hur ska vi tackla det här problemet?

wtf

Trådstartare
Jag jobbar natt och sover rätt ofta hos mina föräldrar (de bor på orten jag jobbar). Jag kommer hem strax efter 7 och min pappa tar ut min hund + deras vid 8 tiden.
Hundarna går ut en första runda runt huset på morgonen (vid 6 ca) och efter det tycker min hund att han har gått färdigt!

Här börjar vårat problem, för när Tintin har gått och lagt sig igen och när pappa ropar på honom så kommer han inte. Pappa får då gå och hämta honom och ofta så protesterar Tintin genom att hota/morra :eek:.
Idag skulle pappa ta honom i halsbandet varpå hunden hugger efter honom!! :mad::crazy:
Det är bara pappa som är drabbad, resten av oss (mig, husse och "mormor") har inga problem med att få hunden att gå ut utan att morra.

Jag har ingen aning om var jag ska börja nysta i det här problemet... hjälp?

Sv: hur ska vi tackla det här problemet?

Hur gammal är hunden? Stor/liten?

Testar rang?
Öron/hörselproblem?
Ont (t ex i nacken/höfterna)?
Rädd för plötsliga rörelser?
Morgonsur/morgontrött (om det endast händer på morgonen)?

Testa att någon annan, t ex du, gör på exakt samma sätt som din pappa gjorde och se vad som händer?

han är snart 5, kastrerad eng springer spaniel.
han hör utmärkt med visst inslag av selektiv hörsel ;) och han har inte ont nånstans och han är inte rädd heller..

det är bara pappa han gör så mot och jag misstänker att han testar rangordningen. min pappa är stor och "bullrig" och många hundar har reagerat åt det negativa håller på honom till en början.
tintin är morgontrött också, men han gör ju aldrig så mot nån av oss andra så jag tror inte att det är det.

men hur ska vi lösa rangproblemet här? hur ska pappa bemöta ett sånt här beteende?

Det fanns en tråd för inte så länge sen om en springerhane som beteede sig så här mot husse i huset. Låter identiskt. Litet tips. Minns inte vad de kom fram till där dock.

Hur funkar lydnaden för din pappa i övrigt? Låter som de kanske behöver jobba på relationen på andra områden innan de kan tacka detta.

Att ta tag i halsbandet/ nacken på hunden kan vara väldigt provocerande vare sig det handlar om en rädd eller dominant hund. Jag har själv en som inte alls tål när andra än matte tar tag i halsbandet för att tvinga till något (då blir han låg och ser riktigt riktigt butter ut samtidigt som han absolut fryser fast i marken). Däremot går det utmärkt för hundpassare att få honom med sig med hjälp av lock eller ett koppel. (även om hans humör inte skulle vara det bästa för stunden)

Jag skulle rekommendera din pappa att inte gör någon grej av det hela. Bara be honom gå fram och koppla hunden utan att ta tag i den och sedan helt enkelt gå. Visst kan han säga något i stil med "nu går vi ut" - med glad röst men sen är det bara för hunden att hänga med i kopplet.

Sen bör han naturligtvis se över sin relation till hunden i övrigt och se var han kan jobba på den. Dock skulle jag i den aktuella situationen inte gå i kamp med hunden eller locka och pocka. (Detta säger jag såklart helt utifrån egna erfarenheter och utan att veta vad du har för hund)

åh jag skulle gärna söka på det, men jag vet inte vad jag ska skriva :p

men han morrar ju bara han kommer i närheten när han är på det humöret? då känns det inte riktigt säkert att "bara" koppla honom...
nån lydnad i övrigt har dom inte, pappa kan inte och vill inte (verkar det som) lära sig nåt heller... *suck* hunden är normalt sett ganska lydig och väluppfostrad.

Vår dvärgspets gör också så här. Dock inte mot mig, men han gjorde det till en början. När jag fick honom som omplacering hade han fått lära sig att människor faktiskt lätt han vara alternativt slet tag i han. Så med en mix av att befästa rangordningen samt en stark etablerad rädsla, eftersom människorna inte var konsekventa blev det ett stort problem för de tidigare ägarna OCH för hunden. Ibland fick han var då de inte orkade ta tag i problemet, ibland blev det bråk.

Jag hanterade problemet så som TwiggyM nämnde. Gick fram, alltid och kopplade hunden. Nu är detta ingen stor hund, men det gjorde också att han kunde "gömma sig" under sängar bl.a. Då utestängde jag den möjligheten tills han var så pass stabil att han lyssnade och kom fram under sängen (om än morrande). Kopplade honom och ignorerade hans beteende. Det tog ca 2 veckor innan hunden förstod att det inte var någon idé. Till en början gjorde han utfall, men jag ignorerade det. Visade mig inte berörd- inte arg, inte annat än bestämd. Om han någon gång hann gömma sig, gick jag sakta och bestämt efter honom och fick puffa fram honom med en kudde eller liknande. Han var arg och rädd, men när han puffats fram, kopplade jag honom.

Det handlar om att alltid vara konsekvent, orädd och bestämd, speciellt i hans fall.

Det man skulle vilja göra i en sådan här situation är ju att "programera om pappa", dvs lära din hund att Pappa=skitkul.

Det där med dominans tror jag inte ett skit på, jag tror mer på osäkerhet gentemot en person som är bullrig som du själv säger, inget annat.

Nu verkade inte pappa vara så intresserad av modern hundpsykologi, så jag skulle göra som fler är inne på. Gå fram till hunden, sätt på huk, inte luta över. Ta på koppel och halsband utan några ord, vända sig om och gå.

jag gav honom ett förslag i morse, att han skulle ta en pipleksak istället för den vanliga "ritualen" dvs att han busvisslar snabbt och högt och ropar med en inte allt för lockande röst.
för i ärlighetens namn skulle jag nog inte heller vilja gå ut med pappa om man blir ropad på på det viset. undrar om det kan ha att göra med pappas dagsform, om han är less och sådär att det hörs i rösten? pappa gillar inte mörkret och blir låg.. för det händer inte varje dag att han morrar eller trilskas, utan kanske 1 gång i veckan eller varannan vecka.

pappa tycker ju då att tintin inte ska bli "belönad" med en skojjig "morfar" när han är olydig och inte vill komma, och dessutom morrar.. men jag vill ju att han ska undvika situationen genom att byta taktik!
och jag är livrädd för vad som skulle hända om tintin nu skulle bita honom, pappa tänder på alla cylindrar kan jag lova :crazy:

tintin är omplaceringshund, han var 2½ år när vi fick honom och nu är han snart 5. han har tidigare bitit både mej och husse (under dom första månaderna) så att det blev blåmärke. detta pga osäkerhet och konflikt när vi skulle ta av honom stöldgods. så han har ju bitit förr.. :(

Om jag var din pappa skulle jag ropat en gång på hunden och tydligt visa att nu är det promenad, om inte den ena hunden kommer hade jag gå ut med den andra hunden... borde väl inte ta många gånger innan din hund fattar att det är bäst att hänga med om man vill ut... :devil:

När blir nästa promenad? Det kan ju vara så att din hund hellre sover ut på morgonen och hänger med på nästa sväng?

Det låter lite som att din hund har tillits-problem.....då gäller det för din pappa att bygga upp hundens tillit för honom, alternativt inte gå i konflikt med honom (om nu pappa inte vill jobba med det)

Ett tips kan vara att skaffa strypkoppel i läder (som är lite styvare), din pappa kallar på hunden för prommenad, kommer inte hunden så kan din pappa gå fram och sätta på hunden strypet på ett säkert sätt och sen ta ut hunden utan att reagera på eventuella morrningar.

(Denna metod använder jag på hundar som haft otrevliga upplevelser i trimsammanhang.....undviker konflikt men får samtidigt med mej hunden på ett säkert sätt. Efter ett par ggr vet de vad som förväntas och att jag inte är ett hot)

då undrar jag, hur sätter man på en hund ett halsband på ett säkert sätt, när hunden tydligt varnar och tillochmed hugger efter handen? :p
jag tror mer på min metod, byta taktik helt och hållet och vara rolig/trevlig/inbjudande.

tintin verkar göra detta mkt pga "nej du gubbjävel, jag är trött och vill sova/det är kallt ute", för när han väl har kopplat honom är det inga problem.
och jag tror nog att dom har rätt bra relation (här syftar jag alltså på kompisrelation) i övrigt, tintin sover i hans knä etc. det är BARA på morgonen detta problem är.

om vi skulle låta honom vara kvar inne så skulle han pissa ner sig då han är inkontinent :p och med trägolv i hela huset är inte detta att föredra haha. sen tror jag inte att hundar kan koppla ihop situationen på det viset du beskriver.

nästa promenad är 14.30..

Du får verkligen jobba på iden att du vill "omprogramera morfar", inte belöna ett dåligt beteende. Tänk om Tin-tin visste att morfar betydde kyckling, då skulle han med största sannorlikhet inte morra.

Men din hunds bakgrund, som du beskriver, så löper du ju en ganska stor risk här. Både att pappa blir biten, plus att du får en hund som verkligen är tillbaks på ruta ett vad det gäller förtroende.

Jag skulle nog fundera på alternativ till pappa. Hundgård? Kräla sig upp själv, död och bedrövelse jag vet, har själv jobbat natt.
Alternativperson som kan släppa ut hunden?

jag ska verkligen jobba på det :)
tyvärr kan inte morfar betyda annat än tråkigt torrfoder just nu då vi utreder för allergi, så han får bara äta sin mat.. men han gillar tutor ;)
enda alternativet till pappa är att jag går ut med honom när jag kommer hem vid strax efter 7, det skulle egentligen kunna funka för att tintin gör sina behov väligt snabbt eftersom han vill in igen :p runt kvarteret räcker gott hah.
att gå upp igen efter en timma skulle jag aldrig göra, har problem ändå som det är att sova en dag rakt igenom utan att vakna...

men jag ska be pappa prova med en tuta/leksak först och se hur det går :)

Om du läste mitt inlägg, så står det ett strypkoppel i läder. Eftersom det är lite styvare kan man lätt trä på det säkert genom att vidga öglan och ändå styra rätt utan att handen hamnar för nära.

Anledningen till att jag gav tipset är att "morfar" inte vill jobba med problemet, han vill bara att det ska fungera......vilket detta gör.

ja då borde det vara ett stort halsband :p det känns ändå som att detta inte är en säker metod för en hund som kan hugga efter handen..

morfar tycker att han har löst problemet, det har tydligen inte hänt sen jag startade tråden dvs 6 dagar.. han säger att han sa åt hunden på skarpen sist och vi får väl se då... det har funkat förut eftersom han inte har gjort så här mot varken mig eller husse igen.
händer det igen så ska jag skicka pappa på hundkurs ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 870
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka