktning ställs ju utifrån användningsområde, ras, ålder och pris.

Alltså är det väldigt intressant vad det är för häst du köpt där det INTE anses räcka med exportröntgen (som jag uppfattar att du köpt).

Jag kan inte se att mitt specifika fall eller vad det är för ras skulle ha någon betydelse för någon annan.
Det som är mer intressant är om besiktningen på något sätt skall utökas/ändras eller om det är tillräckligt som det är.

Kanske för att kunna svara objektivt på alla dina frågor..eller? Självklart är ras, ålder & bakgrund av betydelse om vilken besiktning som är att anse som tillräcklig.
Det är ju inte för att dra igång diskussioner om huruvida du borde fattat att du köpt grisen i säcken eller inte som vi undrar..

Men eftersom du sitter i den tråkiga sits du gör, så var det ju uppenbarligen inte tillräckligt det som gjordes..

//Cinnamon

Nej då är det befintligt skick som gäller, så jämför du med sådant, då skulle så kallat dolda fel hos hästen inte någonsin gälla.

Nu vet jag inte hur det är i det här fallet, men jag tycker det är väl magstarkt att alltid som köpare kräva att hästen ska vara tiptop när jag köpt den. Har hästen dokumenterat fungerat hos säljaren, aldrig visat symptom på något dolt fel och dessutom gått igenom ett veterinärbesiktning, då tycker jag säljaren har gjort sitt. Likaså om man köper en unghäst, besiktigad och klar, säljaren har gjort sitt. Och då ska den inte tvingas ta tillbaka hästen.
Gör om "hur ska man våga köpa häst" till "hur ska man våga sälja häst", även säljaren kan ju drabbas, och är det rätt?

Jag köpte -94 en 1-åring. Red honom i många år, visst han var tuff och vi hade problem ibland, men inget som inte gick att reda ut, vi tävlade med många placeringar osv.
När hästen blev runt 13 år blev den i det närmaste "dum i huvudet". Till slut så omplacerade jag den, han gick inte igenom besiktningen, så det gick inte att sälja. Skadan han hade diagnosticerades som en skada i hasen.
Efter ngt år fick jag veta att hästen var slaktad. Han förblev tokig, trots att nya ägarna trodde de skulle klara det hela bättre än mig.
Hästen hade blivit utdömd av en skada (ej denna som gjorde han inte gick igenom besiktningen) utan en annan 100% medfödd skada (scolios). Ingen kan ju veta med säkerhet om det var den skadan som gjorde hästen "dum i huvudet" eller om han helt enkelt var så tuff, eller en kombination av de båda. Det får ju ingen någonsin veta.
Hästen var genom åren genomgången på klinik flera ggr, han hade bla fläkt sig och fick lång konvalescens, han blev sparkad och rejält röntgad och genomgången, fysioterapefter kollade honom regelbundet osv. INGEN trodde han hade nämnda scolios, han var alltid jämt musklad osv.
Så skulle jag då ha "reklamerat" hästen hos uppfödaren? Även om hästen levde tills han var 15 så var ju skadan medfödd. Skulle aldrig i livet ha lastat uppfödaren för ngt han så uppenbart inte varken dolt eller kunnat förutse. Inte ens om hästen inte gått att rida in som 3-åring hade jag reklamerat, jag anser det var MITT problem om det varit så, inte uppfödarens!

Menar du verkligen att du hade gått vidare med det fallet Kopparberg beskriver, eller är du ironisk.

Men allt är ju en risk, och det är ju djur det handlar om. Är man inte villig att ta risken när man köper en häst, ja då ska man helt enkelt inte handla. Så ser jag på det.

Om inte säljaren har haft några problem och talar sanning, så kan ju ändå en medfödd åkomma dyka upp idager hos den nya ägaren. Ridningen kanske blir helt annorlunda etc. som gör att det märks då.

Sen vet vi ju inte i det här fallet hur gammal hästen är eller vilken ras. Det verkar tydligt väldigt hemligt. Där brister TS en aning i sin oskuldhet.

När man köper en dyrare häst, låt säga ett dressyr eller hoppämne för ca 200 000:-, så ser man till att ta de uppgifter man vill ha och disskuterar hästen med vet. Sen kan man kolla hästen ytterligare hos en annan vet för att ha något att jämföra med.

Efter det så tar man en egen funderare om det är en häst man är villig att betala för, gör upp köpet och så är man nöjd. Man kan aldrig veta till 110% om hästen är helt kärnfrisk, men man har då en bra grund.

(det är som att köpa en begagnad bil, fast kamremmen är nybytt så kan den gå av på vägen hem)

Är man inte villig att satsa, då ska man hoppa av. Alla kan vi göra våra misstag, både som säljare och köpare. Det behöver inte alls vara med mening alla gånger heller.

Du behöver inte vara otrevlig, vi är flera som är uppriktigt intresserade men du slår bara ifrån dig, blir arg och gör utfall istället för att svara på seriösa frågor.

Så känner jag också inför hästköp. Jag kontrollerar det som är relevant för mig (hälsa och meriter kanske?) sedan går risken över på mig. Får jag reda på problem som säljaren uppenbart undanhållit för mig drar jag mig inte för att påtala detta, men då handlar det ju inte om dolda fel utan bedrägligt beteende från säljaren sida.

Hittills har jag inte känt mig lurad vid hästköp, jag har köpt häst osedd, jag har köpt häst provad, jag har köpt oridna hästar och ridna hästar, unga hästar och pensionärer. Små och stora.

DÄREMOT har jag avstått från att köpa hästar som inte alls var vad de utgavs för att vara. Vilket syntes i gamla journaler, på plåtar, hos försäkringsbolaget. Vissa säljare försa sig när jag pressade dem. Det finns alla sorter.

Du behöver inte vara otrevlig, vi är flera som är uppriktigt intresserade men du slår bara ifrån dig, blir arg och gör utfall istället för att svara på seriösa frågor.

Det är precis så man reagerar när man inser att felet nog egentligen ligger hos en själv!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka