Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Jamen jag bryr mig ju inte om några namn!!
Hur många gånger ska jag säga det?

Det räcker med att du citerar texten helt anonymt och avidentifierat, där någon påstår att specialiteten allmänmedicin har upphört att existera.

Och varför i hela friden ska jag göra det? Källa är chefsläkare plus patientförsäkringen. Tror du att jag ljuger?
 
Det går åt mycket tid och jag är säkerligen hemmablind för jag ser faktiskt inte att så många av de uppgifterna kan rationaliseras bort. Inte heller det faktum att jag sitter och skriver en massa brev om helt normala provsvar. Det tar mig en liten stund men skulle ta längre tid för enheten och för patienten om alla människor skulle ringa och efterlysa provsvar.

Är det en sak som skulle kunna förbättras? Det kostar porto och tid att skriva brev, är mitt prov normalt hade jag hellre tagit emot det som ett automatiskt sms. Är det något fel på provet hade jag hellre velat få det brevledes med kontaktuppgifter om var jag ska vända mig för vidare undersökning
 
Är det en sak som skulle kunna förbättras? Det kostar porto och tid att skriva brev, är mitt prov normalt hade jag hellre tagit emot det som ett automatiskt sms. Är det något fel på provet hade jag hellre velat få det brevledes med kontaktuppgifter om var jag ska vända mig för vidare undersökning
Kanske inte som SMS tänker jag med tanke på sekretess och patientsäkerhet, men varför inte på 1177 typ där man loggar in.
 
Och varför i hela friden ska jag göra det? Källa är chefsläkare plus patientförsäkringen. Tror du att jag ljuger?

Fast eftersom det så kraftigt avviker från gängse normer, kan det vara lämpligt att underbygga uttalandet något...

Specialist i allmänmedicin - Distriktsläkare
https://www.skane.se/sv/Webbplatser...-/Familjelakare---specialist-i-allmanmedicin/



"Titeln distriktsläkare används på vissa håll fortfarande informellt - i regel för specialistläkare inom allmänmedicin eller för dennes vikarie."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Distriktsläkare
 
Kanske inte som SMS tänker jag med tanke på sekretess och patientsäkerhet, men varför inte på 1177 typ där man loggar in.
Om jag som patient godkänt att det är ok att få normalbedömda prov meddelade till mig per sms tycker jag att det borde vara ok även med tanke på patientsäkerhet. Men visst, inloggning fungerar också.
Jag tänker på ex.vis alla cellprov, borde ju upptaen mängd vårdresurser med kostnaden för alla brev och att en person ska sitta och skriva ut breven och det är ju liksom inte det enda prov som tas på folk!
 
Tyvärr är det så att man många gånger representerar sitt yrke även om man inte är på jobbet.

Resten av det du har skrivit förstår jag inte varför du skriver till mig. Har jag skällt ut kassapersonal?
Vad bra, då kan jag fortsättningsvis hålla dig som personligt ansvarig representant för att flygbussarnas chaufförer kör som de hittat körkortet i flingpaketet, snott bussen och röker på medan de fraktar boskapen, förlåt, passagerarna till och från flygplatsen. :up:

Mitt exempel med kassapersonalen var just ett exempel, ett hypotetiskt sådant i mina försök att få busspolletten att trilla ner. Det fungerade uppenbarligen inte, du ser inte ens att det är en fråga utan du tar det som ett påstående? Precis som du tar ditt eget personliga tyckande som en sanning för resten av Sveriges befolkning när du utnämner dig till talesperson för oss alla. Tack, jag kan tala för mig själv, du är inte min representant!

För att läsa allting bokstavligt har du uppenbarligen väldigt svårt att fatta att det är skillnad på sak och person. Jösses vilken tur att vi inte är tvungna att uppge våra yrken när vi registrerar oss här. :meh:
 
Vad bra, då kan jag fortsättningsvis hålla dig som personligt ansvarig representant för att flygbussarnas chaufförer kör som de hittat körkortet i flingpaketet, snott bussen och röker på medan de fraktar boskapen, förlåt, passagerarna till och från flygplatsen. :up:

Mitt exempel med kassapersonalen var just ett exempel, ett hypotetiskt sådant i mina försök att få busspolletten att trilla ner. Det fungerade uppenbarligen inte, du ser inte ens att det är en fråga utan du tar det som ett påstående? Precis som du tar ditt eget personliga tyckande som en sanning för resten av Sveriges befolkning när du utnämner dig till talesperson för oss alla. Tack, jag kan tala för mig själv, du är inte min representant!

För att läsa allting bokstavligt har du uppenbarligen väldigt svårt att fatta att det är skillnad på sak och person. Jösses vilken tur att vi inte är tvungna att uppge våra yrken när vi registrerar oss här. :meh:
Ja om jag förlöjligar passagerarna offentligt så är det oprofessionellt av mig.

Jag har dock aldrig hållit en läkare ansvarig för alla andras läkares felgörande.

Är det så svårt för dig att se skillnaden?

Jag har aldrig utsett mig för att vara talesman för någon annan än mig själv. Och absolut inte för dig. Varifrån har du fått det?

Det lustiga är att i en annan tråd så ogillade du att jag utgick från mig och mina erfarenheter och vad jag tyckte. Denna gången har jag tydligen enligt dig utsett mig till någon form av representant för någon annan än mig själv.

Du är lite rolig du.

Sen saknar ditt skrivande om kassapersonal och busspolett totalt relevans för det jag skrev från början. Så ditt hypotetiska exempel faller rätt så platt.
 
Jag dristar mig att gira tillbaka litet mot ursprungsfrågan om vårdens, snarare än bukefalisters, tillkortakommanden. ;)

Tråden touchade nyss anmälningar, specifikt till IVO, och det är en bit som jag tycker fungerar sådär.
I verksamheten uppmuntras brett till rapportering av avvikelser, vilket är gott och väl. Frekvent påminns om att inrapporteringen av avvikelser borde vara rikligare. Haken är återrapporteringen. Jämfört med en förhållandevis transparent och objektiv avvikelsehantering som den inom flyget, är vårdens återrapportering långsam och inte precis glasklar. Rutinerna och kulturen för att lära av andras misstag har, lindrigt uttryckt, förbättringspotential.
En del av mitt eget arbete rör just avvikelser, dessutom har jag nyligen sett exempel på hur väl IVO:s utredningar (inte) fungerar. En nära anhörig till mig avled efter en närmast massiv systemkollaps ifråga om utredningar och överlämningar mellan vårdenheter, där den utdragna processen högst sannolikt inverkade på prognosen. Efter halvannat år kom IVO fram till att inga fel hade begåtts - på individnivå. Inga enskilda personer kan beläggas med några felaktiga beslut eller bedömningar, ergo inga fel har begåtts. Att systemet havererade tas ingen hänsyn till, det är inte intressant i IVO:s perspektiv.

Jag skulle vilja se en snabbare hantering av avvikelserapporter, och framför allt en mer strukturerad och systematisk återföring av erfarenheter för att göra det enklare att lära av andras misstag. Allt detta med ett system- och funktionsfokus, utan att jaga syndabockar på individnivå.
 
Vad bra, då kan jag fortsättningsvis hålla dig som personligt ansvarig representant för att flygbussarnas chaufförer kör som de hittat körkortet i flingpaketet, snott bussen och röker på medan de fraktar boskapen, förlåt, passagerarna till och från flygplatsen. :up:

Mitt exempel med kassapersonalen var just ett exempel, ett hypotetiskt sådant i mina försök att få busspolletten att trilla ner. Det fungerade uppenbarligen inte, du ser inte ens att det är en fråga utan du tar det som ett påstående? Precis som du tar ditt eget personliga tyckande som en sanning för resten av Sveriges befolkning när du utnämner dig till talesperson för oss alla. Tack, jag kan tala för mig själv, du är inte min representant!

För att läsa allting bokstavligt har du uppenbarligen väldigt svårt att fatta att det är skillnad på sak och person. Jösses vilken tur att vi inte är tvungna att uppge våra yrken när vi registrerar oss här. :meh:

Puss.
 
Ja om jag förlöjligar passagerarna offentligt så är det oprofessionellt av mig.

Jag har dock aldrig hållit en läkare ansvarig för alla andras läkares felgörande.

Är det så svårt för dig att se skillnaden?

Jag har aldrig utsett mig för att vara talesman för någon annan än mig själv. Och absolut inte för dig. Varifrån har du fått det?

Det lustiga är att i en annan tråd så ogillade du att jag utgick från mig och mina erfarenheter och vad jag tyckte. Denna gången har jag tydligen enligt dig utsett mig till någon form av representant för någon annan än mig själv.

Du är lite rolig du.

Sen saknar ditt skrivande om kassapersonal och busspolett totalt relevans för det jag skrev från början. Så ditt hypotetiska exempel faller rätt så platt.
Med din logik är du en representant för alla busschaufförer i hela Sverige, oavsett om du skriver på buke som privatperson eller inte.

Du pratar om fakta, jag med flera kallar inte ditt tyckande för fakta utan för din personliga åsikt. Stor skillnad! O_o
 
Jag dristar mig att gira tillbaka litet mot ursprungsfrågan om vårdens, snarare än bukefalisters, tillkortakommanden. ;)

Tråden touchade nyss anmälningar, specifikt till IVO, och det är en bit som jag tycker fungerar sådär.
I verksamheten uppmuntras brett till rapportering av avvikelser, vilket är gott och väl. Frekvent påminns om att inrapporteringen av avvikelser borde vara rikligare. Haken är återrapporteringen. Jämfört med en förhållandevis transparent och objektiv avvikelsehantering som den inom flyget, är vårdens återrapportering långsam och inte precis glasklar. Rutinerna och kulturen för att lära av andras misstag har, lindrigt uttryckt, förbättringspotential.
En del av mitt eget arbete rör just avvikelser, dessutom har jag nyligen sett exempel på hur väl IVO:s utredningar (inte) fungerar. En nära anhörig till mig avled efter en närmast massiv systemkollaps ifråga om utredningar och överlämningar mellan vårdenheter, där den utdragna processen högst sannolikt inverkade på prognosen. Efter halvannat år kom IVO fram till att inga fel hade begåtts - på individnivå. Inga enskilda personer kan beläggas med några felaktiga beslut eller bedömningar, ergo inga fel har begåtts. Att systemet havererade tas ingen hänsyn till, det är inte intressant i IVO:s perspektiv.

Jag skulle vilja se en snabbare hantering av avvikelserapporter, och framför allt en mer strukturerad och systematisk återföring av erfarenheter för att göra det enklare att lära av andras misstag. Allt detta med ett system- och funktionsfokus, utan att jaga syndabockar på individnivå.

IVO är tänkt att fungera som kvalitetssäkring för verksamheten, för att hitta felaktiga rutiner och åtgärda dem.
Till skillnad från HSAN som riktades mer mot individer.
 
Med din logik är du en representant för alla busschaufförer i hela Sverige, oavsett om du skriver på buke som privatperson eller inte.

Du pratar om fakta, jag med flera kallar inte ditt tyckande för fakta utan för din personliga åsikt. Stor skillnad! O_o
Ja jag representerar yrket men inte dig som person.

Om du nu tex är bussförare och då skrivit att du fraktar boskap i meningen att du refererar till boskap som passagerare så är det högst oprofessionellt.

Jag har aldrig skrivit fakta. Tvärtom har jag skrivit att "Självklart är det ett påstående".
 
  • Gilla
Reactions: Gry
IVO är tänkt att fungera som kvalitetssäkring för verksamheten, för att hitta felaktiga rutiner och åtgärda dem.
Till skillnad från HSAN som riktades mer mot individer.
Jo. Fast tydligen funkar det inte fullt ut i verkligheten. I fallet jag nämnde slås specifikt fast att inga befattningshavare eller enskilda vårdenheter begått några fel; den samverkansmässiga infarkt som rådde lämnar IVO däremot helt därhän.
 
Jo. Fast tydligen funkar det inte fullt ut i verkligheten. I fallet jag nämnde slås specifikt fast att inga befattningshavare eller enskilda vårdenheter begått några fel; den samverkansmässiga infarkt som rådde lämnar IVO däremot helt därhän.

Ja, då blir det ju inte som det var tänkt.
 
Ja jag representerar yrket men inte dig som person.

Om du nu tex är bussförare och då skrivit att du fraktar boskap i meningen att du refererar till boskap som passagerare så är det högst oprofessionellt.

Jag har aldrig skrivit fakta. Tvärtom har jag skrivit att "Självklart är det ett påstående".
Jag har jobbat hela julen och dagen, med vad tänker jag inte upplysa dig om för att slippa vara representant för en hel yrkeskår men det är varken ett vårdyrke eller ett serviceyrke. Jag har varit på bio ikväll och sedan tagit hand om mina hästar och de övriga djuren, jag har sovit lite och är trött. Jag orkar inte gå igenom allt du skrivit som jag läst sedan jag kom hem ikväll, men det är några sidor som jag läst ikapp innan jag svarade och det här är ett av alla påståenden du kommit med idag:
Men likväl representerar du ditt yrke även om du inte är i tjänst om folk vet om att du är läkare.
Jag kallar det ett påstående, du påstår att @CillaW ständigt och jämt är en representant oavsett om hon jobbar eller inte, hon är aldrig Cilla, hon är aldrig privatperson utan ständigt och jämt en läkarrepresentant.

Du jobbar som busschaufför, hädanefter är du alltid en representant och aldrig en privatperson, aldrig en mamma, aldrig en djurägare utan en busschaufför och jag har minsann åkt med flertalet busschaufförer så jag vet hur de kör och hur de resonerar och uppför sig i trafiken och mot sina kunder. Du har ett serviceyrke, kunden har alltid rätt och du har alltid fel. :cautious:
 
Jag har jobbat hela julen och dagen, med vad tänker jag inte upplysa dig om för att slippa vara representant för en hel yrkeskår men det är varken ett vårdyrke eller ett serviceyrke. Jag har varit på bio ikväll och sedan tagit hand om mina hästar och de övriga djuren, jag har sovit lite och är trött. Jag orkar inte gå igenom allt du skrivit som jag läst sedan jag kom hem ikväll, men det är några sidor som jag läst ikapp innan jag svarade och det här är ett av alla påståenden du kommit med idag:
Jag kallar det ett påstående, du påstår att @CillaW ständigt och jämt är en representant oavsett om hon jobbar eller inte, hon är aldrig Cilla, hon är aldrig privatperson utan ständigt och jämt en läkarrepresentant.

Du jobbar som busschaufför, hädanefter är du alltid en representant och aldrig en privatperson, aldrig en mamma, aldrig en djurägare utan en busschaufför och jag har minsann åkt med flertalet busschaufförer så jag vet hur de kör och hur de resonerar och uppför sig i trafiken och mot sina kunder. Du har ett serviceyrke, kunden har alltid rätt och du har alltid fel. :cautious:
Tack för din långa sammanfattning av din helg. Finner den väldigt intressant och den tillför en massa till ämnet.

Det är svårt att hänga med om man bara läst lite här och lite där.

Så nu kommer jag med påstående och inte fakta längre? Ett väldigt hoppande fram och tillbaka.

Återigen har jag aldrig påstått att en läkare är skyldig för de fel andra läkare gör.
Men däremot har jag påstått att jag är en representant för yrket när jag uttalar mig om saker som har med yrket att göra.

Det verkar som om skillnaden är väldigt svår att förstå.

Att bussföraryrket är ett serviceyrke är väl knappast en hemlighet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp