landsbygdsbo
Trådstartare
Hur funkar det? att inte vilja läsa, men ändå svara på en tråd som egentligen borde blunda för..Ren skär nyfikenhet??Du har LBB på ignorera?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur funkar det? att inte vilja läsa, men ändå svara på en tråd som egentligen borde blunda för..Ren skär nyfikenhet??Du har LBB på ignorera?
Vilket ligger underförstått i min fråga, vem uppfostrar de flesta i den unga generationen. Med andra ord, det är kvinnor som lägger grunden till de värderingar vi bygger våra liv på.....Hade jag haft min kopia av "Lean in" till hands sa hade jag kunnat referera den forskning de hanvisar till, dar de visar att mammor (foraldrar?) till pojkbebisar i snitt OVERSKATTAR deras krypformaga, medans foraldrarna till flickbebisarna i snitt underskattar deras formaga.
Ett litet enkelt, men illustrativt, exempel om hur vi har konsnormer djupt forankrade i formodligen det undermedvetna.
Uppfostra normlöst.
Är det möjligt? Jag skulle vilja påstå att detta med att "uppfostra (köns)normlöst redan är en norm, och en väldigt stark sådan i vissa kretsar. Ironiskt nog finns en väldigt tydlig bild av vad som är "normlöst", vilket skapar konflikter.
Att ha bilden och målet av att man skulle uppfostra normlöst är nog rätt naivt. Handlar det inte om att vara medveten om vilka normer som finns och få samhället att ändra de normer som inte främjar ett jämställt samhälle.
Vilket ligger underförstått i min fråga, vem uppfostrar de flesta i den unga generationen. Med andra ord, det är kvinnor som lägger grunden till de värderingar vi bygger våra liv på.....
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.Klipper in definitionen av "sociala normer" (Wikipedia, men just här känns det rätt tillförlitligt):
Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att sociala djur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. När människor interagerar med varandra skapas mönster för hur man ska bete sig mot varandra inom familjer, företag, föreningar etc och samhället i stort. Normer gäller även mellan organisationer, mellan företag och mellan stater.
respektive "normer" (samma källa):
- Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort
- Rättsliga normer – som gäller i ett visst rättssystem
- Normer kan kallas för oskrivna regler, det finns normer i alla sociala konstruktioner
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.
Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?Lika rättigheter oavsett kön, hudfärg, religion, sexuell läggning etc.
När det gäller vad som sker i privatlivet så SKA det vara ett personligt val och upp till var och en hur man lägger upp sina relationer. Är jag inte nöjd med något i mina relationer så ser jag till att förändra det eller avbryta den relationen. Jag varken vill eller kan förvänta mig att utomstående krafter ska lyckas styra upp mina personliga relationer på ett sådant sätt som passar mig.
Men alla normer finns inte i lagar. Tror du det kan vara skadligt att försöka arbeta bort att kvinnor får lägre löner, oftast är projektledare hemma och tar merparten av VAB. Eller att män löper större risk för självmord och uppmanas att inte visa känslor.
Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?
Jag vet inte varför det inte skulle bli jämställt. Båda har lika rättighet att vara hemma och man får tillsammans komma överens om hur man vill lägga upp det.Men det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?
Hur funkar det? att inte vilja läsa, men ändå svara på en tråd som egentligen borde blunda för..Ren skär nyfikenhet??
Du har LBB på ignorera?
Om man samtidigt med det du säger, vill ha ett demokratiskt samhälle där människor har fria val..ja då får du ett problem. För människor tenderar att följa det som är bäst för dem själva, inte staten inte ideologiskt höga mål. Så vad su säger är att samhället måste inskränka människors fria val för att dina mål ska kunna genomförasMen det blir ju helt uppenbart inte jämställt då. Om samhället inte går in och styr upp så är män hemma avsevärt mindre med sina barn. Om samhället inte reglerar det hur ska man då kunna lösa det?
Om man samtidigt med det du säger, vill ha ett demokratiskt samhälle där människor har fria val..ja då får du ett problem. För människor tenderar att följa det som är bäst för dem själva, inte staten inte ideologiskt höga mål. Så vad su säger är att samhället måste inskränka människors fria val för att dina mål ska kunna genomföras
Självklart och som bidragsgivare (skattebetalare) så har väl folket också ngt att säga till om.Ja alltså, om staten ger ut bidrag har den ju rätt att ställa krav på hur bidragen ska användas? Det är väl lämpligt att bidragen används på ett sätt så att det främjar de mål som finns? Vill man göra på annat sätt är det väl lämpligt att lösa det utan statliga bidrag.
Självklart och som bidragsgivare (skattebetalare) så har väl folket också ngt att säga till om.
Till exempel att välja hur barnledigheten ska fördelas