Hur skall man våga köpa häst?

K

kattja

Nu har man blivit lurad och indragen i en tvist.
Trist när inte säljare kan ta sitt ansvar och ta tillbaka sin sjuka häst, trots att felen är bevisade och intygade.
Undrar om dom sover gott om nätterna? Förmodligen med alla pengarna under kudden...

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Vad trist :(. Man förstår inte hur vissa människor, som säljer hästar, fungerar... Vad ska du göra med hästen då?

Hästen står där den står tills tvisten är löst. Synd om hästen...

Usch, jag har också funderat på just sådana frågor. Jag är redan från början skeptisk till folk. Tur att jag inte har råd att köpa häst just nu då så jag slipper beblanda mig med sånt där som hänt dig :crazy:

Har man en bra veterinär och noga undersöker alla viktiga förutsättningar innan köp, inte förhastar sig utan verkligen går igenom informationen tycker jag inte det är så stora risker att köpa häst.

Ja visst, det är ju hästen som blir lidande. Jag skulle aldrig våga köpa häst från ett salustall, inte efter alla tråkiga historier man hör om.

Hur ska du gå vidare med detta? stämma?

H'sten besiktigades och r;ntgades men hade ett dolt fel.

För att det var ett doltfel? Ett fel som inte framkom på besiktning och röntgen?

Dolt på så sätt att felet inte kunde upptäckas vid en vanlig besiktning, utan visade sig så småningom.

Vad var det för fel?

Scleros med tilltagande problem.

Av exakt samma anledning kan jag tänka att man inte ska köpa häst av privatpersoner - jag har hörtmånga tråkiga historier om det också.... Med det menar jag att man ska vara supernoga oavsett vem man köper av. Och jag visste inte att TS köpt hästen från ett salustall.

Nä, man ska väl inte lita på någon egentligen. Känns som att det finns många som ger blanka fasen i djuret och bara ser pengarna...
Nej, jag kan ha förhastat mig där. Ber om ursäkt isf. Jag har ett liknande fall i tankarna som varit till mycket vånda för en vän. Så jag fick såna vibbar av dom sover väl gott med pengarna under kudden.

Beklagar det som hänt, inte roligt för dig! :(

Vad är scleros? Kan det vara så att säljaren inte visste hästen hade problemet? För jag vet gånger där hästen fungerat fint hos säljaren, så den kunde inte veta att hästen hade problemet.
Och går man då efter en besiktning, då vet ju varken köpare eller säljare att de har ett problem eller hur man säger?

Så kan det ju vara att säljaren inte visste, men det är ju inte köparens ansvar heller.
Om spisen eller tv:n inte fungerar när jag köpt den får ju säljaren ta tillbaks den eller reparera den eller göra prisavdrag. Eller hur?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 710
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka