Hur skall man våga köpa häst?

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

En klausul om "befintligt skick" fritar inte säljaren helt från ansvar.

så här om en beg bil t.ex:

Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
- den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om
bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
- säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han
måste antas ha känt till
eller om
- bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga
omständigheter kunnat förutsätta.

Jotack, jag kan också läsa text. Däremot är det svårare att applicera den på verkligheten.

Du köper alltså en begagnad tv, använder den och reklamerar den till tidigare ägare när du efter någon månad inser att det finns fel som ingen av er visst om eller kunnat få fram? Har nog aldrig hört om något liknande fall, inte ens när det gäller dyrare bilköp.

Men, det är utanför tråden.

Men om scleros inte visar sig på röntgen hur kan ni då veta att det inte uppkommit efter köpet?

Jag hade en häst med kissing spines som vi upptäckte 2 månader efter köpet detta gick inte under dolt fel eftersom det ej gick att bevisa när det uppkommit.

Det visar sig på röntgen (på en kroppsdel som kanske inte röntgades vid köp) och kan tidsbestämmas.

Syns det på röntgen så är det inget dolt fel. Tyvärr så har köparen väldigt stor undersökningsplikt.

Det är svårt (för alla) att definiera begreppet dolt fel, men här är det i alla fall ett fel som funnits vid riskens övergång, och som inte kunde upptäckas vid besiktning.

Det var någon annan i denna T som använde begreppet. Se mitt inlägg nr 10.!!!!!

Men hur kan du då i ursprungsinlägget anklaga säljaren för att ha lurat dig? Det är rätt saftiga anklagelser på lösa grunder.

Visst måste väl en veterinär göra en bedömning och bekräfta att det är ett dolt fel för att man ska kunna ha en rimlig chans att gå vidare?

Jag hade hellre gått på vad en vettig jurist med stöd av en högt ansedd veterinär ansåg.

Det finns MÅNGA oseriösa jurister som bara vill jobba upp ett fall som sedan förlikas. Det blir mycket pengar till firman, ofta mer än vad hästen kostar.

Utan total uppbackning hade jag aldrig vågat gå vidare, å andra sidan hade jag inte vågat slänga ur mig anklageler om lurendrejeri utan uppbackning heller...

Nej man ska va försiktig med vad man slänger ur sig för något.

Det är skillnad på att bli lurad och att känna sig lurad.

Köparen har alltid undersökningsplikt alt. fördjupad sådan, och säljaren har upplysningsplikt.
Om hästen har gått igenom en försäljningsbesiktning med röntgen och blivit godkänd, kan det inte vara kliniken som har missat något väsentligt då?
Sen får man väl även utgå från hästens ålder och bakgrund. Snackar vi scleros i karpalbenet hos en 15-årig travare..typ? Det framgår ju inte eftersom fokus här ligger på skuldfrågan. Jag förstår att du är besviken, men ibland kan det faktiskt vara så att "är huvudet dumt får plånboken lida". Som sagt, för lite fakta för att säga bu eller bä men vad säger ditt försäkringsbolag?

//Cinnamon

Alla era föreslagna yrkesgrupper är inblandade och undersökningsplikten (som krävs i dagsläget) fullgjordes gott och väl.

Detta var mer tänkt som en uppmaning och undring över om en "vanlig " besiktning med exp-rtg räcker i dagens läge? Kanske borde man utöka?

Alla era föreslagna yrkesgrupper är inblandade och undersökningsplikten (som krävs i dagsläget) fullgjordes gott och väl.

Detta var mer tänkt som en uppmaning och undring över om en "vanlig " besiktning med exp-rtg räcker i dagens läge? Kanske borde man utöka?

Det verkar som om många glömmer att det handlar om levande djur, inte en livlös vara som en bil eller en tv. Levande djur kan helt plötsligt få skador som ingen har anat tidigare och som inte kan ses på någon röntgenundersökning, även om den skulle röntgas upp över öronen. Det finns alltid en risk med att köpa ett levande djur. Hästen kan dö i kolik dagen efter köpet, det kan ingen förutse.
Ska det fortsätta såhär så vågar snart ingen varken köpa eller sälja häst.

Det har du så rätt i!
Det denna diskussion var menad som, var dock fel som bevisligen funnits sedan tidigare och som hade kunnat upptäckas vid en ännu mer utökad besiktning. Hade sparat ALLA, inklusive hästen, en massa lidande.

*kl*

Fast jag måste säga (behöver inte vara så i detta fall) att många säljare är ortoligt naiva och så fort det är det lilla mista så ska hästen reklameras. Tycker nog att säljare har det ganska så tufft också. Av alla liknande trådar man kan läsa här är det egenlligen sällan jag sympatiserar med den "lurade" köparen.

Så kan det ju vara att säljaren inte visste, men det är ju inte köparens ansvar heller.
Om spisen eller tv:n inte fungerar när jag köpt den får ju säljaren ta tillbaks den eller reparera den eller göra prisavdrag. Eller hur?

Men hur kan du jämföra ett levande djur med en tv eller en spis???
Den svenska lagen är föråldrar och djur oavsett om det nu är en häst eller en hund borde inte vara synonymt med ett dött ting som tex. en tv.

Köparen har undersökningplikt och säljaren har upplysningsplikt så jag tycker nog att det ligger på båda parterna att kolla så allt är helt OK.

Tråkigt för dig att din häst är sjuk vad det nu är för en sjukdom eller fel som du skriver om, jag har aldrig hört talas om scleros, nån annan som har?
Men det är mycket frågetecken i ditt inlägg såsom.
1 När köpte du hästen?
2 Gjordes det röntgen och besiktning vid köpet?
3 När och hur upptäckte du felet, och på vilket sätt är den oanvändbar?
4 hur gammal är hästen?

Bara en kommentar om hur lagen lyder, oavsett om du tycker att den är föråldrad eller inte, så är den gällande. Ingen jämförelse i övrigt!
Angående alla dina frågor så är detta är inget forum att diskutera detaljer i ett specifikt fall. Om du hade läst HELA tråden så hade du kunnat få information vad som gjordes innan köp!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka