Hur ska man säga?

Sv: Hur ska man säga?

Usch, det maste ha varit jatte jobbigt for dig!
Lycka till med de nya fodervarden!
Kram

Tack så mkt! det värmde!
Livet kommer vara ljusare efter helgen när jag fått detta ur världen!
Kram

Har följt diskussionen och nu läst din historia.

Såg att det var en gammal häst det var frågan om.
Har du haft i åtanke att det tar tid att sätta muskler på en häst som vart helt avställd i 6 månader? Att den sen är gammal gör ju inte saken bättre. Det tar då ännu längre tid i vissa fall är det inte ens möjligt att få tillbaka dom i samma skick som dom var innan skadan.

Läste historien om din pålle... Tycker defenitivt att fodervärdens kontakten med dig verkar bristande, om det är så som du skriver. Är själv fodervärd till en gammal häst och jag vet att jag och ägaren har mycket meningsskilnader, men hästens bästa går först för båda oss och det är det viktigaste. Men, har inte fodervärden sagt nåt om varför de inte försöker få honom i kondition, de måste väl ha nån anledning till att inte göra det.. :crazy: ? Hoppas allt löser sig med pållen!! :)

Louelle skrev:
Har följt diskussionen och nu läst din historia.

Såg att det var en gammal häst det var frågan om.
Har du haft i åtanke att det tar tid att sätta muskler på en häst som vart helt avställd i 6 månader? Att den sen är gammal gör ju inte saken bättre. Det tar då ännu längre tid i vissa fall är det inte ens möjligt att få tillbaka dom i samma skick som dom var innan skadan.

Jo jag har allt tänkt på det.

Säger det igen, finns mer till historien som att det exempelvis var 1 år och 8 månader sedan vetrinären sa sätt igång hästen. Tycker att det är en rimlig tid för att kunna sätta igång en häst och någon form av muskulatur, tycker inte du det? De har fått god tid på sig.

Mvh M

Jag tycker att det låter som lite bristande kommunikation och olika åsikter. Att en annan människa inte alltid har precis samma åsikter som en själv får man räkna med.

Hade jag haft en 20-årig häst som stått konvalescent så länge hade jag nog också tagit det väldigt lugnt med igångridningen. Hade det inte varit värre om de hade ridit för hårt och överansträngt hästen? Hur ska fodervärden veta vad du anser vara "lagom" igångridning? Du har försökt hinta till fodervärden att du tycker han borde jobbas mer - men hur tydlig har du varit när du tänker efter?? BORDE de förstått eller kan det vara så att du borde ha varit lite tydligare?

Nu säger jag inte att man som ägare inte har rätt att ställa rimliga krav på fodervärden, det beror på vad man kommit överens om. Men de, som har hästen dagligen, kanske märker att han börjat bli gammal och vill ta det lite lugnare med honom? Har du pratat med dem om det?

Nu menar jag inte att du inte ska avbryta samarbetet om du inte längre känner förtroende för fodervärden. Självklart ska din häst vara hos någon du känner förtroende för! Men för att det inte ska hända igen...

Doneloge skrev:
Läste historien om din pålle... Tycker defenitivt att fodervärdens kontakten med dig verkar bristande, om det är så som du skriver. Är själv fodervärd till en gammal häst och jag vet att jag och ägaren har mycket meningsskilnader, men hästens bästa går först för båda oss och det är det viktigaste. Men, har inte fodervärden sagt nåt om varför de inte försöker få honom i kondition, de måste väl ha nån anledning till att inte göra det.. :crazy: ? Hoppas allt löser sig med pållen!! :)

Anledningen till att hästen inte kommer i kondition är att fodervärdarna tyvärr inte har samma hästfilosofi som jag. Min filosofi är som de flesta som vill ha en häst som går att använda. Till daglig ridning och träning för att utveckla sig själv och hästen tillsammans, vare sig det är för tävling eller för enbart motionsridning.

Mvh M

Mariasmurf skrev:
Jo jag har allt tänkt på det.

Säger det igen, finns mer till historien som att det exempelvis var 1 år och 8 månader sedan vetrinären sa sätt igång hästen. Tycker att det är en rimlig tid för att kunna sätta igång en häst och någon form av muskulatur, tycker inte du det? De har fått god tid på sig.

Mvh M

Inte nödvändigtvis! Vissa hästar kommer aldrig igen efter en skada. Det ÄR svårt att få tillbaka muskelmassa på en gammal häst.
Man kan inte räkna med att en 18 årig häst är densamme som en 20 årig! När hästar åldras så kan det gå fort.

Hur just din fodervärd är vet ju inte jag, jag känner dem inte och här har vi endast hört din version. Deras kanske är en helt annan.

Jag tycker nog att du borde ha pratat med dom mer tydligt, kanske hjälpt till att göra ett igångsättningsschema eller så.

Nu har jag ju hört din verision....och vet lite mera men det är ju fortfarande din sida av det hela man hört. Jag tror iaf att mycke av detta kunnat lösas om komunikationen mellan er varit tydligare. När hästen är så pass gammal så tycker jag att man ska vara än mer försiktig med flyttningar!
Dettta är minåsikt i detta!
Tintin

För mig låter det som att du lämnat iväg din häst till folk som inte varit riktigt kompetenta att ta hand om den. Och det tycker jag egentligen inte att du kan anklaga dem för - de har förmodligen gjort så gott de kunnat. Förmodligen borde du ha tagit reda på mer om deras kompetens innan du lämnade ut hästen.

Men nu var det inte det du frågade om, utan hur du ska kunna säga upp kontraktet. Där tycker jag att du kan använda till exempel er oenighet om barfotagång. Det är din häst, han ska inte gå barfota om du inte anser att det går - och då kan du säga upp kontraktet med motiveringen att ni har så olika syn på hästhållning.

En annan sak: hästen är rätt gammal, han är i dålig kondition och har nyligen utvecklat eksem. Ska du inte ta på ditt eget ansvar att få honom på rätt köl igen, i stället för att lämna honom till ytterligare en fodervärd?

Måste känna svårt att se alla fel och brister och inte kunna ta tag i det själv och "fixa till det"

Visst har man som fodevärd en viss rätt att bestämma över hästen, men när man märker att besluten har en negativ effekt på hästen och äg dessutom kan bekräfta det, är det ju dax att göra något åt det...

Har du frågat något om hur mkt och hur han rids?

Vet att det är svårt att kolla upp i förväg om fodervärden har kompetensan att klara hästen. Allt man kan gå på är ju egentligen hur de rider och hanterta hästen.
Och visst det kanske gör det jätte bra, men det är ju inge garanti för att de klara en sjuk häst osv.

Tycker att du främs ska använda barfotagången som anledning, men även att har inte rids på det sättet som du vill. Det står ju i kontraktet att han ska hållas i kondition.

oops blev lite långt :o

Lycka till!!!

Jag är i samma situation som du. Pluggar och vill att min häst skall ha de bästa förutsättningarna även om jag just nu inte kan ge honom det.
Hittade en jättebra tjej och han åkte iväg. Nu får jag små, små signaler av henne att hon inte följer det kontrakt (och de många regler vi skrev). Jag vet att på dessa grunder kan jag säga upp kontraktet men jag skall försöka tygla mej själv och inte lägga mej i. Tror att han på det stora hela har det bra.
Men tycker du har all rätt i världen att hämta hem din häst, jag vet hur ont det gör när man upptäcker sak efter sak som inte känns riktigt bra...
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka