Hur ska man tänka när man väljer hopphäst?

Sv: Hur ska man tänka när man väljer hopphäst?

Jag köpte min på inrådan av min tränare.
Han vet hur jag rider och tyckte jag behövde en ny häst så han ringde mig och sa att kom och provrid jag har något jag tror passar dig ;) Jag skulle inte ha någon häst alls men åkte och provred och nu har han varit min i snart 1 år.
8 år, E: Robin Z-Palermo med placeringar i 1,30
Världens underbaraste häst:bow: fast svårriden men skam den som ger sig . Min tränare tävlade honom för ett par veckor sedan och jag var en mycket stolt ägare:D

Jag tror inte du behöver köpa ung/outbildad eller en gammal/färdig häst, utan du kan nog hitta en härlig typ 8-åring som kan gå 110! Det som ofta kostar mycket är ju det "flashiga". Men säger du bara att du söker en häst som inte behöver ha en superteknik,men desto mer hjärtaoch vilja, ja då tror jag du kan få en riktigt härlig häst för de pengarna!

Jag tycker inte du ska haka upp dig på åldern utan på individen. Leta efter en trygg och hygglig häst som kan ta dig dit du vill, d v s ca 1,10.
Du kan ju "byta upp" dig allteftersom erfarenheten och modet kommer. Eller nöjer du dig med 1,10 och tycker det är kul. Det är inte bara höjden i klasserna som räknas. Det ska vara kul och man ska känna sig nöjd. Jag har alltid resonerat med mina döttrar som så att det är mycket roligare att gå nolla i LC än att vägra ut sig i LA.
Alternativ 2 - billig import - aldrig i livet!

Jag röstar också för en äldre häst. Det som många glömmer bort är ju inte bara själva hoppningen utan också det runtikring, att åka till tävlingsplatsen, lasta ur, ställa fram etc etc Med en äldre rutinerad häst är detta oftast inget problem men med en yngre kan de vara mer stirriga och nervösa och det är ju kanske det sista man vill om man är själv orutinerad och även nervös? Sen att den äldre är en klippa inne på hoppbanan är en skön känsla innan start eller hur? Jag har så många gånger sett orutinerade ryttare handla unga hästar och det blir bara pannkaka av det hela.
Mitt råd är att köpa en äldre bussig tävlingskompis som tar hand om dig i vått och torrt.
Som råd inför val av hopphäst ska hoppglädjen finnas, den ska inte vara tittig och vara lätt reglerbar i galoppen.
Lycka till!

Du har så rätt! Jag är ju en så kallad "orutinerad ryttare" som bara har tävlat upp till 90cm på ridskolehäst innan jag köpte min kuse. Köpte honom i somras och åkte ut på första tävlingen i början på november och han var såååå cool. Klev ur transporten och tittade sig omkring och sen sa han till mig: - Ok matte, det här känner jag igen. Det är ett sånt där ställe där man får rosetter! Och det fick vi...en blågul :banana:!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 929
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII